esomeprazol

Maagzuur (brandend) (10 meningen)
Maagzuur (5 meningen)
Maagbeschermer (5 meningen)
Barrett's slokdarm (4 meningen)
Maagklachten (3 meningen)
Reflux (3 meningen)
Middenrifsbreuk (3 meningen)
Maagzweer (2 meningen)
Maagontsteking (2 meningen)

31-07-2020 | Man | 74
esomeprazol (40mg)
maagbescherming. steeds weer opkomen van voedsel en slechte opname van voedsel

12-07-2019 | Vrouw | 69
Maagzuur
Last van duizeligheid wazig zien

16-07-2018 | Vrouw | 56
Maagontsteking
Eerst omeprazol gebruikt voor maagklachten maar omdat ik hier niet goed op reageerde esomeprazol gekregen voor een maagontsteking. Al lange tijd last van wazig zien, duizelig, hoofdpijn etc. Nu sinds kort haaruitval, enpas geleden ook een stuipaanval gehad.

24-08-2017 | Vrouw | 42
Maagklachten
Sinds september 2015 loop ik rond met darm en maag klachten voorheen was altijd gezond. Met 20 kilos aangekomen zonder verklaring. MDL arts kan niets in mijn bloed vinden en tegen maag- en darmkrampen heb ik nu ruime 2 maanden esomeprazol. Het doet gewoon niets aan mijn klachten: steeds zoveel boeren, darmkrampen en obstipatie dan voorheen. Had ik ook omeprazol en dat midd[lees meer...]el deed ook niets.

20-10-2016 | Vrouw | 51
esomeprazol (40mg)
Naar aanleiding van een acuut verstopte slokdarm; Slik al 4 jaar dagelijks iedere avond 40 mg, maar wordt niet blij van allerlei bijwerkingen van het middel. Ontkalking van botten, nierschade, vergroten van bacteriële infecties. Hier merk je niet direct iets van, maar sluimerend. Heb last van buikpijnen, flatulatie, geheugenverlies, vermoeidheid en hoofdpijn. Ik slik extra[lees meer...] kalk + vit.D, magnesiumtabletten tegen de ontkalking.

25-03-2016 | Vrouw | 54
Maagzuur (brandend)
heb beschadigingen aan maag en slokdarm door het maagzuur, reageer heel gevoelig op medicijnen (al een hele waslijst van maagbeschermers gehad), had eerst 20 mg, kreeg via de specialist de verhoogde dosis i.v.m. de beschadigingen... binnen 24 uur problemen met de ademhaling (had ik voorheen ook bij de 20 mg na een paar dagen), stond letterlijk te happen naar adem (dus liev[lees meer...]er geen inspanning... zoals trap op), maar ook leken de spieren te verkrampen... na 5 dagen gestopt met weer voldoende lucht en geen spierkrampen meer, maar weer wel volop maagzuur.

07-03-2016 | Man | 70
Maagzuur (brandend)
Esomeprazol werd voorgeschreven door mijn internist. Ondanks een Bilroth 2 operatie in het verleden had ik regelmatig last van brandend maagzuur. De voorgeschreven hoeveelheid was 2x daags 40 mg. Na een zeer recent bezoek aan een MDL arts ben ik bijna van mijn stoel gevallen over de verstrekte informatie van het gebruik van dit medicijn. In de bijsluiter en bij de apot[lees meer...]heek wordt gesteld en vermeld dat het NIET uitmaakt wanneer deze medicatie wordt ingenomen. Het mag op een volle maar ook op een lege maag ? Volgens de MDL wordt hier een grove fout begaan. Men dient minimaal 20 minuten voor het ontbijt een capsule in te nemen voor de goede werking en indien er tweemaal per dag is voorgeschreven vlak voor het slapen gaan. Deze informatie heb ik aan de leverancier Sandoz in Lelystad gemeld en wacht nu af op hun reactie. Met de inname nieuwe stijl gaat het stukken beter en is het brandend maagzuur sterk afgenomen.

04-03-2016 | Man | 32
Maagontsteking
Dit middel voorgeschreven vanwege lichte maagontsteking. Na gebruik van 20mg per dag werd ik erg onrustig en paniekerig. Ben ruim 13 kilo afgevallen en was zwaar vermoeid. Slapen ging ook erg slecht door een heel onrustig gevoel. Artsen dachten eerst dat er stress tussen mijn oren zat, totdat ik na 3 maanden was gestopt met de medicijnen. Na 5 dagen waren de klachten voor [lees meer...]80% afgenomen en na 2 weken had ik die rare bijwerkingen niet meer. Dan maar af en toe wat last van de maag. Ik hoef die troep niet meer.

