Ervaringen met Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

xylometazoline

Bij  VerkoudheidX

Ademhalingsproblemen (2 meningen)

Avamys (122 meningen)
Fluticason neusspray (106 meningen)
Prevalin neusspray (82 meningen)
Dymista (77 meningen)
Nasonex (75 meningen)

06-04-2021 | Man | 17
Verkoudheid
Jaren geleden, ik vermoed zo'n 6 jaar, ben ik begonnen met het gebruik van Xylometazoline (neusspray). Ik wist toen nog niet dat het schadelijk was en wat de bijwerkingen waren. Langzaam begon ik me te beseffen dat normale mensen niet elke dag verkouden zijn, ik dus wel. Ook hoorde ik dat het gebruik van neusspray door de dokter geadviseerd wordt om maar 1 week te gebruike[lees meer...]n. Ik schrok hier toch wel van en ben er toen mee gestopt. Bij elke verkoudheid die daarna kwam begon ik toch weer. In Juli 2020 ben ik er echt helemaal mee gestopt omdat ik mijn verkoudheid van neusspray vaak verwarde met coronaklachten. Ik december kreeg ik corona, niet veel van gemerkt maar wel dat ik nog kwetsbaarder ben gebleven voor verkoudheid etc. Nu gebruik ik het weer een aantal weken en merk dat mijn keel schuurt en het gebruik op lange termijn echt pijn is gaan doen. Ik raad het dus echt zeker af om neusspray langer dan een aantal weken te gebruiken. Op lange termijn maakt het je enorm kwetsbaar voor elke virusje en maakt het je neusslijmvies kapot.

24-05-2019 | Vrouw | 22
Verkoudheid
Door verkoudheid holtes in mijn gezicht ontstoken. Neus zelf niet dicht. Deze neusspray gaf mij zo'n erge hoofdpijn dat ik niet meer kon functioneren (vergelijkbaar met migraine).

15-02-2020 | Vrouw | 26
Verkoudheid
Last van een enorme verkoudheid. Deze spay werkt wel per direct waar door ik vrij kan ademen. De bijwerkingen die ik er van hem zijn heel veel niezen, waterige ogen, Hoofdpijn, spontane prikkels in me keel en vreselijke jeuk bij jukbenen voorhoofd en kaak. ( in de bijholtes) Na ruim 8 uur was de jeuk pas verdwenen . Ik ben weer overstapt naar de zoutoplossing heb lie[lees meer...]ver minder lucht dan die vreselijke jeuk!

08-06-2018 | Man | 28

24-03-2020 | Vrouw | 32
xylometazoline (0,25mg/ml)
Verkoudheid
Ik heb dit gekocht vanwege zwangerschapsverkoudheid. Hierdoor zit mn neus dicht zodra ik ga liggen. Van dit middel gaat mn neus open als ik slaap, maar overdag voel ik me juist snotterig (na dag 1 al, ik heb het 4 dagen gebruikt en moest hierna al "afkicken"). Dan maar een dichte neus in de nacht en 10x wakker worden omdat mn mond zo droog is door het door mn mond ademen. [lees meer...]Liever dan deze rommel.

22-06-2019 | Vrouw | 34
Verkoudheid
Toen ik verkouden werd eerst aantal dagen zoutoplossing geprobeerd. Dat hielp niet. Deze spray klaart vrijwel direct je verstopte neus. Ik heb alleen heel erg last van de bijwerking en slaap al dagen niet. Ga er dus mee stoppen.

26-11-2023 | Vrouw | 35
Verkoudheid
Verschrikkelijk. Voorgeschreven door arts vanwege vocht achter het trommelvlies. Op advies moest ik dit 3 x daags gebruiken. Kreeg veel bijwerkingen zoals zeer kort adem, snelle hartslag, en slapeloosheid. Zal dit middel nooit meer gebruiken. Op een zaterdag ermee gestart, gelukkig dinsdag mee gestopt, zag toen pas het verband met dit middel. Kijk hier mee uit, het [lees meer...]is zo makkelijk te krijgen. Hartkloppingen zijn nog met regelmaat aanwezig

02-03-2017 | Vrouw | 36
Verkoudheid
Helaas direct na gebruik pijnlijke neus. Branderig gevoel en neusslijmvlies geirriteerd. Wel langdurig slijmvrij. Irritatie hield urenlang aan.

