Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

04-09-2012 | Vrouw | 42
Psoriasis
Af en toe bijwerkingen, darmkrampen. Verder niets. Zit nu in week 7, 2x 2x 120mg per dag. Kan iemand mij vertellen of het verschil tussen Psorinovo en dimethylfumeraat nog bestaat? De laatste is namelijk ook maagsapresistent en met vertraagde afgifte. In mijn dimethylfumeraat van apotheek de Magistrale Bereider uit Oud Beijerland zit GEEN monoethylfumeraat; dat was geloof[lees meer...] ik eerst het ingredient wat zoveel bijwerkingen gaf. Volgens mijn dermatoloog is er geen verschil tussen psorinovo en dimethylfumeraat.

21-12-2011 | Vrouw | 42
Psoriasis
ik ben op 13 oktober begonnen met 30 mg psorinovo. Helaas is mijn psoriasis erger geworden. Zit nu aan de 120 mg. Ik heb dit middel 25 jaar geleden ook gebruikt, wat niet mocht baten,helaas. Ik hoop echt dat het goed komt. ik ben zo moe van de lichttherapie, hoewel ik hier elke zomer schoon was. Ik blijf hoop houden, dat het nog gaat aanslaan.

05-12-2011 | Man | 42
dimethylfumaraat
Na de ervaringen in dit topic gelezen te hebben alsook anderen ben ik nu al de vierde week bezig met Psorinovo waarbij ik momenteel op 120mg per dag zit maar het werkt al heel goed gelukkig, de plekken op mijn armen en benen zijn al met de helft verminderd en van mijn hoofdhuid is het helemaal verdwenen zelfs. Mijn vriendin begint het op te vallen dat mijn haar dikker lijk[lees meer...]t te worden en zelfs enkele kalende inhammen minder kaal lijken (stille hoop dat de bijwerking van eventueel verbeterde haargroei ivm dit medicijn dan toch waar is...). De eerste week kreeg ik al meteen (last van) het licht koortsige gevoel (als verhoging) dat met het Psorinovo gebruik gepaard kan gaan en vandaag heb ik een eerste echte opvlieger gehad waarbij ik tevens zo rood als een tomaat werd. Ik ben uiteraard in de hoop dat ik uiteindelijk niet veel van de Psorinovo zal hoeven te gebruiken omdat het nu al zo goed aanslaat, en ook mijn bloedwaarden in orde zijn, maar het is uiteraard nog te vroeg om te zeggen of deze trend zal voortzetten. TER EXTRA INFORMATIE Op een verzoek aan mijn dermatoloog in het EMC Rotterdam om dimethyl fumaraat te mogen gebruiken werd aanvankelijk positief gereageerd maar volgens haar (mijn inmiddels ex-dermatologe) maakte het niet uit of het een generiek fumaraat zou moeten zijn of Psorinovo. Ik was het (na veel leeswerk te hebben gedaan) totaal niet eens met die stelling en heb net zolang geploeterd en gezeurd tot ik mijn zin kreeg en ben daarvoor inmiddels zelfs van dermatoloog veranderd (die aanvankelijk overigens dezelfde stelling handhaafde als mijn oorspronkelijk dermatologe). Het is ook nog zo gegaan dat mijn apotheek me in eerste instantie toezegde om het fumaraat bij Mierlo Hout te bestellen (DE Psorinovo apotheek) en me uiteindelijk probeerde zand in de ogen te strooien, danwel af te schepen, door magistraal bereide pillen van een geheel andere apotheek mee te geven... Gelukkig zag ik eenmaal thuisgekomen dat dit geen Psorinovo was en ben ik direkt de apotheek gaan bellen met de mededeling dat ze het terug moesten nemen. Ze deden er eerste instantie vrij skeptisch over maar gezien mijn furieuze kwaadheid over de misleiding van de apotheker raakten ze vrij snel overtuigd (ik had het hem notabene vantevoren laten beloven dat het om Psorinovo zou gaan, het gaat om mijn persoonlijk welzijn, zij voelen er niets van als mijn nieren er minder van zouden worden). Na dit verhelderende bericht aan mijn (met gespleten tong pratende) apotheker heb ik alsnog Psorinovo (de echte dit keer) gekregen vergezeld van een excuus en een "wij hebben het ook druk, foutje erin geslopen"...

