Ervaringen met Lithiumcarbonaat

lithium

Bipolaire stoornis (62 meningen)
Clusterhoofdpijn (10 meningen)

Seroquel (631 meningen)
Quetiapine (314 meningen)
Abilify (278 meningen)
Zyprexa (201 meningen)
Risperdal (174 meningen)

28-11-2009 | Man
Manisch-Depresiviteit
Periodes blijven elkaar afwisselen. In het begin veel last van erg zweten,en niet tegen warmte kunnen.

27-11-2009 | Man
Bi-polaire stoornis
Het is een belangrijk medicijn voor mij, maar ik heb last van concentratie problemen waardoor ik ook slecht kan onthouden. Ook trillen mijn handen erg.

27-11-2009 | Man
Bipolaire Stoornis Type 2
Ik gebruik dit medicijn met name om stabiliteit in stemming te krijgen. Dit is daarvoor een doeltreffend medicijn, maar vraagt wel enige tijd (>6 maanden) om goed ingeregeld te worden en effectief te zijn. Na deze periode is de werkzaamheid afdoende, waarbij ik bewust gekozen heb voor een hoge dosering (behandeldosering 0,8 - 1,0 mmol/l) en geen onderhoudsdosering (0,6 - 0[lees meer...],8 mmol/l). Het werkingsgebied is zeer beperkt en ligt tussen de 0,6 - 1,0 mmol/liter bloed. Daarom moet je regelmatig bloedprikken om te zien of de dosering nog klopt. Verder kan het van invloed zijn op o.a. je nieren, schildklier en lever, deze worden ook middels bloedprikken onderzocht. Ik heb nu een teruglopende schildklierfunctie en zal mogelijk ter aanvulling een schildklierhormoon moeten slikken. Verdere bijwerkingen waar ik tegenaan ben gelopen zijn, ernstige slapeloosheid, obstipatie, concentratieverlies, krachtverlies, energieverlies, slechter zien. Veel van deze bijwerkingen zijn echter tijdelijk van aard, maar in sommige gevallen wel met een herhalend karakter.

16-11-2009 | Man
MDS
ik gebruik lithiumcarbonaat al een tijdje. ik gebruik het in combinatie met carbamazepine (tegretol). Mijn bloedspiegel is sinds deze combinatie altijd goed en dan praat ik over de waarde in m'n bloed van lithium. Tegen de tremoren (bijwerking) trillen met handen kun je een pammetje gebruiken, namelijk Lorazepam. werkt bij mij heel goed...Ook is lithiumcarbonaat een handig[lees meer...] medicijn want je kunt er geen zelfmoord mee plegen....als je eens denkt van ik neem de hele voorraad in, dan ben je voordat je de bodem ziet al aant kotsen.

23-08-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Mijn depressie werd er minder door, ging maar gedeeltelijk weg. Achteraf, na overstap op Lamotrigine, bleek ik me vele malen beter te kunnen voelen met Lamotrigine dan met Lithium! Geen libido meer. Ernstige bijwerking: nierproblemen. Nier werkt te hard waardoor ik 2x zo veel plas dan normaal. Gevolg: zeer ernstige dorst (uitdroging!), geen energie, moe moe moe. Moest om [lees meer...]deze reden wel stoppen. Gelukkig maar! Anders had ik nooit geweten dat dit medicijn mij niet goed hielp!

12-08-2009 | Vrouw
Stemmingswisselingen
Ik gebruik het nu 13 jaar en heb gemerkt dat het z'n werk goed doet. Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje veel moet slikken om mijn bloedspiegel te halen en hoop niet dat het dak er straks af gaat en ik niet meer mág slikken. Dan moet ik over op een ander middel en daar kijk ik niet naar uit. Wel zou ik graag nog een kilo'tje afvallen want je wordt er wél dikker van.

19-07-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Voor mij is het belangrijk dat ik de medicijnen inneem en daarom ben ik daar vrij stipt mee. Het bijkomende bloedonderzoek voor de Lithuimspiegel is weleens vergeten maar dat is alles. Door de duidelijke informatie en de goede uitleg van de behandelaar ben ik er zeker van dat er goed op me gelet wordt maar dat ik wel degelijk mijn eigen beslissingen neem.

09-06-2009 | Man
Manische depressiviteit
"Hallo Allemaal,

29-05-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Mijn spiegel schommelt nogal, dus regelmatige controle blijft belangrijk, mag niet indutten na verloop van tijd. Bijwerkingen zijn vaak onschuldig, maar zoals concentratie en geheugen zijn beduidend slechter geworden en dat is heel moeilijk te accepteren. Toch heb ik het middel nodig om een leven te lijden wat zowel voor mijzelf als mijn omgeving dragelijk is.

29-05-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Ik zag er tegenop om het te gaan gebruiken, maar er is voor mij is het enige dat (in combinatie met andere medicijnen helpt. Ik neem nu minder dan eerst en ik hoop nog verder te kunnen minderen.

