Ervaringen met Sumatriptan

sumatriptan

Hoofdpijn (4 meningen)
Spanningshoofdpijn (2 meningen)

Migraine en de impact van DNA

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

31-12-2023 | Man | 53
Clusterhoofdpijn
Clusterhoofdpijn al ruim 11 jaar. Laaste 8 jaar spuit ik mijzelf in met sumatriptan 1 maand geleden is een neurostimulator geplaatst. Werkt niet naar behoren. Dus zet ik injecties erbij. Zonder deze injecties was ik al eerder uit het leven gestapt. Dit is écht het beste wat werkt én voorhanden is.

22-10-2022 | Man | 29
sumatriptan (20mg)
Clusterhoofdpijn
Hi, Normaal post ik nooit iets op forums, maar aangezien ik tijdens clusterhoofdpijn aanvallen vaak s'nachts met een oog dicht en hand op mijn hoofd forums aan het doorlezen was opzoek naar een oplossing leek het mij waardevol voor anderen om te laten weten wat mijn oplossing is. Ik ben een man, 29 en woon in Amsterdam. Heb een vrij sociaal leven, maar kon geen alcohol [lees meer...]meer drinken zonder sumatriptan spuiten in m'n been te zetten, omdat ik hoofdpijn kreeg. 5 jaar lang aanvallen gehad, 2 maanden per jaar. Het laatste jaar 5 maanden last gehad, dus ik was erg bang voor de chronische variant. Hopeloos oplossingen gezocht, totdat ik zelf een GON-injectie (in je achterhoofdszenuw) als oplossing vond en opperde aan mijn neuroloog. "Dit kon een oplossing zijn'', dus ik zocht op waar ik dit kon krijgen. Uiteindelijk een vrij lange aanmeldprocedure en wachtlijst bij het LUMC. 2 dagen na de injectie geen één cluster aanval meer gehad! Als je dit leest, google GON-injectie LUMC en lees erover. Ik ben nu al weer gewend aan het normale leven, maar kan af en toe een vlaag van opluchting krijgen als ik bedenk dat ik van die aanvallen af ben. Gon-injectie is voor mij de oplossing geweest!

19-10-2022 | Man | 41
Clusterhoofdpijn
Helaas ook hier diagnose: clusterhoofdpijn. Ik gebruikte eerst de spray. Werkt wel maar voor mij altijd net te laat, waardoor je toch nog ruim 45 minuten even naar de hel gaat qua pijn. De bittere smaak is idd echt vies. Maar ja, of vieze smaak of pijn...Nu gebruik ik de injecties. Wat een wondermiddel. Binnen 10 a 15 minuten volledig pijnvrij. Beetje suf achteraf, maar d[lees meer...]at neem ik graag op de koop toe. Ik krijg deze week de GON-injecties. Hopelijk werken deze ook mee om de aanvallen te verminderen.

03-09-2022 | Man | 35
Clusterhoofdpijn
Sinds een tijdje clusterhoofdpijn. Meestal voel ik het opkomen en neem meteen een pil. Ik hoor iedereen over injecties. Heb ooit 1 gehad van iemand en geprobeerd.. vind het niks. Werkt misschien sneller maar je word er idd een beetje wappie van. En suf. Niks voor mij. Ik neem een pil (xo snel mogelijk) en het trekt weer weg. Vandaag werd ik wakker met pijn en het ging al s[lees meer...]nel naar max Level pijn. Nam te laat mijn pil en ging door de grond van de pijn... Snel pil genomen en na 15minuten volhouden trekt het weer weg. De pillen doen wonderen en neem ze overal mee naar toe. Kan niet wachten tot mijn cluster periode weer over is. Maar dit is nu mijn leven. Gelukkig na googlen kwam ik er al snel zelf achter wat het was. En mijn dokter voorschreef mij sumatriptan. Sindsdien gaat het stukken beter. Alleen vandaag was even heel heftig. Het gebeurd altijd voor het slapen of tijdens het slapen. Vast door tekort zuurstof door mijn slaap apneu ook. Misschien moet ik maar zuurstof masker aanvragen ipv een beetje. Sterkte iedereen. Ik raad de pillen aan en niet de injecties.

