Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

15-06-2014 | Vrouw | 35
Psoriasis
Ik ben in februari 2014 begonnen met de psorinovo tabletten voor mijn psoriasis. Aan de hand van een opbouwschema van het ziekenhuis de tabletten opgehoogd naar de maximale dosis: 6 x 120 mg. per dag. Sinds begin Mei is een verbetering opgetreden van de psoriasisklachten. Mijn hoofd is zo goed als vrij van plekken en de jeuk is helemaal verdwenen. De plekken elders op [lees meer...]mijn lichaam zijn nog niet helemaal verdwenen, maar zien er wel stukken beter uit nu. De enige vervelende bijwerking is dat ik sinds het gebruik van dit medicijn last heb van diarree. Maar ik ben ontzettend blij dat dit medicijn helpt tegen die verschrikkelijk jeuk op mijn hoofd, dus dat neem ik dan maar voor lief. Ik gebruik dit medicijn ook voor mijn MS en heb sinds Juni 2013 geen grote schubs meer gehad, of dit door de psorinove komt is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar voorlopig voel ik me er goed bij.

13-08-2013 | Man | 35
Psoriasis
Sinds 3 weken gebruik ik Psorinovo. Sinds een week heb ik continue diarree met een dosis van 3x 30 mg. Nog geen echt hoge dosering maar wel flinke diarree. Ik vraag me af of de klachten straks af zullen nemen. Zijn er mensen met die ervaring? Helpen andere zaken om de diarree tegen te gaan? Reacties zijn zeer welkom!

28-07-2013 | Vrouw | 35
Psoriasis
Ik heb al psoriasis v.a mijn 10e levensjaar, ben nu inmiddels 35 jaar. Ik heb alle zalven gebruikt die er bestaan, bad en licht therapie gedaan maar zonder resultaat. Plekken over mijn gehele lichaam en waar ik voornamelijk mee zat was dan mijn handpalmen geheel aangetast waren. Ik werk in de zorg en kon door deze huidziekte mijn werk niet meer naar behoren uitvoeren. [lees meer...]Mijn Dermatoloog heeft vorig jaar deze med voorgeschreven..en ben nu voor 95 % genezen van mijn psoriasis. 1 klein plekje op 1 knokkel.. Bijwerkingen waar ik last van had en heb: opvliegers.. nu gelukkig wel minder maar nog wel dagelijks, extreme moeheid..bloedwaardes blijven gelukkig goed. Een laatste redmiddel tegen deze huidziekte..ik kan deze med alleen bestellen via de apotheek van mijn zkh en deze bestellen het ook in Mierlo, mijn eigen apotheek kan er niet aankomen helaas.

01-06-2015 | Man | 36
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu sinds 3 jaar en ben er erg blij mee. Eerst langzaam opgebouwd tot een niveau waarbij je resultaat gaat zien, daar moet je echt de tijd voor nemen en blijven doorzetten! Daarna langzaam afbouwen totdat je klachten terugkomen, dan een stapje terug omhoog en dat gewoon blijven gebruiken. Af en toe heb ik er wat bijwerkingen van in de zin van diarree[lees meer...] en/of opvliegers (+/- 1x in de twee à drie weken) maar dat weegt niet op tegen het positieve effect dat Psorinovo heeft op mijn psoriasis. Het is overigens echt niet zo dat je op een zo laag mogelijk gebruik moet proberen te komen want de één heeft nu eenmaal meer werkzame stof nodig dan de ander. Ik slik nu zelf 8 tabletten van 120 mg per dag en dat gaat prima. Mijn dermatoloog geeft ook altijd aan dat het goed is zolang je maar onder de 10 tabletten per dag blijft. Psorinovo zorgt ervoor dat mijn tijdperk van lichttherapie en zoutbaden bij een behandelcentrum voorbij zijn. De paar kleine hardnekkige plekjes die ik nog heb zijn met de standaard smeerseltjes prima onder controle te houden en zijn van een dermate klein formaat dat ik met een goed gevoel in de sauna zit omdat niemand zal zien dat ik psoriasis heb. P.S. Ik heb wel eens, op advies van de apotheek, een tijdje de Dimethylfumaraat tabletten van De Magistrale Bereider gebruikt maar daar heb ik echt serieus veel meer bijwerkingen van.

