Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

08-04-2015 | Vrouw | 55
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Veel last van bijwerkingen. Opvliegers, spier- en gewrichtsklachten, gewichtstoename, slecht slapen, droge slijmvliezen, minder libido.

05-01-2015 | Vrouw | 50
Borstkanker
Na 3 mnd gebruik had ik het gevoel gek te worden ivm zeer weinig slaap, dit kwam voort uit het feit dat ik een te hoge hartslag kreeg .

04-12-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
ik ben slaapproblemen.Ben om de haverklap wakker

11-11-2014 | Vrouw | 54
tamoxifen
21 oktober 2014 begonnen met Tamoxifen Sandox 20 mg.Eerste 10 dagen na het avondeten ingenomen.Voelde me s,avonds ellendig.Ik had last van bijna alle bijwerkingen.De 11de dag na het ontbijt ingenomen. s. Avonds last van erge hoofdpijn. Maar ben Yogaoefeningen gaan doen.Google-yoga tegen hoofdpijn-10 poses.Hoofdpijn verdwenen. Ik had alleen onrustige nachten zoals opvlieger[lees meer...]s, niet kunnen slapen,gestrest. Maar iemand zie tegen mij: je moet met je hoofd naar het noord-oosten slapen.Nu slaap ik als een roos. Baat het niet dan schaadt het niet.Succes dames en pluk de dag.

22-10-2014 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, geopereerd en bestraald. Na 5 jaar tamoxifen gebruik adviseert de chirurg nu Arimidex nog 2 jaar? Maar ik moet eerst in de overgang zijn. Daar is vorig jaar al bloed voor geprikt. Nee was nog niet in de overgang. Over een half jaar opnieuw controleren. Na een half jaar was ik wel in de overgang. Maar eerst de 5 jaar Tamoxifen volmaken. Vorige week op controle gew[lees meer...]eest en de mamacare vpk zegt eerst bloed prikken. De uitslag was niet goed en over een half jaar weer controleren. Wordt ik niet aan het lijntje gehouden op deze manier??? Geen bijwerkingen van de Tamoxifen gehad.

17-10-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
ik gebruik 3 jaar tamoxifen.eind van 2014 moet ik overstappen op iets anders ben benieuwd naar wat dat brengen zal.tamoxifen gaf mij smorgens wat opstartproblemen

16-10-2014 | Vrouw | 53
Borstkanker
In oktober 2009 begonnen met Tamoxifen. Ben 10 kilo aangekomen. 15 oktober 2014 bij de specialist geweest. Maak nu zelf geen hormonen meer aan en mag stoppen met Tamoxifen. Ben benieuwd of de bijwerkingen minder worden. Ook benieuwd of ik gewicht ga verliezen. Over 3 maanden terug naar de specialist.

09-10-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
Graag wil ik even mijn ervaringen met het middel Tamoxifen vermelden, omdat bijna alle ervaringen met dit middel die je op het internet vindt, negatief zijn. Het enige wat ik er tot nu toe van merk (ik gebruik het nu 2 maanden) zijn de (milde) opvliegers. 's Nachts zijn ze wel eens vervelend, omdat ik er dan wakker van word, maar over het algemeen is er goed mee te leven. [lees meer...]Mijn oncoloog liet aan mij de keuze of ik wel of niet met Tamoxifen zou starten, omdat de kans op terugkeer van borstkanker klein is. Daarom ging ik op internet zoeken naar ervaringen met dit middel. En die waren, zoals gezegd, allemaal (zeer) negatief. De oncoloog nam mijn twijfel weg door te zeggen: "Probeer het, en als de bijwerkingen zwaar zijn stop je gewoon." Een prima advies dus, want wat blijkt, ik ben één van die gelukkigen die het prima doen op Tamoxifen. Als je in eenzelfde situatie zit probeer het dan gewoon. En vergeet niet: de meeste ervaringen op internet zijn negatief, omdat de mensen met positieve ervaringen geen behoefte hebben om het te delen. Vandaar mijn positieve ervaring, bij deze.