20-10-2021 | Vrouw | 31
sumatriptan (100mg)
Clusterhoofdpijn
Ik heb eigenlijk pas sinds vorig jaar echt te maken gehad met 8 weken clusterhoofdpijn. Wist niet wat me overkwam. 2 ziekenhuis opnames omdat de aanvallen niet meer te stoppen waren. Kreeg de injecties in mn nek en dus Tegen het einde kreeg ik de sumatriptan injecties en de zuurstof, dit heeft voor mij een hoop verlicht. Je word wel even woozy maar dan voel je de pijn we[lees meer...]gtrekken mits je op tijd bent! Heb de spuiten nog liggen en ben elke dag bang dat ik ze weer nodig heb.

20-07-2021 | Man | 50
sumatriptan (100mg)
Clusterhoofdpijn
Ik loop nu 5 jaar met middelmatige clusterhoofdpijn,vaak de pijn geaccepteerd maar de laatste cluster heeft me echt genekt,ben niet iemand die snel naar medicijnen grijpt maar het was nu echt klaar voor me. Gelukkig werkte me huisarts mee ( ik hoor vaak andere verhalen ),sumatriptan gekregen en nu 2 aanvallen als sneeuw voor de zon zien verdwijnen ik heb me leven en me g[lees meer...]limlach weer terug. Natuurlijk zijn er wat bijwerkingen ,zweten,een beetje wappie een beetje verstrooid zeg maar. Ik kan gewoon weer werken en deelnemen aan het leven

04-04-2021 | Vrouw | 27
Clusterhoofdpijn
Ik heb dit medicijn voor chronische cluster hoofdpijn. Het werkt voor mij enorm goed en kijkende naar de korte duur van de bijwerkingen, dan heb ik deze er prima voor over als mijn hoofdpijn weg gaat.

15-07-2020 | Man | 52
sumatriptan (10mg)
Clusterhoofdpijn
Al ruim 27 jaar tot 10 keer op een dag aanvallen van clusterhoofdpijn in verschillende periodes van 2 tot 6 maanden. Ik gebruik dus extreem veel injecties. Nu vandaag de dag ben ik elke dag zeer vermoeid ik sta werkelijk iedere dag geradbraakt op uit mijn bed. Ben zo slap als een een tot en mijn lichaam voelt aan a alsof alles gebroken is en het bloed vervangen is door [lees meer...]cement. Veel verschillende vreemde steken en pijnen. Geestelijk achteruitgang. Zie het allemaal niet meer zitten. Mijn lichaam is een grote puinhoop. Toen ik 18 was werd ik geïnfecteerd met de bacterie ziekte van Weil. Scheelde niet veel of ik was er aan overleden door uiteindelijk hersenvliesontsteking. Wat in ontdekt heb is dat bij iedere aanval een pees achter het hoofd aan rechterzijde zich verkrampt en dit de uitstralende pijn geeft. En dat met name alcohol vooral bier een grote trigger is. Alsook stress!!! Ik heb met LSD goede resultaten geboekt vanwege dat er in lsd een stof zit die de bloedvaten 600X sneller de bloedvaten verkrampt. Met micro doseringen heb ik een periode van 1,5 jaar pijnvrij geleefd. Echter nu heb ik weer een kuur gedaan maar dit heeft het niet doen stoppen. Maar misschien is dit gekomen doordat ik het niet consequent heb volgehouden. Met lsd krijg je wel slaap problemen wat natuurlijk ook voor oververmoeidheid zorgt. Waardoor ik dus ermee stopte. Enfin dit zijn mijn bevindingen.

