Ervaringen met Neotigason

Psoriasis (20 meningen)
Eczeem (5 meningen)
Ziekte van Darier (3 meningen)
Ichthyosis (3 meningen)

Psorinovo / dimethylfumaraat (146 meningen)
Stelara (93 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

06-03-2017 | Man | 21
Ichthyosis
Ik heb een lichtere vorm van Ichthyosis Vulgaris, heb het sinds mijn geboorte en ben nu 21 jaar oud. Had begin 2014 toch maar besloten om weer eens naar de dermatoloog te gaan, om te kijken of er nieuwe behandelmethodes naar voren waren gekomen in de voorgaande jaren. De medicatie zelf werkt in principe prima, alleen de bijwerkingen kunnen wat vervelend zijn. In droger[lees meer...]e periodes; winter, als de verwarmingen aan springen bijvoorbeeld, heb ik vrij frequent bloedneuzen, soms zitten er periodes tussen van enkele weken, maar zoals de laatste paar weken heb ik bijna elke dag wel een bloedneus. Ook heb ik vrij vaak dat ik s'ochtends vroeg wakker word en dat een gevoelig deel van mn lichaam (vaak hoofd of keel) extreem geïrriteerd is, soms zo erg dat ik me fysiek niet lekker begin te voelen. All in all ben ik toch tevreden met Neotigason, aangezien ik erg werd belemmerd op het sociale vlak, en dat dit nu toch 90% beter gaat.

21-11-2016 | Vrouw | 52
Hidradenitis suppurativa
Na alles zowat geprobeerd te hebben, dit medicijn voorgeschreven gekregen van dermatolooog. Huid wordt zo dun dat je er last van hebt, lippen kapot,binnenkant handen heel dun dat je na het stofzuigen bv blaren in je handen hebt staan. Voetzolen worden zo dun, dat je niet eens meer fatsoenlijk kunt lopen, ook blaren erop. Je mag niet in de zon (fijn als je dit middel slikt [lees meer...]in de zomer) of anders smeren met factor 50. Ergste van alles is haaruitval. Ik had een hele dikke bos haar, en na het stoppen met dit medicijn (6 mnd gebruikt) valt mijn haar nu al 4 maanden uit, zo erg dat ik 3 kwart haar kwijt ben, en mijn haar zo dun is dat iedereen het ziet. Vreselijk medicijn en heeft niet eens geholpen voor mijn ziekte.

24-10-2016 | Vrouw | 52
acitretine (25mg)
Ik slik dit medicijn al meer dan 30 jaar voor mijn huidaandoening. Hyperkeratose palmo plantaris. In het begin wilde arts niet geven ivm bijwerkingen. Uiteindelijk gekregen mits ik niet zwanger zou worden. Alles onder controle. Elk half jaar bloed onderzoek en elk jaar een botscan. De meeste bijwerkingen zijn inmiddels voorbij. Wat wel steeds terug keert is een cyclus als [lees meer...]er weer veranderings. Dan komt de huidaandoening weer terug en slik ik iets meer. Daardoor weer haaruitval, droge mond, kapotte neus aan binnenkant. Dit alles duurt 2 weken. Het rare van dit is dat mijn haaruitval verdwijnt en mijn haar dan dikker wordt. Tot dat al mijn haar weer volledig terug is en mijn haar weer dunner van structuur word. Verder heb ik geen bijwerkingen. Niks verkeerd met lever, nieren botten enz. Dit medicijn is voor mij echt een red middel om een zo normaal mogelijk leven te kunnen lijden. Ik kan wel nog steeds niet met handen in sopwater maar dat is prima op te lossen.

