Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

03-10-2016 | Vrouw | 45
Borstkanker
Forse lobulaire borstkanker, 100% hormoongevoelig, 6x AC, near complete response, mastectomie, geen uitzaaiingen, geen bestraling. Moet tien jaar Tamoxifen slikken. De eerste maanden geen enkele bijwerking. Na twee maanden kon ik van de ene op de andere week geen lenzen meer verdragen en werd ik zwaarmoedig en kreeg ik maagklachten, vermoedelijk door dunner maagslijmvlies.[lees meer...] Ernstige maagklachten bij geringste stress - werken in een reguliere baan is onmogelijk. Internist is ervan overtuigd dat het komt van de Tamoxifen. In overleg met internist twee maanden lang terug naar 10 mg, en dan kijken we verder. Nu anderhalf jaar lang 20 mg per dag geslikt. Moet nog bijna negen jaar.

23-01-2016 | Vrouw | 45

09-10-2013 | Vrouw | 45
Borstkanker
Slik tamoxifen nu ruim 2 jaar, na borstamputatie. In het begin vooral duidelijk toegenomen vermoeidheid en pijn in gewrichten. Het went en is even wat rustiger geweest. Toch nu toenemende klachten na 1.5jr. Ik heb oogproblemen gehad, beginnende staar, en loslatend netvlies. Nu toenemende pijn in handen en vingers, pijn in voeten en rug. Nu overgangsverschijnselen, somber[lees meer...]heid en weer die enorme vermoeidheid. Ik eet gezond maar merk dat ik meer maagklachten krijg. Lastig om werk, kind en bijwerkingen soms te combineren. Ben soms zo ontzettend moe....maar durf niet te stoppen want wat is alternatief?

02-04-2019 | Vrouw | 44
Borstkanker
Ik zag enorm op tegen het gebruik van dit medicijn en heb dan ook bijzonder lang getwijfeld of ik het wel zou gaan gebruiken. Tot nu toe (ben tijdens dit schrijven 4 maanden aan het slikken) valt het me 100% mee. Ik heb niet eens een opvlieger. Ben wel wat vermoeider, maar niet dramatisch. Ben ook gewoon nog aan herstellen van de borstbesparende operatie en de bestraling.[lees meer...] Volgens de radiotherapeut vertraagt Tamoxifen het herstel wel. Verder schrok ik wel even toen ik las over de combinatie met Kurkuma. Dat kun je dus beter niet doen. Dat schijnt, volgens een onderzoek van Erasmus MC, de werking van Tamoxifen tegen te werken. Was even bang dat het nu voor niets heb geslikt, maar dat valt geloof ik mee. Ik slikte aanvullend 800 mg Kurkuma per dag en de proefpersonen 3600 mg per dag en dat maakte de werking wat minder.

26-08-2020 | Vrouw | 43

01-09-2015 | Vrouw | 43
Borstkanker
Na vele negatieve verhalen was ik huiverig om dit medicijn te nemen. De horrorverhalen over opvliegers, botklachten en depressief zijn. In eerste 2 maanden had ik last van stijve gewrichten. Vooral 's nachts warmte golven (opvliegers? ) niet badend in zweet, maar wel even dekbed van je afschuiven. na 2 maanden kreeg ik PCH ipv Sandoz ivm niet leverbaar. Toeval of niet of [lees meer...]toch gewenning? Bijna geen last meer van gewrichten en warmte aanvallen. Ook geen menstruatie meer na 2 maanden gebruik. Kortom weinig last, valt me reuze mee.

08-05-2014 | Vrouw | 43
Borstkanker
Ik gebruik nu 1,5 jaar tamoxifen, na borstkanker, bestraling en het verwijderen van mijn eierstokken. De bijwerkijngen zijn: gewrichtspijn, concentratieproblemen, gevoel van onrust, slecht slapen, kramp in mijn benen, stemmingswisselingen. Ik ben een tijd geleden 3 weken gestopt, en de problemen werden niet minder. Ik heb nu spijt dat mijn eierstokken verwijderd zijn, ik [lees meer...]kan nu niet meer terug.

04-11-2013 | Vrouw | 43
Borstkanker
het is alweer een tijdje geleden, maar toch wil ik melden wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn van het gebruik van Tamoxifen. Ik was 34 toen er borstkanker met uitzaaiingen in de lymfeklieren werd geconstateerd. Na chemo, amputatie, bestraling begon ik met Tamoxifen. Ik ben nu 43, heb vanaf mijn 35ste tot mijn 40ste dit medicijn moeten slikken met als gevolg dat ik op [lees meer...]mijn 40ste een herseninfarct heb gekregen door gebruik van tamoxifen. Ik ben er gelukkig goed vanaf gekomen maar na alles wat je al hebt doorgemaakt is dit niet waar je op zit te wachten. Pas dus op met te lang slikken van tamoxifen! naast de andere ongemakken van dit medicijn kan dit dus ook nog gebeuren.

