Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

16-07-2013 | Vrouw | 39
Psychose
ik gebruik dit medicijn al een aantal jaren. Bijwerkingen: aankomen, veel zweten, veel plassen droge mond. Ik vind het vervelendste dat ik ben aangekomen maar ik weet niet of dit door de lithium komt of door andere medicijnen.

30-05-2019 | Vrouw | 40
Abnormaal vaginaal bloedverlies
VEEL BLOED VERLIES

08-07-2012 | Man | 41
Bipolaire stoornis
hoi kanjers, ik voelde mij er niet echt fijn bij. hoofdpijn en misselijk en het vervelenste was dat als ik bijv boos, gespannen, blij of verdrietig was voelde ik me echt geblokkeerd! zo gingen mijn handen erg trillen tijdens een solicitatie gesprek en kon ik mijn koffie niet opdrinken en pakken,als ik het naar mijn mond wilde brengen ging mn hand trillen ofdat er een [lees meer...]blokkade was waar ik doorheen moest, heel raar en erg vervelend. de arts zei dat het niet kon? en ik tegenwerkte????? ja je hebt van die vreemde artsen! Als je psy iets onder de leden hebt word je al snel als niet inteligent bevooroordeeld vooral als je er alleen voor staat, ik denk dat veel van jullie daar ook ervaring mee hebben. ik ben van de lithium afgestapt en voel mij veel beter, je moet goed naar je zelf leren luisteren en bijvoorbeeld een dagboekje bijhouden waneer je erg somber bent of juist te vrolijk! dan kun je er een patroon in herkennen en dat zal het je het leven met je ziekte een stuk aangenamer maken. heel veel sterkte kanjers want ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om bipolair te zijn en deze onderschatte rot stoornis te moeten hebben. groetjes erik uit rotterdam (Red; naam van behandelaar uit mening verwijderd ivm werkwijze van deze website en privacy)

11-01-2016 | Vrouw | 42
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Het lukt bij mijn bipolaire stoornis niet goed om een spiegel te krijgen. Daarom koos mijn psychiater voor Seroquel. Maar hoewel Lithium weinig deed, deed het ook weinig slechts.

15-09-2013 | Vrouw | 42
Bipolaire stoornis
Ik ben redelijk tevreden met lithium. De bijwerkingen zijn vooral heftig bij start of wijziging van de hoeveelheid. Buiten de gebruikelijke bijwerkingen om die hier al vaak genoemd zijn heb ik nog last van een trage hartslag (45 hrtslg per min) en lijkt het erop dat mijn lichaam de lithium steeds sneller afbreekt. Ik zit nu op 1400 mg, ik ben 55 kg dus omgerekend naar kilo[lees meer...]'s is dit al behoorlijk hoog en zit toch maar op een lithiumspiegel van 0,78. Ben begonnen met 800 mg (0,69), daarna 1000 mg (0,50), toen 1200 mg (0,75) en de laatste stap naar 1400 mg had ik al verteld. Zijn er meer die dit herkennen? Helemaal stabiel ben ik ook nog niet maar het gaat wel beter, het is inmiddels leefbaar

13-03-2013 | Man | 42
Bipolaire stoornis
Met name de vergeetachtigheid en werkelijk na een ogenblik al weer vergeten zijn wat net gezegd was vind ik echt heel vervelend. Psoriasis is toegenomen. Ik ben ook rustiger geworden. Maar alles is vlakker, en ik voel dat ik niet helemaal bij mezelf kan komen.

15-03-2012 | Man | 42
Clusterhoofdpijn
Heb al meer dan 20 jaar clusterhoofdpijn, waarvan de laatste vijf jaar chronische clusterhoofdpijn. Dit betekent iedere dag minimaal twee verschrikkelijke hoofdpijnaanvallen. In slechte periodes kunnen dat er tot 8 per dag zijn. Ik heb alle mogelijke medicijnen en combimnaties geprobeerd. Prednison beviel mij het beste, maar daarmee moest ik na 9 maanden gebruik echt stopp[lees meer...]en. Daarna overgegaan op Lithium. Ik gebruik nu 1200-1400 mg per dag. De hoofdpijn is enigzins onder bedwang. Echter de bijwerkingen zijn zeer onprettig en ongewenst. Afvlakking van gevoel en emoties. Het lijkt of de gehele wereld langs je heen gaat en niets je meer iets doet. Ernstige concentratieproblemen. Als ik iets lees ben ik het heel snel volledig weer kwijt, kan ook weinig onthouden. Heel erg vermoeid en dan ook echt 24 uur per dag. Droge mond, dorst, heel veel plassen, ook 's nachts (zo'n keer of vier). Gewichtstoename. Uiteraard gebruik ik naast de lithium nog aanvullende medicijnen voor de aanvalsbestrijding waaronder sumatriptan en medische zuurstof. Helaas is lithium het enige medicijn dat langer gebruikt kan worden en dat van tijd tot tijd nuttig kan zijn voor chronische clusterhoofdpijn patienten. De bijwerkingen zijn echter vrijwel onacceptabel, gezien clusterhoofdpijnpatienten al een heel erg beperkt professioneel en sociaal leven hebben. Verder is er ook weinig tot geen begrip van de omgeving omtrent het ziektebeeld en de bijwerkingen van de benodigde medicijnen die moeten worden ingenomen.

