Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

06-01-2017 | Vrouw | 51
Psoriasis
Het middel werkt dat staat buiten kijf! Binnen 3 maand helemaal schoon. Ben daar super blij mee. Maar..... Gisteren een bericht gelezen dat psorinovo een gevaarlijk middel is en er al 1 dode is gevallen door dit middel. Buiten dat je allerlei infecties kunt oplopen, omdat je weerstand ernstig verlaagd, kan je ook nog dikke darmkanker krijgen en een hersenaandoening waar [lees meer...]door je in een rolstoel beland en uiteindelijk dood kan gaan. Heb er niet van kunnen slapen. Wat dan??? Niet meer slikken en van top tot teen onder komen staan ?! Wat is de waarheid? Eigen bijwerkingen: Diarree, maagklachten, hogere leverwaardes, erg groot ijzer tekort, hogere chloretorol. Erg lage lymfocyten en leukocyten. Hot flashen.

15-05-2016 | Vrouw | 55
Psoriasis
Sinds 5 weken ben ik begonnen met Psorinovo. Had ernstige psoriasis door teveel stress, had de afgelopen jaren teveel voor mijn kiezen gehad, collega omgekomen bij MH 17 ramp, broer van 50 plotseling overleden, moeder van trap gevallen etc etc, hoeveel kan een mens hebben. De opvlamming van psoriasis was dus niet zo gek. De eerste 3 weken heb ik alleen last gehad van opvli[lees meer...]egers op de dag dat de dosis werd verhoogd. Gebruik vlgs het opbouwschema. Toen ik naar 120 mg ging, kreeg ik veel last van darmkrampen 's nachts en diarree. In overleg met dermatoloog even een stapje terug gedaan, maar nu weer op 1 x per dag 120 mg. diarree blijft en vind ik lastig, heb het gelukkig niet de hele dag door, maar durf niet teveel te eten en ben inmiddels anderhalve kilo afgevallen. Maak me inmiddels ook zorgen over die diarree, lijken ook wel op symptomen van darmkanker, ik ga spoken zien denk ik.... Over 5 dagen komt er weer een tablet bij. Heeft er iemand tips voor mij om de diarree wat af e remmen? Wil zo graag verder met dit middel, want ik zie de vooruitgang😊

31-03-2016 | Vrouw | 64
Psoriasis
Op mijn 38 ste kreeg ik last van psoriasis. Alle zalven en crèmes gebruikt. Ik ben na enkele jaren met zalf en lichttherapie overgegaan op Fumazuur tabletten op advies van mijn dermatoloog, omdat de psoriasis zich zo heftig uitbreidde. Met fumazuur tabletten bouw je een heel schema op. De eerste week 1 tablet van 120 mg en de tweede week 2 tabletten enz. Ik gebruikte 8 t[lees meer...]abletten per dag en de psoriasis was zo goed als weg. Wel met regelmatig bloed en urine controle. Op advies van de dermatoloog ging ik afbouwen, het middel heeft veel bijwerkingen. Persoonlijk had ik daar niet zoveel last van, en was al blij dat ik zomers weer normaal met blote benen kon lopen, en mijn haar niet meer uitviel. Nu zijn er sinds kort ernstige bijwerkingen ontdekt te lezen op de site van het MC te Leeuwarden bij dit middel, wat mij verteld is door mijn dermatoloog. Het risico wat kan ontstaan is PML een herseninfectie, wat ernstige gevolgen kan hebben. Nu overweeg ik om te stoppen met deze medicatie, omdat ik het risico te groot vind. Graag zou ik willen weten of er andere personen zijn met psoriasis en Fumazuur gebruiken die hier van op de hoogte zijn.

