Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

Psoriasis (130 meningen)
Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

29-05-2012 | Vrouw | 59
Psoriasis
Ik ben zeer tevreden met dit medicijn en die opvlieger met een branderig gevoel en jeuk...die soms elke dag voorbij komt of ook enkele dagen overslaat valt goed mee te leven, het is wel zo, heb ik minder opvliegers, dan heb ik wel grote schoonmaak in mijn buik en daar valt ook mee te leven.....ik ben wel helemaal schoon...wat gewoon heerlijk is na 42 jaar zalven en licht t[lees meer...]herapie. Nu heb ik wel een ding erbij gekregen waarvan ik niet weet of dit ook een bijwerking is van psorinovo dimethylfumaraat......sinds een maand... als ik iets drink waar alcohol in zit, krijg ik een nasmaak van lijm in mijn mond met andere etens/drinkwaren heb ik dat nog niet gemerkt...weet iemand daar iets van? graag een reactie...bij voorbaat bedankt.

11-04-2012 | Vrouw | 44
Psoriasis
Hoi, Ik gebruik Psorinovo nu bijna een half jaar en ben zeeeer tevreden op de opvliegers na. Maar nadat ik al jullie berichtjes gelzen heb zal het gaan splitsen over de dag. Nu neem ik 3x 120mg in een keer in met water maar schijnbaar is het beter met melk en meer verdelen over de dag. Ik neem ook nog verschillende andere tabletten in. Zoals voor de Migraine, Depakine Chr[lees meer...]ono standaard 2 per dag, Salazopyrine voor de spierontstekingen, vit D3 voor tekort hieraan en Nivaquine voor zonnenallergie die ik alleen in de maanden april t/m augustus slik. En misschien wekt dit ook een reactie op. Ok diaree heb ik regelmatig maar daar heb ik minder moeite mee. Ik krijg de tabs niet vergoed van mijn verzekering CZ. Wie wel? dan hoor ik dat heel graag hoe zij dit aangegeven hebben.

07-03-2012 | Man | 49
Psoriasis
Sinds een paar jaar gebruik ik Psorinovo. Na 30 jaar tobben met zalfjes, lichttherapie enz.. eindelijk een middel dat echt werkt. Ik neem 5 x 120 mg per dag en dat houdt de psoriasis vrijwel helemaal weg. Misschien dat 1 pilletje meer nog beter werkt maar ik ben nu tevreden.Ik kan gewoon gaan zwemmen met mijn kinderen zonder dat iedereen vreemd kijkt en dat is geweldig! D[lees meer...]e bijwerkingen zijn vervelend (diarree en flushes met jeuk) maar sinds ik de pillen gespreider over de dag inneem (tip gehoord tijdens ledenvergadering ver.Psorinovo) is het veel beter te doen. Ik hou me heel behoorlijk aan het bijbehorende dieet maar ook niet extreem strikt. Wel regelmatig bloed contole door dermatoloog in het ziekenhuis.Ik heb soms nog wel wat terugkomende plekjes maar dat is met een beetje zalven prima onder controle te houden. Ik ben zeer tevereden.

20-02-2012 | Vrouw | 62
Psoriasis
Al jaren last van psoriasis die goed te bestrijden was met Dermovate zalf. Even smeren en het was weer weg. Ik begreep niet dat er nog mensen met psoriasis rondliepen. Nu daar ben ik wel achter gekomen. Op een gegeven moment zaten mijn voeten, onderbenen, handen en onderarmen onder de psoriasis. Helemaal wit uitgeslagen en ik schaamde me en stopte mijn handen zoveel moge[lees meer...]lijk weg. Naar dermatoloog en ik kreeg Daivonex. Hielp niet, kreeg er alleen rode plekjes om mijn mond bij. Dovobet. Hielp niet. Ten einde raad gaan googelen en ik kwam op de site psoriasistherapie. Deze site gaat over het middel Psorinovo. De site zag er gedegen en betrouwbaar uit en ik heb om Psorinovo bij mijn dermatoloog gevraagd. Van Psorinovo had ze nog nooit gehoord, maar ze schreef DMF (dimethylfumaraat) voor. Ik heb bij Mierlo-Hout in Helmond toch Psorinovo besteld. Na drie maanden gebruik nog geen resultaat. Dermatoloog wilde niet verhogen want 6x120 mg is uiterste dosis. Maar.... van Psorinovo kun je een hogere dosis gebruiken dan van DMF omdat het middel iets anders samengesteld is. Na informatie door mijn dermatoloog bij derden mocht ik toch verhogen en bij 9x120 mg kreeg ik resultaat. Ben nu aan het afbouwen en gebruik nu 8x120 mg. Af en toe een flush (soort opvlieger, maar je kunt ze beter hebben dan een echte opvlieger). De psoriasis is helemaal weg en ik ben een dankbaar persoon. Psorinovo is - voor mij - een wondermiddel. En...... op mijn recept schrijft nu ook de dermatoog Psorinovo. Er gaat een wetenschappelijk onderzoek lopen naar dit middel door een dermatoloog in het Erasmus in Rotterdam. Alleen jammer dat zij niet verder voorschrijven dan 6x120 mg, want dan zou ik nooit van mijn psoriasis afgekomen zijn.

