Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)

04-08-2017 | Vrouw | 65
dimethylfumaraat (30)

14-07-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een aantal jaar en ben bijna schoon op een enkele plek na. Al vanaf begin regelmatig 1x per dag een opvlieger, ook darmen zijn wat van slag(obstipatie of diarree, laatste jaar last van slaapproblemen en vermoeidheid. Ook een tijdje slokdarm problemen gehad maar dat was na 3 maanden weer over. Het werkt uitstekend tegen psoriasis maar heeft op korte en la[lees meer...]nge termijn wel wat bijwerkingen, maar ja altijd nog beter dan al die plekken met schilfers en jeuk.

21-06-2017 | Man | 67
dimethylfumaraat (10mg)
Psoriasis
Na 45 jaar hormoonzalfjes, teershampoos en andere onaangename geneesmiddelen ontdekte ik bij toeval Psorinovo. Onder zeer goede begeleiding en controle van een psorinovo-arts (zoek op psoriasistherapie) was ik binnen een half jaar schoon. Na afbouwen van de dosis tot 20 mg per dag ben ik nu al 7 jaar schoon en heb al jaren praktisch geen last meer van bijwerkingen. BELANG[lees meer...]RIJK: gebruik uitsluitend de echte Psorinovo. Deze tabletten zijn enteric coated (lossen niet op in de maag, waardoor geen maagklachten) en hebben een retard werking (ze lossen geleidelijk op, waardoor geen pieken in de fumaarzuurafgifte met de eventueel bijbehorende schade ontstaan). De psorinovo-artsen controleren zeer nauwgezet bloedbeeld en orgaanfuncties. Dat blijven ze doen (nu 1 à 2x per jaar). Ik ben blij dat ik van dat gesmeer met al die ongezonde hormoonzalven af ben. Bovendien helpen die nauwelijks of niet.

10-05-2017 | Man | 21
Psoriasis
Ik gebruik deze medicijnen nu 3 maanden en heb het opgebouwd tot 8 pillen van 120 mg per dag. Helaas tot nu toe geen enkele verbetering. Ik had er grote verwachtingen van omdat ik op internet bijna alleen maar positieve reacties lees. Ik blijft het nog een maand gebruiken hopelijk komt er toch nog verbetering, al zijn mijn hoge verwachtingen aardig bijgesteld.

22-03-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een jaar of 2 heb hiervoor lichttherapie gehad wat in het begin goed hielp maar de tweede keer al veel minder. slik nu 5x 120mg en ben op een paar plekjes na helemaal schoon. bijwerkingen zijn wel wat jammer maar liever dat een paar keer in de week dat helemaal onder zitten. Bijwerkingen regelmatig opvliegers die wel een uur aan houden,gezicht rood en trek[lees meer...]t op het eind naar armen en benen. wat nog wel eens helpt als je het voelt aankomen om koud water op je achterhoofd te doen,werkt bij mij 8 op de 10 keer en stopt opvliegers voor de rest zijn je darmen wat van slag,soms moeilijk naar wc en paar dagen later 5x. ook nog wel eens last van opgeblazen gevoel. Dus over het algemeen goed te doen en het werkt super