11-04-2015 | Vrouw | 43
lithium (300mg)
Bipolaire stoornis
Als ik mijn medicatie neem, neem ik altijd een boterham van te voren tegen het misselijk worden. En ik neem ze het liefste in met karnemelk dan plakt niet tegen mijn verhemelte.

26-03-2013 | Man | 43
lithium
Ik slik dagelijks voor het slapengaan 800 mg Camcolit. Daarnaast slik ik 's avonds redomex en seroquel (dat laatste om te kunnen slapen). 's Ochtends slik ik Prozac. Mijn lithiumspiegel is 2 of 3 keer gecontroleerd en blijft ver onder de therapeutische spiegel. Het lijkt wel of mijn lichaam het afbreekt. Ik wil niet meer slikken want ik heb al last van tremor en af en toe[lees meer...] samentrekking van spieren en slecht kunnen concentreren/geheugen. Ik ben verder gezond, in redelijk tot goede conditie, geen overgewicht, schildklier en nieren in orde, licht verhoogde bloeddruk. Man, 43 jaar. Zijn er nog mensen die dit hebben?

04-07-2012 | Man | 43
Bipolaire stoornis
Sinds ik aan de lithium ben kan ik weer slapen. Ik heb geen ups en downs meer. Ik ben zo tevreden dat ik een "liefdesliedje" geschreven heb: (Red; URL verwijderd ivm werkwijze van deze site. Mvg, MijnMedicijn)

10-03-2017 | Vrouw | 44
Manische episode
Lithium is het grootste vergif ooit in medicijnen wereld. Lieve mensen, begin er niet aan. U kunt beter een Duracel batterij in uw hand vasthouden of in uw broekzak stoppen.

28-11-2021 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Mijn persoonlijke ervaring is dat het leven een stuk beter wordt met deze stemmingsstabilisator en dat het bij mij de bijwerkingen waard is. Verder geeft deze site een vertekend beeld. Mensen die ontevreden zijn en/of iets te klagen hebben laten over het algemeen meer en sneller van zich horen dan tevreden mensen. Dit helpt niemand. Iedereen kan beter voor zichzelf besliss[lees meer...]en en zelf ervaren.

09-12-2017 | Vrouw | 45
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Het heeft mij echt gestabiliseerd. Ik ben hier enorm blij mee. De bijwerking dat je nieren kapot kunnen gaan is natuurlijk heel erg. Maar leven met bijna ieder jaar een opname in de psychiatrie is ook heel erg.

05-10-2016 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Lithium, al sinds 2002 mijn grote vriend, en vijand. In 2001 en 2002 bij elkaar 2 manische episodes uitmondend in psychoses gehad. Eind 2002 ingesteld op Lithium en sindsdien geestelijk herstel en goed dagelijks functioneren in maatschappij. Tot +/- 2005 'last' gehad van alle restverschijnselen, emotioneel etc etc maar geen nieuwe episodes. Toen eind 2011 (ik slikte toen o[lees meer...]ok nog onderhoudsdosis anti-psychotica) mijn psych voorstelde alle medicatie af te bouwen ging ik daarmee accoord, zo goed ging het. Prompt ging het tijdens de feestdagen 2012 mis, ik belande van de ene op de andere dag in een psychose, gedwongen opname. Daarna jan 2013 direct weer ingesteld op Lithium, alle problemen snel voorbij (ook doordat ik als ervaringsdeskundige een episode als een griep beschouw, ik was ooit in 2005 er helemaal "klaar mee", het gedoe van een bipolair en wilde vooruit in het leven ipv blijven hangen in ellende). Lithium zal ik dus blijven slikken tot in lengte van dagen, vandaar mijn grote vriend. Het beschermt mij volledig en geeft me een volstrekt normaal leven. Waarom dan vijand? Af en toe wat last van bijwerkingen en verder... de reden dat ik het moet slikken is feitelijk mijn grote vijand in het leven.

21-01-2013 | Vrouw | 45
lithium
Middel gebruikt, maar werd er niet stabieler door, spiegel schommelde om onduidelijke reden. bijwerkingen, trillen, aankomen, haaruitval, gebit totaal naar de knoppen, droge mond, vergeetachtig, concentratiestoornis, slechter zien, en vast nog meer die ik liever snel vergeet. noooooit meer.

20-06-2011 | Man | 45
Slecht slapen
Kreeg problemen met de schildklieren, lever, gebit ging achteruit, geen zin in sexuele handelingen. Mat gevoel, had het gevoel dat ik niet leefde, en een condoom om me heen had, je wilt er wel uit, maar je kunt niet. Dronk 7 - 9 liter vocht per dag (niet aan te slepen) Deed van alles, maar het interesseerde me niets, kreeg er ook geen voldoening van als ik wat deed. Voelde[lees meer...] me elke dag klote.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum