Ervaringen met Plaquenil

hydroxychloroquine

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

23-08-2016 | Vrouw | 61
Reumatoïde artritis
last van ontstekingen, bloed wees uit dat ik reuma kon krijgen, maar door plaquenil te slikken gaat het uit mijn bloed.

28-04-2015 | Vrouw | 62
Reumatoïde artritis
Ik heb artritis, fibromyalgie en artrose, door de pijn ook antidepressiva ingenomen. Ben sowieso niet tevreden over de reumatologe, daarom gestopt met plaquenil. Heel misselijk en gapen achterelkaar en dan zak ik steeds door mijn benen. Ook jeuk overal en lelijke huid gekregen. Slechter gaan zien, terwijl mijn ogen gelaserd zijn! Helpt alleen maar tegen vergroeiingen zei d[lees meer...]e reumatologe niet tegen de pijn dus.... stoppen ermee.

05-02-2017 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
Dit heb ik gekregen van de reuma specialist.

19-02-2018 | Vrouw | 65
Reumatoïde artritis
Anderhalf jaar geslikt waarvan anderhalf jaar te lang met de volgende bijwerkingen: Darmen: ik heb de darmaandoening Prikkelbaar Darm Syndroom hetgeen ik al enkele jaren onder controle had met Movicolon en zonder ziekenhuisopnames Vanaf dag 1 tot op heden heb ik veel last van mijn darmen, krampen en onverwachte diarree; Tinnitus in ernstige mate gekregen, hiervoor een t[lees meer...]raining moeten volgen bij een Audiologisch Centrum, de tinnitus is gebleven; Ernstig gehoorverlies gehoor sterke achteruitgang van indicatie/categorie 3 naar indicatie/categorie 5 hiervoor de training “Spraak afzien” moeten volgen bij een Audiologisch Centrum; Voetnagelschimmelinfectie Blaren linker voet op grote en 2e teen waarvan de wondjes slecht genezen (na ’n half jaar); Schimmelinfectie hele lijf hiervoor een medicijnkuur van een maand gehad met als gevolg enorme darmklachten, onder behandeling van dermatoloog, van de schimmelinfectie af en nu eczeem over hele lijf; IJskoude voeten, ook in de zomer en trekt pijnlijk door, ik loop en wandel veel dus daaraan kon het niet liggen; Psoriasis na 1,5 jaar slikken.

09-04-2017 | Vrouw | 69
Reumatoïde artritis
Neem al jaren plaquenil en het helpt mijn lijf soepel blijven. Ik sport veel, vooral yoga heb ik veel baat bij.

10-10-2017 | Man | 70

21-01-2017 | Vrouw | 78
Reumatoïde artritis
Spierklachten in benen, problemen met lopen, erg moe en erg duizelig. Ben direct op gehouden met innemen en heb de reumatoloog gebeld, zij vond het goed. Ik heb nog altijd wat bijwerkingen er van, ze zeggen dat dat niet kan, maar ik heb nooit problemen gehad aan mijn ogen. De reumatoloog had me doorgestuurd naar de oogarts, omdat dit medicijn slecht voor je ogen i[lees meer...]s. Ik had helemaal geen bril. De oogarts ontdekte dat ik staar had, ik ben aan 2 ogen geopereerd met het gevolg dat ik nu 2 brillen moet dragen en ik ben nog altijd duizelig en erg moe.

15-03-2020 | Man | 80
Reumatoïde artritis
Na een maand het medicijn te hebben gebruikt Uitslag en jeuk op het hoofd en het hele lichaam