09-09-2015 | Vrouw | 37
Artritis psoriatica
Na ruim tien jaar en allerlei soms verschrikkelijk behandelingen (denk aan Methotrexaat, zalf waar ik plastic pleisters overheen moest plakken als jonge vrouw van begin twintig of zalf waar ik striae van kreeg) kwam ik bij een internist uit Utrecht, die heel anders tegen de ziekte aankeek. Van hem kreeg ik Psorinovo voorgeschreven, een niet geregistreerd medicijn. Eindelij[lees meer...]k had ik weer eens zin in de zomer want ik was nagenoeg schoon. Heerlijk, fantastisch, niet uit te drukken. Af en toe krijg ik weer oplevingen van Psoriasis ook in mijn gewrichten helaas. Ik gebruik Psorinovo nog steeds, maar wel zo min mogelijk, omdat mijn lymfocyten laag blijven/worden van deze medicatie, maar dat is niet bij iedereen zo. Aanrader!

24-08-2015 | Vrouw | 37
Psoriasis
Na tientalllen lichtkuren, zalven en lotions in 2007 (tijdens een enorme uitbraak na de geboorte van mijn dochter) door iemand gewezen op een ingezonden stukje van maximaal 3 regels in de Libelle over Psorinovo. Ik was inmiddels de wanhoop nabij dus heb het tot op de bodem uitgezocht. Via de website bij een arts in de buurt terecht gekomen en goed beleid bij het opbouw[lees meer...]en van de medicatie (tergend langzaam, maar daardoor nauwelijks bijwerkingen. Wat flushing en buikkrampen, meer niet) en na 12 weken volledig verlost van al mijn plekken... en dat tot op de dag van vandaag! Zorg wel dat je de Psorinovo van Apotheek Mierlo-Hout krijgt. Er bestaat ook snelwerkende medicatie (Fumaderm bijvoorbeeld) maar daarvan is bekend dat de bijwerkingen veel extremer en heftiger zijn, waardoor veel patienten besluiten de behandeling te staken. Zo zonde! Bij Psorinovo geldt dus echt, geduld is een schone zaak.. Er zou echt meer bekendheid aan Psorinovo gegeven moeten worden. Er gaan zoveel mensen gebukt onder de jeuk, pijn en schaamte, terwijl dit in veel gevallen niet zo hoeft te zijn.

23-01-2015 | Man | 38
Psoriasis
Begin 2009 kwam ik bij de specialist terecht. Deze heeft me toen een behandeling gegeven met lichttherapie, doordat ik ondernemer ben had ik niet altijd de tijd om 3 maal per week het ziekenhuis te opzoeken, we zijn toen in augustus 2009 begonnen met de pillen Dimethylfumaraat, hij heeft me toen een opbouwschema gegeven: beginnend met 30 mg en dan iedere week met 30 mg opb[lees meer...]ouwen, na een aantal weken was er al resultaat te zien, uiteindelijk was ik met een dosis van 480 mg geholpen, alles ging weg, ik was super blij, ben nu 38 en toen ik psoriasis kreeg was ik 8 jaar, eindelijk vrij van de ziekte, ik ben toen gestopt met het slikken van de medicijn, dit had ik nooit mogen doen, ik kreeg het na 1 jaar weer terug, kleine plekjes, ook toen ben ik niet meteen begonnen met slikken, pas sinds november 2014 ben ik weer begonnen, zoals als ik het toen had, had ik het nog nooit gehad, nu ruim 2 maanden later zie ik weer resultaat, het begint weer allemaal weg te gaan, het duurt wel allemaal iets langer omdat het ook heftiger was. Maar het resultaat is er weer en nu blijf ik ook doorslikken, ik al zie je niets meer, ik ga dan wel de dosis afbouwen tot een minimum. Ik heb er flink baat bij dus, en natuurlijk heb ik ook last van bijwerkingen, heb wel eens jeuk, heb wel eens dunnere ontlasting, van opvliegers heb ik gelukkig geen last meer. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die de huidaandoening psoriasis heeft.

24-09-2012 | Vrouw | 39
Psoriasis
Ik ben nu nog in de opbouwfase en zit deze week op de 5x 120 mg.. Vanaf do. ga ik over naar de 6x 120 mg.. De enige bijwerking is diarree. Dit had ik eerder niet opgemerkt omdat ik voor de start van de psorinovo al gestart was met Aloe Vera tabletten (De Tuinen). Toen ik daar mee stopte kwamen de darmklachten om de hoek kijken en ben ik nu aan het kijken hoe ik het weer s[lees meer...]tabiel krijg. De ene tablet Aloe Vera per dag is op t moment nog niet voldoende, dus op zoek naar andere mogelijkheden. De psoriasis was zeeeeer uitgebreid. Na 1 week zag ik al een sterke verbetering. De gaten vielen in de plekken. Nu ben ik bezig met de laatste plekjes; plekjes die niet meer echt schilferen, maar nog wel rood (licht) en ruwig. Vooral op de bovenbenen nog vervelend en daarom dovobet erbij gekregen. Vanaf as donderdag ga ik naar de 6x 120 mg en daar blijf ik dan een tijdje op hangen.

