Ervaringen met Esomeprazol

esomeprazol

Jeuk over het hele lichaam tintelend of prikkelend gevoel hallucinaties zweverig gevoel paniekaanvallen handpalm is opgezwollen maagzuur duizeligheid darm/maag van streek wakker worden met hoofdpijn

Maagzuur (brandend) (17 meningen)
Maagzuur (9 meningen)
Barrett's slokdarm (7 meningen)
Maagbeschermer (6 meningen)
Maagklachten (5 meningen)
Reflux (5 meningen)
Maagzweer (4 meningen)
Maagontsteking (4 meningen)
Middenrifsbreuk (4 meningen)

24-11-2015 | Man | 77
esomeprazol (40mg)
Was al allergisch voor Omeprazol. Omeprazol is eveneens hoofdbestanddeel van Esomeprazol. Werd ook van Esomeprazol langzamerhand doodziek. Trillende en krachteloze handen, weinig gevoel meer in benen, duizelingen, naar en prikkelend gevoel in benen en voeten, bang om te gaan lopen, kon te langen leste bijna niet meer lopen. Na alle bijverschijnselen een paar weken per dag [lees meer...]te hebben bijgehouden, restte slechts één conclusie. Esomeprazol was de boosdoener. Onmiddellijk de dagelijkse hoeveelheid van 1 capsule naar beneden gebracht tot in het uiterste geval "waar nodig". Voel mij thans na een 3-tal weken stukken beter. Geen trillende handen meer, lopen gaat al veel beter, geen angst meer om te gaan lopen etc. Kortom: mijn lichamelijke gesteldheid is stukken beter.

09-07-2015 | Man | 67
Osteoporose/botontkalking
Vanaf 2003 veel stress in werksituatie: maagzuur reflux probleem. In 2006 begonnen met Nexium, later esomeprazol. Terugredenerend in mijn ziektegeschiedenis de volgende bijwerkingen ondervonden, die achteraf mijn inziens alle te herleiden zijn tot aantasting van het eigen immuunsysteem, maar door de huisarts en diverse specialisten niet als zodanig zijn herkend, laat staa[lees meer...]n gediagnosticeerd. Deze immuniteitsproblemen zijn achtereenvolgens: - sinusproblemen; overmaat aan neusslijm (door hoesten dubbele liesbreuk en kijkoperatie); - oedeem in enkels; - jicht; - gele nagels (verdikking door te veel gevormde cellen); - osteoporose en spierzwakte; - rugpijn, kromlopen (chiropractie en fysiotherapie); spierkrampen (moeilijk lopen met linker been); ischias door piriformus probleem linker bil; - psychische klachten (depressie); zeven jaar levenskwaliteitsverlies door onbegrip en relatieproblemen. Kortom gebruik het niet! Probeer alternatieven bijvoorbeeld zuiveringszout of baking soda (natriumbicarbonaat) Luvos heilaarde. Amerikaans onderzoek haalt steeds meer negatieve bijwerkingen naar boven. Conclusie; ik vind het middel erger dan de kwaal!

10-02-2014 | Vrouw | 69
esomeprazol
Middenrifsbreuk
Na jaren klachten over maagzuur en het verwerken van véél Rennies kwam de diagnose: middenrifbreukje en reflux. Ik heb, voorgeschreven door de specialist, een lange weg gemaakt langs allerlei maagzuurremmers, die niet hielpen. Toen kwam Nexium, peperduur, máár... het werkte. Een zegen. Alleen vielen mijn haren uit. Daar ben ik te ijdel voor dus ik halveerde de dosering en[lees meer...] wachtte af. Haaruitval verminderde maar er kwamen meer bijwerkingen: ik werd af en toe ongesteld terwijl mijn leeftijd boven de 60 was. (Ik ben nu 69.)Ik werd moe, keek wazig, eigenlijk werkte ik in grote lijnen de klachtenlijst af, daarmee ging ik naar een nieuwe specialist (ik was doorverwezen) en die bevestigde dat het door mij opgesomde rijtje narigheden het bekende rijtje was, ik kon me laten opereren. Slagingspercentage 70%. Ik was niet enthousiast, kreeg een ander middel maar dat hielp niet. Ik modderde door: bed schuin, niet teveel eten, enz.. Inmiddels slik ik elke dag Esomeprazol. Een capsule 20mg. per dag. Niet erg effectief, ik blus de pijn met Gaviscon, duur en niet vergoed. Je moet toch wat. Ondertussen is mijn energie die van een hoogbejaarde, heb ik pijn in mijn gewrichten, in mijn spieren, slaap het liefst en vind elke stap er een teveel. Fietsen vind ik doodeng want ik voel me onzeker. Dat alles schreef ik meesmuilend toe aan de ouderdom die met gebreken komt... In de wachtkamer van een ostheopaat (spieren en gewrichten, pijn) las ik in een tijdschrift iets over gebrek aan vitamine 12. In combinatie met o.a. maagzuurremmers. Maagzuur heb je niet voor niets. Wanneer je de spiegel verandert, grijp je in in de spijsvertering en neem je allerlei belangrijke stofjes niet op: vitaminen, mineralen. Vast nog meer, het is mijn vak niet. Maar het is schokkend wanneer je twee lijsten naast elkaar legt: gebrek aan vitamine 12 en bijwerkingen van Esomeprazol. Ik zou dat zeker doen, zoek maar op internet naar vitamine B12 tekort. Inmiddels ben ik gestopt met Esomeprazol. Het onderzoek of ik aan het dementeren ben, had niet gehoeven: problemen met geheugen, niet op woorden kunnen komen zoals bij afasie, er is in twee dagen uitvoerig onderzoek niets door de neuroloog gevonden wijst op het begin van dementie. Maar de klachten zijn er wel. Zie gebrek aan vitamine 12. Voor mij geen maagzuurremmers meer. Hopelijk raak ik dan geen woorden meer kwijt en kan ik de trap weer zonder kreunen op en af, ik zeg maar wat. Dan maar veel Gaviscon sabbelen... Iedereen veel sterkte, wijsheid en vriendelijke groeten, Marjan.

