ziekte

Clusterhoofdpijn

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor clusterhoofdpijn

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: clusterhoofdpijn

25-11-2019

22-06-2019

Clusterhoofdpijn

Ikzelf ben sinds 23/08/18 zware cluster patiënt. Heb altijd al wel zeer zware migraine gehad, aangezichts migraine, aura migraine, spannings migraine. Maar die dag veranderde mijn leven. Heb in mijn leven al veel pijn gekend. Maar dit. Het is een jaar van opnames geweest in het ziekenhuis, testen medicijnen, scans nemen. En testen en injecties in nek op meerdere p[lees meer...]laatsen Nu al van september in behandeling in Sint Niklaas. Daar al meerdere ingrepen gehad en. 2 x wegbranden pijnreseptoren rechts hoofd. 2 x wegbranden pijnreseptoren links hoofd. 2 x wegbranden pijnreseptoren rechts en links nek. En zware medicijnen. 2 x prothiaden per dag 2 x lodixal per dag 2 x depakine per dag Bijna 5 x zolmitripitan En gemiddeld vijf keer per dag aan de zuurstof Imitrex helpt ja, Maar ben er bang van. Drie maanden geleden met de ambulancedienst meegenomen na inspuiten imitrex. Was een reactie, moest niet bang zijn en gewoon verder gebruiken. Doe ik dus alleen maar als zolmitripitan en zuurstof niet meer helpen. En inderdaad ja de pijn gaat weg. Gisteren avond weer zware aanval gehad, ik heb cluster aan beide kanten hoofd. Nu ga ik nog naar een andere neuroloog en dan 4 Juli naar Gent. Want ik Sint Niklaas raden ze me een neurostimulator aan. Maar de ziekenzorg komt er niet in tussen. Heb ook mail gestuurd naar ministerie. Antwoord teruggekregen. Doeltreffend niet bewezen. Dus nu invalide verklaard. Ah. Kon de farmaceutische industrie maar eens voelen wat wij voelen. Dan zouden ze het wel betaalbaar maken. Nu kostprijs na eerst externe neurostimulator 30.000 euro. Uit eigen zak.
26-05-2019

Clusterhoofdpijn

Ik probeer deze medicatie ten zeerste te vermijden, maar soms kan het niet anders. De bijwerkingen zijn kort, maar extreem heftig voor mij. Een minuut na de injectie ga ik vaak hyperventileren, ik heb een tekort aan zuurstof en het voelt alsof ik stik. Het doet tevens pijn aan mijn hart en een drukkend gevoel op mijn borst. Vervolgens voel je een soort hitte door je aderen[lees meer...] gaan, heel vreemd. Mijn hoofd wordt even heel erg warm en je voelt het medicijn letterlijk door je bloed gaan. Verder voelt het alsof ik aan stevige harddrugs zit: ik ben duizelig, ik kan niet lopen, het lijkt alsof ik eventjes niet meer aanwezig ben... Maar toch is het het altijd waard, ook de slaperigheid en versuftheid die soms volgt, want tussen 30sec en 10min na de injectie is de clusterhoofdpijn compleet verdwenen. Dat warme gevoel dat door je heen trekt, zodra dat bij je hoofd aankomt is het gelijk een verlichting. Een kleine 20 minuten later kan ik weer normaal praten, denken, lopen en ademen. Daarna voel ik me meestal alweer normaal. Ik probeer autorijden te vermijden maar het kan niet veel later ook weer. Soms ben ik echter wel versuft na het medicijn en val ik gelijk in slaap. Ik word dan wakker alsof er nooit iets gebeurd is.
13-02-2019

