Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

05-12-2011 | Man | 42
dimethylfumaraat
Na de ervaringen in dit topic gelezen te hebben alsook anderen ben ik nu al de vierde week bezig met Psorinovo waarbij ik momenteel op 120mg per dag zit maar het werkt al heel goed gelukkig, de plekken op mijn armen en benen zijn al met de helft verminderd en van mijn hoofdhuid is het helemaal verdwenen zelfs. Mijn vriendin begint het op te vallen dat mijn haar dikker lijk[lees meer...]t te worden en zelfs enkele kalende inhammen minder kaal lijken (stille hoop dat de bijwerking van eventueel verbeterde haargroei ivm dit medicijn dan toch waar is...). De eerste week kreeg ik al meteen (last van) het licht koortsige gevoel (als verhoging) dat met het Psorinovo gebruik gepaard kan gaan en vandaag heb ik een eerste echte opvlieger gehad waarbij ik tevens zo rood als een tomaat werd. Ik ben uiteraard in de hoop dat ik uiteindelijk niet veel van de Psorinovo zal hoeven te gebruiken omdat het nu al zo goed aanslaat, en ook mijn bloedwaarden in orde zijn, maar het is uiteraard nog te vroeg om te zeggen of deze trend zal voortzetten. TER EXTRA INFORMATIE Op een verzoek aan mijn dermatoloog in het EMC Rotterdam om dimethyl fumaraat te mogen gebruiken werd aanvankelijk positief gereageerd maar volgens haar (mijn inmiddels ex-dermatologe) maakte het niet uit of het een generiek fumaraat zou moeten zijn of Psorinovo. Ik was het (na veel leeswerk te hebben gedaan) totaal niet eens met die stelling en heb net zolang geploeterd en gezeurd tot ik mijn zin kreeg en ben daarvoor inmiddels zelfs van dermatoloog veranderd (die aanvankelijk overigens dezelfde stelling handhaafde als mijn oorspronkelijk dermatologe). Het is ook nog zo gegaan dat mijn apotheek me in eerste instantie toezegde om het fumaraat bij Mierlo Hout te bestellen (DE Psorinovo apotheek) en me uiteindelijk probeerde zand in de ogen te strooien, danwel af te schepen, door magistraal bereide pillen van een geheel andere apotheek mee te geven... Gelukkig zag ik eenmaal thuisgekomen dat dit geen Psorinovo was en ben ik direkt de apotheek gaan bellen met de mededeling dat ze het terug moesten nemen. Ze deden er eerste instantie vrij skeptisch over maar gezien mijn furieuze kwaadheid over de misleiding van de apotheker raakten ze vrij snel overtuigd (ik had het hem notabene vantevoren laten beloven dat het om Psorinovo zou gaan, het gaat om mijn persoonlijk welzijn, zij voelen er niets van als mijn nieren er minder van zouden worden). Na dit verhelderende bericht aan mijn (met gespleten tong pratende) apotheker heb ik alsnog Psorinovo (de echte dit keer) gekregen vergezeld van een excuus en een "wij hebben het ook druk, foutje erin geslopen"...

09-01-2020 | Vrouw | 49
Psoriasis
Dit middel werkte tegen mijn psoriasis, maar zelfs bij een lage dosis zat ik elke nacht met buikkramp en diaree op het toilet. Ook ben ik in de twee jaar dat ik het middel slikte gigantisch veel ziek geweest. Mijn leven werd een aaneenschakeling van griepjes, keelontstekingen, holteontstekingen, luchtweginfecties, buikgriep en koortsaanvallen waarbij ik soms 42 graden aant[lees meer...]ikte. Pas toen een arts aangaf dat de waarde van leukocyten in mijn bloed veel te laag was en dat dit door de psorinovo kon komen, begreep ik dat dit middel mijn immunsysteem grondig ontregelde. Ik ben ermee gestopt en heb sindsdien mijn psoriasis terug, maar ook mijn gezondheid.

15-09-2018 | Man | 45
dimethylfumaraat (3)
Psoriasis
Bedankt , ik ga het met mij dermatoloog overleggen, ik ziet nu 12de week 3×120 en nog steeds geen duidelijke verbeteringen 😞 wel elke nacht maag en darmen klachten + diaree 🤢

21-08-2018 | Vrouw | 45
Psoriasis
Kan iemand mij helpen?Ik ben nu 8 weken Psorinovo aan het slikken 5x120mg per dag,tot nu toe geen zichtbaar verbeteringen zelf nieuwe psoriasis plekjes ,wel veel last van mag darm klachten en diarree. Werkt het medicijn bij mij niet ? Is het nog te vroeg om verbetering te zien?

