Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

09-12-2010 | Vrouw
Manische depressie
sinds 12 jaar niet meer manisch en niet meer depressief geweest. Daarvoor bij ingrijpende fases in mijn leven depressief. En op mijn 44e daarbij ook een paar keer manisch.

05-11-2010 | Vrouw
Schyzo-affectieve stoornis bipolair type
Ik gebruik al enige tijd lithium. Daarbiij nog vele andere middelen. Ben ook psychotisch en meer manisch dan depressief. Tot een paar weken geleden de depressie kwam. De lithium doet niet veel bij mij, helaas. ik heb last van ontstemde manie, gemende episodes en als ik stabiel ben dan ben ik meestal psychotisch. Denk dat daardoor mijn litium minder werkt. Nu heb ik lamit[lees meer...]al erbij gekregen voor de depressie

21-10-2010 | Man
Bipolaire stoornis
het middel werkt nu goed,i.c.m andere medicijnen,dat zijn depakine, zyprexa, lorazepam, lormetazepam vooral veel drinken, anders gaat de lithiumspiegel omhoog, zeker in de zomer

21-10-2010 | Man
Euforie
ik gebruik het medicijn al 15 jaar om stemmingswisselingen te controleren. Ik heb een dusdanig evenwicht in mijn leven en mijn werk gevonden, dat ik mij afvraag of ik kan stoppen of minderen met het medicijn, daar het medicijn negatieve gevolgen voor de nieren kan hebben

23-09-2010 | Vrouw
Manisch depressiviteit
helaas heb ik 5 jaar lithium geslikt voor een aandoening die ik achteraf niet bleek te hebben! een verkeerde diagnose dus met als gevolg 5 jaar leven in de hel op aarde, zwaar depressief, zonder gevoel, totaal afgevlakt en kapot, moe en 16 kilo gewichtstoename. als klap op de vuurpijl heeft het me mijn huwelijk gekost omdat het voor mijn partner echt niet meer op te brenge[lees meer...]n was!!!!!!

22-07-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Op mijn 17de kreeg ik mijn eerste psychose. Na verschilllende medicijnen geprobeerd te hebben leek lithium de laatste optie. Gelukkig werkte dit goed. Helaas ben ik door de enorme gewichtstoename en kinderwens toch gestopt met lithium. Dit ging niet goed en na weer een psychose moest ik weer gaan beginnen met de medicijenen slikken. In middels heb ik ervoor gekozen[lees meer...] door te gaan met de medicijnen in mijn zwangerschap. Alles ging goed en de baby is nu ruim 1 jaar oud. Even over de bijwerkingen. Na het nemen van lithium krijg ik snachts altijd heel erg veel dorst. Dit zorgt voor veel drinken en ook veel plassen. Door de extreem droge mond heb ik ook regelmatig last van gaatjes dat is wel erg jammer. Verder ben ik constant in gevecht met mijn gewicht. Deze blijft alsnog behoorlijk in het overgewicht zitten en het lijkt alsof afvallen heel erg langzaam gaat. Ook rare rode plekjes op mijn handen soms doen ze erg pijn en laat mijn huid soms los. Mijn zicht is erg achteruit gegaan. In de 9 jaar dat ik lithium slik zijn mijn ogen ruim 50% acheruitgegaan. Heel vaak merk ik ook dat de bijwerkingen weg gaan en er weer nieuwe in de plaats komen. Nu heb ik behoorlijk last van haaruitval. Ondanks al deze vervelende dingen weet ik dat dit te verdragen is en dat lithium mij stabiel houd. Zonder zou heel veel erger zijn.

27-04-2010 | Vrouw
lithium
Overspannen en depressief geweest..
ik slik dit medicijn nu ongeveer een jaar.. ik had enorm last van verschillende bijwerkingen! misselijk en s'morgens vaak spugen geen zin in eten.. ik heb ook psoriasas erdoor gekregen voor de mensen die dit niet kennen: enorme "korsten" op mijn hoofdhuid echt niet grappig!! doet geen pijn of zo maar ben blij dat ik veel haar heb anders konden anderen het nog zien oo[lees meer...]k! ik heb er nu gelukkig een gel voor gekregen xamiol. nu gaat het beter. verder werd ik heel afwezig door dit medicijn en stilletjes ik was altijd een kletskous en ook vergeetachtig! heel irritant!! ook is de behoefte aan sex minder door het gebruik van dit medicijn. al met al... ik ben blij dat ik het nu aan het afbouwen ben!!

