Ervaringen met Tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

29-09-2021 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik denk dat ik twee verschillende soorten Tamoxifen heb geslikt. Degene die ik nu in huis heb zijn van het merk Mylan en zittenxin een zwart stripje. Hiervoor had ik pillen in een wit stripje. Ik heb hormonale borstkanker gehad. Chemo. Amputatie beide borsten. 21x bestraling. Daarna begonnen met de Tamoxifen. De eerste paar dagen merkte ik er niet zo veel van. Maar[lees meer...] na een week of twee herkende ik mijzelf niet meer. Ik leek wel niet goed bij mijn hoofd soms. Natte opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig, geen overzicht hebben, dingen niet goed overzien, onaardig, kort lontje, alles werd opeens heel complex, huilbuien, depressieve gevoelens, zin om te snoepen. Mist in mijn hoofd, wankel gevoel, zeer snel vermoeid, dan deed mijn hoofd zo raar dat ik maar op bed ging liggen. Ik vond de bijwerkingen van die pillen zwaarder dan het voorgaande traject. Na 2.5 week vond ik het welletjes. Ik zou dit soort pillen zeven jaar lang moeten slikken. Me zeven jaar lang zo voelen zie ik niet zitten. Ik ben 49 en voelde me een oude vrouw. Nu twee dagen gestopt en voel me gelijk beter. Mist in mijn hoofd ebt weg. Durf weer dingen. Ik voel me zo opgelucht. Heb nu wel paddenstoel capsules gekocht. Elfenbankje heet het. Vandaag voor het eerst geslikt. Dit is mijn ervaring. (Red mijn medicijn.nl: Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek. Overleg dan met uw arts wat de mogelijkheden zijn wat betreft het wisselen van medicatie )

26-09-2019 | Vrouw | 49
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Na genezen te zijn van - flink gevorderde maar nog wel geneesbare - borstkanker (chemotherapie, operatie en bestralingen) begonnen aan de tamoxifen, dit zou ik nog vele jaren moeten slikken. Puur een kwestie van statistieken. Maar voor mij is dit middel niet te verdragen. Ik heb verergering van gewrichtsklachten (die al begonnen waren na de chemo's, maar inmiddels vrij sta[lees meer...]biel heftig waren, TOT het moment dat ik met de tamoxifen begon en de klachten nog weer flink verergerden). Ik kon zonder zware pijnstillers (tramadol) al vrij weinig, maar met de tamoxifen kon ik ondanks flink hoge zware pijnstilling nog nauwelijks iets. De trap niet op en af lopen, mijn bed niet gewoon uitstappen, niet langer dan een kwartier op een stoel zitten, ik sleepte mezelf huilend voort, dat is geen leven. Verder voelde ik mezelf - en dat is misschien nog wel erger - binnen korte tijd al geestelijk helemaal in een depressie zakken, zomaar vanuit het niks de hele dag huilen en duistere nare gedachten. Echt zo van waarom leef ik nog. Ook de nachten maakte ik niet meer vol, ondanks slaapmedicatie: tegen 5 uur 's nachts steeds rillend van de kou wakker, niet meer kunnen inslapen dan. Het slaapgebrek sloopte me nog extra. Ook mijn haar, wat ik tijdens de chemo's door hoofdkoelingsapparatuur voor een groot deel wist te behouden, viel nu opeens met bossen tegelijk alsnog voor een deel uit. Had ik eindelijk (met behulp van een haarstuk) een paar weken mooi haar waar niemand meer iets aan zag, ging het alsnog uitvallen. Ik heb besloten te stoppen met de tamoxifen. Ik vertrouw op mijn genezen lichaam. Deze medicatie maakt mijn leven ondraaglijk voor mij, ik functioneer niet. Het is eigenlijk een soort dagelijkse onderhoudschemokuur xxs light. Maar bij de chemokuren (die natuurlijk veel zwaarder waren dan zo'n pilletje van 10mg als deze tamoxifen) wist ik: het moet, het is voor de genezing nodig, en het is even doorbijten maar daarna klaar. Je stelt je erop in, krijgt de kuur, neemt rust en herstelt. Maar nog 5 of 7 of misschien wel 10 jaar me zo naar voelen geestelijk en lichamelijk, nee. Nou zou het kunnen dat al die nare bijwerkingen afnemen in de loop der maanden/jaren dat je het slikt, maar we hebben hier al zo'n zwaar behandelingsjaar achter de rug, hoeveel kan een gezin aan. Klaar, het voelt heerlijk bevrijdend. Natuurlijk is het niet zo dat ik pleit om te stoppen bij anderen. Nee, probeer het! Ik heb het ook geprobeerd, dat was ik aan mezelf en mijn gezin verschuldigd. Gelukkig zijn er ook ervaringen van mensen die totaal geen last ondervinden van de medicatie en alles er tussenin. Dit verschilt van persoon tot persoon. Toch vond ik het belangrijk mijn ervaring te delen hier. Het balkje effectiviteit kan je naar mijn mening bij deze medicatie niet echt scoren toch, bij mij geen effect omdat ik na een aantal weken gestopt ben. Maar dat wil niet zeggen dat het geen effectief middel is. (Het is uit onderzoek gebleken dat het effectief is dus daar ga ik wel vanuit.)