26-09-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik slik tamoxifen nu ruim 1,5 jaar en heb bijwerkingen zoals spierkrampen in benen/voeten, geopereerde borst en heel snel in andere lichaamsdelen (vooral handen). Verder ben ik erg stijf en soms opeens heel erg moe. Ik heb veel jeuk. Ik heb een borstbesparende operatie gehad, 26 bestralingen en 6 keer TAC. Ik moet na 2,5 jaar nog 2,5 jaar een ander medicijn krijgen. Ik vin[lees meer...]d het verder heel erg onhandig dat de strips 10 pillen hebben en niet 7, zodat je elke week op dezelfde dag met een nieuwe strip kan beginnen. Ik heb trouwens bij effectiviteit de laagste score ingevuld omdat ik pas over een paar jaar zou kunnen raden of tamoxifen effectief is (mocht ik de kanker niet terugkrijgen, hoe moet ik dan weten waaraan dat heeft gelegen?)

26-08-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
In september 2012 zelf een knobbeltje ontdekt in mijn rechter borst. Hierna in oktober 2012 geopereerd, borst besparend. Hierna werd er door de radioloog een vergrootte okselklier ontdekt in mijn linker borst. Hier zat een tumor van 0,3 mm. tevens een okselkliertoilet ondergaan, waarbij 13 klieren weg zijn gehaald en er bleken 9 van besmet te zijn. In december 2012 borst b[lees meer...]esparend geopereerd, hierna kwam de pathaloog anatoom erachter dat er nog een tumor in mijn borst zat die ze niet gezien hadden. Hierna in februari begonnen met de chemo's 8x AC en 8 keer Taxol, hierna 31 bestralingen gehad. In augustus 2013 begonnen met Letrozol, maar daar had ik te veel bijwerkingen van. Hierna ben ik begonnen met Tamoxifen. Met het warme mooie weer had ik nergens last van, alles was soepel en mijn gewrichten deden geen pijn. Nu is het mooie weer helaas weer voorbij en krijg ik weer last van mijn gewrichten.

15-06-2014 | Vrouw | 57
Borstkanker
Bk in jan '11. Eerst 6 chemos 3 FEc en 3 taxotere.om de tumor te verbrijzelen. Vervolgens mastectomie en okselruiming. In oksel klier zaten kankercellen maar niet in de poortwachterklier! Ben dus blij dat niet volgens nl protocol geopereerd werd want da was het te laat geweest nu! Daarna 25 bestralingen. Vervolgens begonnen met Femera antihormoontherapie. En 18 hercep[lees meer...]tine behandelingen. 1 jaar later dikke en pijnlijke gewrichten waarmee ik naar de fysio ga op weekbasis. Dat help enorm. Heb geen oedeem. Ik ga wekelijks zwemmen. In 2012 overgstapt naar tamoxifen. Had gehoopt in 2016 klaar te zijn met antihormoonbehandeling maar nu heeft studie bewezen dat 10 jaar behandeling terugval van kanker herleid is tot 0,04% ben ik bereid de nevenwerkingen er bij te nemen: vermoeidheid, gewichtstoename, concentratiestoornissen....

