Ervaringen met Zoladex

Lucrin (102 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (97 meningen)
Letrozol (71 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

09-09-2018 | Vrouw | 47
Endometriose
Ik las op internet bijna alleen maar gruwelverhalen over Zoladex, dus ik wilde het al bijna weigeren. Ook toen ik de lijst met bijwerkingen las toen de verpleegkundige er was heb ik haar bijna weer weggestuurd. Om te voorkomen dat het injecteren pijnlijk zou zijn heb ik die dag als voorbereiding om de 4 uur 1000 Mg paracetamol geslikt. De prikplek heb ik een minuut voor d[lees meer...]e injectie met ijsblokjes gekoeld. Ideaal, ik heb nauwelijks iets gevoeld. De bijwerkingen vallen mee. Ik heb last van opvliegers, maar tot nu toe vooral ‘s avonds laat en in de nacht. Wat ook geen pretje is, want ik slaap daardoor echt minder goed. Ik was vooral ook bang voor libidoverlies, maar eerlijk gezegd heb ik daar (nog) geen last van:-) Van de specialist heb ik medicijnen gekregen om de bijwerkingen tegen te gaan, maar die heb ik nog niet geslikt. Ik vind het fijn dat ik ze in huis heb, voor het geval dat. Het is een feest om niet meer ongesteld te worden. Voor de operatie heb ik een jaar bijna aaneengesloten gebloed. Daar werd ik gewoon ongelukkig van. Dus in dat opzicht werkt de Zoladex goed. Wat ik echt vervelend vind is dat ik geen controle over het gebruik heb. Ik kan niet elke dag besluiten iets te slikken of niet. Het zit gewoon voor 3 maanden in je. En als ik daar over nadenk vind ik dat nog steeds moeilijk. Inmiddels heb ik wel weer een endometriosecyste, veel kleiner dan de twee die ik had voor de operatie, maar toch... daar baal ik van. Dus in oktober ga ik voor een second opinion naar het Bronovo. Voor de tweede injectie wordt gezet.

30-08-2014 | Vrouw | 43
Endometriose
goede ervaringen ik heb het vroeger na mijn 2 de zwangerschap gehad was ik 28 een jaar daarna mijn baarmoeder verwijderd door ernstige endometriose nu dit jaar weer gestart met zoladex ben nu 43 vanwege buikpijn gebruikt het nu weer 3 maanden en heb net mijn 2 de prik gehad heb alleen nu last van haar uitval of het komt val de zoladex dat weet ik niet ik had al last van op[lees meer...]vliegers en warmte en heb totaal geen last van gewicht toenamen ik val juist heel erg af

31-07-2013 | Vrouw | 43
Endometriose
Al vanaf 2000 gebruik ik zoladex vanwege ernstig endometriose. Eigenlijk heb ik er nooit echt last van gehad, injectie kan ik inmiddels zelf zetten. Sinds een jaar tob ik met mijn rug en ga ik elke maand naar de huisarts om mijn rug, nek te laten kraken. De arts zegt dat niets te maken heeft met Zoladex, maar ik twijfel daar aan, ik gebruik het al 13 jaar. Wie herkent dit[lees meer...]?

18-06-2016 | Vrouw | 38
Endometriose
Als je van te voren de huid met ijsblokje verdoofd valt injectie mee. De bijwerkingen die ik heb zijn vervelend. Met name de misselijkheid en pijn in gewrichten waren erg vervelend. In het begin heb ik gedacht dat ik liever de pijn Vd endometriose had. Na verloop van tijd wen je eraan/of wordt het minder.