16-11-2016 | Vrouw | 22
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
* opstartperiode van dimethylfumaraat + 2 maanden dimethylfumaraat & 2 maanden psorinovo geprobeerd * Heb sinds mijn 4e levensjaar in wisselende mate last van psoriasis guttata en psoriasis vulgaris op zowel hoofdhuis als lichaam. Soms haast niets voor jaren achtereen en soms mijn hele lichaam onder. Na zeker 4 jaar amper plekjes begon het vorige zomer ineens in alle h[lees meer...]evigheid op te vlammen terwijl ik op vakantie was. Van niets, naar mijn hele lichaam vol! Eerst geloofde ik niet dat het psoriasis was omdat ik nog nooit binnen 2 weken van niets naar bedekt in jeukende plekjes was gegaan. Na een tijdje begon het langzaamaan weg te trekken maar na een tweede vakantie kwam het in alle hevigheid weer terug! Weer in Nederland mocht ik van de dermatoloog tussen lichttherapie en dimethylfumaraat kiezen: de keus voor een pilletje in plaats van 2 keer per week naar het ziekenhuis gaan voor lichttherapie was snel gemaakt. De opbouwperiode van de dimethylfumaraat was afschuwelijk. Ik voelde me al niet lekker in mijn vel met al die jeukende plekken maar de misselijkheid en vermoeidheid die er door de dimethylfumaraat bijkwamen. Van mijzelf ben ik erg optimistisch en zeker een doorzetter, maar nu kon ik om het minste in huilen uitbarsten en voelde me erg ongelukkig en alleen in mijn gevoel. Dit staat niet bij de bijwerkingen, maar zou een oorzaak kunnen zijn van de vermoeidheid die dimethyl wél veroorzaakt (en natuurlijk het feit dat de jeuk en de esthetische ongemakken van psoriasis gewoon kut zijn) Wel moet ik nageven: twee maanden na de opstartperiode waren álle plekjes weg, wat een paardenmiddel. Is het het waard? Ik weet het niet. Ik ben na 4 maanden na de opstartperiode gestopt, de psoriasis bleef grotendeels weg en behalndel me weer met hormonen crème. Ik wil iedereen die dimethylfumaraat of psorinovo overweegt sterk aanraden contact op te nemen met de psorinovo vereniging of de psoriasis vereniging. Zij zijn ongelofelijk vriendelijk, weten heel veel.

17-07-2016 | Vrouw | 57
dimethylfumaraat (215mg)
Psoriasis
Ik neem al 2 maanden dit medicijn en tot nu heb ik alleen "redness of the face, neck, arms, and occasionally, upper chest" + pijn in de zijde , wat als ernstigste bijwerking wordt aangewezen. Ook was ik onder de indruk van het volgende risico (dat ik hoop dat ik niet heb of krijg): "One serious side effect that has been described is progressive multifocal leukoencephalop[lees meer...]athy." Dus weg fumaraat!

15-07-2016 | Vrouw | 28
Artritis psoriatica
Ik gebruik nu een aantal jaar deze medicatie en al jaren zijn mijn leukocyten erg laag. Nu blijkt dat wanneer ze zo laag zijn, de kans aanwezig is dat je een blijvende hersenschade kan krijgen door het JC Virus. Ik zit al ruim een jaar op de ondergrens qua leukocyten, 0,5 (normaal mens volgens mij 4,5). Medicijnen werken niet voldoende, dus ik ga afbouwen/over op andere me[lees meer...]dicatie.

08-06-2016 | Vrouw | 19
Psoriasis
Na vanaf mijn 11e hevige psoriasis de hebben gehad ging ik na alle zalven aan de psorinovo. Rustig opbouwen. Het werkte perfect. Helaas kreeg ik na een tijd last van hevige bijwerkingen. Mijn huid was roodgloeiend. Alles jeukte als een gek. Het was vreselijk. Meteen mee gestopt en uiteindelijk aan de lichttherapie gegaan. Ik wou dat ik het eerder gedaan had. Werkte ideaal[lees meer...]. Nauwelijks verbrand en alle psoriasis weg. Wel even doorbijten, die 3x in de week door wind en regen helemaal naar het ziekenhuis toe fietsen voor dat ene minuutje onder de lampen, maar nu heel blij met het resultaat. Ik ben al langer dan een jaar schoon.