02-03-2020 | Man | 69
Clusterhoofdpijn
Ernstige hoofdpijn. Gemiddeld gebruik van 9 tabletten per maand al 4 jaar lang 50 mg. Alles al onderzocht, div. Mri van hersenen en nek. Pijnpoli geweest. Niets gevonden. Gek word ik ervan. Ben bang verlaafd te geraken en dat het medicijn averechts gaat werken.

29-02-2020 | Man | 50
Clusterhoofdpijn
Wauw ! Wat fijn om eens een ervaring te lezen over een neuroloog die begrijpt dat deze clusterpijn, zelfmoordziekte, ondraaglijk is !! De Sumatriptan injectie is ook voor mij de enige optie. Iedere keer als ik aanval krijg. Niet 2x per 24 uur, maar iedere aanval !! Ook ik heb dit kado 3 a 4 weken per jaar. Ieder jaar weer en na deze periode is het weer verdwenen. Onbegrijp[lees meer...]lijk en niet te verklaren door medici . . . . Ik zou heeel graag de naam van deze neuroloog willen weten.

26-05-2019 | Man | 25
Clusterhoofdpijn
Ik probeer deze medicatie ten zeerste te vermijden, maar soms kan het niet anders. De bijwerkingen zijn kort, maar extreem heftig voor mij. Een minuut na de injectie ga ik vaak hyperventileren, ik heb een tekort aan zuurstof en het voelt alsof ik stik. Het doet tevens pijn aan mijn hart en een drukkend gevoel op mijn borst. Vervolgens voel je een soort hitte door je aderen[lees meer...] gaan, heel vreemd. Mijn hoofd wordt even heel erg warm en je voelt het medicijn letterlijk door je bloed gaan. Verder voelt het alsof ik aan stevige harddrugs zit: ik ben duizelig, ik kan niet lopen, het lijkt alsof ik eventjes niet meer aanwezig ben... Maar toch is het het altijd waard, ook de slaperigheid en versuftheid die soms volgt, want tussen 30sec en 10min na de injectie is de clusterhoofdpijn compleet verdwenen. Dat warme gevoel dat door je heen trekt, zodra dat bij je hoofd aankomt is het gelijk een verlichting. Een kleine 20 minuten later kan ik weer normaal praten, denken, lopen en ademen. Daarna voel ik me meestal alweer normaal. Ik probeer autorijden te vermijden maar het kan niet veel later ook weer. Soms ben ik echter wel versuft na het medicijn en val ik gelijk in slaap. Ik word dan wakker alsof er nooit iets gebeurd is.

13-02-2019 | Man | 50
Clusterhoofdpijn
Ik had jaren last van clusterhoofdpijn aanvallen. Zuurstof hielp een beetje als ik op tijd begon. (als ik de aanval voel aankomen) Op een dag sprak ik de man die mijn zuurstof flessen om de zoveel tijd omwisselde. Hij zei, oh clusterhoofdpijn, moet jij je neuroloog vragen voor sumatriptaninjecties.  Al die jaren had die vrouw (neuroloog) nooit tegen me gezegd dat het[lees meer...] zelfs bestond. Dus bij een volgende afspraak vroeg ik haar het voor te schrijven. Beetje moeilijk doen, zijn gevaarlijk spul, allemaal rare moeilijk doen verhalen. Ik heb gezegd maakt mij niet uit of ik dood neerval, het is nog altijd beter dan die pijn. Met heel veel pijn en moeiten het toch gekregen.  Eerstvolgende aanval had ik die spuitjes klaar liggen in mijn nachtkasje. Dus ik pakte een, spoot het in mijn been, en ging liggen. Dacht ben benieuwd. Voelde eerst niets, en dacht leuk, weer een dood vogeltje. Maar na ongeveer 2 minuten voelde ik opeens een hele rare warme gevoel achter langs mijn rug omhoog kruipen. Dacht wat is dat. Ik kon het letterlijk voelen omhoog komen, achter langs mijn nek, links langs mijn slaap, en opeens poef, weg hoofdpijn. Ik lag echt met mijn mond open van verbazing. Er was nog een rare tinteling voor een paar minuten, maar de pijn was weg. Niet iets minder of zo, gewoon weg.  Ik ben geen watje, maar ik begon echt te huilen van de opluchting dat er eindelijk iets was die echt werkte. Ik stond er vaak gedurende een periode van aanvallen aan te denken er een einde aan te maken. Was het gewoon meer dan zat. Als ik geen kinderen had om voor te zorgen had ik het waarschijnlijk al lang gedaan.  Heb daarna een paar jaar elke paar maanden weer een periode gehad van 2 of 3 maanden, met in het begin 1 aanval per dag, dan 2 etc tot 5 of 6 op een dag, en dan weer afbouwen tot het weer stopte voor even. Maar het werd steeds minder, en die tijd tussen periodes steeds langer. Ik heb (even afkloppen) nu al een jaar geen aanvallen meer gehad. Heb nog steeds die spuitjes klaar liggen, maar ben er niet meer bang voor. Het enige wat ik kan zeggen, is dat deze sumatriptaninjecties zonder overdrijven mijn leven heb gered.