Clusterhoofdpijn

Ik had jaren last van clusterhoofdpijn aanvallen. Zuurstof hielp een beetje als ik op tijd begon. (als ik de aanval voel aankomen) Op een dag sprak ik de man die mijn zuurstof flessen om de zoveel tijd omwisselde. Hij zei, oh clusterhoofdpijn, moet jij je neuroloog vragen voor sumatriptaninjecties.  Al die jaren had die vrouw (neuroloog) nooit tegen me gezegd dat het[lees meer...] zelfs bestond. Dus bij een volgende afspraak vroeg ik haar het voor te schrijven. Beetje moeilijk doen, zijn gevaarlijk spul, allemaal rare moeilijk doen verhalen. Ik heb gezegd maakt mij niet uit of ik dood neerval, het is nog altijd beter dan die pijn. Met heel veel pijn en moeiten het toch gekregen.  Eerstvolgende aanval had ik die spuitjes klaar liggen in mijn nachtkasje. Dus ik pakte een, spoot het in mijn been, en ging liggen. Dacht ben benieuwd. Voelde eerst niets, en dacht leuk, weer een dood vogeltje. Maar na ongeveer 2 minuten voelde ik opeens een hele rare warme gevoel achter langs mijn rug omhoog kruipen. Dacht wat is dat. Ik kon het letterlijk voelen omhoog komen, achter langs mijn nek, links langs mijn slaap, en opeens poef, weg hoofdpijn. Ik lag echt met mijn mond open van verbazing. Er was nog een rare tinteling voor een paar minuten, maar de pijn was weg. Niet iets minder of zo, gewoon weg.  Ik ben geen watje, maar ik begon echt te huilen van de opluchting dat er eindelijk iets was die echt werkte. Ik stond er vaak gedurende een periode van aanvallen aan te denken er een einde aan te maken. Was het gewoon meer dan zat. Als ik geen kinderen had om voor te zorgen had ik het waarschijnlijk al lang gedaan.  Heb daarna een paar jaar elke paar maanden weer een periode gehad van 2 of 3 maanden, met in het begin 1 aanval per dag, dan 2 etc tot 5 of 6 op een dag, en dan weer afbouwen tot het weer stopte voor even. Maar het werd steeds minder, en die tijd tussen periodes steeds langer. Ik heb (even afkloppen) nu al een jaar geen aanvallen meer gehad. Heb nog steeds die spuitjes klaar liggen, maar ben er niet meer bang voor. Het enige wat ik kan zeggen, is dat deze sumatriptaninjecties zonder overdrijven mijn leven heb gered.
24-09-2018

Lithiumcarbonaat (lithium)

tegen clusterhoofdpijn
24-09-2018

Topiramaat (topiramaat)
Clusterhoofdpijn

clusterpatient met adhd ptss migraine en hsp
07-09-2018

Clusterhoofdpijn

Ik loop heel lang met zere hoofdpijn. Zoals genoemd van migraine-oogmigrain clusterhoofdpijn . Maar met indometacine is de enige medicijn voor mij die heefd gewerkt.
22-07-2018

Clusterhoofdpijn

Typische verhaal; huisarts dan specialist. Vast gestelde dat het CH was. Begon met medicijnen 1 dan 2 tabletten. Ik had 3 moeten nemen. Ben niet verder dan 2 Ik was een zombie geworden. Nauwelijks kon praten of bewegen. Gelukkig tegen die tijd ging de cluster voorbij. Dat was twee jaar geleden. Ik krijg regelmatig clusters met een week of zo pijn vrij. Ik neem niets meer.[lees meer...] Steun krijg je niet alleen het zelfde. Je bent te oud. Ik heb ook last van zware tinnitus. Niets aan te doen Twee manden geleden had een stroke. Twee dagen ziekenhuis. Je bent gewoon afgeschreven. Ik heb zelfmoord probeert duidelijk niet gelukt. Mijn vrouw heeft de meeste last.
15-02-2018

Clusterhoofdpijn

De bijwerkingen overstegen op een bepaald moment de positieve werking tegen CH. Verapamil doet bij mij wat het moet doen tegen CH echter tegen een te hoge prijs. Ik bereik meer met de combinatie zuurstof, sumatriptan, bediol, bedrocan en bedica. Cannabis zorgt voor verlichting van pijn voor, ten tijde en na een aanval. Cannabis zorgt er ook voor dat ik minder aanvallen heb[lees meer...] en helemaal geen hoofdpijn en migraine klachten meer heb. Verapamil is het gewoon niet en heeft bij mij meer kapot gemaakt dan dat het goed deed, helaas.
18-01-2018