05-11-2015 | Man | 69
Psoriasis
Ben via een dr. in utrecht psorinovo gaan gebruiken, heb er al jaren lang goede ervaring mee, alleen mijn probleem is dat de w.b.c (leukocyten) te veel omhoog en omlaag gaan, in Utrecht ging ik dan van 120 mg terug naar 30 mg, en met smeren met dovobet ging dat prima, ben nu onder behandeling in mijn stad den haag sinds 8-4-2015, begon met wbc 3.8, 2.1, 4.0, 2.7, 2.1, 2.9[lees meer...], 1-6-2015 gebruikte na de opbouw fase nu 3x120 mg. Op 3-8-2015 bloedprikken en had nu 2.3 leukocyten en moest stoppen en sta nu 3 maanden stil, erna nog geprikt 2.5 en nu 2-11-2015 weer op 3.3, maar de dermateloog stelt voor nog 2 maanden te stoppen, begrijp het niet, zit weer boven toen ik gebruikte 2.7 en 2.9! Waarom niet terug gaan van 3x120 mg naar 1x120? Zoals de dr. in Utrecht toen zei, alle beetjes helpen. Mijn vraag: hebben meer mensen ervaringen met de leukocyten schommelingen en wat doen hun dermatoloog er mee?

09-09-2015 | Vrouw | 37
Artritis psoriatica
Na ruim tien jaar en allerlei soms verschrikkelijk behandelingen (denk aan Methotrexaat, zalf waar ik plastic pleisters overheen moest plakken als jonge vrouw van begin twintig of zalf waar ik striae van kreeg) kwam ik bij een internist uit Utrecht, die heel anders tegen de ziekte aankeek. Van hem kreeg ik Psorinovo voorgeschreven, een niet geregistreerd medicijn. Eindelij[lees meer...]k had ik weer eens zin in de zomer want ik was nagenoeg schoon. Heerlijk, fantastisch, niet uit te drukken. Af en toe krijg ik weer oplevingen van Psoriasis ook in mijn gewrichten helaas. Ik gebruik Psorinovo nog steeds, maar wel zo min mogelijk, omdat mijn lymfocyten laag blijven/worden van deze medicatie, maar dat is niet bij iedereen zo. Aanrader!

10-02-2015 | Man | 33
Psoriasis
Ik heb twee keer een kuur gehad. De eerst met psorinovo. Met goede resultaten het leek niet nodig door te slikken dus heel snel afgebouwd. Toen het snel terug kwam begonnen met een tweede kuur door gedoe met verzekering moest ik overstappen op de Duitse variant. De resultaten waren hetzelfde maar de bijwerkingen een stuk sterker. Toch had ik een flinke motivatie om door te[lees meer...] gaan met het medicijn. Tot ik zoveel darmklachten had en me echt ziek begon te voelen. Ik had nooit griep , verkoudheden of andere ellende maar in 4 maanden 5 keer plat gelegen. Ik weet natuurlijk niet of dat door de medicatie kwam maar het was toch bijzonder voor mij. Er was 95 procent van mijn psoriasis over toen ik begon af te bouwen. Dat is een jaar zo gebleven en de afgelopen 5 jaar is het langzaam terug op het oude niveau. Ik ga deze week weer beginnen met psorinovo omdat iedereen beweerd dat de bijwerkingen minder zijn. Ik hoop het want ik zie er een beetje tegenop. Het lijkt me heel fijn als ik de onderhouds dosis kan blijven slikken voor een tijdje maar ben bang dat dit mij niet gaat lukken. Maar met die 4 jaar pijnvrij zou ik al heel gelukkig zijn. Ik zal nog wat posten als ik verschil merk. Maar vond het voorheen een aanrader met bijwerking die voor mij minder erg waren dan die van psoriasis. Overigens voor de mensen die wel bijwerkingen hebben kan het werken een stapje terug te doen (volgens mij arts) en rustiger op te bouwen als het schema. Ik wilde eerst gaan voor resultaat want dat is wat je wilt zien en snel. Maar met iets meer tijd hoop ik deze keer toch fit te blijven.