18-06-2015 | Vrouw | 42
tamoxifen (20mg)
Ik had enorm veel last van deze medicatie, ik kwam 10 kilo aan, veel gewrichtspijn ik voelde me kwa bewegelijkheid 80 jaar terwijl ik pas 38 jaar was, Ik werd iedere morgen badend in het zweet wakker. Sliep s 'nachts slecht om de drie minuten hevige opvliegers. Hield veel vocht vast vooral in benen en enkels. Mijn gezichtsvermogen en geheugen ging achteruit. Helemaal geen [lees meer...]libido meer droge vagina.En nadat ook nog mijn achterste kiezen begonnen af te breken was de maat vol. Toen ook nog bleek uit de bijsluiter dat Tamoxifen een verhoogde kans op hart en vaatziektes veroorzaakt (wat bij ons in de familie veel voorkomt en ik naar de chemo sowieso al een te lage bloeddruk heb) en volgens de bijsluiter een verhoogde kans op baarmoederhalskanker (je vervangt de ene kanker soort met de andere) Ben ik acuut gestopt. In overleg met specialist gebruik ik nu al 3 jaar geen hormoontabletten meer heb weer veel meer conditie minder vocht geen gewrichtspijn meer en geen slapeloze nachten meer en mijn libido is helemaal terug. sterker nog mijn lichaam heeft zich helemaal hersteld ben gewoon weer ongesteld war de artsen niet blij mee zijn. Maar voor mij een teken dat mijn lichaam zich weer heeft herpakt. Mijn tanden zijn hersteld weer een stralend gebit. Wel sport ik veel en eet ik gezond ik gebruik abrikozen pitten, geelwortel, Papaya pitten veel rode vruchten, bramen, maagzout alkalisch water, geen boter meer en alles wat maar kanker cellen kapot maakt. Wat beter is wijst zich pas naar jaren uit. Maar ik voel me wel weer een mens en kan bewegen en alles doen met de kinderen zwemmen klimmen dansen etc. en ons seks leven is als vanouds :). Veel gezocht op voeding voor kanker er is genoeg te vinden op internet. Veel succes allemaal. Iedereen heeft zo zijn eigen weg misschien is dit niet goed maar ik ben gelukkig :). En voel me weer gezond. En ben ook van al die ziekenhuis bezoekjes af met continu bloedprikken etc.

14-06-2014 | Vrouw | 42
Borstkanker
Wat ik belangrijk vind te vermelden is dat je creatief kan denken mbt de medicatie en hoe je erop reageert. Ik ben zelf iemand die erg op medicatie reageert en toen ik een jaar geleden tamoxifen (met zeer grote weerzin) "moest" gaan slikken, begon ik met 20 mg. Als ik het 's morgens nam werd ik na een half uur heel erg moe in mijn hoofd en dit hield de hele dag aan. ('s [lees meer...]avonds voelde ik me weer beter). Alsof ik een hele nacht had doorgehaald. Tevens kon ik slecht daglicht verdragen. Heel duidelijk dat dit van de tamoxifen kwam. Als ik het 's avonds nam werd mijn slaap nog slechter dan hij al was geworden toen ik het 's morgens nam. Ik kreeg het idee om 2 dd 10 mg te nemen, volgens mijn internist zou dat niet veel uitmaken, maar de apotheker zei dat ik het wel kon proberen omdat je dan niet te maken hebt met een piek aan tamoxifen in je bloed. En ongelooflijk, maar het werkte. Ik had niet meer dat brakke gevoel in mijn hoofd de hele dag. Dus sindsdien 2 keer daags 10 mg, 's morgens en 's avonds. En dat maakt verder niet uit voor de werking. Daarnaast moest ik een paar maanden geleden overstappen op een ander merk (ik heb sandoz en mylan gebruikt). Pas later realiseerde ik me dat ik me veel vermoeider ben gaan voelen, sinds ik was overgestapt op een ander merk tamoxifen. Ik voelde me al niet geweldig (als naklap van de behandelingen en door de tamoxifen an sich), maar bij die andere merken werden mijn klachten nog erger. Vooral een enorme moeheid kwam er over me. De apothekerassistentes zeiden dat het niet uitmaakte welk merk, want er zit dezelfde hoeveelheid werkzame stof in. maar mijn internist zei dat het wel kon uitmaken, vanwege een verschil in hulpstoffen. Het is raar maar waar, toen ik weer terug was bij mijn oude merk PCH voelde ik me direct minder moe en weer als vanouds. Nog steeds wel klachten, maar alsof ik me sterker en minder moe voel(de). Ik zou zeggen als je veel last hebt van je medicatie, overweeg de dosering te verdelen over de dag, of probeer eens een ander merk.

