Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

15-06-2017 | Vrouw | 20
Reumatoïde artritis
Ik slik nu iets meer dan een jaar plaquenil. Voor ik aan deze medicatie begon woog ik makkelijk 85 kilo, nu een jaar later weeg ik een ruime 50 kilo. Nu is dit natuurlijk geen nare bijwerking, maar begin me toch zorgen te maken omdat ik blijf afvallen en wel goed en veel eet. Daarbij ben ik erg gestrest sinds ik de medicijnen slik, ik merk dat mijn angststoornis die altij[lees meer...]d al wel lichtelijk aanwezig was, ineens vele malen sterker naar boven komt. Gelukkig kan dit verminderd worden door psychologen en mensen in mijn omgeving. Verder merk ik dat het voor mijn lichaam en gewrichten erg goed werkt! Wel hier en daar last van vreemde eczeem en jeukende huid.

06-09-2015 | Vrouw | 24

04-11-2022 | Vrouw | 38
Reumatoïde artritis
Prima middel, helaas op de langere termijn voor mij niet meer effectief meer. Weinig bijwerkingen gehad..Beetje last van buikklachten en minder eetlust.

02-04-2023 | Vrouw | 41
Reumatoïde artritis
RA sinds juni 2022. Handen, voeten, soms polsen en schouders.Na heftige bijwerkingen van alles tot nu toe over op plaquenil. Gewoon de originele, wel zelf betalen, maar de kosten vallen reuze mee. Kan over de effectiviteit nog niet zo veel zeggen, omdat ik het pas gebruik. Totaal geen bijwerkingen. Kanttekening: je kan er toxische macula van krijgen, deze is onomkeerbaar. [lees meer...]Reumatoloog gemaild hoe dat zit, want mijn schoonmoeder heeft macula en is in een paar jaar bijna blind nu. Waarschijnlijk ga ik over op een ander medicijn.

01-02-2017 | Vrouw | 42
Reumatoïde artritis
Ik heb reumatoïde artritis. Na langdurig gebruik van methotrexaat dit medicijn en sulfacalazine erbij gaan gebruiken. Effect al na 1 maand duidelijk. De ontstekingen zijn grotendeels verdwenen. Wel 1 kg per maand erbij aan gewicht.

07-05-2015 | Man | 48
Reumatoïde artritis
er is bij mij een vorm van reuma geconstateerd, maar in milde vorm. Ik slik plaquelin wat me erg goed bevalt en waar ik geen last van ondervind. Ik heb des te meer last van de metrotrexaat injecties waar ik me niet goed bij voel en dus minder ik in overleg met de reumaspecialist. Ik heb het vermoeden dat ik veel te veel onstekingsremmers binnen krijg, dus probeer ik een be[lees meer...]etje te minderen met de injecties. Officieel moet ik iedere week een injectie hebben, maar nu twee keer per maand en dan 20 mg. Op zich heb ik geen problemen met de reuma, ik kan alles soepel bewegen, het lijkt er op dat de plaquelin goed werk doet met mij. Goed medicijn, dus ik blijf dit gewoon doorslikken.

10-03-2017 | Vrouw | 49

07-08-2016 | Vrouw | 52
Reumatoïde artritis
Het duurt even voordat de Plaquenil na de start gaat werken (6-8 weken), maar werkte bij mij heel goed. Bijwerkingen vind ik wel heel vervelend: zonneallergie, huid verbrand heftig bij lichte zonnestralen. Bij zonvakantie heftig ziek geworden bij weinig blootstelling aan zon. Ontstaat al na 15 min op een terras ondanks facor 30 / schaduw etc. Voor een zonaanbidster en 'bu[lees meer...]itenmens' vreselijke bijwerking!

