Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

03-06-2023 | Vrouw | 53
Borstkanker
Eind 2020 werd bij mij DCIS (melkgangkanker) vastgesteld, gelukkig beginnende borstkanker maar wel hoogste graad agressieve en hormoongevoelige tumorcel. Heb toen borstbesparende operatie gehad, 25 bestralingen en daarna volgde antihormoonkuur met Tamoxifen. Die zou ik 5 jaar moeten slikken…ik heb er twee van volgemaakt. Ik had last van vervelende bijwerkingen. Opvliegers[lees meer...] (dat is dan maar zo ontkom je toch niet aan), maar heel vervelend waren in begin de stemmingswisselingen, maar vooral de algemene stijfheid in mijn lijf en de gwrichtspijnen, vooral in enkels en tenen, maar ook wel in rug, knieën en polsen. Voelde me, was toen 52, een erg oud vrouwtje. Na twee jaar gebruik kreeg ik opeens zware bloedingen terwijl ik al 2 jaar niet meer menstrueerde. Vrouwenarts constateerde grote verdikking baarmoederslijmvlies. Wegens verhoogd risico op baarmoederkanker (door de Tamoxifen] moest ik toen een curretage ondergaan. Uitslag was gelukkig goed, al die tijd Tamoxifen doorgeslikt. Laatste week overgestapt op Anastrozol. Week na de uitslag kreeg ik (lichte) hoofdpijn die vier dagen aanhield maar goed te doen was met maximaal paracetamol. Na vier dagen kreeg ik in de nacht een zwaar epileptisch insult (tonisch clonisch) waarbij ik 20 Minuten van de wereld ben geweest. Met spoed naar ziekenhuis waar na een CT scan een zgn sinustrombose werd geconstateerd. Dit is een zeldzame vorm van trombose, komt 200-250 x voor in NL. Driekwart VLD patiënten is vrouw en oorsprong klachten is hormonaal. Ik heb hierdoor een herseninfarct opgelopen en epilepsie, verwachting is dat ik moet rekenen op een jaar tot anderhalf jaar om te herstellen…en dan ms nog met restschade zit. Oorzaak hiervan is, zo menen neuroloog , internist en ook de oncologe de Tamoxifen…al dan niet in combinatie met de curretage…. Ik mag de Tamoxifen hierdoor niet verder nemen, was het ook niet van plan…mijn geluk is dat ik met tweejarig gebruik de kans heel klein is dat kanker recidiveert.. zo probeer ik er dan maar een positieve wending aan te geven want heel eerlijk vond ik dit middel in mijn geval het doel voorbij schieten en erger dan de kwaal. Ook de situatie waarin ik mij nu bevind, is vele malen onzekerder en voelt zwaarder dan de kankerdiagnose (ik durf dat te zeggen omdat ik een goed behandelbare kanker had)..

16-03-2023 | Vrouw | 53

16-12-2017 | Vrouw | 53
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Tamoxfen vind ik een fijn middel, de bijwerkingen waren goed te onderdrukken. Het maakte me wel tam, dus ik was niet meer zo spontaan enzo

05-01-2017 | Vrouw | 53

15-12-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Slik tamoxifin nu 3 jaar en heb hoegenaamd geen bijwerkingen. Wat jammer is dat de tamoxifen in mijn geval tekort bescherming gaf. Sinds dit jaar (2015) kan nl. via het bloed worden bepaald wat de effectiviteit is van dit medicijn. Heb toen een tijdje 40 mg. geslikt, maar dit gaf nog niet het gewenste resultaat. Ga nu over op de anastrozol en hoop dat ik dit medicijn ook g[lees meer...]oed verdraag.

14-10-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik ben overtuigd van de werking van deze medicatie. De bijwerkingen vind ik na 5 maanden gebruik nog zwaar. Om de hartkloppingen, opvliegers en algehele beklemming en lichtheid in het hoofd tegen te gaan, slik ik 6x0,025 mg Clonidine. Ik zie er erg tegen op om dit op deze manier nog 4,5 of zelf 6,5 jaar vol te houden. Mijn kwaliteit van leven is echt verminderd. Specialis[lees meer...]t wijt klachten ook aan verwerkingsproces, dus ik zet door en hoop op verbetering.

17-04-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Door Tamoxifen heb ik al vele slapeloze nachten gehad. Ik ben moe en heb erg veel last van pijn in de botten en gewrichten. Verder is mijn libido tot onder 0 gedaald.