Clusterhoofdpijn

Normaal gesproken mag je zo'n injectie maar 2x per 24 uur zetten want je kan door deze injectie ook cluster aanvallen oproepen wordt er gezegd. Ik ben dan gelukkig een episodische patiënt dat wil zeggen dat ik 1 of 2 periodes per jaar heb die ongeveer 4 weken duren. Dit zou dus geen oplossing zijn voor een chronische cluster patient, zuurstof werkt bij mij niet helaas. [lees meer...]Dus met de goedkeuring van mijn neuroloog mag ik al mijn aanvallen "wegspuiten" huisartsen zijn zeer terughoudend tegenover deze houding en zijn bang dit het verkeerd gaat. Daarom heb ik ook een heel gesprek gehad met mijn huisarts hierover dat ik de goedkeuring van mijn neuroloog had en uiteindelijk is zij ook akkoord gegaan met dit besluit. In 2016 heb ik in 5 weken plusminus 275 spuiten gebruikt in 5 weken en vorig jaar zat zo op 140 kan je zien dat elke episode anders is. Maar ik heb eigenlijk geen andere keus want het alternatief als ik geen spuit zet is 3 uur rollen over de vloer van de pijn... geen optie dus! Bijwerkingen: als de spuit net gezet is voel ik een lichte druk op mijn borst die meestal binnen 5 minuten weg trekt en als de pijn meestal na zo 15 minuten voel ik me een beetje suf maar ik vind dat eigenlijk een wenselijk effect aangezien je zolang de pijn duurt al je spieren gaat aanspannen en bewegingsdrang krijgt omdat je op 10 zit qua pijnschaal en dit constant blijft totdat de pijn weg trekt. Als je de optie zuurstof hebt en het werkt dan is die natuurlijk beter dan injecties voor mij is dit helaas geen optie. Ik zou zonder deze injecties niet kunnen leven als ik een episode krijg en ik ben heel gelukkig dat ze bestaan! Dit middel is ook te krijgen als neusspray maar na 2 jaar werkte dit bij mij ook niet voldoende snel genoeg vandaar gebruik ik nu alleen injecties. Het is ook heel belangrijk om de injectie zo snel mogelijk te zetten als de voortekenen van een aanval zich voor doen! Hoe langer je wacht hoe langer het duurt voordat het middel de aanval totaal weg krijgt. Sommige mensen vragen ook "vind je het niet erg om jezelf te injecteren?" waarop ik meestal antwoord "ook al moest ik er 5 zetten voor hetzelfde resultaat zou ik het zeker doen!" een marteling van 3 uur is namelijk geen optie!
11-01-2018

Clusterhoofdpijn

Imigran injecties Werken perfect bij mij binnen 5 minuten heb ik nergens meer last van ook geen slaperig gevoel of iets. Ik spuit altijd in mijn arm, ik merk als ik op een andere plaats spuit het langer duurt voordat de hoofdpijn afneemt
28-12-2017

Clusterhoofdpijn

In het begin vond ik het wel spannend om te injecteren. Door de heftige hoofdpijn is de injectie gevoel minimaal. Na het injecteren een timer aangezet. Binnen 3 minuten geheel pijn vrij. Ik voel de pijn niet afnemen maar het is ineens helemaal weg. Ik merk geen bijwerkingen. Het injecteren gaat na een tijd heel makkelijk. Je moet gewoon even uitzoeken waar de minste z[lees meer...]enuwen zitten. Na 25 jaar toch iets wat helpt
14-12-2017

Ibuprofen (ibuprofen)
Clusterhoofdpijn

Alrtijd maagbeschermers erbij! Ook als je nog geen maagpatient ben dan word je het wel van dit! Ik snap niet dat ze er niet bij in het doosje zitten. Ik heb een maagvliesonsteking gehad, of eigenlijk was mijn maagvlies opgelost omdat van gebruk van nsaid's je maagvlies oplost en zo je maagzuur gaat irriteren zo kun je ook een maagbloeding krijgen.
12-10-2017

Ibuprofen (ibuprofen)
Clusterhoofdpijn

Ibuprofen heeft bij mij de vreemde bijwerking dat ik onverschillig word, overmoedige beslissingen neem en roekeloos rijd. Heeft iemand ook de ervaring dat er mentale bijwerkingen zijn?
08-08-2017

Clusterhoofdpijn

Ik gebruikte voorheen de neusspray, welke bijna niet werkt en een vreselijke vieze smaak achterlaat.
08-08-2017

Clusterhoofdpijn

Veel geprobeerd tegen mijn clusterhoofdpijn.. van pillen tot neusspray. Uiteindelijk bij de injecties terecht gekomen, prima keuze. Na toediening duurt het nog ongeveer een half uurtje waarna ik gewoon weer mijn dagelijkse dingen kan doen. Zeer tevreden over dit medicijn!

Clusterhoofdpijn

Heb mijn twijfels of dit wel efficiënt is om aanvallen te verhinderen.