03-02-2015 | Vrouw | 45
Artritis psoriatica
Sinds mijn tienerjaren heb ik psoriasis en gewrichtsproblemen, na van alles geslikt en gesmeerd te hebben, heb ik mijn dermatoloog om psorinovo gevraagd nadat ik daar bij toeval in een weekblad over had gelezen. Vreemd dat een dermatoloog in veel gevallen het niet uit zichzelf voorschrijft. Binnen enkele weken was ik helemaal "schoon". In het begin met het opbouwen heb ik [lees meer...]last gehad van bijwerkingen zoals "flushes" (ineens hevig blozen, jeukende prikkelende huid.) Daar had ik pillen voor bij gekregen, "levocetirizine diHCI Sandoz" genaamd. Tijdens het opbouwen moest ik een paar x in dosis terug vanwege hevige maagpijn en diarree, toen ik dat voor het eerst ervaarde was ik zo ziek dat ik wilde stoppen met de psorinovo maar de Levoceterizine bleek daar ook heel goed tegen te helpen, dus uiteindelijk kon ik doorgaan met de psorinovo. Binnenkort ga ik weer afbouwen.

19-12-2014 | Man | 45

20-03-2013 | Vrouw | 63
Psoriasis
Sta er op, dat je het originele medicijn Psorinovo uit Mierlo-Hout krijgt. Ik had eerst ook een huidarts die dit niet wilde voorschrijven (het zou veel duurder zijn, wat niet waar is) en ben toen overgestapt naar een andere huidarts. Die schreef zonder problemen Psorinovo voor, maar bij de apotheek gaven ze me de pillen uit Oud Beierland. Die heb ik terug laten sturen en n[lees meer...]u heb ik weer die uit Mierlo-Hout. Bij veel apotheken is deze apotheek niet bekend.

03-03-2013 | Vrouw | 21
Psoriasis
Ik slik nu 3 weken dimethylfumaraat van de magistrale bereider uit Oud-Beijerland, tot 2 weken gebruik merkte ik nog niets aan mijn psoriasis. Nu na 3 weken neemt de roodheid af en sommige kleine plekken zijn al zo goed als weg, de grote plekken zitten er helaas nog wel. Verder heb ik heftige darmkrampen erbij gekregen, deze zijn voor mij goed te bestrijden met Buscopan. I[lees meer...]k neem de tabletten nu gespreid over de dag elke 3 uur in met melk om maagklachten te voorkomen. Ik ben ondanks de darmkrampen tevreden met het resultaat, ik gebruik geen hormoonzalven meer, mijn huid is nog nooit zo rustig geweest zonder zalf!

09-11-2012 | Vrouw | 24
Haaruitval
Sinds enkele weken (6 weken) slik ik dimethylfumaarzuur voor mijn gehele kaalheid. Momenteel slik ik 180mg per dag en heb soms last van diarree en flushing (roodheid en jeuk) deze roodheid en jeuk is dan na ongeveer 30 minuten weer verdwenen. Ik neem de medicijnen verdeeld over 2 keer de dag. Graag zou ik willen weten of er meer mensen zijn met Alopecia Areata totalis d[lees meer...]ie dimethylfumaarzuur slikken om hun haar terug te krijgen. Zijn er mensen die fumaarzuur hebben geslikt tijdens hun zwangerschap en hoe is dit gegaan? Mijn dermatoloog heeft me verteld dat het een hele poos gaat duren voordat er kans bestaat dat mijn haar terug komt, kan wel duren tot een jaar maar heb nu wel enkele plekjes met donshaar gekregen, nog heel weinig maar meer dan vantevoren. Ben heel erg benieuwd en zal over een paar maanden weer een berichtje plaatsen als ik hoger zit in mijn doseringen. Wanneer er meer mensen zijn met Alopecia Areata zijn en dimethylfumaarzuur slikken, dan reageer aub op mijn bericht!!! Groetjes, Mij