16-10-2014 | Vrouw | 53
tamoxifen
Borstkanker
In oktober 2009 begonnen met Tamoxifen. Ben 10 kilo aangekomen. 15 oktober 2014 bij de specialist geweest. Maak nu zelf geen hormonen meer aan en mag stoppen met Tamoxifen. Ben benieuwd of de bijwerkingen minder worden. Ook benieuwd of ik gewicht ga verliezen. Over 3 maanden terug naar de specialist.

07-12-2021 | Vrouw | 52
Borstkanker
In 2016 rechterborst na chemobehandeling geheel geamputeerd plus okselklieren grotendeels verwijderd. Vervolgens ook nog enkele weken bestraald. Al daarvoor begonnen met Tamoxifen. Dat slik ik nu dus bijna 5 jaar. In maart 2022 is het advies dat ik ga overstappen op Anastrozol, voor tenminste 2,5 jaar. Ik heb vooral last van stijve gewrichten en in het begin ook veel opvli[lees meer...]egers (nu een stuk minder). Ik merk heel duidelijk dat veel bewegen en wat je eet en drinkt behoorlijk invloed heeft. Zo heb ik als ik bv teveel koffie neem veel meer last en ben ik ook sneller moe. Ik heb hierboven Sandoz ingevuld, maar heb in de loop der jaren diverse merken gehad. Nauwelijks verschil bemerkt. Bij Effectiviteit uiteraard geen idee, dus geen effect ingevuld.

10-07-2021 | Vrouw | 52

09-10-2017 | Vrouw | 52
Borstkanker
Op wat stijve gewichten na (maar die had ik ook al toen ik in de overgang kwam), geen enkel probleem gehad met dit medicijn.

11-09-2015 | Vrouw | 52
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Eerst heb ik Tamoxifen gebruikt. Doch nadat ik tweemaal enkele ribben had gebroken (simpelweg door het draaien in bed) overgestapt op advies van de oncoloog op Exemestaan. Dit gebruik ik nu bijna een jaar. Mijn tumorwaarden zijn gedaald en ik heb nauwelijks last van de bijwerkingen. Ik slik het tabletje voor het slapen gaan. De opvliegers ben ik tegengegaan met homeopatisc[lees meer...]he medicijnen.

20-05-2015 | Vrouw | 52
Borstkanker
lage rugpijn, stijve vingers, pijn in benen 's nachts, slecht slapen. Zolang ik blijf bewegen en veel sport (hardlopen, roeien, spinning , zwemmen etc) geen last.

19-01-2014 | Vrouw | 52
Borstkanker
halverwege 2011 geopereerd geweest van BK. Was toen 49. lymferuiming, waarbij 1 klier besmet was. Viel dus wel mee. na 6x chemo aan de slag met tamox. Kon niet op mijn voeten staan, vanwege zenuwuiteinde ellende, dat herstelt superlangzaam (of helemaal niet), maar dat was nog een restklacht van de chemo. wat tamox betreft. wel dunner haar, giga veel opvliegers (giga hinder[lees meer...]lijk) en was snel geirriteerd. Maar kan ook van (sowieso kunstmatige overgang komen). Al met al geen superblij verhaal maar ook niet dieptriest. Binnenkort over op Arimidex. Ik zal wel zien.

17-10-2017 | Vrouw | 51
Borstkanker
Sinds oktober gebruik ik dit medicijn. In het begin geen bijwerkingen maar nu ... opvliegers, spierpijn, emotioneel, benauwdheid, vergeetachtig en moe. Of het effectief is zal moeten blijken. Eigenlijk geen idee of dit nog door de behandelingen of de Tamoxifen komt. Morgen maar even naar de huisarts.

25-09-2017 | Vrouw | 51
Borstkanker
In november 2012 gestart met tamoxifen. In het begin veel last van opvliegers, heeft ongeveer een half jaar geduurd, toen ging dat stukken beter. Wel al heel snel last van gewichtstoename. Na 1 jaar geprobeerd om over te stappen op anastrozol. Toen heel veel last van stijve spieren en gewrichten. Exemestaan geprobeerd, klachten bleven. Toen weer terug naar 20 mg tamoxifen.[lees meer...] Nu bijna 5 jaar verder en mag bijna stoppen. Borstkanker is weggebleven, gelukkig. Ik heb tussendoor nog wel eens tabletten van een ander merk geslikt en daar kreeg ik veel last van oorsuizen van. Daarom in overleg met de apotheker altijd hetzelfde merk kunnen gebruiken.