Clusterhoofdpijn

Eerste minuten hevige pijngewaarwording en 2 u aan een stuk redelijk afwezig. Even melden dat het in België Imitrex i.p.v. Imigran heet en dat de dosis 6mg/0,5ml sumatriptan is.

Clusterhoofdpijn

Te trage werking voor clusterhoofdpijn. Toch een ganse tijd mottig.
26-12-2016

Clusterhoofdpijn

Helaas is mijn CH voordat ik bij de neurloog kwam vele jaren misdiagnosed. Eerst dachten ze aan een voorhoofdholte ontsteking, medicijnen hielpen niet maar na 3 maanden was ik verlost van de pijn, exact 1 jaar later weer dezelfde pijn, toen dacht de HA aan acute spierverkramping in mijn nek, medicijnen gekregen en moest naar fysiotherapie, medicijnen werkte niet en het all[lees meer...]er ergste was fysio therapie met heftige hoofdpijnen, heb dit ook niet lang volgehouden, maar na 3 maanden de pijn weer zo goed als weg.. weer een jaar later pijn weer terug, toen was het migraine in heftige vorm zonder clasic symphtonen, wat ik ook tegen de HA zij hij wilde niet geloven dat het CH was.... (Ondanks dat ik heb de juiste symptonen doorgaf en ook aangaf dat mijn nichtje dezelfde diagnose gesteld heeft gekregen en dezelfde symptonen heeft als ik) weer verkeerde medicijnen, na 3 maanden was de pijn weer weg, jaar later, weer de pijn terug, de HA dacht nog steeds aan Migraine, gaf me dit keer Sumatriptan i.p.v. Naratriptan (welke zo goed als dezelfde werking hebben) werkte weer niet, ik terug naar de HA en geist dat hij me doorverweez naar een neuroloog, ondanks dat hij flink tegen stribbelde heeft hij me uiteindelijk doorverwezen naar de neuroloog (na 30. min. met hem gediscussierd te hebben en hij uiteindelijk mee maakte hoe een aanval kwam opzetten puur door de stress die hij me gaf). de neuroloog heeft een paar vragen gesteld om tot de juiste diagnose te komen, CH....Juiste diagnose, juiste medicatie en ik was eindelijk verlost van mijn ergste nachtmerie...
26-12-2016

Clusterhoofdpijn

Sinds mijn 16 heb ik last van CH, periodiek, ik ben nu 29 en pas in 2011 is (na aandringen bij de HA) de juiste diagnose gesteld door de neuroloog. Na een hartfilmpje en een CT Scan van mijn hoofd kon ik beginnen aan Verapamil samen met O2 en Sumatriptan(Imitrex). Waar de O2 soms niet (Voldoende) werkt neemt bij 1 injectie de aanval meestal binnen 5 min. af, soms 10 min [lees meer...]en in een uiterst geval 15 min. Helaas wordt na injecteren de aanval (Bijna) altijd eerst heviger, voel ik mij lichtjes in het hoofd en heb ik ong., een half uur lang last van hartkloppingen. Na dat half uur word ik dusdanig moe dat ik ook zeker 20 min. nodig heb aan powernappen voordat ik weer helemaal fit ben. Wel loop ik de rest van de dag met pijn in het bovenbeen waar de injectie gezet is. Maar om heel eerlijk te zijn neem ik deze bijwerkingen voor lief! Alles beter dan de pijn die ch me geeft, want mensen, die pijn is mijn ergste nachtmerrie!
27-09-2016

Zolmitriptan (zolmitriptan)
Clusterhoofdpijn

Sinds 2007 chronische clusterhoofdpijn.Verapamil werkte bij mij een hele tijd.Ik moest wel meer en meer nemen (420 mg; per dag)Dan moet je 6 maanden stoppen om nadien terug een goede werking te hebben.Topiramaat werkte ook een tijdje , maar kreeg ernstige huiduitslag,gestopt en nadien onvoldoende werking(terug gewenning) Nu geen profylactische medicijnen meer om 6 maand t[lees meer...]e overbruggen. Voor mij werkt zolmitriptnan als aanvalsmedicijn nog het beste.Momenteel 3 per dag.In Belgie geen tussenkomst van ziekenfonds;waardoor dit zwaar weegt op een invaliditeitsuitkering. Ik probeer positief te blijven en hoop dat clusterhoofdpijn in de toekomst beter kan behandeld worden.Sterkte aan alle lotgenoten

Topamax (topiramaat)
Clusterhoofdpijn

Doordat indometacine veel bijwerkingen gaf heb ik voor mijn clusterhoofdpijn van de neuroloog Topamax gekregen. Totaal geen succes helaas: de hoofdpijn verdween niet en na het middel ongeveer een week gebruikt te hebben begon ik me naar te voelen. Gedurende de hele dag had ik een soort stoned/wazig gevoel en ik leek me een stuk verdrietiger te voelen. Meteen de neuroloog m[lees meer...]aar gebeld en met het middel gestopt.