15-03-2016 | Vrouw | 43
Artritis psoriatica
Je plekken zijn weg, maar je darmen en je lichaam van binnen is niet meer ok. Het is bij mij gewoon sluipend gegaan en niemand heeft ooit aan de medicatie gedacht. Darmkolieken gehad, vocht vasthouden, wazig zien, duizelig, door te lang doorgaan hoge bloeddruk gekregen van het vocht vasthouden. Na 4 dagen te zijn gestopt, kon ik weer fatsoenlijk lezen en kijken zonder wa[lees meer...]zig te zien en mijn buik was in 4 dagen flink van omvang vermindert, dus dat het nooit van de psorinova kan zijn (zoals dokter zegt) bestaat niet... na 4 dagen stoppen al 2 klachten weg

13-08-2013 | Man | 35
Psoriasis
Sinds 3 weken gebruik ik Psorinovo. Sinds een week heb ik continue diarree met een dosis van 3x 30 mg. Nog geen echt hoge dosering maar wel flinke diarree. Ik vraag me af of de klachten straks af zullen nemen. Zijn er mensen met die ervaring? Helpen andere zaken om de diarree tegen te gaan? Reacties zijn zeer welkom!

27-10-2011 | Vrouw | 54
Psoriasis
ik heb 3 weken Fumaraat geslikt en was zo aan de diarree en overgeven dat ik zelfs water niet binnen hield.Ik moest toen stoppen want mijn leverwaarde"s waren veel te hoog en nu slik ik al 6 maanden geen Fumaraat meer en mijn leverwaarde"s zijn wel gezakt maar nog steeds te hoog. Ik vind het jammer dat ik moest stoppen want ik heb al vanaf mijn 12 e jaar psoriasis en zelf[lees meer...]s die paar weken dat ik het geslikt heb, had ik al een beetje resultaat.

11-08-2020 | Man | 51
dimethylfumaraat (120)
Artritis psoriatica
Bedoeling was om psoriasis van mijn hoofd en lies weg te krijgen.na 4 maanden lag ik in ziekenhuis en kon niet meer lopen,na weken van onderzoek blijk ik Artritis psoriatica in een paar weken kon ik niks meer, Niet gebruiken !!!! ik ben invalide geworden van dit medicijn

10-05-2017 | Man | 21
Psoriasis
Ik gebruik deze medicijnen nu 3 maanden en heb het opgebouwd tot 8 pillen van 120 mg per dag. Helaas tot nu toe geen enkele verbetering. Ik had er grote verwachtingen van omdat ik op internet bijna alleen maar positieve reacties lees. Ik blijft het nog een maand gebruiken hopelijk komt er toch nog verbetering, al zijn mijn hoge verwachtingen aardig bijgesteld.

26-06-2014 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik zie alleen maar positieve verhalen, helaas is het bij mijn anders. Al 8 jaar lang psoriasis eerst waren het kleine plekjes over mijn gehele lichaam. Nu zijn het inmiddels plekken van 10 cm alleen op mijn onderbenen/schenen. en ellebogen rest van mijn lichaam bedekt met kleine plekken. 6 weken geleden begonnen met dit medicijn echter verschrikkelijke bijwerken alsof mi[lees meer...]jn maag eruit klapt, zware diarree dag en nacht. Overal ineens uitslag (galbulten) en sinds een week benauwdheid erbij wat wil zeggen allergische reactie.... zo verdrietig.... weer niets.... :(

09-09-2013 | Man | 26
Psoriasis
Beste medepatienten, Ik zal 1 van de weinige psorinovo gebruikers zijn die een 0 resultaat heeft. 1 augustus heb ik ook al een berichtje geplaatst, in eerste instantie had ik het idee dat er wel iets gebeurde. Maar na een aantal weken verder te zijn zijn alle plekken weer voor 100% terug en ben ik ten einde raad. Is er dan helemaal niets te doen aan deze aandoening.....[lees meer...]....

25-06-2012 | Vrouw | 22
Psoriasis
Hallo lieve mensen, Ik doe sinds 2 maanden een behandeling in ede. Ging heel goed tot ik van de week oorontsteking kreeg. Dus kreeg weer een uitbraak, pfffff helaas. Maar voor de mensen die deze medicijn niet kunnen gebruiken is de licht terapie echt super. Allen je moet er wel tijd voor hebben en blijven herhalen. ik hoop dat ik ooit het juiste middel vind zonder bijwe[lees meer...]rkingen en nog wat. Wat ik graag van mij hart wil; mensen schaam je er niet voor als mensen het niet willen zien, kijken ze maar de andere kant op. Schaam je er niet voor. Groetjes alm