14-07-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een aantal jaar en ben bijna schoon op een enkele plek na. Al vanaf begin regelmatig 1x per dag een opvlieger, ook darmen zijn wat van slag(obstipatie of diarree, laatste jaar last van slaapproblemen en vermoeidheid. Ook een tijdje slokdarm problemen gehad maar dat was na 3 maanden weer over. Het werkt uitstekend tegen psoriasis maar heeft op korte en la[lees meer...]nge termijn wel wat bijwerkingen, maar ja altijd nog beter dan al die plekken met schilfers en jeuk.

22-03-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een jaar of 2 heb hiervoor lichttherapie gehad wat in het begin goed hielp maar de tweede keer al veel minder. slik nu 5x 120mg en ben op een paar plekjes na helemaal schoon. bijwerkingen zijn wel wat jammer maar liever dat een paar keer in de week dat helemaal onder zitten. Bijwerkingen regelmatig opvliegers die wel een uur aan houden,gezicht rood en trek[lees meer...]t op het eind naar armen en benen. wat nog wel eens helpt als je het voelt aankomen om koud water op je achterhoofd te doen,werkt bij mij 8 op de 10 keer en stopt opvliegers voor de rest zijn je darmen wat van slag,soms moeilijk naar wc en paar dagen later 5x. ook nog wel eens last van opgeblazen gevoel. Dus over het algemeen goed te doen en het werkt super

25-02-2013 | Vrouw | 40
Psoriasis
Ik gebruik psorinovo al een jaar of 5,en ging supergoed,was helemaal schoon!!(heb last over hele lichaam..)nu kreeg ik vorig jaar een hoge bloeddruk,220/160,en na enig gedoe is die nu stabiel met een medicijn..alleen nu komt ineens de psoriasis in alle hevigheid terug...heeft iemand hier ook last van gehad?ik heb ook niet meer de originele psorinovo uit mierloo-hout,maar e[lees meer...]en vervangend fumaraat,uit oud-beierland..die is bruin van kleur,en niet wit..ik hoop dat er iemand is die raad weet en heeft!!

09-07-2015 | Man | 41
Psoriasis
Sinds 6 jaar last van psoriasis. div behandelingen gehad o.a. zalven en lichttherapie. in het begin werkte het, maar het kwam steeds terug en werd ook veel erger. Dermatoloog stelde psorinovo voor 30mg 3 keer per dag, dat ging prima klachten werden niet minder, dus kreeg ik 120mg 3 keer per dag, daar ben ik in 2013 mee begonnen de eerste 4 mnd waren een hel, ik bleef overg[lees meer...]even en voelde me ook niet lekker. In totaal 23 kg afgevallen, de klachten zijn helemaal verdwenen en de psoriasis is ook weg helemaal, happy :). In de zomer van 2014 ben ik langzaam gestopt met de medicatie nu 1 jaar verder komt het heel langzaam terug dus meteen weer gestart met medicatie en hopelijk gaat het dit keer zonder problemen.

29-01-2013 | Vrouw | 41
Psoriasis
In het begin ontzettend veel last van buikkrampen/diarree. Ik zit nog in de opbouw fase. En heb nu al geweldige resultaten, zit nu op 240 mg per dag en gaan door indien nodig tot 600 maar zoals het er nu naar uitziet hoef ik niet zo hoog te gaan. Had ik dit maar eerder geweten, ga weer zwemmen. Ben een ander mens, Geen schilfers meer waar ik heb gezeten. Aanrader,[lees meer...] i

09-01-2013 | Vrouw | 41

22-05-2021 | Vrouw | 42
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Gebruik dit medicijn sinds 2012, ben er zeer te vrede over. In het begin wat bij werkingen gehad. Nu niet meer. Lymfocyten zijn soms wel wat laag, waar door n hoger dosering in de winter maanden (wat dan wel wenselijk is) niet kan. Maar las hier iets over N-Acetyl-L-Cysteine. Ik ga dat eens proberen.

27-01-2013 | Vrouw | 42
95,5% verbetering!