01-07-2016 | Man | 70
acitretine (10mg)
Ichthyosis

07-06-2016 | Man | 33

14-04-2014 | Man | 38
Eczeem
Vanaf maart 2012 kreeg ik ineens heel veel droog eczeem op mijn handen. De huid bleef maar vereelten. Eerst alleen in de palmen, na ongeveer een jaar ook aan de bovenzijde van mijn vingers en op de vingertoppen. De sterkste zalven (dermovate, salicylzuur etc) gaven nauwelijks verbetering. Op een dieptepunt met zeer veel kloven en gescheurde vingertoppen begonnen met neoti[lees meer...]gason. Na 3 dagen liet al het eelt los. Het viel er als het ware vanaf en ik kon weer alles met mijn handen doen. Omdat mijn huid wel verbeterde maar niet terugkeerde naar hoe het altijd was geweest is de dosis na 1.5 maand verhoogd naar 25mg p/dag. Nog steeds niet veel verbetering. Wel heel veel last van bijwerkingen. Zeg maar alle bijwerkingen die in de bijsluiter stonden. Lijkbleke huid, paar kilo afgevallen. dunne gezichtshuid waardoor ik in mijn slaap per ongeluk mijn voorhoofd open ging krabben, hoofdpijn, na een aantal weken haaruitval. mijn haar werd stro-achtig, ineens eczeem op andere plekken, paar galbulten gehad, problemen met ogen focussen; dubbel zien, in donker autorijden lastig doordat alle koplampen op sterretjes gingen lijken, lippen volkomen kapot. Gestopt na ruim 2 maanden, nu ruim 2.5 maand later blijkt mijn haarstructuur te zijn veranderd, het ziet er nog steeds erg droog uit maar ik heb ineens van stijl haar bijna krullen gekregen. De overige vervelende bijwerkingen lijken te zijn verdwenen. Toch maar weer terug op de zalven. Mijn handen zijn inmiddels bijna weer terug bij af. Nee, niet mijn medicijn. De bijwerkingen waren in mijn geval veel erger dan de kwaal. Ter info alle bloedonderzoeken tussentijds waren in orde.

12-03-2014 | Vrouw | 50
Eczeem

07-11-2013 | Man | 65
Psoriasis
Ipv Neotigason eens proberen om de voetzolen met Goudsbloem zalf in te smeren en af te dekken met mepor pleisters. De zalf maak ikzelf, dat kan iedereen.

05-11-2013 | Vrouw | 53
acitretine (10mg)
Psoriasis
Ten eerste ben ik helemaal niet van de medicijnen. Maar ik moest wat, heb erge last van psoriasis onder mijn voeten. Zomaar gekomen, ik wijt het aan stress!! Heb al vele soorten zalf geprobeerd. Heb nu een combinatie van Diprosalic met Vaseline-carbomeercreme van de Dermatoloog met 20mg Neotigason, het waren eerst 3 capsules van 10mg op een dag maar ik had erge bijwerkinge[lees meer...]n (droge lippen, binnenkant neus kapot, erg moe, hoofdpijn, griepverschijnselen) de bijwerkingen waren erger dan de kwaal. Maar toch kon ik er niet zonder en nu heb ik 2x10mg. De bijwerkingen zijn iets minder, maar nog zeker aanwezig. Gebroken nagels en haaruitval vind ik het ergste.

12-08-2013 | Vrouw | 52
acitretine
Met dit middel begonnen op advies van dermatoloog in academisch ziekenhuis bij hardnekkige huidaandoening aan voetzolen. Alle zware zalven hadden daarvoor geen resultaat gegeven. Ook lichttherapie gaf geen verbetering. Eerste twee weken 10mg ingenomen om het lichaam aan dit middel te laten wennen. Daarna opgehoogd tot 20mg aan de ondergrens om bijwerkingen zoveel mogelijk[lees meer...] te beperken. Huid verbeterd in heel langzaam tempo maar ik heb ook geen ervaring hoe snel zoiets gaat. Bijwerkingen zijn goed te doen, wat kleine huidontstekingen, licht vettige huid, vermoeidheid en iets drogere lippen, neus en ogen. Moet dit middel waarschijnlijk nog paar maanden door gebruiken. Leverfuncties en cholesterol tot nu toe goed.