03-11-2017 | Vrouw | 41
Borstkanker
Sinds 2010 hormoonkuur zoladex en tamoxifen. Zoladex december 2016 gestopt. Menstruatie hoorde weer terug te komen volgens specialist. Maar na bijna een jaar gebeurd er niks. Volgens bloedonderzoek kan het wel volgens hormoonspiegel. Nu weer last van opvliegers, pijnlijke borst, mopperen, vervelend moe, emotioneel. Lees dat tamoxifen je ook kunstmatig in overgang houd, [lees meer...]dus snap ik er niks van dat ze zeggen dat alles weer op gang moet komen. Wie heeft hier ervaring mee??

23-04-2016 | Vrouw | 41
Borstkanker
Ik ben sinds februari begonnen met Nolvadex, tamoxifen. Ik moet zeggen dat ik sindsdien mezelf niet meer herken. Ik dacht eerst dat het van mijn bestralingen kwam, maar ik begin nu op te merken dat mijn klachten eerder door het medicijn voortkomen. Ik was voordien een heel actief, vrolijk, positief persoon, en nu lijk ik wel de omgekeerde versie van mezelf. Ik heb behandel[lees meer...]d voor Dcis, borstbesparend, 21 bestralingen en nu normaal gezien 5 jaar Nolvadex. Echter, als mijn levenskwaliteit zo blijft heb ik echt zin om hiermee te stoppen. Ik lees dat ik niet de enige ben, en dan voel ik me toch al niet abnormaal meer. Zijn er mensen die de beslissing hebben genomen om te stoppen en deze klachten ook herkennen?

04-03-2016 | Vrouw | 41
Borstkanker
Chemo kuur afgewezen. Vertrouwde het niet. Wel aan Tamoxifen gestart. Eerste dag viel mee, tweede dag werd ik misselijk en braken. 's Nachts traden hoofdpijnen op te omschrijven als clusterhoofdpijn. Nu elke dag hoofdpijn. Aan een kant verstopte neus zeer benauwd en gezwollen ooglid. Hoop dat dit snel weg trekt en niet 5 + jaar lang dit moet mee maken. Dit is niet te doen.[lees meer...] Voel ook veel pijn in pezen.

16-10-2013 | Vrouw | 40
Borstkanker
Ik slik nu twee en een halve maand tamoxifen. In het begin waren mijn opvliegers (die ik al kende sinds de chemotherapie) best hevig en storend. Na een paar weken werd dit al minder. Ik heb ze nu nog steeds, maar niet meer zo hevig, ik kan ze goed hanteren en het stoort me nauwelijks in mijn dagelijks functioneren. Ik heb regelmatig een lichte gewrichtspijn in beide sc[lees meer...]houders, maar ook hier valt goed mee te leven. Geen stemmingswisselingen, ben nog steeds even vrolijk sinds de laatste chemo uit mijn lijf is. Ook geen enkele gewichtstoename, maar ik sport wel regelmatig intensief en ben een stuk gezonder gaan leven (o.a. minder suiker, minder brood). Som s is mijn zicht ineens wat wazig of slechter, ik geloof dat dat wel van de tamoxifen komt, maar het gaat ook steeds weer weg. Ten slotte: libido heeft een knauw gekregen, en droge slijmvliezen (dus ook vaak droge ogen). Ik kan het allemaal wel aan, en doe er zelf ook wel wat voor om me goed te blijven voelen.

11-08-2017 | Vrouw | 38
Borstkanker
35 jaar. Her2neu positief, graad 3. 4AC, 16 herceptin/AC, 9 mnd herceptin. 16 bestralingen, amputatie. Verwijdering eierstokken. Door alle negatieve verhalen bang om te starten. Maar valt reuze mee, wel moeten wennen. In het begin last van kort lontje en stemmingswisselingen. Nu gaat het goed. Na lang zitten/liggen moeite met lopen, stijf. Maar verder prima te doen. Opvl[lees meer...]iegers zijn ook te overzien. Bepaalde voedingsstoffen verergeren het ook.

29-05-2015 | Vrouw | 32
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Over gegaan op dit merk, en sinds toen meer last van bijwerkingen als voor heen. De apotheker vertelde dat mijn merk er even niet was en kreeg deze mee. Hopelijk is mijn merk er snel weer!