Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

09-09-2011 | Man | 53
Artritis psoriatica + psoriasis
Ik heb vanaf mijn 8e jaar psoriasis. Dus 45 jaar lang zalfjes smeren en elke keer weer denken dat je het juiste middel nu hebt. Maar na een aantal weken je huid er aan gewend is en de psoriasis weer terug is. Dat ik een jaar of 47 werd begon ik last te krijgen van mijn gewrichten. Begon met mijn hiel en tenen en vervolgens mijn handen. Ik ben door specialist naar reumatol[lees meer...]oog door verwezen. Hij kon niet constateren dat ik reuma had gezien mijn bezinksel en bloed goed was en ik geen rode opgezette gewrichten had. Wat wijst op ontstekingen. Wel gaf hij aan dat het mogelijk artritis psoriatica kan zijn. Twee jaar heb ik Arthrotec ingenomen 3 pillen per dag. Ik kon met een van mijn handen geen kracht meer zetten. Mijn hobby wielrennen kon ik niet meer beoefenen. En ik kreeg vervolgens last van hoge bloeddruk en duizelingen. In december 2009 werd ik door een collega geattendeerd op psorinovo. Via internet psorinovo vereniging ben ik bij de Amsterdam kliniek in Abcoude terecht gekomen. En ik kan niet anders zeggen dat ik na 1 jaar vrij van psoriasis ben en geen last meer heb van artritis psoriatica. En zeker heb ik ook last van opvliegers gehad in het begin en heb ik ook last van darmkramp en diaree gehad. Maar door moment van innemen voor jezelf te bepalen kan je dit goed voorkomen. Voor mij is dat na een broodje s' morgens 5:30 neem ik 6 tabletten 120mg in met wat melk. Tussen de middag neem ik na een broodje er nu nog 5 in van 120 mg en 3 van 30 mg en heb geen last meer van de bijwerking die ik heb genoemd. En ik moet geen voedsel nemen die schep gekruid is of vet eten want dan ben ik geheid aan de beurt dan moet ik rennen naar je weet wel. Al met al ben ik zeer tevreden en kan weer wielrennen en heb geen last meer van pijn in gewrichten en mijn huid. Ben nu nog in afbouw fase en ben zeker benieuwd op hoeveel pillen ik blijf steken. Tot nu toe worden de pillen nog vergoed door mijn zorg verzekering.

10-04-2019 | Vrouw | 54
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Ben Psorinov gaan gebruiken 3 jaar geleden voor Psoriasis hoofdhuid. Langzaam opgebouwd van 30 mg tot nu 3x 240 mg per dag. Het duurde enorm lang voordat er verbetering optrad. Toen, na 1 jaar was ik klachtvrij. Dit duurde precies 1 jaar. Na een jaar kwamen er weer kriebels terug en heb ik nu weer plaque. Echter nog steeds niet zo ernstig als eerst. Nu slik ik Skilarence [lees meer...]omdat de dermatoloog geen psorinovo meer voorschrijft. Dit werkt precies hetzelfde is alleen duurder. Wordt wel door CZ vergoed. Dit is echter wel het nu enige officiële middel tegen psoriasis. Psorinovo is dat niet. Dit middel was oorspronkelijk voor andere ziektes maar werkte en passant voor psoriasis. Bij mijn volgende afspraak met de dermatoloog wordt besproken of ik op iets anders kan overgaan dan Skilarence. Hoop dat de klachten dan weer verdwijnen. Want Psorinovo/Skilarence raakt bij mij nu uitgewerkt. Ook bij vermindering van doseringen kwamen mijn klachten direct terug.

18-07-2014 | Vrouw | 54
Psoriasis
3 wkn geleden begonnen met psorinovo. Voor psoriasis . Verkregen door apotheek in Mierlo hout. Opgebouwd volgens schema!vandaag in overleg met dermatoloog gestopt vanwege ernstige diarree ! Kon niet meer eten en zat zowat hele dag op toilet! Dat kan niet de bedoeling zijn! Jammer !!!

27-10-2011 | Vrouw | 54
Psoriasis
ik heb 3 weken Fumaraat geslikt en was zo aan de diarree en overgeven dat ik zelfs water niet binnen hield.Ik moest toen stoppen want mijn leverwaarde"s waren veel te hoog en nu slik ik al 6 maanden geen Fumaraat meer en mijn leverwaarde"s zijn wel gezakt maar nog steeds te hoog. Ik vind het jammer dat ik moest stoppen want ik heb al vanaf mijn 12 e jaar psoriasis en zelf[lees meer...]s die paar weken dat ik het geslikt heb, had ik al een beetje resultaat.