23-03-2024 | Vrouw | 52

darm/maag van streek maagzuur

Sinds de Esomeprazol niet meer in tabletvorm te verkrijgen is genoodzaakt om de capsules te slikken echter werken deze niet en heb ik net zoveel klachten als voor het gebruik van de Esomeprazol. Gebruik de Esomeprazol al jaren en was zeer tevreden echter nu met de capsules erg ontevreden en ga naar een alternatief vragen bij HA.

14-12-2023 | Vrouw | 52
Maagzuur
De tabletten zijn niet meer leverbaar. Werkte altijd perfect. Nu capsules gekregen. Nare smaak en geur aan de capsules. Ook komt de maagzuur terug. Op advies van de arts nu 2 x pd 40 mg capsule gaan nemen. Was 1x pd 1 tablet. Tablet nergens last van. Hopelijk komt de tablet weer terug.

06-03-2022 | Vrouw | 57
Maagklachten
Misselijkheid en zuurbranden bleef. Medicijn is slecht bij langdurig gebruik

14-12-2021 | Vrouw | 60
Reflux
Ik heb ook n maaghernia en gebruik bijna geen maagzuurremmers meer Want ik ben nu onder behandeling van een osteopaat en het resultaat is top Ben nu 5x geweest , het is prijzig 72,50 per keer ( ik krijg 30 euro vergoed ) maar het is zeker waard om te proberen Hij masseert je maag en brengt hem weer onder je ribben , Hij heeft het mijzelf ook geleerd en zo nu en da[lees meer...]n heb ik nog last maar veel minder

23-07-2020 | Vrouw | 73
Middenrifsbreuk
Na 10 dagen het medicijn te hebben gebruikt stond mijn lichaam in 1 dag onder de rode bulten die hevig jeukte. Bleek netelroos te zijn. Kreeg daarbij ook koorts. Ik moest van de huisarts meteen stoppen met het medicijn.

15-09-2018 | Man | 33
Maagzuur (brandend)
Ik ben in overleg met de MDL arts overgestapt van Omeprazol 40mg naar Esameprazol 20mg (capsules) van het merk Sandoz. Dit ter voorkomen van een slokdarmontsteking/maagzweer omdat door een middenrifbreuk mijn maagklep niet goed sluit. Ik ben vorig jaar in mei begonnen met 1 capsule per dag. Dit middel lijkt in bijwerkingen een stuk milder dan Omeprazol maar helaas zijn er [lees meer...]toch een aantal: 1. 's Ochtends een droge mond/keel, opgetrokken tandvlees 2. Dunner haar/minder haar 3. Droge huid, met name handen en voeten 4. Vatbaarder voor luchtweginfecties, zo moest ik in maart aan de antibiotica voor een keelontsteking 5. Vermoeidheid/zwakte (een aantal uur na inname) 6. Soms wazig zien, wanneer ik vanuit het donker in het licht kijk 7. Soms slecht slapen 8. Rusteloosheid/depressie (kwam niet gelijk maar na een aantal maanden) 9. Wisselend ontlastingspatroon Nu sinds een maand of drie gebruik ik dit medicijn alleen als ik het zuur heb, vaak gaat dat 3 dagen of soms wel een week goed. Grote voordeel hiervan is dat ik weer rustig ben en me een heel stuk beter voel (eigenlijk weer zoals het was) zonder het zuur te hebben, daarnaast zie ik er nu ook een stuk gezonder uit. Dit is een zwaar medicijn wat niet is ontworpen voor dagelijks gebruik, veel mensen weten dat niet. Google: Esameprazol depression