30-09-2016 | Vrouw | 49
Borstkanker
In maart 2016 laaggradige (1), hormoongevoelige tumor (ong 2 centimeter) ontdekt in linkerborst. Besparend geopereerd in april, 2x. In juni begonnen met 21 bestralingen. Chemo niet nodig. Begin juli begonnen met Tamoxifen, tot nu toe nauwelijks problemen. Erg blij dat menstruatie verminderd.

09-10-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
Graag wil ik even mijn ervaringen met het middel Tamoxifen vermelden, omdat bijna alle ervaringen met dit middel die je op het internet vindt, negatief zijn. Het enige wat ik er tot nu toe van merk (ik gebruik het nu 2 maanden) zijn de (milde) opvliegers. 's Nachts zijn ze wel eens vervelend, omdat ik er dan wakker van word, maar over het algemeen is er goed mee te leven. [lees meer...]Mijn oncoloog liet aan mij de keuze of ik wel of niet met Tamoxifen zou starten, omdat de kans op terugkeer van borstkanker klein is. Daarom ging ik op internet zoeken naar ervaringen met dit middel. En die waren, zoals gezegd, allemaal (zeer) negatief. De oncoloog nam mijn twijfel weg door te zeggen: "Probeer het, en als de bijwerkingen zwaar zijn stop je gewoon." Een prima advies dus, want wat blijkt, ik ben één van die gelukkigen die het prima doen op Tamoxifen. Als je in eenzelfde situatie zit probeer het dan gewoon. En vergeet niet: de meeste ervaringen op internet zijn negatief, omdat de mensen met positieve ervaringen geen behoefte hebben om het te delen. Vandaar mijn positieve ervaring, bij deze.

26-08-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
In september 2012 zelf een knobbeltje ontdekt in mijn rechter borst. Hierna in oktober 2012 geopereerd, borst besparend. Hierna werd er door de radioloog een vergrootte okselklier ontdekt in mijn linker borst. Hier zat een tumor van 0,3 mm. tevens een okselkliertoilet ondergaan, waarbij 13 klieren weg zijn gehaald en er bleken 9 van besmet te zijn. In december 2012 borst b[lees meer...]esparend geopereerd, hierna kwam de pathaloog anatoom erachter dat er nog een tumor in mijn borst zat die ze niet gezien hadden. Hierna in februari begonnen met de chemo's 8x AC en 8 keer Taxol, hierna 31 bestralingen gehad. In augustus 2013 begonnen met Letrozol, maar daar had ik te veel bijwerkingen van. Hierna ben ik begonnen met Tamoxifen. Met het warme mooie weer had ik nergens last van, alles was soepel en mijn gewrichten deden geen pijn. Nu is het mooie weer helaas weer voorbij en krijg ik weer last van mijn gewrichten.