15-03-2016 | Vrouw | 43
Artritis psoriatica
Je plekken zijn weg, maar je darmen en je lichaam van binnen is niet meer ok. Het is bij mij gewoon sluipend gegaan en niemand heeft ooit aan de medicatie gedacht. Darmkolieken gehad, vocht vasthouden, wazig zien, duizelig, door te lang doorgaan hoge bloeddruk gekregen van het vocht vasthouden. Na 4 dagen te zijn gestopt, kon ik weer fatsoenlijk lezen en kijken zonder wa[lees meer...]zig te zien en mijn buik was in 4 dagen flink van omvang vermindert, dus dat het nooit van de psorinova kan zijn (zoals dokter zegt) bestaat niet... na 4 dagen stoppen al 2 klachten weg

24-08-2012 | Man | 43
Psoriasis
Na hier al tweemaal eerder een reactie te hebben achtergelaten kan ik wederom berichten dat het goed gaat met de behandeling middels Psorinovo-gebruik. Zoals ook anderen in dit topic naar voren hebben gebracht was het ook bij mij niet voldoende om de psoriasis te laten verdwijnen met 6 x 120 mg en ben ik stiekem tegen het advies van de dermatoloog (die aanvankelijk nooit v[lees meer...]an Psorinovo had gehoord en met wie ik eerst strijd moest leveren om het middel voorgeschreven te krijgen) in gegaan en kwam pas compleet van alle schilferende plekken af bij 8 X 120 MG en geheel zonder bijwerkingen en met goede bloed en urine waarden. Momenteel ben ik aan het afbouwen en zit ik thans op 4 X 120 MG per dag waarbij de goede werking onverminderd is. Wel moet ik een kanttekening plaatsen dat bij iedere aanpassing van het aantal pillen, zowel in de opbouwende fase als in de afbouwende fase, er enige mate van diarree opgetreden is die echter iedere keer na 1 dag weer uit zichzelf stopte. Mijn dermatoloog weet overigens tot op de dag van vandaag niet dat ik een half jaar geleden ben overgegaan tot het verhogen van de dosis tot 8 X 120 MG, dat is heel erg stout van mij en daar ben ik me van bewust maar als ik het niet had gedaan, en bij zijn aanbevelingen van 6 tabletten per dag had gebleven, had ik nooit van de klachten afgekomen. Heer dermatoloog gaat er nog altijd vanuit dat ik al die tijd braaf ben geweest en ik laat hem maar in die waan, tenslotte gaat het om mijn kwaliteit van leven en niet om het zijne, en stel je voor dat hij in al zijn grilligheid besluit om de behandeling te staken, ik heb wel gekkere dingen meegemaakt met mans collegae in andere ziekenhuizen.

24-03-2013 | Man | 44
Psoriasis
zins januari ben ik aan psorinovo van v mierlo-hout heb soms dagen dat ik loom ben ,soms ook dagen in diaree,ik nam de pillen in met yoghurt of melk maar moest dan na 3 uur naar wc,nu op verzoek van dermotoloog met water ,gaat wat beter gelukkig ,soms heb ik nog wat last van jeuk ik voel eigelijk dat alles heel langzaam beter wordt,ik zou nu eigenlijk al op 6 pillen van 1[lees meer...]20 mg kunnen zitten maar ivm bywerkingen zit ik op 360mg totaal verdeelt over hele dag volgens dermotoloog maakt het niet uit hoelang je over de opfase doet dat is iets wat je moet aanvoelen in je lichaam hoe die op reageert, verder hoop ik dat het goed komt want ja de zomer komt er aan al zou je het met een temp van -1 overdag (24maart ) niet zeggen

11-04-2012 | Vrouw | 44
Psoriasis
Hoi, Ik gebruik Psorinovo nu bijna een half jaar en ben zeeeer tevreden op de opvliegers na. Maar nadat ik al jullie berichtjes gelzen heb zal het gaan splitsen over de dag. Nu neem ik 3x 120mg in een keer in met water maar schijnbaar is het beter met melk en meer verdelen over de dag. Ik neem ook nog verschillende andere tabletten in. Zoals voor de Migraine, Depakine Chr[lees meer...]ono standaard 2 per dag, Salazopyrine voor de spierontstekingen, vit D3 voor tekort hieraan en Nivaquine voor zonnenallergie die ik alleen in de maanden april t/m augustus slik. En misschien wekt dit ook een reactie op. Ok diaree heb ik regelmatig maar daar heb ik minder moeite mee. Ik krijg de tabs niet vergoed van mijn verzekering CZ. Wie wel? dan hoor ik dat heel graag hoe zij dit aangegeven hebben.