30-11-2016 | Vrouw | 50
Maagzuur
8 jaar genomen (voor slokdarmkramp dat zou voort komen uit maagzuur), steeds meer last lichamelijk zonder te weten dat dit van deze medicatie komt. (spierkrampen 's nachts vooral, maagpijnen, slokdarmkrampen ging trouwens niet weg (dus waarom schrijven ze het dan voor), kribbig etc... Op eigen houtje gestopt nu een jaar geleden, stilaan afgebouwd en probleem opgevangen m[lees meer...]et 'gewone' maagzuurremmers, nadien deze ook afgebouwd en mits extra maagzuur te nemen & voedingssupplementen ben ik nu geheel pilvrij! En belangrijker: KLACHTENVRIJ! Extra maagzuur nemen, gezien last van maagzuur in veel gevallen te wijten is aan te weinig maagzuur. Er bestaat wetenschappelijke lectuur over, ik vind dit niet uit. Succes.

11-08-2016 | Man | 64
Reflux
2 x 40mg per dag is niet genoeg om het maagzuur voldoende te neutraliseren. Hierdoor toch nog maagklachten. Sinds kort Sucralfaat erbij gekregen wat helpt.

15-04-2016 | Man | 67
Barrett's slokdarm
Gebruikte Nexium minstens 10 jaar toen dat ineens niet meer vergoed werd. Terwijl het prijsverschil tussen het generieke en merkmedicijn per verpakking een paar cent was. Verschil bijbetalen mocht niet. Nu dus capsules in plaats van een harde tablet. De verpakking is steviger dan de capsule zodat regelmatig de capsule plat of uit elkaar uit de verpakking komt.

25-03-2016 | Vrouw | 54
Maagzuur (brandend)
was steeds vermoeid, problemen met inspanning.., heel kort van adem..., dacht eerst niet aan dit medicijn, totdat ik stopte en na een paar weken weer begon, toen kwamen de klachten weer terug.

08-10-2015 | Vrouw | 53
Maagzuur
heb vroeger van alles gehad tegen maagzuur, totdat de vrij verkrijgbare hulpmiddelen niet meer werkte en ik via de huisarts maagbeschermers kreeg (eerst van alles uit geprobeerd maar reageerde heftig op alle maagbeschermers). Kreeg toen Esomeprazol en dat werkte geweldig, geen last van maagzuur meer. Kreeg in de afgelopen 2 jaar ook andere medicatie (bloeddrukverlagers, an[lees meer...]tidepressiva, ontstekingremmers enz.) voor andere klachten die ik had gekregen. Echter ging het de laatste tijd slecht met mij, voelde mij zo uit geput / moe, was na 10 meter lopen of 1 keer bukken buiten adem, het leek net of ik geen adem meer kreeg, ook kreeg ik een enorme druk in het hoofd, een extreme slaap (zou 24 uur per dag willen slapen). Stopte met alle medicatie behalve de maagbeschermers en voelde mij even een stukje beter, maar dat was een illusie. Toen ben ik gestopt met Esomeprazol en na 2 dagen kon ik weer normaal ademhalen zonder gelijk moe te zijn, de druk was weg uit mijn hoofd, ik kon weer wakker blijven.. Helaas kwam het maagzuur heftig en soms schuimend naar boven (zat toen weer in een dubio wat is het ergste) en ja na 24 uur toch weer esomeprazol ingenomen, wat een opluchting geen brandend maagzuur meer, maar de dag erop begon de ellende van moe zijn, druk op het hoofd en vechten tegen de slaap weer. Dus weer een ander gevecht. Op dit moment sukkel ik nog even door, omdat ik mijn bloed laat onderzoeken (DNA paspoort/ daarin kunnen ze zien op welke stoffen je lichaam ernstig reageert en kan je medicatie aangepast worden). Maar als ik eerlijk ben, voor mij geen Esomeprazol meer.

24-06-2015 | Man | 66
Maagzuur
Heb in het verleden Nexium gebruikt. Nu heb ik via ziekenhuisapotheek esomeprazol gekregen. Toen ik nexium gebruikte heb ik nooit ergens last van gehad. Nu hoofdpijn, gloeiend gevoel hoofd, slaperig.

14-03-2024 | Vrouw | 62
Maagzweer

wakker worden met hoofdpijn

Ik gebruik te de tabletvorm 40 mg Sun werkte uitstekend. Nu capsules eigenlijk doet het niets. Nu heb ik capsules lansoprazol lijkt iets beter maar nog altijd veel maagzuur en misselijkheid maagpijn..