19-11-2013 | Vrouw | 49
Borstkanker
Januari 2011 borstsparende operatie gehad, eind april 2011 eierstokken verwijderd en in mei 2011 begonnen met tamoxifen. Bijwerkingen voor mij: slecht slapen , heel veel last van opvliegers, gewichtstoename voornamelijk in mijn buik, momenteel pijnlijke gewrichten, concentratie problemen en moe.

03-02-2016 | Vrouw | 48
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
mijn moeder slikte al jaren tamoxifen en heeft sinds +\- een jaar andere medicijnen, die bijna dezelfde bijwerkingen als tamoxifen heeft, maar helaas komen er soms meer bijwerkingen voor, zoals bij mijn moeder. Ze heeft een vinger die steeds op slot slaat en de rest van haar vingers heeft ze nauwelijks kracht en de kracht in haar handen is praktisch weg en de kracht in haa[lees meer...]r armen is ook niet al te best meer. en ze heeft ook sinds ze die medicijnen slikt ook veel pijn in haar buik en ze is ook vaak misselijk geweest, het kan al je zintuigen aantasten dit is een heel gevaarlijk medicijn waar je heel voorzichtig mee om moet gaan, daarom mag je er ook maar 1 per dag. want het is een soort hormoon, maar je kan er ook haaruitval van krijgen en daar heeft mij moeder ook nog last van, maar gelukkig valt het niet zo enorm op. ze heeft wel gewoon een volle tros met haren, maar er zitten soms wel hele kleine kale plekjes tussen en als je een beetje geluk hebt net als mijn moeder dan is het maar 1 klein plekje die net niet opvalt. mijn moeder heeft kort haar en bij haar valt het net niet op... ik hoop dat ik u zo een beetje wijzer heb kunnen maken? groetjes c

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik gebruik nu 2,5 jaar Tamoxifen. De eerste maand was er niets aan de hand. Telefonisch consult van de oncoloog was dan ook: niks mis mee. Een paar nachten later kreeg ik mijn eerste opvlieger! Die was zo heftig dat ik met mijn nog kale hoofd door het raam de vrieskou in ging. Vanaf dat moment kreeg ik best aardig wat bijwerkingen ( waarvan ik er ook een aantal waarschijnl[lees meer...]ijk onterecht aan de restschade chemokuren toeschreef). Maar ondanks al die narigheid is het wel te doen. Ik heb mijn weg gevonden in het gebruik van deze medicijnen en hiermee leven. Nu moet ik echter omschakelen naar aromataseremmers omdat ik voorbij de overgang ben.Hier ben ik best huiverig voor. Ik heb wel de toezegging dat ik altijd terug kan vallen op Tamoxifen.

20-04-2016 | Vrouw | 47
Borstkanker
Ik ben een vrouw van 47 en had een hormoongevoelige tumor en daarom was ik begonnen met tamoxifen. Over het algemeen dacht ik dat ik het middel goed kon verdragen, maar ik werd steeds depressiever en wilde niet meer leven als ik mij zo bleef voelen. Ik had ook steeds schimmelinfecties. Ik ben nu bijna 4 weken gestopt en er gaat een wereld voor mij open. Ik voel mij zoveel[lees meer...] beter en kan weer van het leven genieten. Ik heb volgende week een gesprek over wat nu, want het geeft wel meer bescherming op geen terugkeer van de kanker. Ik hoop dat ik wat anders kan slikken waar ik deze klachten niet van krijg, want anders slik ik liever niks. Ik zoek vrouwen die hetzelfde als ik hebben en besloten hebben niks te slikken en hoe het met ze gaat na een aantal jaren. Ellen