15-05-2016 | Vrouw | 55
Psoriasis
Sinds 5 weken ben ik begonnen met Psorinovo. Had ernstige psoriasis door teveel stress, had de afgelopen jaren teveel voor mijn kiezen gehad, collega omgekomen bij MH 17 ramp, broer van 50 plotseling overleden, moeder van trap gevallen etc etc, hoeveel kan een mens hebben. De opvlamming van psoriasis was dus niet zo gek. De eerste 3 weken heb ik alleen last gehad van opvli[lees meer...]egers op de dag dat de dosis werd verhoogd. Gebruik vlgs het opbouwschema. Toen ik naar 120 mg ging, kreeg ik veel last van darmkrampen 's nachts en diarree. In overleg met dermatoloog even een stapje terug gedaan, maar nu weer op 1 x per dag 120 mg. diarree blijft en vind ik lastig, heb het gelukkig niet de hele dag door, maar durf niet teveel te eten en ben inmiddels anderhalve kilo afgevallen. Maak me inmiddels ook zorgen over die diarree, lijken ook wel op symptomen van darmkanker, ik ga spoken zien denk ik.... Over 5 dagen komt er weer een tablet bij. Heeft er iemand tips voor mij om de diarree wat af e remmen? Wil zo graag verder met dit middel, want ik zie de vooruitgang😊

11-01-2019 | Man | 57
Psoriasis
Na jarenlang allerlei smeersels, licht therapie, Chinees medicijn Acupunctuur en wat al niet meer via de margriet bij een website van de vereniging Sporinovo terecht gekomen. uit hun bestand een arts bij mij in de buurt gezocht, dit is nu meer dan tien jaar geleden. binnen drie maanden was mijn lichaam schoon en sinds dien, doordat ik soms mijn dosis omlaag breng komen en [lees meer...]lichte plekken terug, op dat moment verhoog ik licht de dosis en probeer zodoende mijn medicijn gebruik te beperken. eerder ander soorten fumaraat preparaten geprobeerd maar die hebben te veel bij werking, dus ik gebruik niets anders meer dan Psorinovo super medicijn

17-06-2018 | Vrouw | 57
Psoriasis
Ik ben heel tevreden over psorinovo en zal het zeker aanraden. Ik heb het ivm bijwerkingen langzaam opgebouwd, een paar jaar 3x 120 gebruikt, was daarmee schoon. Na afbouwen gebruik ik nu niets meer, oktober 2017 op advies dermatoloog gestopt, en blijf schoon.

17-07-2016 | Vrouw | 57
dimethylfumaraat (215mg)
Psoriasis
Ik neem al 2 maanden dit medicijn en tot nu heb ik alleen "redness of the face, neck, arms, and occasionally, upper chest" + pijn in de zijde , wat als ernstigste bijwerking wordt aangewezen. Ook was ik onder de indruk van het volgende risico (dat ik hoop dat ik niet heb of krijg): "One serious side effect that has been described is progressive multifocal leukoencephalop[lees meer...]athy." Dus weg fumaraat!

18-07-2011 | Man | 57
Psoriasis
na veertig jaar kan ik weer in een korte broek en een mouwloze hemd lopen.ik ben schoon! de opvliegertjes als bijwerking neem ik voor lief. de controle van mijn bloed is eenmaal in de 3mnd. wat dit medicijn op lange termijn doet weet ik niet ,maar ik ben er zeer tevreden over.

27-01-2015 | Man | 58
Psoriasis
Vanaf 1985 heb ik al Psoriasis, het begon met een klein plekje op mijn linker elleboog. Door de vele jeuk werd dit al snel erger en de plek groter. Toen op mijn andere arm, knie en enkels. Van Teerzalf en nog 10 tallen andere over op het Zogenaamde wonder "Dovobet " Heb maanden Licht Therapie gehad in het Ziekenhuis, waar ik ook nog ernstige brandwonden heb opgelopen omdat[lees meer...] de tijdklok foutief was ingesteld. Daar ik al in een periode zat van een langere Licht Therapie viel dit je minder snel op. Na ruim 24 jaar via een Advertentie in de Krant weer op nieuw gestart in een andere Kliniek. Daar na mijn Prive bijgehouden dossier van alle behandelingen toch eerst nog een start met Licht Therapie. Na + 10 behandelingen had de Specialist het wel gezien, het hielp niet. Eindelijk de oplossing "Psorinovo " 30 mg. Na een periode van instellen mag ik me nu gelukkig prijzen. Helemaal SCHOON.

10-12-2014 | Man | 59
Psoriasis
Ik ben nu 59 heb ernstige psoriasis sinds mijn 35e na vele zalfjes en zonnebankkuren ben ik via een kennis in contact gekomen met het medicijn fumaraat. Na gesprekken met de huidarts was ik haar eerste patient (2009 )die dit medicijn voorgeschreven kreeg (mede omdat ik reeds de maximale hoeveelheid aan zonnebankkuren had gehad en de kans op huidkanker te veel toenam) Ben b[lees meer...]egonnen met kleine hoeveelheid waar ik geen bijwerking heb gemerkt na een maand op 3x120 mg uitgekomen. Het resultaat was verbluffend na 2 maanden volledig vrij van psoriasis. In de loop van de jaren het aantal tabletten teruggebracht van 3x120mg naar 2x120mg toen van 2x120mg naar 1x120mg en nu van 1x120mg naar 2x30mg en nog steeds psoriasisvrij De teruggang in mg is mede veroorzaakt door een te laag aantal witte bloedlichaampjes wat weer tot gevolg verminderde weerstand zou veroorzaken.