28-02-2017 | Vrouw | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Bij mij is de psoriasis tot uiting gekomen op mijn 15e. Als die jaren heb ik gesmeerd. Twee keer per dag. Het verzachtte de plekken iets, maar weg ging het niet. Ik was het smeren beu! Na de geboorte van mijn eerste kindje was de psoriasis zo erg dat er echt iets moest gebeuren. Tijdens mijn zwangerschap had ik zalfjes gekregen die minder sterk waren, waardoor de psoriasis[lees meer...] nog erger was geworden. De dermatoloog stelde voor om aan Psorinovo te beginnen. Helaas moest ik daarvoor wel stoppen met de borstvoeding die ik toen nog aan mijn pasgeboren dochtertje gaf. Ik heb psorinovo opgebouwd volgens het schema: Week 1: 1 x 30 mg; Week 2: 2 x 30 mg; Week 3: 3 x 30 mg; Week 4: 1 x 120 mg; Week 5: 2 x 120 mg; Week 6: 3 x 120 mg; Week 7: 2 x 120 mg + 1 x 240 mg; Week 8: 1 x 120 mg + 2 x 240 mg; Week 9: 3 x 240 mg. Ik begon meteen erg last te krijgen van de bijwerkingen buikkrampen en diarree. Telkens als de dosering verhoogd werd, was ik echt niet lekker. Vooral 's nachts had ik buikkrampen en was ik ontzettend misselijk, wanneer de diarree er weer uit was verlichtte het wel wat. Als ik een paar dagen op de nieuwe dosis zat verdwenen deze klachten gelukkig. Daarnaast kreeg ik ontzettend veel jeuk. Dit was ondraaglijk. Dit stopte ook niet. Ik heb vanwege de jeuk in de 5e week op het punt gestaan om te stoppen, zo gek werd ik er van. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en in de 7e week werd de jeuk veel minder. Uiteindelijk is hij helemaal verwenen gelukkig. Een paar keer (op een hand te tellen) heb ik afgelopen jaar een opvlieger gehad, waarbij ik het gevoel van warmte kreeg en mijn gelaat rood werd. Dan kwam de jeuk ook even terug. Wel bleven de buikkrampen en diarree regelmatig terugkomen. Soms vervelend, maar zo fijn dat bijna alle plekken met psoriasis verdwenen zijn! Ik had van mijn kop tot teen plekken, kleintjes maar ook grotere plekken. Ik durfde niet meer naar het zwembad of strand en dat kan nu weer wel. Nu hoef ik maar 3 keer per dag een pilletje tijdens het eten in te nemen. En wat een super resultaat! Had ik dit maar jaren eerder ontdekt. Elke 3 maanden moet ik bloed laten prikken, tot nu toe zijn de bloedwaarden nog steeds goed. Doordat ik steeds diarree heb ben ik het afgelopen jaar wel 4,5 kilo afgevallen, dat is voor mij wel de max. Dus of ik deze medicatie kan blijven gebruiken vraag ik me af. Ook willen wij ooit nog een tweede kindje en dan mag je Psorinovo ook niet gebruiken. Ik zie er wel tegenop om te stoppen, want dan komen alle plekken terug ben ik bang.

13-01-2017 | Man | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Werkt. Soms opvliegers. Lymfocyten boven de 0,5 houden, indien langer dan 2 a 3 maanden lymfopenie (lager dan 0,5) dosis verlagen totdat lymfopenie is opgeheven. Uiteraard is ieder persoon anders volgende nauwkeurig het advies op van een specialist. Sterkte.

06-01-2017 | Vrouw | 51
Psoriasis
Het middel werkt dat staat buiten kijf! Binnen 3 maand helemaal schoon. Ben daar super blij mee. Maar..... Gisteren een bericht gelezen dat psorinovo een gevaarlijk middel is en er al 1 dode is gevallen door dit middel. Buiten dat je allerlei infecties kunt oplopen, omdat je weerstand ernstig verlaagd, kan je ook nog dikke darmkanker krijgen en een hersenaandoening waar [lees meer...]door je in een rolstoel beland en uiteindelijk dood kan gaan. Heb er niet van kunnen slapen. Wat dan??? Niet meer slikken en van top tot teen onder komen staan ?! Wat is de waarheid? Eigen bijwerkingen: Diarree, maagklachten, hogere leverwaardes, erg groot ijzer tekort, hogere chloretorol. Erg lage lymfocyten en leukocyten. Hot flashen.

16-11-2016 | Vrouw | 22
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
* opstartperiode van dimethylfumaraat + 2 maanden dimethylfumaraat & 2 maanden psorinovo geprobeerd * Heb sinds mijn 4e levensjaar in wisselende mate last van psoriasis guttata en psoriasis vulgaris op zowel hoofdhuis als lichaam. Soms haast niets voor jaren achtereen en soms mijn hele lichaam onder. Na zeker 4 jaar amper plekjes begon het vorige zomer ineens in alle h[lees meer...]evigheid op te vlammen terwijl ik op vakantie was. Van niets, naar mijn hele lichaam vol! Eerst geloofde ik niet dat het psoriasis was omdat ik nog nooit binnen 2 weken van niets naar bedekt in jeukende plekjes was gegaan. Na een tijdje begon het langzaamaan weg te trekken maar na een tweede vakantie kwam het in alle hevigheid weer terug! Weer in Nederland mocht ik van de dermatoloog tussen lichttherapie en dimethylfumaraat kiezen: de keus voor een pilletje in plaats van 2 keer per week naar het ziekenhuis gaan voor lichttherapie was snel gemaakt. De opbouwperiode van de dimethylfumaraat was afschuwelijk. Ik voelde me al niet lekker in mijn vel met al die jeukende plekken maar de misselijkheid en vermoeidheid die er door de dimethylfumaraat bijkwamen. Van mijzelf ben ik erg optimistisch en zeker een doorzetter, maar nu kon ik om het minste in huilen uitbarsten en voelde me erg ongelukkig en alleen in mijn gevoel. Dit staat niet bij de bijwerkingen, maar zou een oorzaak kunnen zijn van de vermoeidheid die dimethyl wél veroorzaakt (en natuurlijk het feit dat de jeuk en de esthetische ongemakken van psoriasis gewoon kut zijn) Wel moet ik nageven: twee maanden na de opstartperiode waren álle plekjes weg, wat een paardenmiddel. Is het het waard? Ik weet het niet. Ik ben na 4 maanden na de opstartperiode gestopt, de psoriasis bleef grotendeels weg en behalndel me weer met hormonen crème. Ik wil iedereen die dimethylfumaraat of psorinovo overweegt sterk aanraden contact op te nemen met de psorinovo vereniging of de psoriasis vereniging. Zij zijn ongelofelijk vriendelijk, weten heel veel.

