Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

01-12-2011 | Man | 58
lithium
Ik ben aan het minderen omdat ik ook aan mijn hart geopereerd moest worden. Mijn bijverschijnselen . Geen of slechte werkking van de schildklier, psoriases en ook afname van de werkking van mijn nieren. Dit is het grootste probleem. Ik zou graag de mening van anderen hebben over hoe het is om af te bouwen van lithiumcarbonaat?

28-01-2011 | Man | 56
Schizoaffectieve stoornis
Heb lithium 22 jaar geslikt. Na 12 jaar lichte nierbeschadiging. Na 20 jaar hoog volume urine per dag (5 liter/24 uur) In combinatie met blaasretentie was dit niet meer vol te houden. Ben nu in overleg met mijn psychiater aan het stoppen. Gebruik daarbij abilify als steun.

23-09-2010 | Vrouw
Manisch depressiviteit
helaas heb ik 5 jaar lithium geslikt voor een aandoening die ik achteraf niet bleek te hebben! een verkeerde diagnose dus met als gevolg 5 jaar leven in de hel op aarde, zwaar depressief, zonder gevoel, totaal afgevlakt en kapot, moe en 16 kilo gewichtstoename. als klap op de vuurpijl heeft het me mijn huwelijk gekost omdat het voor mijn partner echt niet meer op te brenge[lees meer...]n was!!!!!!

03-12-2009 | Vrouw
lithium
Dit middel heb ik 3 jaar geleden gehad.Ik had er nog nooit van gehoord.Mijn angst was om dik te worden dus vroeg aan de arts nog voor de zekerheid kan je hier dik van worden?Nee hoor zei hij.Het medicijn was een echte ramp!Kan het niet anders beschrijven.Ik weet niet meer hoeveel ik kreeg maar ik was in een paar weken tijd 20 kilo aangekomen.Mijn hele lichaam stond op on[lees meer...]tploffen.Had overal groei strepen.Als ik het innam was ik werd ik altijd gelijk super misselijk en het heeft niks geholpen.Na een paar weken was ikk het zat!En heb de pillen toen ook weggegooid.Gelukkig vlogen de kilo's er wel weer af.Het was vooral ook heel veel vocht wat ik vasthield.MAar echt dit medicijn nooooooit maar dan ook noooit meer.

06-07-2020 | Vrouw | 47
lithium (1000mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb na lang gebruik van een ander medicijn diabetes ontwikkelt en Lithium heeft op diabetes een negatieve uitwerking. de waarden zijn veel te hoog. dit geeft extreme moeheid, en een disfunctioneren. Lithium helpt wel goed voor de bipolaire stoornis. geeft meer rust in het hoofd en maakt rustiger. dit medicijn slik je voor lange tijd en om de drie maanden moet je bloedpr[lees meer...]ikken ter controle van de spiegel.

16-10-2018 | Vrouw | 67
lithium (600)
Stemmingswisselingen
Heb mijn hele volwassen leven al regelmatig depressies, met anti-depressiva steeds weer onder controle gekregen. Maar nu worstel ik al 2 jaar, diverse anti-depressiva geprobeerd, opgenomen geweest voor nieuwe diagnostiek, zwaar therapeutisch programma gevolgd etc. Het lijkt er nu op dat de depressie redelijk onder controle is maar ik heb nog steeds last van een forse stemm[lees meer...]ingsstoornis. Nu gebruik ik sinds 3 weken Lithium maar ervaar geen verbetering eerder een verslechtering. Iemand enig idee hoe lang het kan duren voor je verbetering merkt???

22-09-2016 | Man | 26
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
vorig verhaal aanvullend: na het zien dat de schildklier functie deels is aangetast, gestopt met het gebruik voor maca, daarnaast aanvullend voor mijn energiebehoefte, afgebouwd met andere medicatie behalve promethazine (klein pilletje 25mg antihistaminicum wordt ook gebruikt om beetje slaperig te worden voor in de avond). Lithiumcarbonaat maakt mij ONTZETTEND MOE, ik kan[lees meer...] al om 8 uur in de avond in de bed gaan liggen en in de ochtend ben ik helemaal kapot... :(. Ik was aan het overleggen met specialist voor een verlaging aangezien ik gevoeliger reageer op lithium, maar ze willen de standaardwaarden vasthouden en nog niet lager gaan en eerst de langwerkende versie uitproberen, hoewel ik meedoe zie ik hier het nut totaal niet van in. Jammer dat het volgens het boekje moet als je mentaal gevoeliger reageert moet je juist niet volgens het boekje een dosering vinden.....