24-11-2019 | Vrouw | 38
Verkoudheid
Het is net alsof het teveel werkt. Kort na gebruik geen verstopte neus meer, maar wel heel vervelend gevoel in de neus en veel niezen. Superfijn om even niet verkouden te zijn en goed te slapen. 2 x gebruikt. Eens voor het slapengaan en eens in de ochtend, maar nu al 3 dagen beetje pijnlijk trekkend of tikkend gevoel in de neus en veel niezen. Ik gebruik het niet nog eens.

20-04-2017 | Man | 43
Verkoudheid
Vijf dagen geleden kreeg ik last van een flinke neusverkoudheid / ontsteking. Mijn neus bleef de eerste dagen verstopt zitten en lopen. Het lopen ging er na dag 3 af, maar de verstopping bleef. Vanalles geprobeerd: Stomen, neusdouche, neusspray met zout water. Eigenlijk hielp het allemaal niets tot deze spray met Xylometazoline. Mijn neus ging direct open, en bleef ook ope[lees meer...]n. Bij mij een zeer goede ervaring.

22-08-2020 | Vrouw | 46
Verkoudheid
Xylometazoline is een lifesaver tijdens verkoudheid. Als je neus helemaal dicht zit door een verkoudheid, helpt xylometazoline gewoon supergoed. Na een paar minuten voel je het slijm in de neusholten oplossen en kun je weer door je neus ademen. Ik gebruik altijd het eigen merk van het Kruidvat. Dat werkt fijner dan bijv. Otrivin. Wel is het zo dat ik altijd de kinderdo[lees meer...]sering koop (0,5 mg i.p.v. 1,0). Xylometazoline staat erom bekend averechts te kunnen gaan werken en daarom mag je het niet langer dan een week gebruiken. Mijn ervaring met de dosering voor volwassenen is dat deze bij mij al binnen die week averechts begint te werken, nog voordat de verkoudheid over is, en dan is het heel moeilijk om te stoppen met de neusspray. Maar... dat heb ik niet als ik de kinderdosering gebruik! Terwijl die voor mij verder net zo prima werkt. Bij de kinderdosering kan ik de neusspray een week gebruiken en in de loop van de week hoef ik steeds minder vaak te sprayen omdat de verkoudheid steeds minder wordt. Bij de dosering voor volwassenen daarentegen merk ik na een dag of vijf dat mijn slijmvliezen geïrriteerd beginnen te raken en dat ik juist steeds vaker op een dag moet blijven sprayen om weer lucht te krijgen. Op een gegeven moment is de verkoudheid dan over, maar kun je toch bijna niet meer zonder die neusspray omdat je neus evengoed toch nog verstopt is door de opgezwollen slijmvliezen. En zie daar een vicieuze cirkel waar bijna niet uit te komen is. Mijn tip voor hoe je hier toch uit kunt komen: voel welk neusgat het meest verstopt is en spray de neusspray een paar dagen alleen in dát neusgat. Het slijmvlies in het andere neusgat krijgt daardoor de kans om tot rust te komen en zal na een paar dagen steeds minder verstopt raken. Ondertussen kun je toch redelijk goed door je neus ademhalen via het neusgat waar je wel in sprayt, en ws. zul je door het neusgat waar je niet in sprayt steeds beter kunnen ademhalen. Na een dag of wat, als je door het met rust gelaten neusgat echt goed weer normaal kunt ademhalen, stop je helemaal met de neusspray. Het andere neusgat zal aanvankelijk flink verstopt zijn, maar ademen doe je dan door het andere neusgat. Zo kun je toch redelijk makkelijk helemaal stoppen met de neusspray.

01-11-2012 | Man | 56
xylometazoline
Verkoudheid
Ook bij mij is het gebruik van dit middel zo, dat ik vrij snel last van hartkloppingen krijg,ik moet er wel bij vermelden dat ik hartfalen-patiënt ben,maar toch!!!