05-11-2016 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na plotselinge uitbraak van psoriasis ca. 10 jaar geleden (nooit eerder last van gehad) gelukkig vrij snel gehoord van Psorinovo, een voorschrijvende specialist en de Vereniging Psorinovo. Opbouwperiode vrij kort, gestabiliseerd op 1x 120 mg per dag en binnen 3 maanden klachtenvrij. Slechts milde diarree alleen in het prille begin. Door fout van mijn apotheek 1x "onaangep[lees meer...]aste" Dimethylfumaraat geleverd gekregen i.p.v. Psorinovo en dat resulteerde binnen 2 dagen in enorme jeuk en rode vlekken op mijn rug, alsmede forse diarree. Deze verschijnselen waren ook weer binnen 2 dagen verdwenen na terugkeer naar Psorinovo. Bij geen van de jaarlijkse bloedcontroles zijn ooit afwijkingen geconstateerd. Voor mij is Psorinovo dus een fantastische remedie en ik ben blij dat ik niet eerst jarenlang de reguliere, met ernstiger bijwerkingen/gevolgen, medicijnen, crèmes, biochemicals, etc. heb moeten gebruiken!

04-11-2016 | Vrouw | 23
Psoriasis
Gestart in september met dimethylfumaraat (psorinovo). Trouw gehouden aan het opbouw schema, begon met 1 x daags 30 Mg en zit nu op 6x daags 120 Mg. In het begin heeeeel veel last gehad van bijwerkingen, elke dag ging ik kapot van de maagpijn, tot aan flauwvallen aan toe. Dagelijks opvliegers waarbij heel m'n lichaam voelt alsof het in de brand staat. Ik ben toen begonnen[lees meer...] met slikken van maagbeschermers Omeprazol 20mg. Dit hielp bij mij niet, opgehoogd tot 40 Mg en nog geen resultaat, nog steeds heel erg maagpijn. Ondertussen zag ik wel verschil naarmate de 4 weken vorderde. Ik wist alleen niet of ik alle pijn het wel waard vond. Na overleg met apotheek overgestapt op pantoprazol 40 Mg en sindsdien geen maagklachten meer. Soms opvlieger en wel wekelijks last van darmen. Ik ben nu bijna helemaal schoon, de grote plekken zijn nog hard bezig met weggaan, de kleine plekjes zijn allemaal mooi gaaf en lichtroze van kleur. Ik ben tevreden met dit medicijn (wel in combinatie met pantoprazol). Ik ben nog niet van plan om af te bouwen tot het moment dat de grote plekken ook geheel egaal zijn.

01-10-2016 | Man | 66
Psoriasis
Na jarenlang smeren met Dovobet met weinig of geen resultaat mee gestopt. Reden was dat mijn huid zeer dun was geworden, en kapot ging. Begonnen met psorinovo therapie 2x 30 mg, na 2 jaar rustige opbouw uitgekomen op 480 mg 4x120 met weinig bijwerkingen. Toen begon de verzekering moeilijk te doen, en wou niet meer vergoeden. Dank je wel CZ. Een dermatoloog gezocht en toen[lees meer...] kon het wel. Ben 6 jaar helemaal vrij geweest, maar deze zomer ineens overal kleine rode plekjes weer stress? Maar mijn dermatoloog kijkt het drie maanden aan, het komt wel weer goed. Ben overigens zeer tevreden over Psorinovo, wens alle psoriasis patienten veel succes met hun behandelingen.