24-11-2015 | Man | 77
Allergie
Was al allergisch voor Omeprazol. Omeprazol is eveneens hoofdbestanddeel van Esomeprazol. Werd ook van Esomeprazol langzamerhand doodziek. Trillende en krachteloze handen, weinig gevoel meer in benen, duizelingen, naar en prikkelend gevoel in benen en voeten, bang om te gaan lopen, kon te langen leste bijna niet meer lopen. Na alle bijverschijnselen een paar weken per dag [lees meer...]te hebben bijgehouden, restte slechts één conclusie. Esomeprazol was de boosdoener. Onmiddellijk de dagelijkse hoeveelheid van 1 capsule naar beneden gebracht tot in het uiterste geval "waar nodig". Voel mij thans na een 3-tal weken stukken beter. Geen trillende handen meer, lopen gaat al veel beter, geen angst meer om te gaan lopen etc. Kortom: mijn lichamelijke gesteldheid is stukken beter.

09-07-2015 | Man | 67
Osteoporose/botontkalking
Vanaf 2003 veel stress in werksituatie: maagzuur reflux probleem. In 2006 begonnen met Nexium, later esomeprazol. Terugredenerend in mijn ziektegeschiedenis de volgende bijwerkingen ondervonden, die achteraf mijn inziens alle te herleiden zijn tot aantasting van het eigen immuunsysteem, maar door de huisarts en diverse specialisten niet als zodanig zijn herkend, laat staa[lees meer...]n gediagnosticeerd. Deze immuniteitsproblemen zijn achtereenvolgens: - sinusproblemen; overmaat aan neusslijm (door hoesten dubbele liesbreuk en kijkoperatie); - oedeem in enkels; - jicht; - gele nagels (verdikking door te veel gevormde cellen); - osteoporose en spierzwakte; - rugpijn, kromlopen (chiropractie en fysiotherapie); spierkrampen (moeilijk lopen met linker been); ischias door piriformus probleem linker bil; - psychische klachten (depressie); zeven jaar levenskwaliteitsverlies door onbegrip en relatieproblemen. Kortom gebruik het niet! Probeer alternatieven bijvoorbeeld zuiveringszout of baking soda (natriumbicarbonaat) Luvos heilaarde. Amerikaans onderzoek haalt steeds meer negatieve bijwerkingen naar boven. Conclusie; ik vind het middel erger dan de kwaal!

10-02-2014 | Vrouw | 69
esomeprazol
Middenrifsbreuk
Na jaren klachten over maagzuur en het verwerken van véél Rennies kwam de diagnose: middenrifbreukje en reflux. Ik heb, voorgeschreven door de specialist, een lange weg gemaakt langs allerlei maagzuurremmers, die niet hielpen. Toen kwam Nexium, peperduur, máár... het werkte. Een zegen. Alleen vielen mijn haren uit. Daar ben ik te ijdel voor dus ik halveerde de dosering en[lees meer...] wachtte af. Haaruitval verminderde maar er kwamen meer bijwerkingen: ik werd af en toe ongesteld terwijl mijn leeftijd boven de 60 was. (Ik ben nu 69.)Ik werd moe, keek wazig, eigenlijk werkte ik in grote lijnen de klachtenlijst af, daarmee ging ik naar een nieuwe specialist (ik was doorverwezen) en die bevestigde dat het door mij opgesomde rijtje narigheden het bekende rijtje was, ik kon me laten opereren. Slagingspercentage 70%. Ik was niet enthousiast, kreeg een ander middel maar dat hielp niet. Ik modderde door: bed schuin, niet teveel eten, enz.. Inmiddels slik ik elke dag Esomeprazol. Een capsule 20mg. per dag. Niet erg effectief, ik blus de pijn met Gaviscon, duur en niet vergoed. Je moet toch wat. Ondertussen is mijn energie die van een hoogbejaarde, heb ik pijn in mijn gewrichten, in mijn spieren, slaap het liefst en vind elke stap er een teveel. Fietsen vind ik doodeng want ik voel me onzeker. Dat alles schreef ik meesmuilend toe aan de ouderdom die met gebreken komt... In de wachtkamer van een ostheopaat (spieren en gewrichten, pijn) las ik in een tijdschrift iets over gebrek aan vitamine 12. In combinatie met o.a. maagzuurremmers. Maagzuur heb je niet voor niets. Wanneer je de spiegel verandert, grijp je in in de spijsvertering en neem je allerlei belangrijke stofjes niet op: vitaminen, mineralen. Vast nog meer, het is mijn vak niet. Maar het is schokkend wanneer je twee lijsten naast elkaar legt: gebrek aan vitamine 12 en bijwerkingen van Esomeprazol. Ik zou dat zeker doen, zoek maar op internet naar vitamine B12 tekort. Inmiddels ben ik gestopt met Esomeprazol. Het onderzoek of ik aan het dementeren ben, had niet gehoeven: problemen met geheugen, niet op woorden kunnen komen zoals bij afasie, er is in twee dagen uitvoerig onderzoek niets door de neuroloog gevonden wijst op het begin van dementie. Maar de klachten zijn er wel. Zie gebrek aan vitamine 12. Voor mij geen maagzuurremmers meer. Hopelijk raak ik dan geen woorden meer kwijt en kan ik de trap weer zonder kreunen op en af, ik zeg maar wat. Dan maar veel Gaviscon sabbelen... Iedereen veel sterkte, wijsheid en vriendelijke groeten, Marjan.