Clusterhoofdpijn

Sinds het voorjaar van 2015 had ik enorme last van hoofdpijnaanvallen die steeds heftiger en frequenter werden. Na veel gedoe door de huisarts toch maar doorverwezen naar de neuroloog die gelukkig vrij snel de diagnose CPH (lijkt op clusterhoofdpijn) stelde en me Indometacine voorschreef. Eerst langzaam opbouwen tot 6 per dag (in 3 keer). De hoofdpijn verdween na het nemen[lees meer...] van de eerste capsule en kwam tijdens gebruik slechts sporadisch terug; wat een wondermiddel. Helaas begon ik erge last te krijgen van misselijkheid en maagklachten waardoor ik de dosering moest verlagen en uiteindelijk met het middel ben gestopt. Nu over naar een ander middel dat hopelijk net zo goed werkt.

Sandomigran (pizotifeen)
Clusterhoofdpijn

Dit is tot nu toe het meest effectieve medicijn tegen mijn clusteraanvallen. Ik ervaar nagenoeg geen bijwerkingen. De enig die ik heb is vermoeid voelen
04-01-2016

Lithiumcarbonaat (lithium)
Clusterhoofdpijn

Ik heb nu ruim 11 jaar clusterhoofdpijn. Ik had tijdens mijn maandenlange clusterperiodes zeker 8 tot 10 aanvallen per dag. In de maanden dat het rustig was had ik er 2 tot 3 per week. Tot november 2015 heb ik veel verschillende medicijnen voorgeschreven gekregen. Alleen prednison leek te werken. Hier werd ik echter heel dik van en ik hield veel vocht vast. In november ben[lees meer...] ik voor een second opinion naar het LUMC gegaan. Daar heb ik lithiumcarbonaat voorgeschreven gekregen. Vanaf 2 weken na met het begin met de lithiumcarbonaat heb ik geen aanval meer gehad. Ook heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik ben zeer tevreden.
22-12-2015

Clusterhoofdpijn

Deze keer vanaf de lente last van clusterhoofdpijn, het werd per verstreken maand erger en nu na november ging het al iets beter. Nog maar 1 keer p/d een pijn aanval ( 1/2 tot 1 u ). Toch naar de specialist gegaan en ik kreeg dit keer Verapamil voorgeschreven, 3 x daags i tablet. Vanaf de eerste dag van inname zijn de pijn aanvallen weg gebleven. Ik moet wel veel water dr[lees meer...]inken, heb ook echt dorst en de ontlasting is vaster. Maar ik voel me prima en gelukkig al dagen van de aanvallen af.
18-11-2015

Clusterhoofdpijn

In het algemeen een doeltreffend middel voor mij als aanval van clusterhoofdpijn komt opzetten. Meestal verdwijnt de pijn binnen 10 tot 15 minuten. Soms laat de werking wat langer op zich wachten, tot 30 minuten. Meningen van medici betreffende gebruik verschillen nogal eens. Mijn neuroloog was van mening dat er minimaal 2 uur moet zitten voordat inname van de volgende i[lees meer...]s toegestaan. Verder nauwelijks beperkingen in aantal per dag, tot zelfs 10x toe.
16-11-2015

Clusterhoofdpijn

Ik ben gegaan van 5 x per week onmenselijke (cluster)hoofdpijn naar ongeveer maar 1x per week. Helaas ben ik er tot nu toe al bijna 7 kilo mee aangekomen.. Ik sport zeker 3x per week en soms meer dus helaas is dit wel een enorme tegenvaller. Heb binnenkort een afspraak met de neuroloog waarbij dit zeker ter sprake zal komen en we hopelijk een oplossing hiervoor vinden.
27-10-2015

Helpt direct

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2224)
Depressie (1833)
Angst & paniekstoornis (1680)
Hoge bloeddruk (1279)
Acne/puistjes (891)