11-04-2010 | Man
Aggressieve psychose
Heb al sinds mijn 16e ofwel een agressieve of wel een depressieve psychose. Zodanig dat ik zonder het te weten mijn 2 jarige zoon sloeg. Partner heeft mij daarom verlaten, evenals 1e partner, die verliet mij ook om mijn ziektebeeld. Heb nu een 3e partner, vorige partners, verlieten het huis als ik weer in een psychose zat. Deze huidige partner heeft een flinke bos haar op [lees meer...]haar tanden en na haar geslagen te hebben ben ik met de politie uit huis geplaatst (dus nu werd ik eindelijk voor het eerst behandeld, met mijn 64 jaar iplv. toen al met mijn 16 jaar) en heb van januari tot eind maart op de Paaz afdeling gezeten. Heb nu Lithium in combinatie met Lporazepam en een flinke sterke slaaptabletten. Mij partner moet mijn medicatie in de gaten houden, want anders verval ik weer in een psychose. Zelf weiger ik nog al eens in te nemen. Daarom had ik vanaf mijn 16e jaar ook in totaal 18 psychoses, geen lolletje, niet voor mij, ik herinner mij nadien totaal niets meer. Maar voor mijn partners, zo zijn er al 2 vrouwen uit mijn leven die dit niet volhielden en in liefde voor mij, mij niet uit huis lieten plaatsen, maar deze partner heeft mij dus wel in behandeling laten stellen.

10-04-2010 | Vrouw
Depressivieit
Door het gebruik van litium is er erg veel veranderd. Veel trager geworden, niet goed kunnen concentreren, slechter zien, 15kg gegroeid(komt ook door antidepressive)last van gewrichten,heel veel dorst,veel moeten plassen. Voordeel : minder gestrest en opvliegerig.

23-03-2010 | Man
Manisch depresief
goed middel

21-03-2010 | Man
MD
Nadeel is de gewichts toename en het effect dat de stemming (diep en piek) sterk afvlakken... Ik ben minder spontaan dan vroeger... de drive om iets op te pakken is ook veel minder dan vroeger. Voordeel, sinds 1996 geen aanval geen mogen meemaken. Ik wil dat ook zo graag houden. Alsof ik door de hel ging en opnieuw geboren ben als ander mens.... zo'n ervaring gun je nieman[lees meer...]d!

15-03-2010 | Man
Bipolaire stoornis
Prima spul, voorheen gebruikte ik lithiumcarbonaat, hier had ik af en toe moeite mee met inname (vieze troep). Nu overgegaan op Priadel proeft in tegenstelling tot lithiumcarbonaat zelfs lekkerder. Verder geen bijwerkingen wordt er niet dikker van of iets wat je hier veelvuldig leest. Het enige is dat mijn handen soms een beetje trillen. Verder niets te klagen.

27-02-2010 | Vrouw
Manies depressiefgebruik priadel
Gebruik priadel ongeveer 30 jaar. Onder begeleiding een keer gestopt en dat ging al vrij gauw mis, weer opgenomen. Besloten om het nu altijd te gebruiken. Ik voel mij er goed bij, sta onder controle, regelmatig bloed laten prikken. Depressie zit in de familie: moeder, broer en kleinzoon. Door gebruik van lithium ben ik sterk geworden en kan ik goed met de alledaagse dingen[lees meer...] om te gaan. Ik hoop u hier mee van dienst te zijn, en als u nog iets van mij wil weten, is dat prima. Hartelijke Groetjes

10-01-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis, hoog-sensitiviteit, ADD
Bij het erkend worden van mijn bipolaire stoornis (met overwegend depressieve episoden), heb ik eerst een ander medicijn gebruikt (Seroquel), daar werd ik echter zo vermoeid van en het hield zowel de manieen als de depressies niet tegen, dat dat niet effectief genoeg bleek. Ik kreeg toen Litium. Hier functioneer ik prima op. Mijn stemmingen schommelen nagenoeg niet meer en[lees meer...] ik kan veel meer hebben zonder dat ik uit balans raak. De bijwerkingen zijn echter wat minder. Regelmatig ben ik misselijk. Ik kom vaak niet uit mijn woorden doordat ik vergeetachtiger lijk dan voor het gebruik. Tevens kan ik mij minder goed concentreren. Ik ben blij dat het medicijn er is, maar als er ooit iets anders op de markt komt dat mij minder vergeetachtig en meer alert maakt, zou ik daar waarschijnlijk graag gebruik van maken

27-12-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Met de juiste dosering, prima resultaat

03-12-2009 | Vrouw
lithium
Dit middel heb ik 3 jaar geleden gehad.Ik had er nog nooit van gehoord.Mijn angst was om dik te worden dus vroeg aan de arts nog voor de zekerheid kan je hier dik van worden?Nee hoor zei hij.Het medicijn was een echte ramp!Kan het niet anders beschrijven.Ik weet niet meer hoeveel ik kreeg maar ik was in een paar weken tijd 20 kilo aangekomen.Mijn hele lichaam stond op on[lees meer...]tploffen.Had overal groei strepen.Als ik het innam was ik werd ik altijd gelijk super misselijk en het heeft niks geholpen.Na een paar weken was ikk het zat!En heb de pillen toen ook weggegooid.Gelukkig vlogen de kilo's er wel weer af.Het was vooral ook heel veel vocht wat ik vasthield.MAar echt dit medicijn nooooooit maar dan ook noooit meer.