07-08-2013 | Man | 46
acitretine
Ik ben geboren met x recessief gebonden ichtyosis, aangezien het een zuster aandoening is van psoriasis had mijn toenmalige dermatoloog het idee dat een geneesmiddel wat toen in ontwikkeling was door hoffman laroche voor psoriasis mij misschien ook zou kunnen helpen. Het middel was indertijd nog niet zomaar verkrijgbaar aangezien het nog niet goed gekeurd was, met als g[lees meer...]evolg dat ik proefpersoon werd voor het medicijn. Bijverschijnselen waren niet bekend op dat moment en doseringen ten opzichte van de patient was eigenlijjk ook maar giswerk want iedere patient is redelijk uniek in zijn soort. Er werd besloten om te starten met 75mg per dag. Na een maand 3 x daags 25mg te hebben geslikt begon ik er echt stukken beter uit te zien. Aangezien ik een lichaamsbedekking had van 95% in mijn jeugd was het goed zichtbaar. Allengs begonnen ook de eerste lichamelijke klachten, uitgedroogde lippen, gebarsten mondhoeken, denderende hoofdpijnen. Na een paar maanden werdt mijn dosis verlaagd naar de vuistregel 10mg per 10kg lichaamsgewicht, en ging ik 3 x daags 20mg slikken. Een goed half jaar later zag ik er ontzettend goed uit en begon te wennen aan een jeugd zonder schelden, uit moeten leggen, enz enz... wat me in die tijd heel erg geholpen heeft.... ware het niet dat..... Ik steeds vermoeider uit school terug kwam, niet meer vooruit te branden was en niets liever deed dan uitrusten en slapen. Na bloedonderzoeken bleek mijn lever zwaar over de zeik te zijn en kluisterde me voor 4 maanden aan mijn ziektebed. Overdosis Tigason was de diagnose en ik werd zonder medicijnen gezet.... Met als gevolg dat in no time mijn ichtyosis terug was en ik er weer niet uitzag, me eigen de zenuwen krabde... en behoorlijk goed voor weerman kon spelen door de gevoeligheid van mijn huid. Een jaar later toen mijn leverwaarden genormaliseerd waren kreeg ik alleen nog maar tigason na bloedwaarde metingen en controle. Ik werd terug gezet naar 30mg per dag. Dit heb ik zo geslikt tot mijn 27e jaar. Mijn eerste dermatoloog was inmiddels met pensioen en ik mocht op controle bij zijn opvolger. Bij dat bezoek werd me gevraagd om langs rontgen te gaan om foto's van o.a. kuiten te laten maken, ik vroeg hoezo dat ? en kreeg dus te horen dat nog een gevonden bijwerking osteoporose en hartklachten op vroege leeftijd zou kunnen ontwikkelen. Ik heb de man een hand gegeven, bedankt voor al zijn zorgen, al mijn papieren en het zojuist gekregen NEO tigason recept heb ik op zijn bureau laten liggen en ik ben gegaan. Het kleine geluk van ichtyosis is dat het met worden kan verminderen en ik ben inmiddels 46 en kan redelijk door het leven gaan. Hoewel het ouder worden weer als nadeel heeft dat naar buiten gaan er nog maar heel weinig in zit voor mij, wil ik niet binnen no time de gevolgen hier van merken. Vooral zonlicht en vochtigheidsgraad zijn grote boosdoeners voor me geworden. Het besluit on liever zo door het leven te gaan dan met alle randverschijnselen van deze medicijnen staat nog steeds.

04-05-2013 | Vrouw | 46

02-03-2013 | Man | 55
acitretine
ik krijg nu droge lippen en heb s morgens last van hoofdpijn. maar dat kan ook zijn dat ik net de griep heb gehad. Mijn handen zijn nu goed behalve onder mijn voeten is nog niet weg maar daar kan ik mee leven. Ik moet nog 9 dagen gebruiken .