20-02-2024 | Vrouw | 46

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

In 2009 borstkanker, ernstig. O.a. chemo (AC 1x per 2 wk) en okselkliertoilet gehad (plus ablatio mammae bdz met directe reconstructie) en nadien Tamoxifen. Vervroegd in menopauze. Zou Tamoxifen 5 jaar moeten slikken maar dat was niet te doen. Kon niet goed meer lopen door o.a. de gewrichtsklachten en toenemende depressie. 2x driekwart jaar gebruikt. Toen definitief gestop[lees meer...]t en gekozen voor kwaliteit van leven ipv kwantiteit. Na een poos (maanden) zo'n beetje weer terug op oude lichamelijke en psychische niveau en terug in oude functie. Meer moeite gehouden met plannen en overzicht houden. Weet niet of het door de chemo of door de Tamoxifen of vervroegde menopauze kwam.

20-05-2021 | Vrouw | 46
Borstkanker
Eerste paar dagen wat gewrichtsklachten, verder probleemloos. Het is echter nog niet heel effectief. Tumor slechts 2 millimeter gekrompen.

08-10-2019 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik hoor tot de groep die niet goed op t medicijn reageer. Aangezien ik mijn hele leven al sterk op hormoonwisselingen reageer en zeker ook nadat borstkanker bij mij werd geconstateerd was t niet geheel een verrassing. Toch geprobeerd maar merkte al gauw dat de knop vrolijk uitging, totaal afgevlakt en uiteindelijk steeds meer naar t depressieve. Ik kon ook niet goed insc[lees meer...]hatten of ik lichamelijk of mentaal over mijn grenzen ging. Voelde t niet meer. Uiteindelijk in goed overleg met oncoloog gestopt, ben nog n maand doorgegaan, toen kon ik er zelf ook achter staan om te stoppen omdat ik t toch een lastige stap vond. Het was voor mij niet meer te doen. Na 2 dagen weer helderder en voelde ook de impact van wat t medicijn met mij had gedaan. Lichaam moet weer in balans komen wb cyclus. Voor de rest geen bijwerkingen. Geen spijt van dat ik t geprobeerd heb, het kwartje kon twee kanten opvallen. Effectiviteit moet ik aanvinken maar is dus niet te meten.

23-05-2016 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik heb ook al andere merken gebruikt, omdat Sandoz niet voorradig was en heb ondervonden dat deze het minste last geeft. Heb wel last van opvliegers, vooral 's avonds en spier- en gewrichtspijnen, maar het is meestal draaglijk. Van de andere merken had ik meer last.

12-09-2013 | Vrouw | 46
Borstkanker
Nou, ik lees een hoop overeenkomsten. Ik slik nu 1 jaar tamoxifen en ik moet zeggen dat de bijwerkingen helaas niet minder worden. Ik heb beide borsten moeten laten amputeren, lymfe uitzaaiingen links, bestraling en chemo gehad. Wat ik van de chemo over heb gehouden, wat de overgang met zich meeneemt, prednison aangericht heeft en wanneer de tamoxifen zijn werking is begon[lees meer...]nen weet ik niet echt maar het is een lijst : opvliegers, stemmingswisselingen, stijfheid, vaginale droogte, gewichtstoename, geheugenverlies, onverschilligheid, veel willen maar weinig daadwerkelijk doen en nog veel meer ongemakkelijkheden. Maar ...... Alles is beter als kanker!!! Hier kan ik 100 mee worden, dus klaag ik niet (heel soms stiekem in mezelf) en hou ik me vast aan wat de chirurg tegen me zei : je hebt zoveel geld gekost, we laten je nu niet meer dood gaan!! I

06-06-2018 | Vrouw | 45
Borstkanker
Ik was heel angstig om te starten met dit medicijn vanwege de lange lijst aan bijwerkingen. Het valt mij 100% mee. Ik menstrueer bijna niet meer (!) en heb geen last meer van PMS. ( en mijn gezin dus ook niet) al met al heel goed te doen voor de komende 5 jaar. Jammer dat ik zo jong in de overgang raak maar als dat alles is!

18-05-2017 | Vrouw | 45
Borstkanker
Borstamputatie na 7 maanden chemo begonnen met deze tabletten. Bijwerking: vermoeidheid.