18-01-2018 | Man | 44
Clusterhoofdpijn
Normaal gesproken mag je zo'n injectie maar 2x per 24 uur zetten want je kan door deze injectie ook cluster aanvallen oproepen wordt er gezegd. Ik ben dan gelukkig een episodische patiënt dat wil zeggen dat ik 1 of 2 periodes per jaar heb die ongeveer 4 weken duren. Dit zou dus geen oplossing zijn voor een chronische cluster patient, zuurstof werkt bij mij niet helaas. [lees meer...]Dus met de goedkeuring van mijn neuroloog mag ik al mijn aanvallen "wegspuiten" huisartsen zijn zeer terughoudend tegenover deze houding en zijn bang dit het verkeerd gaat. Daarom heb ik ook een heel gesprek gehad met mijn huisarts hierover dat ik de goedkeuring van mijn neuroloog had en uiteindelijk is zij ook akkoord gegaan met dit besluit. In 2016 heb ik in 5 weken plusminus 275 spuiten gebruikt in 5 weken en vorig jaar zat zo op 140 kan je zien dat elke episode anders is. Maar ik heb eigenlijk geen andere keus want het alternatief als ik geen spuit zet is 3 uur rollen over de vloer van de pijn... geen optie dus! Bijwerkingen: als de spuit net gezet is voel ik een lichte druk op mijn borst die meestal binnen 5 minuten weg trekt en als de pijn meestal na zo 15 minuten voel ik me een beetje suf maar ik vind dat eigenlijk een wenselijk effect aangezien je zolang de pijn duurt al je spieren gaat aanspannen en bewegingsdrang krijgt omdat je op 10 zit qua pijnschaal en dit constant blijft totdat de pijn weg trekt. Als je de optie zuurstof hebt en het werkt dan is die natuurlijk beter dan injecties voor mij is dit helaas geen optie. Ik zou zonder deze injecties niet kunnen leven als ik een episode krijg en ik ben heel gelukkig dat ze bestaan! Dit middel is ook te krijgen als neusspray maar na 2 jaar werkte dit bij mij ook niet voldoende snel genoeg vandaar gebruik ik nu alleen injecties. Het is ook heel belangrijk om de injectie zo snel mogelijk te zetten als de voortekenen van een aanval zich voor doen! Hoe langer je wacht hoe langer het duurt voordat het middel de aanval totaal weg krijgt. Sommige mensen vragen ook "vind je het niet erg om jezelf te injecteren?" waarop ik meestal antwoord "ook al moest ik er 5 zetten voor hetzelfde resultaat zou ik het zeker doen!" een marteling van 3 uur is namelijk geen optie!

