Ervaringen met Lithiumcarbonaat

Risperdal (174 meningen)

30-09-2015 | Man | 51
lithium (600mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb nu ruim 5 jaar de diagnose dat ik bipolair ben. Door het gebruik van lithium ben ik nu redelijk stabiel, niet alleen lithium heeft hier aan mee gewerkt maar ook een bewust veranderde levens stijl. Ik heb vanaf het begin last gehad van bijwerkingen, te weten een extreem droge mond trillende handen en een duizelig gevoel. Mijn schildklier begint nu op te spelen en [lees meer...]ben nu opzoek naar een alternatief. tot slot een effectief medicijn maar controle is een must.

09-10-2022 | Man | 57

26-12-2018 | Vrouw | 62
Bipolaire stoornis
Opgenomen in (..) ziekenhuis, na 2 weken observatie volgt ontslag. Medicatie Lithium voorgeschreven, gesprek met psychiater en later met verpleegkundige psychiatrie bij Riagg (…). Omdat ik doof ben is er een speciale geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden opgezet. Zo ben ik daar terecht. Na de lange periodieke gesprekken met dat verpleegkundige is er besl[lees meer...]oten dat ik de medicatie en bloedonderzoek via mijn huisarts krijg. Tot nu toe gaat het goed met mij, ik heb geen terugval gehad. Ik blijf alert op mijn geestelijke gezondheid. Niet teveel hooi in je vork nemen is erg belangrijk. Vertel aan je vrienden en familie over je stoornis. Zo krijg je begrip en respect.

09-12-2017 | Vrouw | 45
lithium (200mg)
Bipolaire stoornis
Het heeft mij echt gestabiliseerd. Ik ben hier enorm blij mee. De bijwerking dat je nieren kapot kunnen gaan is natuurlijk heel erg. Maar leven met bijna ieder jaar een opname in de psychiatrie is ook heel erg.

20-10-2016 | Man | 26
Bipolaire stoornis
Reden van gebruik: Tegen depressie / manie (1000mg: dus 1x200 en 400mg, en 1x400mg). Sinds het blijven gebruiken van lithiumcarbonaat na 9 maanden eindelijk optimale werking. Eerst had ik af en toe bijwerkingen maar zou ook kunnen door afbouw van andere medicatie of het blowen. Advies met dit medicijn; Geef het tijd! Blijven doorzetten met het gebruik ookal heb je aan het [lees meer...]begin gemiddeld / veel bijwerkingen! De vermoeidheid / darm en maagklachten gaan waarschijnlijk gewoon weg, ookal heb je een heel gevoelige maag! Het is het waard, want ik was nog nooit zo fit als met dit middel! Ps: Het gebruik van een kruid naast medicatie dat mijn energie zou verhogen (maca) heeft mij juist meer onrust en vermoeidheid gebracht (bleek dat de schildklierfunctie te hoog was en moest stoppen > was ik beetje afhankelijk van het middel en met mijn gevoeligheid destijds gaf dat waarschijnlijk samen met het gebruik van cannabis vermoeidheid).

05-10-2016 | Man | 45
Bipolaire stoornis
Lithium, al sinds 2002 mijn grote vriend, en vijand. In 2001 en 2002 bij elkaar 2 manische episodes uitmondend in psychoses gehad. Eind 2002 ingesteld op Lithium en sindsdien geestelijk herstel en goed dagelijks functioneren in maatschappij. Tot +/- 2005 'last' gehad van alle restverschijnselen, emotioneel etc etc maar geen nieuwe episodes. Toen eind 2011 (ik slikte toen o[lees meer...]ok nog onderhoudsdosis anti-psychotica) mijn psych voorstelde alle medicatie af te bouwen ging ik daarmee accoord, zo goed ging het. Prompt ging het tijdens de feestdagen 2012 mis, ik belande van de ene op de andere dag in een psychose, gedwongen opname. Daarna jan 2013 direct weer ingesteld op Lithium, alle problemen snel voorbij (ook doordat ik als ervaringsdeskundige een episode als een griep beschouw, ik was ooit in 2005 er helemaal "klaar mee", het gedoe van een bipolair en wilde vooruit in het leven ipv blijven hangen in ellende). Lithium zal ik dus blijven slikken tot in lengte van dagen, vandaar mijn grote vriend. Het beschermt mij volledig en geeft me een volstrekt normaal leven. Waarom dan vijand? Af en toe wat last van bijwerkingen en verder... de reden dat ik het moet slikken is feitelijk mijn grote vijand in het leven.

16-11-2015 | Man | 50
Bipolaire stoornis
Bijna 30 jaar lang was ik onder behandeling voor steeds terugkerende depressies, waarbij ik heel veel verschillende antidepressiva voorgeschreven heb gekregen. Tot 2 keer toe ondernam ik een suïcidepoging, voor mijn gevoel hadden die pogingen een sterk verband met de anti-depressiva die ik op dat moment slikte. Na jaren van therapie en medicijnen vroeg ik twee jaar geleden[lees meer...] een 2nd opinion aan bij een psychiater die mij lithium voorschreef. Sindsdien niet meer depressief geweest. Ik slik wel het merk Priadel, time-released, want van de gewone lithium werd ik misselijk.

11-04-2015 | Vrouw | 43
lithium (300mg)
Bipolaire stoornis
Als ik mijn medicatie neem, neem ik altijd een boterham van te voren tegen het misselijk worden. En ik neem ze het liefste in met karnemelk dan plakt niet tegen mijn verhemelte.