18-02-2013 | Vrouw | 23
Psoriasis
Ik heb een paar weken geleden ook mijn ervaringen gedeeld, en zat toen net anderhalve week aan de neotigason. In die tussentijd waren mijn voeten en handen helemaal vrij van de psoriasis en ik was super blij! Tot een week geleden is het weer op komen zetten, en ben ik eigenlijk heel teleurgesteld omdat het gevoel wat erbij kwam, dat je eindelijk psoriasis vrij bent zo ge[lees meer...]weldig was! De bijwerkingen zijn ook vervelend, en heb hele droge lippen en ontstekingen in mijn neus waarbij ik sochtends hele korsten eruit moet halen om nog enigzins adem te krijgen door mijn neus, en bloed wat je snuit in de tissue. Ik ben erg moe en neerslachtig. Ik slik hier zelf oxazepam bij omdat ik niet meer kon slapen van de pijn aan mijn voeten. Uiteindelijk is mijn contract nu niet verlengd op mijn werk waardoor ik nu dus ook geen werk meer heb. Kortom het is heeeel vervelend als je deze ziekte hebt en al helemaal onder je voeten waardoor je vaak niet kunt lopen. Ik hoop dat ze hier snel iets voor vinden, zodat mijn leven gewoon weer normaal is.

06-02-2013 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik ben 7 jaar geleden met het middel neotigason begonnen omdat ik tijdens de zwangerschap de aandoening andrews barber kreeg, na heel wat hormoonzalfen,licht therapieén en zoutwaterbaden geprobeerd te hebben,was de maat vol. mijn handen en voeten kwam alleen maar pus uit, zaten vol ontstekingen en leken op reuma handjes. Ik heb mijn laatste zwangerschap afgewacht en ben n[lees meer...]a de geboorte van mijn zoon gelijk begonnen. 50 mg per dag, gelijk al last van bijwerkingen, extreme hoofdpijn,kapotte lippen,slapeloosheid en chronisch moe.maar het reseltuut was erg snel te zien, na 2 weken was mijn psoriasis zo goed als weg, en na 4 weken was het weg! het enige wat echter wel 2 jaar lang bleef waren de hoofdpijnen. nu heb ik meerdere malen geprobeerd te stoppen met dit spul,maar helaas komt het dan na 2 weken weer evengoed terug. ik zit nu op een dosis van 10 mg per dag waar het prima op gaat en weg bij blijft.met labello en een capsule per dag heb ik gelukkig weer een fijn leven!

31-01-2013 | Vrouw | 44
Psoriasis
Ik heb al zo,n 7 jaar last van de ziekte andrews and barber, voor miij een erfelijke aandoening,want mijn pa heeft het ook. het laatste jaar, werd de ziekte zo erg,dat ik op een gegeven moment alleen nog op mijn tenen kon lopen, en dus aan huis gekluisterd zat.geen enkele zalf hielp. ook de metrotrexaat en de pufa niet. totdat ik in oktober 2012 het middel neotigason van d[lees meer...]e dermatoloog voorgeschreven kreeg. 2x daags 10 mg. na 2 weken mocht het resultaat er wezen. zelfs de dermatoloof was verast toen ik 2 weken later zonder rolstoel en lopend bij hem terug kwam. er ging na zo lang binnen gezeten te hebben een wereld voor mij open. maar na zo,n 2 weken, storte mijn wereld weer compleet in, want plots kwam de ziekte in zware mate weer terug. ben daarna door de dermatoloog op 50 mg gezet, maar kreeg vreselijke bijwerkingen. hoofdpijn, ontstoken lippen, wazig zien, erge haaruitval, misselijkheid, opstipatie. gejaagd gevoel, hartkloppingen, en mijn maandelijkse ongesteldheid bleef uit, erger nog mijn leverfuntie was flink verhoogt. moest hierop direct stoppen met de neotigason. Tot mijn verbazing kwam de ziekte in ergere mate terug,en dat in 1 dag! terug naar de dermatoloog,en de dosis terug gebracht naar 25 mg per dag, plus uva lichttherapie. ging redelijk, totdat ik afgelopen woensdag te horen kreeg dat ik meteen terug moest naar 10 mg per dag, omdat mijn leverfuntie nog meer verergerd was. De dermatoloof zei letterlijk: ik sta met mijn rug tegen de muur. moest meteen weer bloedprikken, en morgen weer de uva. maar, heb er ondertussen een hard hoofd in gekregen, en vind het doodeng dat mijn leverfuntie zo hoog is. heeft iemand mischien ook een soort van ervaring met de medicatie waardoor de leverfuntie aangetast is? want kwam het nl bij geen enkele reactie tegen.