28-12-2017 | Man | 40
Clusterhoofdpijn
In het begin vond ik het wel spannend om te injecteren. Door de heftige hoofdpijn is de injectie gevoel minimaal. Na het injecteren een timer aangezet. Binnen 3 minuten geheel pijn vrij. Ik voel de pijn niet afnemen maar het is ineens helemaal weg. Ik merk geen bijwerkingen. Het injecteren gaat na een tijd heel makkelijk. Je moet gewoon even uitzoeken waar de minste z[lees meer...]enuwen zitten. Na 25 jaar toch iets wat helpt

26-12-2016 | Man | 29
Clusterhoofdpijn
Helaas is mijn CH voordat ik bij de neurloog kwam vele jaren misdiagnosed. Eerst dachten ze aan een voorhoofdholte ontsteking, medicijnen hielpen niet maar na 3 maanden was ik verlost van de pijn, exact 1 jaar later weer dezelfde pijn, toen dacht de HA aan acute spierverkramping in mijn nek, medicijnen gekregen en moest naar fysiotherapie, medicijnen werkte niet en het all[lees meer...]er ergste was fysio therapie met heftige hoofdpijnen, heb dit ook niet lang volgehouden, maar na 3 maanden de pijn weer zo goed als weg.. weer een jaar later pijn weer terug, toen was het migraine in heftige vorm zonder clasic symphtonen, wat ik ook tegen de HA zij hij wilde niet geloven dat het CH was.... (Ondanks dat ik heb de juiste symptonen doorgaf en ook aangaf dat mijn nichtje dezelfde diagnose gesteld heeft gekregen en dezelfde symptonen heeft als ik) weer verkeerde medicijnen, na 3 maanden was de pijn weer weg, jaar later, weer de pijn terug, de HA dacht nog steeds aan Migraine, gaf me dit keer Sumatriptan i.p.v. Naratriptan (welke zo goed als dezelfde werking hebben) werkte weer niet, ik terug naar de HA en geist dat hij me doorverweez naar een neuroloog, ondanks dat hij flink tegen stribbelde heeft hij me uiteindelijk doorverwezen naar de neuroloog (na 30. min. met hem gediscussierd te hebben en hij uiteindelijk mee maakte hoe een aanval kwam opzetten puur door de stress die hij me gaf). de neuroloog heeft een paar vragen gesteld om tot de juiste diagnose te komen, CH....Juiste diagnose, juiste medicatie en ik was eindelijk verlost van mijn ergste nachtmerie...

20-10-2015 | Man | 49
Clusterhoofdpijn
Sumatriptan is een goed middel om aanvallen van clusterhoofdpijn af te breken. Ik heb al ruim 30 jaar clusterhoofdpijn en heb zoveel medicijnen geslikt, dat ik er een paar keer een maagzweer van gekregen heb. Niets scheen te helpen en de artsen hielden vol dat het een psychisch was. Je zou er wel een psychopaat van worden af en toe, want de pijn is gewoon niet te harden. T[lees meer...]ot ik in 2003 voor het eerst door een neuroloog Imigran voorgeschreven kreeg. later zijn we over gegaan op Sumatriptan. De werking is gelijk, maar Sumatriptan schijnt goedkoper te zijn dan het originele Imigran. Het enige nadeel van de spuiten zijn de bijwerkingen. Ik heb chronische clusterhoofdpijn en moet soms 6 tot 8 keer per dag spuiten en mijn benen voelen aan het eind van de dag als lood. Als je ergens een wond hebt voel je na het spuiten ook bijna gelijk de wond drie tot 5 maal erger dan voor de injectie, maar dat is toch te verkiezen boven een aanval van clusterhoofdpijn. Het werkt tot mijn verbazing nog steeds en in het begin mocht ik maar 1 á 2 maal daags spuiten, maar dat is volgens artsen al achterhaald. Het schijnt dat het geen nadelige invloeden heeft op je gezondheid. Ik ben ook zo goed als nooit ziek, alleen wel dagelijks geveld door de aanvallen van clusterhoofdpijn. Ben blij dat Sumatriptan bestaat!