24-09-2012 | Vrouw | 39
Psoriasis
Ik ben nu nog in de opbouwfase en zit deze week op de 5x 120 mg.. Vanaf do. ga ik over naar de 6x 120 mg.. De enige bijwerking is diarree. Dit had ik eerder niet opgemerkt omdat ik voor de start van de psorinovo al gestart was met Aloe Vera tabletten (De Tuinen). Toen ik daar mee stopte kwamen de darmklachten om de hoek kijken en ben ik nu aan het kijken hoe ik het weer s[lees meer...]tabiel krijg. De ene tablet Aloe Vera per dag is op t moment nog niet voldoende, dus op zoek naar andere mogelijkheden. De psoriasis was zeeeeer uitgebreid. Na 1 week zag ik al een sterke verbetering. De gaten vielen in de plekken. Nu ben ik bezig met de laatste plekjes; plekjes die niet meer echt schilferen, maar nog wel rood (licht) en ruwig. Vooral op de bovenbenen nog vervelend en daarom dovobet erbij gekregen. Vanaf as donderdag ga ik naar de 6x 120 mg en daar blijf ik dan een tijdje op hangen.

04-09-2012 | Vrouw | 42
Psoriasis
Af en toe bijwerkingen, darmkrampen. Verder niets. Zit nu in week 7, 2x 2x 120mg per dag. Kan iemand mij vertellen of het verschil tussen Psorinovo en dimethylfumeraat nog bestaat? De laatste is namelijk ook maagsapresistent en met vertraagde afgifte. In mijn dimethylfumeraat van apotheek de Magistrale Bereider uit Oud Beijerland zit GEEN monoethylfumeraat; dat was geloof[lees meer...] ik eerst het ingredient wat zoveel bijwerkingen gaf. Volgens mijn dermatoloog is er geen verschil tussen psorinovo en dimethylfumeraat.

06-04-2012 | Vrouw | 52
Psoriasis
Hallo, Ik gebruik al bijna 30 jaar de fumaarzuurtabletten uit Mierlo Hout, Echter de laatste keren kreeg ik via mijn apotheek dit middel die ze bij een magistrale bereider bestelde. De pillen zagen er anders uit en mijn psoriasis kwam weer geleidelijk aan terug. Ik heb nu wederom de pillen via de huisarts besteld en gevraagd of ze bij de apotheek dit aan willen geven dat z[lees meer...]e uitsluitend bij Mierlo dit willen bestellen. Er zit dus waarschijnlijk wel degelijk verschil in de tabletten. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee ?

01-02-2012 | Vrouw | 27
Psoriasis
Ik heb ruim 2 jaar psorinovo gebruikt en was er zeer tevreden over. Plekken waren geheel weg. De reden dat ik gestopt ben is de onverdraagzame jeuk. Net op iemand met allemaal naaldjes over je hele lichaam prikken geeft. Dit gevoel was het. Artsen kunnen niet snappen hoe dit komt. Niemand anders er ooit over gehoord. Ik ging twijfelen of het daardoor kwam, maar toen ik sto[lees meer...]pte met de psorinovo was de jeuk ook verdwenen. Ik vind het erg jammer dat ik hiermee moest stoppen, ik gebruik nu stelara, maar hier zijn de bijwerkingen heftiger zoals luchtweginf en verhoogde kans op kanker. Ik zit in dubio, moet ik nog ns fumaar zuur proberen? Of toch de stelara? De kans met stelara na beeindigen is dat je lichaam antistoffen aanmaakt en hier dus niet meer op reageerd, en andere medicijnen zijn er niet dus zou ik met de psoriasis moeten leven.

30-08-2011 | Man | 61
Psoriasis
Ik kan eindelijk weer op een 'donkere' stoel zitten zonder 'sneeuw' achter te laten. Voor mij gelukkig zonder bijwerkingen. Het is alleen jammer dat er geen hogere dossering in de tabletten zit.