15-09-2018 | Man | 45
dimethylfumaraat (3)
Psoriasis
Bedankt , ik ga het met mij dermatoloog overleggen, ik ziet nu 12de week 3×120 en nog steeds geen duidelijke verbeteringen 😞 wel elke nacht maag en darmen klachten + diaree 🤢

21-08-2018 | Vrouw | 45
Psoriasis
Kan iemand mij helpen?Ik ben nu 8 weken Psorinovo aan het slikken 5x120mg per dag,tot nu toe geen zichtbaar verbeteringen zelf nieuwe psoriasis plekjes ,wel veel last van mag darm klachten en diarree. Werkt het medicijn bij mij niet ? Is het nog te vroeg om verbetering te zien?

26-08-2016 | Vrouw | 45
Psoriasis
Eindelijk, na vele jaren veel huidklachten, m.n. in huidplooien, medicijn gekregen. ondanks zeer heftige bijwerkingen, (zware buikkrampen, diarree, misselijkheid, pijn, opvlieger, alles 3 x per dag ca. een uur) m.n in begin, waardoor ik de deur niet uitkon, toch doorgezet. Nu 3/4 jaar later nog steeds bijwerkingen, maar veel minder en minder sterk. Moet wel regelmatig an[lees meer...]i-diarree middel nemen. Huidplooien zijn schoon. geen open huid meer en geen pijnlijke kloven meer. Ik ben blij en vind bijwerking minder lastig dan de huidklachten voorheen.

03-02-2015 | Vrouw | 45
dimethylfumaraat (120)
Artritis psoriatica
Sinds mijn tienerjaren heb ik psoriasis en gewrichtsproblemen, na van alles geslikt en gesmeerd te hebben, heb ik mijn dermatoloog om psorinovo gevraagd nadat ik daar bij toeval in een weekblad over had gelezen. Vreemd dat een dermatoloog in veel gevallen het niet uit zichzelf voorschrijft. Binnen enkele weken was ik helemaal "schoon". In het begin met het opbouwen heb ik [lees meer...]last gehad van bijwerkingen zoals "flushes" (ineens hevig blozen, jeukende prikkelende huid.) Daar had ik pillen voor bij gekregen, "levocetirizine diHCI Sandoz" genaamd. Tijdens het opbouwen moest ik een paar x in dosis terug vanwege hevige maagpijn en diarree, toen ik dat voor het eerst ervaarde was ik zo ziek dat ik wilde stoppen met de psorinovo maar de Levoceterizine bleek daar ook heel goed tegen te helpen, dus uiteindelijk kon ik doorgaan met de psorinovo. Binnenkort ga ik weer afbouwen.

19-12-2014 | Man | 45

12-04-2023 | Man | 46
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Zat aardig onder de psoriasis. Veel schilvers op de hoofdhuid en elders ook rood schilverende plekken. Zelf een arts gevonden die Psorinovo voorschreef. Nu al 25 jaar een tevreden gebruiker. Het is voor 98 procent onder controle

30-09-2018 | Vrouw | 47
Psoriasis
Ik heb al 18 jaar de ziekte van Andrew Barber. Psoriasis aan handen en voeten. Eindelijk na zoveel jaar een andere mening aan andere arts gevraagd en kreeg psorinovo. Merkte na 1 maand al verbetering. Hoop dat dit zo blijft. Moet wel maandelijks bloed en urine controleren, maar t gaat goed.

22-04-2015 | Vrouw | 47
dimethylfumaraat (4)
Psoriasis
Voor mij is dit een wondermiddel! Sinds een paar jaar vijwel helemaal 'schoon'. Ik slik een onderhoudsdosis van 4x 30 mg per dag.

04-12-2017 | Vrouw | 48
Artritis psoriatica
Na jaren van alles te hebben geprobeerd , van zalfjes en lotions tot ontstekingsremmers voor de gewrichts/pees ontstekingen 4 jaar geleden met psorinovo begonnen van de minimale dosis opgebouwd naar de maximale en toen weer afgebouwd tot 1x per dag 1 tablet van 120 mg. In het begin had ik veel last van bijwerkingen van misselijkheid ,diaree, maag en buikpijn, flushes hier[lees meer...]bij word de huid vuurrood, brand en jeukt. Nu heb ik nog vaak last van die flushes als ik bepaalde voedingsmiddelen eet, ik moet nog uitzoeken waar ik allemaal op reageer maar in ieder geval producten met of van amandelen heb ik veel last van. Voor alle bovengenoemde bijwerkingen heb ik van de dermatoloog ook LEVOCETERIZINE voorgeschreven gekregen en die helpen zeer goed, binnen een half uurtje voel ik me weer beter.