Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

02-07-2011 | Vrouw | 59
Depressief
dit medicijn verdroeg ik niet met spoed opgenomen en een niervergifteging opgelopen nooit meer neem ik dit tijdens het gebruik had ik het gevoelk dat ik er 2 maal liep heel vreemd gevoel

20-06-2011 | Man | 45
Slecht slapen
Kreeg problemen met de schildklieren, lever, gebit ging achteruit, geen zin in sexuele handelingen. Mat gevoel, had het gevoel dat ik niet leefde, en een condoom om me heen had, je wilt er wel uit, maar je kunt niet. Dronk 7 - 9 liter vocht per dag (niet aan te slepen) Deed van alles, maar het interesseerde me niets, kreeg er ook geen voldoening van als ik wat deed. Voelde[lees meer...] me elke dag klote.

28-11-2009 | Man
Manisch-Depresiviteit
Periodes blijven elkaar afwisselen. In het begin veel last van erg zweten,en niet tegen warmte kunnen.

27-11-2009 | Man
Bi-polaire stoornis
Het is een belangrijk medicijn voor mij, maar ik heb last van concentratie problemen waardoor ik ook slecht kan onthouden. Ook trillen mijn handen erg.

23-08-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Mijn depressie werd er minder door, ging maar gedeeltelijk weg. Achteraf, na overstap op Lamotrigine, bleek ik me vele malen beter te kunnen voelen met Lamotrigine dan met Lithium! Geen libido meer. Ernstige bijwerking: nierproblemen. Nier werkt te hard waardoor ik 2x zo veel plas dan normaal. Gevolg: zeer ernstige dorst (uitdroging!), geen energie, moe moe moe. Moest om [lees meer...]deze reden wel stoppen. Gelukkig maar! Anders had ik nooit geweten dat dit medicijn mij niet goed hielp!

10-01-2024 | Vrouw | 51
lithium (600mg)
Schizoaffectieve stoornis
Ik stap over van Lithiumcarbonaat naar Seroquel vanwege verslechtering nierfunctie. Omdat de seroquel goed aanslaat gaat de afbouw van de lithium ook aardig snel (totaal zo'n 8 weken bij lithiumgebruik van 600mg dagelijks). Al met al gaat het heel goed, maar dat is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon. Ik had er liever eerder bij willen zijn, toen m'n nierfunc[lees meer...]tie nog boven de 50% was ofzo. Nu 35% maar ik heb hoop op stagnatie van de achteruitgang. Ik heb nu ook bloeddrukmedicatie, omdat hoge bloeddruk ook niet goed is voor je nieren. Plus let op natrium en kalium in voeding.

28-11-2021 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Mijn persoonlijke ervaring is dat het leven een stuk beter wordt met deze stemmingsstabilisator en dat het bij mij de bijwerkingen waard is. Verder geeft deze site een vertekend beeld. Mensen die ontevreden zijn en/of iets te klagen hebben laten over het algemeen meer en sneller van zich horen dan tevreden mensen. Dit helpt niemand. Iedereen kan beter voor zichzelf besliss[lees meer...]en en zelf ervaren.

15-10-2021 | Man | 23
Bipolaire stoornis
Een tijd geleden werd mij lithium voorgeschreven voor een zogenoemde 'bipolaire stoornis'. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo veel van, behalve dan dat ik minder snel chagrijnig ben (normaal gesproken kan ik een kort lontje krijgen als mijn dex voor ADD uitwerkt; nu is dat niet meer zo.) Zeker weten of dit door de Lithium komt doe ik niet. Verder blijf ik wel stabiel en zal[lees meer...] het wel doen wat het moet doen (geen idee??). De eerste keer dat ik het nam moest ik overgeven; de tweede keer ook. Erg goed zal het dus niet zijn voor de maag. Ik word nog steeds licht misselijk na bijna elke dosis maar hoef niet meer over te geven. Ik plan het ongeveer een jaartje te gebruiken en ga dan afbouwen en kijken hoe ik me voel zonder. Zonder Dexamfetamine deed het niets voor mijn depressieve stemming; enkel wel het gevoel dat het manisch worden lastiger is. Ik ondervind verder geen problemen (meer) van afvlakking en gevoelloosheid. Dit kan (uit ervaring) op het begin van de behandeling wel aan de orde zijn. Kortom; het doet 'vast' wat het moet doen, ik voel er niks meer van en de Dex trekt mij uit mijn depressieve episoden (bij mij veel meer aan de orde dan manische episoden.) Ik voel mij wel stabiel, en wellicht speelt Lithium hier een (grote) rol in. Ik weet het pas echt zeker als ik met de medicatie stop.

10-01-2019 | Vrouw | 72
lithium (300mg)
Na 12 jaar gebruik lithium is mijn moeder moeten stoppen omdat ze nierfalen en hartfalen heeft. Nu krijgt ze nog wel de nortriptyline nu in combinatie met valproinezuur, pregabaline en quetiapine en nog medicatie voor haar schildklier en nieren en nog wat andere medicijnen voor depressie. Sinds dat ze de lithium zijn gaan afbouwen en de valproinezuur zijn gaan opbouwen zak[lees meer...]t m'n moeder steeds verder weg. Ze zit alleen nog maar op haar stoel en zegt alleen ja en nee. De artsen willen niet meer terug naar het lithium want ze kunnen geen bloed meer prikken bij haar en aangezien ze al 3 x een lithium vergiftiging heeft gehad en haar nieren en hart minder goed werken. Ze is ook beginnend dementerend. Dus al met al zijn we nu dus gedwongen om andere medicatie te proberen en om te zorgen dat ze nog een redelijk leuk en menswaardig leventje kan hebben. Mijn moeder is 72 jaar en zal waarschijnlijk de 75 niet gaan halen.