27-12-2011 | Man | 51

07-11-2011 | Man | 62
Psioriasis
Ik gebruikt dit middel vanaf begin april van dit jaar ik ben tot nu toe zeer tevreden over dit medicijn in tablet vorm. ik ben begonnen met 30 mg en had het opgebouwd via dokters controle tot 900 mg. Na de laatste controle (tevens bloed en urine)onderzoek voor werking leverfunctie en andere organen. Ook bij te vertellen dat bij mij alle plekken weg zijn getrokken en b[lees meer...]en dus ook na de laatste controle op 840 mg gezet tot de volgende controle. Dat is pas in Januari 2012. Alleen kan ik het niet begrijpen waarom deze tabletten zo duur kunnen zijn in het begin koste 30 stuks ongeveer €45,00 en nu kosten deze al € 146,00 per 30 stuks. Ergens schandalig dat deze in een keer zo duur zijn. Tot op heden vergoed mijn verzekering het maar als dit niet meer gebeurd dan zijn de patienten met de beruchte exzeem (psiorasis) ongelukige mensen.

09-09-2011 | Man | 53
Artritis psoriatica + psoriasis
Ik heb vanaf mijn 8e jaar psoriasis. Dus 45 jaar lang zalfjes smeren en elke keer weer denken dat je het juiste middel nu hebt. Maar na een aantal weken je huid er aan gewend is en de psoriasis weer terug is. Dat ik een jaar of 47 werd begon ik last te krijgen van mijn gewrichten. Begon met mijn hiel en tenen en vervolgens mijn handen. Ik ben door specialist naar reumatol[lees meer...]oog door verwezen. Hij kon niet constateren dat ik reuma had gezien mijn bezinksel en bloed goed was en ik geen rode opgezette gewrichten had. Wat wijst op ontstekingen. Wel gaf hij aan dat het mogelijk artritis psoriatica kan zijn. Twee jaar heb ik Arthrotec ingenomen 3 pillen per dag. Ik kon met een van mijn handen geen kracht meer zetten. Mijn hobby wielrennen kon ik niet meer beoefenen. En ik kreeg vervolgens last van hoge bloeddruk en duizelingen. In december 2009 werd ik door een collega geattendeerd op psorinovo. Via internet psorinovo vereniging ben ik bij de Amsterdam kliniek in Abcoude terecht gekomen. En ik kan niet anders zeggen dat ik na 1 jaar vrij van psoriasis ben en geen last meer heb van artritis psoriatica. En zeker heb ik ook last van opvliegers gehad in het begin en heb ik ook last van darmkramp en diaree gehad. Maar door moment van innemen voor jezelf te bepalen kan je dit goed voorkomen. Voor mij is dat na een broodje s' morgens 5:30 neem ik 6 tabletten 120mg in met wat melk. Tussen de middag neem ik na een broodje er nu nog 5 in van 120 mg en 3 van 30 mg en heb geen last meer van de bijwerking die ik heb genoemd. En ik moet geen voedsel nemen die schep gekruid is of vet eten want dan ben ik geheid aan de beurt dan moet ik rennen naar je weet wel. Al met al ben ik zeer tevreden en kan weer wielrennen en heb geen last meer van pijn in gewrichten en mijn huid. Ben nu nog in afbouw fase en ben zeker benieuwd op hoeveel pillen ik blijf steken. Tot nu toe worden de pillen nog vergoed door mijn zorg verzekering.

07-09-2011 | Man | 32
Psoriasis
Ik gebruik dimethylfumaraat psorinovo nu denk ik drie jaar en ben er zeer tevrede over. De plekken zijn minder maar niet helemaal weg. Ik zit nu op een maximum van 12 pillen per dag. s'morgens bij het ontbijt 3, bij het middag eten 3 en bij het avond eten 6. Als ik niet eet nadat ik de pillen neem kom ik naar de wc aan het rennen. Als ik een aantal dagen geen pillen neem d[lees meer...]an merk ik dat gelijk aan mijn huid. De psoriasis komt dan gelijk terug. Een andere bijwerking zijn de opvliegers. Deze zijn niet aangenaam maar komen bij mij bijna niet voor en ik heb het er voor over. Ik zou dimethylfumaraat psorinovo iedere psoriasis patiënt aanraden.