14-06-2014 | Vrouw | 42
Borstkanker
Wat ik belangrijk vind te vermelden is dat je creatief kan denken mbt de medicatie en hoe je erop reageert. Ik ben zelf iemand die erg op medicatie reageert en toen ik een jaar geleden tamoxifen (met zeer grote weerzin) "moest" gaan slikken, begon ik met 20 mg. Als ik het 's morgens nam werd ik na een half uur heel erg moe in mijn hoofd en dit hield de hele dag aan. ('s [lees meer...]avonds voelde ik me weer beter). Alsof ik een hele nacht had doorgehaald. Tevens kon ik slecht daglicht verdragen. Heel duidelijk dat dit van de tamoxifen kwam. Als ik het 's avonds nam werd mijn slaap nog slechter dan hij al was geworden toen ik het 's morgens nam. Ik kreeg het idee om 2 dd 10 mg te nemen, volgens mijn internist zou dat niet veel uitmaken, maar de apotheker zei dat ik het wel kon proberen omdat je dan niet te maken hebt met een piek aan tamoxifen in je bloed. En ongelooflijk, maar het werkte. Ik had niet meer dat brakke gevoel in mijn hoofd de hele dag. Dus sindsdien 2 keer daags 10 mg, 's morgens en 's avonds. En dat maakt verder niet uit voor de werking. Daarnaast moest ik een paar maanden geleden overstappen op een ander merk (ik heb sandoz en mylan gebruikt). Pas later realiseerde ik me dat ik me veel vermoeider ben gaan voelen, sinds ik was overgestapt op een ander merk tamoxifen. Ik voelde me al niet geweldig (als naklap van de behandelingen en door de tamoxifen an sich), maar bij die andere merken werden mijn klachten nog erger. Vooral een enorme moeheid kwam er over me. De apothekerassistentes zeiden dat het niet uitmaakte welk merk, want er zit dezelfde hoeveelheid werkzame stof in. maar mijn internist zei dat het wel kon uitmaken, vanwege een verschil in hulpstoffen. Het is raar maar waar, toen ik weer terug was bij mijn oude merk PCH voelde ik me direct minder moe en weer als vanouds. Nog steeds wel klachten, maar alsof ik me sterker en minder moe voel(de). Ik zou zeggen als je veel last hebt van je medicatie, overweeg de dosering te verdelen over de dag, of probeer eens een ander merk.

05-06-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
April 13 borstkanker geconstateerd, tumor 1.8 cm niet zelf voelbaar, borstbesparend geopereerd, 21 bestralingen, 6 chemokuren (TAC) sinds dec aan de tamoxifen. Heb wel wat last van mijn voeten als ik een tijd gezeten heb, maar na paar meter lopen is dat weer over, last van opvliegers vooral 's nachts. Verder weinig klachten, heb veel energie en ben sinds begin maart weer[lees meer...] heerlijk aan het sporten, zumba en bbb 3 x per week 's avonds (volgens oncoloog ben ik niet normaal dat ik 4 mnd na de laatste chemo alweer zo bezig ben). ik heb gelukkig dus weinig ongemakken van tamoxifen, moet ze vooralsnog 7 jr slikken

14-05-2014 | Vrouw | 60
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Ik heb in 09 borstkanker gekregen, 33 x bestraald en 6 chemo's. Ik heb 'n borstbesparende operatie gehad, maar ik heb 'n oedeemborst over gehouden. Ik moet 2x in de week naar 'n oedeem therapeute, ik kreeg als medicijn Tamoxifen, heb ik 2 jaar geslikt, toen anastrozol ook 2 jaar geslikt. Maar dat beviel niet goed, slik sinds 1 mei 014 weer Tamoxifen, waar ik minder bijwer[lees meer...]kingen van heb.

13-05-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
Eind november '13 werd bij mij borstkanker geconstateerd. Eind december operatie. Ik had een gunstige uitslag, geen uitzaaiingen, tumor was 1.1 cm. De mammaprint gaf low risk. In februari gestart met 21 bestralingen, geen chemo, maar wel het advies om met Tamoxifen te starten. Ik had de nodige twijfels met name door de vele negatieve ervaringen te vinden op internet. Voel[lees meer...]de me kiplekker en had niet veel trek in alle bijwerkingen. Had verder eigenlijk nergens geen last van. Toch de beslissing genomen te starten in maart 2014. Ben nu ruim 2 maanden bezig met de Tamoxifen en ervaar geen enkele bijwerking. Heb zelfs geen last van opvliegers! Gebruik wel iedere dag preventief kurkuma. Voel me prima. Vond het ook belangrijk om eens een positieve ervaring te plaatsen.

08-05-2014 | Vrouw | 43
Borstkanker
Ik gebruik nu 1,5 jaar tamoxifen, na borstkanker, bestraling en het verwijderen van mijn eierstokken. De bijwerkijngen zijn: gewrichtspijn, concentratieproblemen, gevoel van onrust, slecht slapen, kramp in mijn benen, stemmingswisselingen. Ik ben een tijd geleden 3 weken gestopt, en de problemen werden niet minder. Ik heb nu spijt dat mijn eierstokken verwijderd zijn, ik [lees meer...]kan nu niet meer terug.