25-02-2015 | Vrouw | 47
lithium (400mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb een bopolaire stoornis, paniek stoornis, borderline trekken en word binnenkort getest op autisme. Ik gebruik lithium , notrilen, seroquel en zelf nog valeriaan en l-tryptofaan. Voel me nog steeds klote, er lijkt niets te helpen en nu ik geen risperdal meer slik zie en hoor ik dingen en soms ziet de wereld er zo vreemd uit dat ik er echt bang voor word.

10-10-2014 | Man | 57
Bipolaire stoornis
In het begin best wel resultaat te bemerken in samenwerking met gesprekken en controle van psyghiater en svp er. Gebruik nu een jaar dit medicijn en gaandeweg dit jaar begon ik minder tevreden te raken. Lange periodes bleef ik aan de depressieve kant hangen en dit begon erger te worden. Ik vind lithium een gevaarlijk medicijn met ernstige uitwerkingen. Ikzelf ben een mati[lees meer...]ge tot slechte drinker. Heb 2 weken geleden s nachts een vergiftiging meegemaakt en dit wens ik niemand toe!! Weet niet hoe de schade zal zijn al voel ik wel pijn in mijn beide armen. Als het daar maar bij blijft. Ga volgende week praten over stoppen, dat staat voor mij vast. Ik hoop op een makkelijker en veiliger middel. Groetjes...

31-03-2013 | Vrouw | 55
Clusterhoofdpijn
Ik heb vanaf mijn 38e clusterhoofdpijn, wat de laatste 2 jaar chronisch is geworden. Sinds 19/2 loop ik bij het LUMC, waar ik gestart ben met Lithium 1400mg. Een week geleden 1 dag geen CH gehad, ik was zo blij, echter de volgende dag begon de ellende weer. Ik zit nu van 8 aanvallen pd aan de 5 aanvallen, ik gebruik Imigran inj. bij een aanval, binnen 7 minuten is de aa[lees meer...]nval /pijn weg. Ik ben heel bang dat lithium bij mij niet werkt, en wat moet ik dan? Heb jarenlang Verapamil geslikt, wat ook niet meer werkte. Ik zou graag in contact komen met chronische ch patiënten om ervaringen te delen. Ik ben emotioneel en lichamelijk uitgeput, slapen doe ik al lang niet meer. Zit nu in de ziektewet. Vanaf mijn 4e heb ik ook migraine wat nu gelukkig maar 2 aanvallen per jaar omvat. Mijn hele leven wordt/werd beheerst door hoofdpijn, ik hoop dat er ooit een oplossing komt voor deze verschrikkelijke aandoening.

24-03-2013 | Man | 57
Clusterhoofdpijn
mijn vraag is of dat iemand mij kan vertellen of ik kan stoppen met lithium,voor de cluster hoofdpijn. ik ben echt niet lekker van alle bijwerkingen hiervan.en ik gebruikt het pas of al 4 maanden

23-03-2013 | Man | 57
Clusterhoofdpijn
mijn vraag is of ik hier mee zomaar mee kan stoppen,en wat eventueel de gevolgen zijn. dit medicijn gebruik ik voor de clusterhoofdpijn.

10-07-2012 | Man | 55
Depressiviteit
25 jaar geleden na zware depressiviteit opgenomen en lithiumcarbonaat ingesteld. Hierna lichte tot matige depressieve klachten gehouden, maar niet manisch!! Tot half jaar geleden (dus ong. 25 jaar gebruikt) onder behandeling bij PAAZ psychiater. Na overstap op eigen verzoek van PAAZ naar Riagg, lithiumcarbonaat afgebouwd in overleg en nu ruim 7 maanden zonder. Bij Riagg[lees meer...] cursus cognitieve gedragstherapie gevolgd. Zelf ook Mindfulness cursus gevolgd. Voel me een totaal ander mens. Mijn afgevlakte stemming is verdwenen en ik sta veel opener in het leven. Mijn emotionele leven is ook veel beter vooral de positieve kanten. Sommige bijwerkingen zijn ook (geheel) verdwenen. Ik raad mensen met lichte of matige depressieve klachtenaan om bij hun behandelaar Litium af te bouwen en met alternatieve therapie te beginnen. Ikzelf heb cognitieve gedragstherapie en Mindfulness gevolgd. Resultaat tot nu toe erg bevredigend.