17-08-2016 | Man | 26
Manische episode
Gebruik nu meer dan 8 maanden Lithiumcarbonaat 2x400mg en 1x200mg (400 ochtend en 600 avond) na opname in kliniek, heeft me goed uit de manie gehaald en heeft me ook met de depressie geholpen! Ik blijf het medicijn gebruiken naast nog andere medicijnen die ik nog moet afbouwen (momenteel nog alleen promethazine, maakt rustig en goede antihistaminicum en anti psychotica hal[lees meer...]dol 2mg). Ik had aan het begin best wel veel last van de bijwerkingen, maar heb gemerkt als ik goed voor me lichaam zorg en gezond leef (minderen met roken, meer sporten, gevarieerd eten, veel drinken, multivitamine + maca + omega 3 olie + vit d caps slikken, tijd nemen voor activiteit en rust), het een excellent medicijn is voor mijn brein. Had gelezen dat de spiegel tussen o,5 nmol/l 1 nmol/l moet liggen, dus na afbouw van andere medicatie ga ik kijken of het lager kan, want mijn bipolariteit is niet heel sterk aanwezig dus zou een lagere dosis bij mij kunnen. P.s. het is echt belangrijk goed water te drinken voor de nieren en eet een beetje yoghurt als je niks kunt eten van tevoren om je slijmvlies te beschermen.

22-01-2016 | Vrouw | 24
Bipolaire stoornis
'lichtere vorm' manisch-depressie' / rapid cycle. Prima mee te leven alleen bepaalde emoties zijn heftiger dan andere en helaas kan een stemming per situatie in een best rappe tijd verschillen. Begonnen met een antidepressiva (Sertraline), maar helaas kreeg ik hier nare bijwerkingen van zoals; nachtmerries, totaal geen libido, het hoogtepunt bereiken was mogelijk, maar hel[lees meer...]aas moest er wel een uur voor worden uitgetrokken en het naarste was toch wel niet meer kunnen huilen. Verder hielp het goed, geen stemmingswisselingen meer, geen nare in bed blijf dagen etc. Aangezien het met de tijd toch ging tegen werken dat ik geen emoties meer kon tonen, overgestapt naar litiumcarbonaat. Ik slik het nu ruim 2 maanden, ik kan weer huilen joepie! Alleen verder merk ik er niet veel van. Stemmingswisselingen slaan weer toe en daarnaast ben ik onwijs moe. Ik begrijp heel goed dat ieder voordeel ook zijn nadeel heeft, maar dan moet het wel iets toevoegen toch? Mijn vraag aan jullie is, hoe denken jullie hierover? en hebben jullie nog opmerkingen waar ik iets mee kan? Dank je wel

11-01-2016 | Vrouw | 42
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Het lukt bij mijn bipolaire stoornis niet goed om een spiegel te krijgen. Daarom koos mijn psychiater voor Seroquel. Maar hoewel Lithium weinig deed, deed het ook weinig slechts.

09-09-2015 | Man | 61
lithium (300mg)
Bipolaire stoornis
Ik gebruikt sinds 1995 's ochtends 2X300mgr en 's avonds 2X300mgr. Ik vond dat wel veel en was bang dat lithium mijn lever kan beschadigen. Sinds 1 jaar verminder ik de hoeveelheid naar 2X300mgr. Mijn vrouw merkt dat ik veel actiever ben geworden, niet zo snel moe meer. Ik , danwel mijn vrouw, let wel op dat mijn stemmingen niet wisselen. Ik word wel eens onnodig kwaad[lees meer...], maar dan las ik een moment van bezinning in. Mijn doel is lithiumvrij te worden. Een einddatum heb ik eigenlijk niet gesteld, het hangt ervan af hoe ik mij voel. Lukt het niet dan neem ik een pilletje meer in.

19-06-2014 | Vrouw | 25
Bipolaire stoornis
Zit nog in de opbouw fase maar heb veel last van bijwerkingen. Kan moeilijk concentreren. Scherp stellen van mijn ogen gaat ook slecht. veel spierpijn hele zware arme en benen. Veel dorst en nog steeds heel emotioneel.. Hoop echt dat het helpt en dat de bijwerkingen snel wel zijn...helaas heb ik begrepen dat ze alleen erger worden hoe hoger de dosis en de mijne moet nog fl[lees meer...]ink omhoog...

15-09-2013 | Vrouw | 42
Bipolaire stoornis
Ik ben redelijk tevreden met lithium. De bijwerkingen zijn vooral heftig bij start of wijziging van de hoeveelheid. Buiten de gebruikelijke bijwerkingen om die hier al vaak genoemd zijn heb ik nog last van een trage hartslag (45 hrtslg per min) en lijkt het erop dat mijn lichaam de lithium steeds sneller afbreekt. Ik zit nu op 1400 mg, ik ben 55 kg dus omgerekend naar kilo[lees meer...]'s is dit al behoorlijk hoog en zit toch maar op een lithiumspiegel van 0,78. Ben begonnen met 800 mg (0,69), daarna 1000 mg (0,50), toen 1200 mg (0,75) en de laatste stap naar 1400 mg had ik al verteld. Zijn er meer die dit herkennen? Helemaal stabiel ben ik ook nog niet maar het gaat wel beter, het is inmiddels leefbaar

16-07-2013 | Vrouw | 39
Psychose
ik gebruik dit medicijn al een aantal jaren. Bijwerkingen: aankomen, veel zweten, veel plassen droge mond. Ik vind het vervelendste dat ik ben aangekomen maar ik weet niet of dit door de lithium komt of door andere medicijnen.