10-04-2012 | Vrouw | 37
Endometriose
Ik heb hoogstwaarschijnlijk endometriose en heb hiervoor in maart 2012 een injectie Zoladex 10.8 gekregen. De injectie zetten was pijnloos. De eerste 1.5 week waren verschrikkelijk. Ik had door de endometriose altijd al heel veel pijn en deze pijn werd nog eens 10x erger. Het leek wel of ik 1,5 week met onttrekkingsweeën heb gelopen (denk ik dan, ben nooit zwanger geweest)[lees meer...]. Maar na deze 1.5 week kreeg ik een onttrekkingsbloeding en nu voel ik me onwijs goed! Geen pijn, nauwelijks bijwerkingen. Alsof er een last van mijn schouders is gevallen.

19-01-2023 | Vrouw | 35
Endometriose
Na een kijkoperatie waarbij diep geïnfiltreerde endometriose is weggehaald moest ik voor 3 maanden zoladex gebruiken. Ivm trombose in het verleden kon ik echter geen andere medicatie krijgen voor de bijwerkingen. Het is gelukkig “maar” 3 maanden maar het heeft een ernstige weerslag op mijn leven. Dodelijk vermoeid omdat ik gewoon nauwelijks slaap. Daarbij een continue [lees meer...]hoofdpijn die niet met pijnmedicatie te onderdrukken is. Het is dat endometriose mijn leven een pijnlijke hel maakte dat ik dit medicijn neem. Maar ik ben blijk dat ik er na 3 maand vanaf ben.

01-02-2018 | Vrouw | 35
Endometriose
Gebruik Zoladex nu 4 jaar i.v.m endometriose, de eerste 3 jaar ging het best goed, weinig tot geen buikklachten en niet zo’n last van bijwerkingen. (Wel opvliegers) Het laatste jaar ervaar ik wel erg veel bijwerkingen. De eerste dagen na de spuit hevige hoofdpijn en misselijkheid (overgeven). Na een dag of drie erge last van stemmingswisselingen waarbij ik soms ook erg so[lees meer...]mber kan zijn.( ook doodswens gedachten gaan door mijn hoofd ) Laatste jaar ook zo’n 10 kg in gewicht toegenomen. Ook heb ik last van veel spierkrampen en gewrichtspijnen. Verder last van acne, vooral in mijn gezicht maar ook mijn hoofdhuid. Tegen de buikpijn werkt de zoladex wel goed want heb sinds het gebruik van de zoladex weinig tot geen buikklachten meer. Hiervoor Lucrin gebruikt waarbij ik telkens in de laatste week voor de nieuwe spuit toch weer buikklachten kreeg.

05-03-2013 | Vrouw | 35
Endometriose
Zoladex gebruikt om de cyclus een jaar stil te leggen ivm ernstige endometriose. Na dit jaar begonnen aan IVF. De injecties waren erg pijnlijk, De bijwerkingen waren bijna nihil bij mij.

04-03-2021 | Vrouw | 34
Endometriose
Tijdens mijn operatie is de Gynaecoloog erachter gekomen dat ik Endometriose heb. Gezien ik een kinderwens had. Kreeg ik meteen een spuitje Zoladex . Ik heb deze medicijn 6 maanden gehad (2x 3 maanden) Ik had last van opvliegers, verminderde libido en ik kwam veel aan in kilo's. Overal viel deze medicatie kwa bijwerkingen erg mee, maar was het voor mij helaas nie[lees meer...]t effectief genoeg. Tevens had ik 6 maanden lang geen menstruatiepijn.