18-07-2011 | Man | 57
Psoriasis
na veertig jaar kan ik weer in een korte broek en een mouwloze hemd lopen.ik ben schoon! de opvliegertjes als bijwerking neem ik voor lief. de controle van mijn bloed is eenmaal in de 3mnd. wat dit medicijn op lange termijn doet weet ik niet ,maar ik ben er zeer tevreden over.

22-05-2021 | Vrouw | 42
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Gebruik dit medicijn sinds 2012, ben er zeer te vrede over. In het begin wat bij werkingen gehad. Nu niet meer. Lymfocyten zijn soms wel wat laag, waar door n hoger dosering in de winter maanden (wat dan wel wenselijk is) niet kan. Maar las hier iets over N-Acetyl-L-Cysteine. Ik ga dat eens proberen.

10-04-2019 | Vrouw | 54
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Ben Psorinov gaan gebruiken 3 jaar geleden voor Psoriasis hoofdhuid. Langzaam opgebouwd van 30 mg tot nu 3x 240 mg per dag. Het duurde enorm lang voordat er verbetering optrad. Toen, na 1 jaar was ik klachtvrij. Dit duurde precies 1 jaar. Na een jaar kwamen er weer kriebels terug en heb ik nu weer plaque. Echter nog steeds niet zo ernstig als eerst. Nu slik ik Skilarence [lees meer...]omdat de dermatoloog geen psorinovo meer voorschrijft. Dit werkt precies hetzelfde is alleen duurder. Wordt wel door CZ vergoed. Dit is echter wel het nu enige officiële middel tegen psoriasis. Psorinovo is dat niet. Dit middel was oorspronkelijk voor andere ziektes maar werkte en passant voor psoriasis. Bij mijn volgende afspraak met de dermatoloog wordt besproken of ik op iets anders kan overgaan dan Skilarence. Hoop dat de klachten dan weer verdwijnen. Want Psorinovo/Skilarence raakt bij mij nu uitgewerkt. Ook bij vermindering van doseringen kwamen mijn klachten direct terug.

06-02-2019 | Man | 34
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 4 jaar. Mijn plekken waren volledig onderdrukt, een leek zou niet zeggen dat ik Psoriasis had, het was gewoon niet meer te zien, echter deze winter toch een klein plekje op het achterhoofd, ik slikte 2x 120mg per dag. Zeer bekend probleem is de lage waarde van lymfocyten, bij mij kwamen deze niet hoger dan 0.8 en waren heel regelmatig[lees meer...] zelfs 0.6, hetgeen wat problematisch is als je wilt ophogen als de plekjes (zoals in mijn geval) iets terug kwamen. Er bestaat echter wel een manier om deze lymfocyten wat omhoog te krijgen en dit wil ik iedereen meegeven. Ik slik sinds 3 weken 2x 500mg "N-acetyl-L-cysteïne" vandaag kreeg ik te horen dat ondanks mijn verhoging van Psorinovo, mijn lymfocyten 1.0! hadden bereikt! dit had ik nog nooit in 4 jaar gehaald, Cysteïne werkt dus zeer zeker en is vrij te verkrijgen, doe je je voordeel mee. ps, overal waar Psoriasis wordt aangeduid als huidziekte, gelijk niet verder doorlezen, Psoriasis is een auto-immuunziekte en heeft gek genoeg helemaal niks direct met je huid te maken, je zou eerder denken aan een type stofwisselingsziekte.

04-04-2018 | Man | 23
Psoriasis
Nu twee maanden aan de fumaraten en ben erg tevreden. Vanaf mijn 16e heb ik last van psoriasis gehad. De eerste lichtbehandelingen waren effectief maar hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat psoriasis ook in het gelaat doorgebroken was. De afgelopen twee jaar smeerde ik 4x per dag, niet te doen. Nu sinds twee maanden aan de fumaraten en ben er goed over te speken. In[lees meer...] de opbouwende fase wat onwennig, last van flushes en vermoeidheid. Op het moment zie ik de psoriasis per week verbeteren en heb nog maar 2x per week last van de flushes(duren maar uurtje). Ik ben gestopt met de vette vitamine D zalf en smeer alleen nog 3 dagen in de ochtend hoormoonzalf. Als de bijwerkingen bij je meevallen zou ik het iedereen aanraden die het constante smeren zat is. Na een paar maanden kreeg ik een belletje over dat mijn lymfocytenwaardes(witte bloedlichaampjes) laag waren en er werd besloten om de dosering te minderen. Desondanks niet veel later herpes zoster(gordelroos) opgelopen welke langdurige zenuwpijn aan kan richten. Waar de bijwerkingen in het begin mild leken kreeg ik op een begeven moment last van allerlei verschillende kwaaltjes. Dit middel onderdrukt het immuunsysteem wat voor vreemde consequenties kan zorgen. Denk goed na voor je aan deze medicatie begint. Het werkt maar je moet er wat voor over hebben.