23-07-2020 | Vrouw | 73
Middenrifsbreuk
Na 10 dagen het medicijn te hebben gebruikt stond mijn lichaam in 1 dag onder de rode bulten die hevig jeukte. Bleek netelroos te zijn. Kreeg daarbij ook koorts. Ik moest van de huisarts meteen stoppen met het medicijn.

15-09-2018 | Man | 33
Maagzuur (brandend)
Ik ben in overleg met de MDL arts overgestapt van Omeprazol 40mg naar Esameprazol 20mg (capsules) van het merk Sandoz. Dit ter voorkomen van een slokdarmontsteking/maagzweer omdat door een middenrifbreuk mijn maagklep niet goed sluit. Ik ben vorig jaar in mei begonnen met 1 capsule per dag. Dit middel lijkt in bijwerkingen een stuk milder dan Omeprazol maar helaas zijn er [lees meer...]toch een aantal: 1. 's Ochtends een droge mond/keel, opgetrokken tandvlees 2. Dunner haar/minder haar 3. Droge huid, met name handen en voeten 4. Vatbaarder voor luchtweginfecties, zo moest ik in maart aan de antibiotica voor een keelontsteking 5. Vermoeidheid/zwakte (een aantal uur na inname) 6. Soms wazig zien, wanneer ik vanuit het donker in het licht kijk 7. Soms slecht slapen 8. Rusteloosheid/depressie (kwam niet gelijk maar na een aantal maanden) 9. Wisselend ontlastingspatroon Nu sinds een maand of drie gebruik ik dit medicijn alleen als ik het zuur heb, vaak gaat dat 3 dagen of soms wel een week goed. Grote voordeel hiervan is dat ik weer rustig ben en me een heel stuk beter voel (eigenlijk weer zoals het was) zonder het zuur te hebben, daarnaast zie ik er nu ook een stuk gezonder uit. Dit is een zwaar medicijn wat niet is ontworpen voor dagelijks gebruik, veel mensen weten dat niet. Google: Esameprazol depression

30-11-2016 | Vrouw | 50
Maagzuur
8 jaar genomen (voor slokdarmkramp dat zou voort komen uit maagzuur), steeds meer last lichamelijk zonder te weten dat dit van deze medicatie komt. (spierkrampen 's nachts vooral, maagpijnen, slokdarmkrampen ging trouwens niet weg (dus waarom schrijven ze het dan voor), kribbig etc... Op eigen houtje gestopt nu een jaar geleden, stilaan afgebouwd en probleem opgevangen m[lees meer...]et 'gewone' maagzuurremmers, nadien deze ook afgebouwd en mits extra maagzuur te nemen & voedingssupplementen ben ik nu geheel pilvrij! En belangrijker: KLACHTENVRIJ! Extra maagzuur nemen, gezien last van maagzuur in veel gevallen te wijten is aan te weinig maagzuur. Er bestaat wetenschappelijke lectuur over, ik vind dit niet uit. Succes.

11-08-2016 | Man | 64
Reflux
2 x 40mg per dag is niet genoeg om het maagzuur voldoende te neutraliseren. Hierdoor toch nog maagklachten. Sinds kort Sucralfaat erbij gekregen wat helpt.

15-04-2016 | Man | 67
Barrett's slokdarm
Gebruikte Nexium minstens 10 jaar toen dat ineens niet meer vergoed werd. Terwijl het prijsverschil tussen het generieke en merkmedicijn per verpakking een paar cent was. Verschil bijbetalen mocht niet. Nu dus capsules in plaats van een harde tablet. De verpakking is steviger dan de capsule zodat regelmatig de capsule plat of uit elkaar uit de verpakking komt.

Thyrax Duotab (855) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (516) - Antibiotica - penicillines breedspectrum