17-03-2022 | Vrouw | 32
Endometriose
Probeer een verhaal van jaaaaaaren lang ellende even in het kort te vertellen waardoor ik de eerste jaren weg laat en begin vanaf het moment dat ik uit mijn narcose kwam van een van de zoveelste operaties die ik ervoor Al allemaal ben moeten ondergaan.. Kijk operatie ivm met endometriose.. ben nog niet volledig uit de narcose maar de arts stond al aan mijn bed met bel[lees meer...]angrijke informatie… Mevrouw, we hebben de verkleving van uw eierstokken en baarmoeder los gemaakt en endometriose verwijdert zoveel als dat mogelijk was, maar u zit zodanig vol endometriose door heel uw buik, inclusief uw blaas darmen maar ook op uw middenrif, dat is onmogelijk om dat allemaal weg te halen zonder schade te brengen aan uw organen of longen dus geen andere mogelijkheid als zoladex ( chemisch aan de overgang dus.. helaas heb ik de pech dat mijn lichaam geen hormonen accepteerd en de pil of spiraaltje bij mij juist boosdoeners zijn geweest die de endometriose versneld en verergert hebben.. Oké zoladex dan maar… Heb de zoladex laten zetten nou de eerste maand was een ramp, wat blijkt de arts heeft het spiraaltje er niet uit gehaalt met de operatie… dus de pijn werd zo erg dat zonder tranen van het toilet af te komen niet mogelijk was.. Eenmaal overgegaan naar ander ziekenhuis en dus de 2e maand van de zoladex is verstreken waarvan 1 maand het spiraaltje er uit was gehaalt merkte ik geen verschil want had dag in dag uit pijn met elke beweging … binnen 2 weken werd ik ook geopereerd in dat ziekenhuis ivm mijn gewicht en energie zo laat was dat er anders een kans was dat ik te zwak zou worden voor een operatie aan te kunnen gaan en dan was er een groot probleem.. nou die operatie achter de rug moest toch nog 1x zoladex zetten om goed te kunnen herstellen…en jawel dat is goed gelukt.. operatie geslaagd en ik voelde me weer mens… nog steeds geen bijwerkingen van zoladex ervaren ( kan niet zijn opgevallen door alle pijn die ik had) In die 6 maanden kwam bij de 3e maand mijn eerste menstruatie weer, maar had vreemde klachten die ik niet meteen linkte naar problemen op gynaecologisch gebied… hoesten pijn op de borst moeite met ademen.. eenmaal aan het menstrueren was het meteen weer weg.. maand erna precies het zelfde maar dan waren de klachten heftiger en maand daarna dacht ik dat ik mijn begrafenis moest gaan regelen want het voelde alsof ik het aan mijn hart zou gaan krijgen.. het probleem was dat nu de endometriose op mijn middenrif het leuk vond om te gaan irriteren… dus die zoladex spuit werd meteen weer in mijn buik gezet… Helaas kwam ik die tussentijd Corona ons land binnen en tegelijkertijd problemen met mijn staartbeen die verwijderd moest worden… en de operatie aan mijn staartbeen moest eerst zijn geweest voordat ik pas geopereerd mocht worden aan mijn middenrif.. de Corona heeft me een jaar lang op mijn operatie laten wachten door dat mijn operatie 5 dagen ervoor geannuleerd moest worden voor het verwijderen van mijn staartbeen… dus jaar verder ook nog steeds gedwongen aan zoladex.. eenmaal operatie achter de rug is er door de Corona weer 1 jaar en 2 maanden bij gekomen voordat ik de operatie had van mijn endometriose.. deze heeft 4 dagen geleden eindelijk plaats gevonden… baarmoeder verwijdert baarmoeder hals verwijderd endometriose op middenrif, lever, nieren diepe endometriose op de darm het zat gelijk vol… Nu dus geen zoladex meer dus vind het komende maanden erg spannend Mijn conclusie over zoladex zelf… aangezien het eigenlijk maar 6 maanden gebruikt mag worden maar ik het dus jaren gedwongen heb gemoeten.. heb ik helaas bijwerkingen maar waarvan ik niet vind dat deze als negatief mogen worden neer gezet bij het zoladex medicijn.. Mijn klachten binnen de 6 maanden die eigenlijk maximaal maar mogen wat zoladex duidelijk beschrijft waren nihil.. opvliegers best wel veel vooral snachts maar heb er mee leren om gaan en dat was voor mij een lachertje vergeleken met de pijn die ik heb moeten doorstaan.. en ik had last van gewricht pijn.. niet meer en niet minder Maar door het jaren te hebben moeten gebruiken is helaas gebleken dat mijn botscan die 5 maanden gemaakt is niet goed is en ik osteopenie heb en ik na mijn herstel nog eens een botscan moet of het inmiddels niet al osteoporose is aangezien mijn score van de vorige scan er al niet ver vandaan zat.. Zoladex heeft mij geholpen met het lange wachten op de operaties redelijk pijnloos door te komen.. enige is dat ik ipv 1x in de 3 maanden ik deze al snel 1x in de 2 maanden moest zetten omdat de klachten dan al kwamen en helaas de afgelopen 4 maanden ik de zoladex 1 x per maand moest zetten.. dus ben wel een beetje bang voor de uitslag van mijn botscan.. maar proberen positief te blijven en nu eerst herstellen van mijn zware operatie van 4 dagen geleden en hopen dat die ook voor een groot deel geholpen heeft en gaat helpen… en dan zien we wel weer verder Voor de gene die alles heeft gelezen.. super lief dat je er de tijd voor hebt genomen, en probeer goed te beseffen dat de erge bijwerkingen die ik nu ervan heb komt omdat de dosering die zoladex aangeeft van 6 maanden ik zeker 5 x heb moeten overschrijden… dus als dat niet had gehoeven had ik puur en alleen opvliegers en gewrichtspijn