07-06-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Ik heb het vorig jaar augustus 2021 voorgeschreven gekregen van de reumatoloog. Toen ben ik gediagnosticeerd met deze rot ziekte. Binnen 3 maanden kon ik zonder pijn mijn handen weer gebruiken ik kon niks meer. Na de zoveelste migraine aanval met aura ben ik er afgelopen zaterdag mee gestopt. Hopelijk kan ik het alleen af met de MTX. Want de bijwerkingen waren voor mij[lees meer...] niet meer te harden ik werd er echt belabberd van helaas.

12-06-2023 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Na 5 jaar op en af, zwelling en pijnlijke voeten links en/of rechts, diagnose reumatoïde artritis. Moest starten met Hydroxychloroquine 2 x daags. Eerste week alleen wat hoofdpijn (wat ik normaal nooit heb) 2e week begon ik mij emotioneel onstabieler te voelen. Ik ben altijd een positieve persoon maar dacht dat de diagnose mij uit evenwicht bracht. Begon negatief te denke[lees meer...]n en emotioneel labiel te reageren op kleine dingetjes. Ik was mezelf niet. Ondertussen werd ik met de dag zieker, ik kreeg diarree en heftige buikkrampen. Zo erg dat ik alleen maar kon liggen. Dit kon geen gewone bijwerking zijn waar ik even doorheen moest, dus gebeld net de reumatoloog en direct gestopt met het medicijn. Na 3 dagen was ik weer mezelf. Beter zo met een zere voet dat zo ziek met een zere voet. Deze week kijken naar alternatieven.

09-05-2021 | Man | 57
Reumatoïde artritis
veel bijwerkingen als je pech hebt zoals ik, ik hoop dat u meer geluk hebt met dit medicijn . na gebruik van 2 jaar hartritme stoornis en constant hoofdpijn ,blaasproblemen en onrust en oogproblemen, ,na overleg van mijn reumatoloog direct gestopt met dit medicijn, alleen gebruik van mtx dat ook hoofdpijn geeft gaat redelijk

25-03-2015 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
als ik de plaquenil niet gebruik, kan ik binnen een dag mijn handen al niet meer gebruiken.

05-07-2021 | Vrouw | 60
Reumatoïde artritis
Mijnervaring was dat iallws als verwarrend vond en dacht doodziek te Ijn voor ik her doorhad dat het wel eens aan dw planquw kon liggen

09-02-2019 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Sinds heel lang last van AR, Vanalles geprobeerd, maar een jaar geleden is er Parkinson vasgesteld, ik was toen onder behandeling van Ledertrhexase, en dachten dat ik al die klachten had door dit geneesmiddelen, en dat was het ook niet ! Moeten stoppen met die Lederthexase, spijtig, want ik verdroeg ze goed, maar de ziekte van Parkinson kwam roet in het eten gooien, nu and[lees meer...]erhalve later dat ik Plaquenil (1x200mg/per dag) neem ben ik ganse tijd ziek ! Misselijk, raar in mijn hoofd, verschrikkelijke spierpijnen in benen en voeten, kan bijna niet meer lopen ! Het is verschrikkelijk ! Ook mijn huid is niet meer mooi, sta vol met uitslag en heb ook enorm veel problemen met mijn blaas, dokter denkt dat ik ineens urinezuur heb en dat ik daardoor opgezwollen voet en teen heb, hij voelt ook heel warm aan, ben dan ook koortsachtig, mijn man zegt dat ik na deze 6 weken moet stoppen, want het wordt alsmaar erger ! Ik weet het echt niet meer, ik ben radeloos, is er nog iemand met zulke problemen?

02-11-2017 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Gebruik het nu al een half jaar en krijg nu veel bijverschijnsels onder ander warrig zijn, benauwdheid en misselijkheid. Wie is ook zo warrig in zijn hoofd van? Ik vind het erg vervelend.

30-01-2017 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
Ik ben gestopt, omdat het gevoel niet goed is. Ik had veel bijwerkingen: hartkloppingen, nerveus, hoofdpijn, wisselende stemmingen.