08-07-2012 | Man | 41
Bipolaire stoornis
hoi kanjers, ik voelde mij er niet echt fijn bij. hoofdpijn en misselijk en het vervelenste was dat als ik bijv boos, gespannen, blij of verdrietig was voelde ik me echt geblokkeerd! zo gingen mijn handen erg trillen tijdens een solicitatie gesprek en kon ik mijn koffie niet opdrinken en pakken,als ik het naar mijn mond wilde brengen ging mn hand trillen ofdat er een [lees meer...]blokkade was waar ik doorheen moest, heel raar en erg vervelend. de arts zei dat het niet kon? en ik tegenwerkte????? ja je hebt van die vreemde artsen! Als je psy iets onder de leden hebt word je al snel als niet inteligent bevooroordeeld vooral als je er alleen voor staat, ik denk dat veel van jullie daar ook ervaring mee hebben. ik ben van de lithium afgestapt en voel mij veel beter, je moet goed naar je zelf leren luisteren en bijvoorbeeld een dagboekje bijhouden waneer je erg somber bent of juist te vrolijk! dan kun je er een patroon in herkennen en dat zal het je het leven met je ziekte een stuk aangenamer maken. heel veel sterkte kanjers want ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om bipolair te zijn en deze onderschatte rot stoornis te moeten hebben. groetjes erik uit rotterdam (Red; naam van behandelaar uit mening verwijderd ivm werkwijze van deze website en privacy)

15-03-2012 | Man | 42
Clusterhoofdpijn
Heb al meer dan 20 jaar clusterhoofdpijn, waarvan de laatste vijf jaar chronische clusterhoofdpijn. Dit betekent iedere dag minimaal twee verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. In slechte periodes kunnen dat er tot 8 per dag zijn. Ik heb alle mogelijke medicijnen en combimnaties geprobeerd. Prednison beviel mij het beste, maar daarmee moest ik na 9 maanden gebruik echt stopp[lees meer...]en. Daarna overgegaan op Lithium. Ik gebruik nu 1200-1400 mg per dag. De hoofdpijn is enigzins onder bedwang. Echter de bijwerkingen zijn zeer onprettig en ongewenst. Afvlakking van gevoel en emoties. Het lijkt of de gehele wereld langs je heen gaat en niets je meer iets doet. Ernstige concentratieproblemen. Als ik iets lees ben ik het heel snel volledig weer kwijt, kan ook weinig onthouden. Heel erg vermoeid en dan ook echt 24 uur per dag. Droge mond, dorst, heel veel plassen, ook 's nachts (zo'n keer of vier). Gewichtstoename. Uiteraard gebruik ik naast de lithium nog aanvullende medicijnen voor de aanvalsbestrijding waaronder sumatriptan en medische zuurstof. Helaas is lithium het enige medicijn dat langer gebruikt kan worden en dat van tijd tot tijd nuttig kan zijn voor chronische clusterhoofdpijn patienten. De bijwerkingen zijn echter vrijwel onacceptabel, gezien clusterhoofdpijnpatienten al een heel erg beperkt professioneel en sociaal leven hebben. Verder is er ook weinig tot geen begrip van de omgeving omtrent het ziektebeeld en de bijwerkingen van de benodigde medicijnen die moeten worden ingenomen.

25-10-2011 | Vrouw | 55
lithium
Ik kreeg lithium voor mijn depressieve klachten. Heb dit jaren geslikt. Ging ongemerkt heel veel drinken, had heel de dag door dorst, dronk vele liters water per uur. Kreeg daarbij hevige diarree. Ben bij de internist terecht gekomen die na een jaar van onderzoek het ook niet wist!! Door toeval kwam een behandelaar van GGZ er achter dat het wel eens aan de lithium kon li[lees meer...]ggen. Moest acuut stoppen met lithium. Had diabetes insipidus ontwikkeld. Na het stoppen waren binnen een week de klachten zo goed als over.