29-05-2012 | Vrouw | 59
Psoriasis
Ik ben zeer tevreden met dit medicijn en die opvlieger met een branderig gevoel en jeuk...die soms elke dag voorbij komt of ook enkele dagen overslaat valt goed mee te leven, het is wel zo, heb ik minder opvliegers, dan heb ik wel grote schoonmaak in mijn buik en daar valt ook mee te leven.....ik ben wel helemaal schoon...wat gewoon heerlijk is na 42 jaar zalven en licht t[lees meer...]herapie. Nu heb ik wel een ding erbij gekregen waarvan ik niet weet of dit ook een bijwerking is van psorinovo dimethylfumaraat......sinds een maand... als ik iets drink waar alcohol in zit, krijg ik een nasmaak van lijm in mijn mond met andere etens/drinkwaren heb ik dat nog niet gemerkt...weet iemand daar iets van? graag een reactie...bij voorbaat bedankt.

05-11-2016 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na plotselinge uitbraak van psoriasis ca. 10 jaar geleden (nooit eerder last van gehad) gelukkig vrij snel gehoord van Psorinovo, een voorschrijvende specialist en de Vereniging Psorinovo. Opbouwperiode vrij kort, gestabiliseerd op 1x 120 mg per dag en binnen 3 maanden klachtenvrij. Slechts milde diarree alleen in het prille begin. Door fout van mijn apotheek 1x "onaangep[lees meer...]aste" Dimethylfumaraat geleverd gekregen i.p.v. Psorinovo en dat resulteerde binnen 2 dagen in enorme jeuk en rode vlekken op mijn rug, alsmede forse diarree. Deze verschijnselen waren ook weer binnen 2 dagen verdwenen na terugkeer naar Psorinovo. Bij geen van de jaarlijkse bloedcontroles zijn ooit afwijkingen geconstateerd. Voor mij is Psorinovo dus een fantastische remedie en ik ben blij dat ik niet eerst jarenlang de reguliere, met ernstiger bijwerkingen/gevolgen, medicijnen, crèmes, biochemicals, etc. heb moeten gebruiken!

19-07-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
vanaf mijn 15e jaar tot 54 jaar heb ik allerlei zalfjes, smeersels en lichttherapie van het Lumc gebruikt wat echt niet hielp (erger nog mijn huid is ernstig beschadigd). kwam ik bij een natuurpraktijk in Rotterdam. Na eerst uitvoerig te zijn onderzocht en mijn levensstijl is doorgelicht kon ik aan een kuur beginnen van Psorinovo. De eerste tijd had ik behoorlijk last van[lees meer...] warmte aanvallen die veelal na ca 15-30 minuten weer verdwenen. Ik zag al snel verbetering aan mijn huid en was na ca een half jaar geheel schoon van psoriasis. daarna ben ik onder begeleiding van geleidelijk minder gaan slikken en slik nu van 30/60 mg per dag waar ik in zijn geheel geen last van heb. ik ben dan ook zeer gelukkig met dit voor mij wonder medicijn. met dank aan de natuurpraktijk.

20-05-2015 | Man | 61
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
na jaren van behandeling door diverse ziekenhuizen en specialisten was ik niets opgeschoten de uitslag bleef. mijn huid is door alle "probeersels" behoorlijk beschadigd. na 40 jaar heb ik een bezoek gebracht aan een natuurarts uit rotterdam. hij scheef mij psorinovo voor. komend van een behoorlijk aangedane huid was ik binnen 3 maanden geheel vrij van uitslag. ik slik nu [lees meer...]1 tablet van 30 mg per dag en dit gaat al 3 jaar goed. ben erg blij met dit medicijn.

11-12-2013 | Vrouw | 61
Psoriasis
Vrouw, 61 jaar, via natuurarts v.d.Valk uit Den Haag.laatste 4 jaren explosies van psoriasis door erge stress. Dit middel is voor mij een wonder. Het is erg belangrijk om het juiste medicijn te krijgen, namelijk :Dimethylfumaraat enteric coated slow release KNMG nr.: 13860127. Dit is maar via één 1, apotheek in Nederland te verkrijgen. Steunpunt Apotheek Mierlo-Hout. Dit m[lees meer...]iddel geeft langzaam het medicijn af, zodat het minder bijwerkingen geeft!!. P.S ik heb geen aandelen van deze apotheek, maar ik vind het rot als mensen het foute medicijn krijgen.