07-09-2016 | Man | 34
Psoriasis
Heb sinds mijn 18e (2000) last van Psoriasis, vooral op mijn ellebogen, rug, knieën etc. Door de jaren heen werd het beetje bij beetje erger, en de gebruikelijke zalf (Betamethason) moest ik steeds meer en vaker gebruiken. Persoonlijk had ik steeds een erg sterke reactie bij een keelontsteking, en altijd op bepaald eten (varkensvlees & paprika- ), wat op een gegeven [lees meer...]moment dusdanige vormen begon aan te nemen dat ik via de huisarts bij de dermatoloog terecht ben gekomen. In eerste instantie keelamandelen laten verwijderen (op aanwijs dermatoloog). Geen effect bij mij, in sommige gevallen schijnt dit te kunnen werken. - streptokokken- Ook hier eerst (waarschijnlijk vanwege de zorgkosten) lichttherapie geprobeerd. Helemaal schoon tot mijn eerste keelontsteking een maand erna - weer terug bij af. Mijn dermatoloog heeft mij toen voorgesteld aan Psorinovo, begin 2016. Mijn dermatoloog had inmiddels goede ervaring met dit medicijn, mits je het kan verdragen (lees: bijwerkingen maag/darm etc.) Netjes volgens het opbouwschema gaan opbouwen, en metname in het begin redelijk wat bijwerkingen zoals opvliegers en diarree. Innemen met 100ml vla bleek redelijk effectief tegen de opvliegers. De diarree, tja, vooral bij het ophogen van de dosering gewoon onvermijdelijk - je moet er wat voor over hebben. Na een ongeveer 5 maand ging ik langzaam resultaat zien, en zat toen op 8x120mg/dag. Een paar maand later nagenoeg psoriasis-vrij. Dat is ook mijn onderhoudsdosering gebleven, bij 1 pilletje minder treedt vrijwel onmiddelijk verslechtering op. Das iets meer dan de aanbevolen max van 6x120mg; maar daarbij moet gezegd dat die universeel is voor zowel volwassenen van 50kg als 150kg....in ieder geval volgens mijn dermatoloog geen probleem. Enkel bij het eten van varkensvlees en paprika, mijn oorspronkelijke probleemvoeding, volgt er soms een beetje jeuk waarna er zelfs hier en daar een klein plekje opduikt. Na een likje Betamethasoncreme zijn die zo weer verdwenen. Nu slechts nog heel sporadisch last van diarree, vooral een dag na "vette hap". Daar is prima mee te leven; ik kan weer normaal eten, en ben zo goed als psoriasis vrij. Dat heb ik er dus graag voor over. Kortom Psorinovo is voor mij een uitkomst gebleken. Het enige wat ik wil zeggen aan beginners is; houdt vol. Het duurde voor mij wel 6 maanden voordat ik resultaat begon te zien. Het werkt echt...

26-08-2016 | Vrouw | 45
Psoriasis
Eindelijk, na vele jaren veel huidklachten, m.n. in huidplooien, medicijn gekregen. ondanks zeer heftige bijwerkingen, (zware buikkrampen, diarree, misselijkheid, pijn, opvlieger, alles 3 x per dag ca. een uur) m.n in begin, waardoor ik de deur niet uitkon, toch doorgezet. Nu 3/4 jaar later nog steeds bijwerkingen, maar veel minder en minder sterk. Moet wel regelmatig an[lees meer...]i-diarree middel nemen. Huidplooien zijn schoon. geen open huid meer en geen pijnlijke kloven meer. Ik ben blij en vind bijwerking minder lastig dan de huidklachten voorheen.

17-07-2016 | Vrouw | 57
dimethylfumaraat (215mg)
Psoriasis
Ik neem al 2 maanden dit medicijn en tot nu heb ik alleen "redness of the face, neck, arms, and occasionally, upper chest" + pijn in de zijde , wat als ernstigste bijwerking wordt aangewezen. Ook was ik onder de indruk van het volgende risico (dat ik hoop dat ik niet heb of krijg): "One serious side effect that has been described is progressive multifocal leukoencephalop[lees meer...]athy." Dus weg fumaraat!

15-07-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Ik gebruik nu een aantal jaar deze medicatie en al jaren zijn mijn leukocyten erg laag. Nu blijkt dat wanneer ze zo laag zijn, de kans aanwezig is dat je een blijvende hersenschade kan krijgen door het JC Virus. Ik zit al ruim een jaar op de ondergrens qua leukocyten, 0,5 (normaal mens volgens mij 4,5). Medicijnen werken niet voldoende, dus ik ga afbouwen/over op andere me[lees meer...]dicatie.