14-07-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een aantal jaar en ben bijna schoon op een enkele plek na. Al vanaf begin regelmatig 1x per dag een opvlieger, ook darmen zijn wat van slag(obstipatie of diarree, laatste jaar last van slaapproblemen en vermoeidheid. Ook een tijdje slokdarm problemen gehad maar dat was na 3 maanden weer over. Het werkt uitstekend tegen psoriasis maar heeft op korte en la[lees meer...]nge termijn wel wat bijwerkingen, maar ja altijd nog beter dan al die plekken met schilfers en jeuk.

22-03-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een jaar of 2 heb hiervoor lichttherapie gehad wat in het begin goed hielp maar de tweede keer al veel minder. slik nu 5x 120mg en ben op een paar plekjes na helemaal schoon. bijwerkingen zijn wel wat jammer maar liever dat een paar keer in de week dat helemaal onder zitten. Bijwerkingen regelmatig opvliegers die wel een uur aan houden,gezicht rood en trek[lees meer...]t op het eind naar armen en benen. wat nog wel eens helpt als je het voelt aankomen om koud water op je achterhoofd te doen,werkt bij mij 8 op de 10 keer en stopt opvliegers voor de rest zijn je darmen wat van slag,soms moeilijk naar wc en paar dagen later 5x. ook nog wel eens last van opgeblazen gevoel. Dus over het algemeen goed te doen en het werkt super

28-02-2017 | Vrouw | 32
dimethylfumaraat (240mg)
Psoriasis
Bij mij is de psoriasis tot uiting gekomen op mijn 15e. Als die jaren heb ik gesmeerd. Twee keer per dag. Het verzachtte de plekken iets, maar weg ging het niet. Ik was het smeren beu! Na de geboorte van mijn eerste kindje was de psoriasis zo erg dat er echt iets moest gebeuren. Tijdens mijn zwangerschap had ik zalfjes gekregen die minder sterk waren, waardoor de psoriasis[lees meer...] nog erger was geworden. De dermatoloog stelde voor om aan Psorinovo te beginnen. Helaas moest ik daarvoor wel stoppen met de borstvoeding die ik toen nog aan mijn pasgeboren dochtertje gaf. Ik heb psorinovo opgebouwd volgens het schema: Week 1: 1 x 30 mg; Week 2: 2 x 30 mg; Week 3: 3 x 30 mg; Week 4: 1 x 120 mg; Week 5: 2 x 120 mg; Week 6: 3 x 120 mg; Week 7: 2 x 120 mg + 1 x 240 mg; Week 8: 1 x 120 mg + 2 x 240 mg; Week 9: 3 x 240 mg. Ik begon meteen erg last te krijgen van de bijwerkingen buikkrampen en diarree. Telkens als de dosering verhoogd werd, was ik echt niet lekker. Vooral 's nachts had ik buikkrampen en was ik ontzettend misselijk, wanneer de diarree er weer uit was verlichtte het wel wat. Als ik een paar dagen op de nieuwe dosis zat verdwenen deze klachten gelukkig. Daarnaast kreeg ik ontzettend veel jeuk. Dit was ondraaglijk. Dit stopte ook niet. Ik heb vanwege de jeuk in de 5e week op het punt gestaan om te stoppen, zo gek werd ik er van. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en in de 7e week werd de jeuk veel minder. Uiteindelijk is hij helemaal verwenen gelukkig. Een paar keer (op een hand te tellen) heb ik afgelopen jaar een opvlieger gehad, waarbij ik het gevoel van warmte kreeg en mijn gelaat rood werd. Dan kwam de jeuk ook even terug. Wel bleven de buikkrampen en diarree regelmatig terugkomen. Soms vervelend, maar zo fijn dat bijna alle plekken met psoriasis verdwenen zijn! Ik had van mijn kop tot teen plekken, kleintjes maar ook grotere plekken. Ik durfde niet meer naar het zwembad of strand en dat kan nu weer wel. Nu hoef ik maar 3 keer per dag een pilletje tijdens het eten in te nemen. En wat een super resultaat! Had ik dit maar jaren eerder ontdekt. Elke 3 maanden moet ik bloed laten prikken, tot nu toe zijn de bloedwaarden nog steeds goed. Doordat ik steeds diarree heb ben ik het afgelopen jaar wel 4,5 kilo afgevallen, dat is voor mij wel de max. Dus of ik deze medicatie kan blijven gebruiken vraag ik me af. Ook willen wij ooit nog een tweede kindje en dan mag je Psorinovo ook niet gebruiken. Ik zie er wel tegenop om te stoppen, want dan komen alle plekken terug ben ik bang.