15-10-2021 | Man | 23
lithium (400mg)
Bipolaire stoornis
Een tijd geleden werd mij lithium voorgeschreven voor een zogenoemde 'bipolaire stoornis'. Ik merk er eerlijk gezegd niet zo veel van, behalve dan dat ik minder snel chagrijnig ben (normaal gesproken kan ik een kort lontje krijgen als mijn dex voor ADD uitwerkt; nu is dat niet meer zo.) Zeker weten of dit door de Lithium komt doe ik niet. Verder blijf ik wel stabiel en zal[lees meer...] het wel doen wat het moet doen (geen idee??). De eerste keer dat ik het nam moest ik overgeven; de tweede keer ook. Erg goed zal het dus niet zijn voor de maag. Ik word nog steeds licht misselijk na bijna elke dosis maar hoef niet meer over te geven. Ik plan het ongeveer een jaartje te gebruiken en ga dan afbouwen en kijken hoe ik me voel zonder. Zonder Dexamfetamine deed het niets voor mijn depressieve stemming; enkel wel het gevoel dat het manisch worden lastiger is. Ik ondervind verder geen problemen (meer) van afvlakking en gevoelloosheid. Dit kan (uit ervaring) op het begin van de behandeling wel aan de orde zijn. Kortom; het doet 'vast' wat het moet doen, ik voel er niks meer van en de Dex trekt mij uit mijn depressieve episoden (bij mij veel meer aan de orde dan manische episoden.) Ik voel mij wel stabiel, en wellicht speelt Lithium hier een (grote) rol in. Ik weet het pas echt zeker als ik met de medicatie stop.

04-10-2012 | Vrouw | 23
Bipolaire stoornis
Ik ben begin juni opgenomen geweest voor mijn Bipolaire stoornis, daarnaast is er ook Borderline gediagnosticeerd. Wel ben ik erg moe van Seroquel, en kan ik ook de hele dag slapen. Waardoor mijn dag en nacht ritme is omgegooid. Obstipatie heb ik helaas ook wel.. Genoeg water blijven drinken dus bij Seroque En ik heb de hele dag honger..l Ik ben niet verslaafd aa[lees meer...]n dit middel en ook niet aan mijn Lithium, maar ik moet het slikken want anders word ik Manisch. Ik ben wel van 59 kg naar 69 kg gegaan. Maar ik ben begonnen met sporten en merk wel dat het daardoor minder word. Conclusie? Ik ben super blij dat er na 6 jaar sollen met mijn gezondheid nu eindelijk medicijnen zijn waardoor ik kan functioneren. En de bijwerkingen neem ik maar voor lief. Naar mijn mening is het gebruiksvriendelijk en kan je door kleine aanpassingen beter leven.

22-01-2016 | Vrouw | 24
lithium (400mg)
Bipolaire stoornis
'lichtere vorm' manisch-depressie' / rapid cycle. Prima mee te leven alleen bepaalde emoties zijn heftiger dan andere en helaas kan een stemming per situatie in een best rappe tijd verschillen. Begonnen met een antidepressiva (Sertraline), maar helaas kreeg ik hier nare bijwerkingen van zoals; nachtmerries, totaal geen libido, het hoogtepunt bereiken was mogelijk, maar hel[lees meer...]aas moest er wel een uur voor worden uitgetrokken en het naarste was toch wel niet meer kunnen huilen. Verder hielp het goed, geen stemmingswisselingen meer, geen nare in bed blijf dagen etc. Aangezien het met de tijd toch ging tegen werken dat ik geen emoties meer kon tonen, overgestapt naar litiumcarbonaat. Ik slik het nu ruim 2 maanden, ik kan weer huilen joepie! Alleen verder merk ik er niet veel van. Stemmingswisselingen slaan weer toe en daarnaast ben ik onwijs moe. Ik begrijp heel goed dat ieder voordeel ook zijn nadeel heeft, maar dan moet het wel iets toevoegen toch? Mijn vraag aan jullie is, hoe denken jullie hierover? en hebben jullie nog opmerkingen waar ik iets mee kan? Dank je wel

20-10-2012 | Vrouw | 24

19-06-2014 | Vrouw | 25
Bipolaire stoornis
Zit nog in de opbouw fase maar heb veel last van bijwerkingen. Kan moeilijk concentreren. Scherp stellen van mijn ogen gaat ook slecht. veel spierpijn hele zware arme en benen. Veel dorst en nog steeds heel emotioneel.. Hoop echt dat het helpt en dat de bijwerkingen snel wel zijn...helaas heb ik begrepen dat ze alleen erger worden hoe hoger de dosis en de mijne moet nog fl[lees meer...]ink omhoog...

29-05-2013 | Man | 25
Bipolaire stoornis
Lithium prima medicijn, alleen niet wanneer de dosering te hoog is. Bij mij werken de bijwerkingen te hevig. Waardoor ik me net een zombie voelde.