28-09-2017 | Vrouw | 32
Endometriose
Voor 3 maanden zoladex vanwege endometriose. Ik heb geen bijwerkingen. Ook de injecties doen geen pijn. Ik ben er erg tevreden over!

18-08-2019 | Vrouw | 27

14-08-2012 | Vrouw | 26
Endometriose
Zoladex krijg ik voor zeer actieve endometriose gespoten. Operatie in mei achter de rug en in totaal een half jaar aan de zoladex (omdat het niet langer dan een half jaar verantwoord is volgens mijn arts). Het legt wel mijn menstruatie stil (daarvoor van alles geprobeerd en niets lukte), maar de bijwerkingen zijn heftig (vermoeidheid, pijn in je gewrichten, gewichtstoename[lees meer...], puistjes, heftige opvliegers, etc.). Nou is mijn leven al de afgelopen 2 jaar een hel geweest qua gezondheid, dus dit kan ik ook wel volhouden. Wel ga ik overstappen na de laatste prik op het endometriosedieet ipv chemische hormonale troep in mijn lijf stoppen die mijn lichaam nog zieker maakt. Ons lichaam heeft zelfhelende kracht en dat lijkt mij het beste medicijn (overleg wel altijd eerst met je (natuur)arts). Overigens gebruikte ik 2 maanden livial ernaast om het effect van zoladex te verminderen (effect was minimaal), maar hier ben ik ook mee gestopt. Tweemaal gif in mijn lijf stoppen vind ik onverantwoord ;-).

30-01-2012 | Vrouw | 21
Endometriose
hallo iedereen ik ben cassandra en ik ben 21 jaar 2maanden terug heb ik vernomen dat ik endometriose heb, de week nadien moest ik meteen geopereerd worden, ik heb er nog steeds last van en heb op 29 dec vorig jaar mijn eerste spuit gehad (zoladex) dit was zeker geen pretje! het duurde niet lang voor ik bijwerkingen kreeg, warmte opwellingen, moeheid, lage rugpijn,spierp[lees meer...]ijn, versnelde ademhalling,en pijn in de borstkast; dit ging langsaam aan over tot ik vorige week vrijdag mijn 2de spuit kreeg...... ik heb hevige hoofd pijn, hyperventilatie aanvallen, oververmoeit slaap dag in dag uit, heel mijn lichaam doet pijn, overheven, echt geen pretje!!! ik wens het mijn vijand niet!! zo heb ik ook vernomen dat ik het HPV-virus heb en ik aanlijding heb tot baarmoederhals kanker,