Bestaat uit:
Manisch-depressieve stoornis (41)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor bipolaire stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: bipolaire stoornis

03-03-2024 | Vrouw | 42

bipolaire stoornis

Op mijn 21 jaar is een bipolaire stoornis vastgesteld, hetgeen ik genetisch heb van mijn papa en andere familieleden langs zijn kant. Ik ben begonnen met antidepressiva+Depakine...hiervan kwam ik in gewicht 15kg bij, de werking weet ik niet meer, daarna begonnen met evenwel dezelfde antidepressiva + Lambipol en dat was fantastisch, voor het eerst ervaarde ik hoe het was om[lees meer...] 'normaal' te zijn, ik kon prikkels beter filteren, minder mentale moeheid, meer draagkracht en vrijwel geen stemmingswisselingen meer. Ik had in het begin wel bijwerkingen zoals hoofdpijn, geen eetlust, agitatie, spiertrekking met de hand bij kleine motoriek, sufheid en moe zijn. Die twee laatsten vond ik niet zo erg want ik had problemen met onrust en slapen, het werd eindelijk stil in mijn hoofd. Met antidepressiva ben ik ondertussen al jaren gestopt (na 17 jaar), niet nodig zei mijn nieuwe arts. Ik neem nu Lambipol 250mg. Ik heb niet echt (opvallende) bijwerkingen.

15-02-2024 | Vrouw | 38

overgewicht emotionele afvlakking

Ik heb bipolaire stoornis type 2. Ik gebruik al enkele jaren olanzapine, nu 10 mg. Het werkt heel goed voor mij tegen de hypomanieën. Zodra ik afbouw, krijg ik een nieuwe episode. Ik heb vrijwel alle bipo medicijnen uitgeprobeerd, maar olanzapine werkt het beste, samen met lithium. Wel 13 kg aangekomen. Het verandert je stofwisseling en je krijgt veel meer eetlust. Dit vin[lees meer...]d ik uiteraard heel vervelend. Daarom heb ik nu metformine gekregen om de eetlust te remmen.

22-01-2024 | Man | 17
Bipolaire stoornis
Onze zoon veranderde in een soort zombie en kwam 15 kg aan. Verder heeft het in onze ogen eigenlijk nauwelijks het gewenste effect gehad. Dit medicijn zou in mijn ogen onmiddelijk verboden moeten worden. Niet aan beginnen heeft de grote voorkeur.

Xeplion

15-01-2024 | Vrouw | 48
paliperidon
Bipolaire stoornis
Moet dit produkt gebruiken tegen mijn wil , ben helemaal niet tevreden ervan , zie der geen positieve dingen van

16-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Inmiddels ben ik van 2,5 mg per dag naar 1,25 mg per dag overgestapt. Ik snijd de pilletjes doormidden met een scherp keukenmes, dat gaat steeds gelijkmatiger. Ik had de eerste week ontwenningsverschijnselen maar ben nu stabiel. Mensen met slaapproblemen zou ik de medicatie wel aanraden. Ikzelf ben er na 10 jaar zonder enige episode wel klaar mee. Mijn thuisfront, werk e[lees meer...]n huisarts steunen mijn wens om helemaal te stoppen. Het advies is om de 1,25 mg straks niet nog meer te verdelen maar in een keer terug te gaan naar 0.

Fluoxetine

12-11-2023 | Vrouw | 40
fluoxetine
Bipolaire stoornis
Dit medicijn had ik 20 jaar geleden al moeten krijgen het werkt geweldig. De eerste maand wat bijwerkingen gehad die vanzelf verdwenen. Daar moet je even doorheen bijten. Alleen fysiek is er wat minder kracht ontstaan, niet hinderlijk. Kan gewoon sporten en werken. Wel iets last van gauwer moe zijn. Maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen. Heb weer een goed en geluk[lees meer...]kig (sociaal) leven.

07-11-2023 | Vrouw | 48
Bipolaire stoornis
Tien jaar geleden voor het eerst gebruikt nav manische periode. Gestart met 2,5 mg en nooit verhoogd of verlaagd. Nu al tien jaar klachtenvrij. Ik zou willen afbouwen maar weet niet hoe omdat de tabletten niet deelbaar zijn. Ik vergeet bewust soms een pilletje en de dag erna ben ik dan fitter. Heb het nu twee keer 1 dag wel en 1 dag niet geslikt maar dat leidt tot slaappro[lees meer...]blemen. Tips zijn welkom!

Abilify

01-11-2023 | Vrouw | 42
aripiprazol

18-10-2023 | Vrouw | 64
Bipolaire stoornis
Priadel was de goede vorm van lithium. Door de vertraagde afgifte werd ik er niet misselijk van. Bijwerkingen, vooral vergeetachtigheid waren de reden te willen veranderen van medicatie. Ook is bekend dat lithium slecht is voor de nieren bij langdurig gebruik. Per ongelijk bij startdatum lamotrigine een verkeerde datum in gevuld. Lamotrigine gestart naast priadel en pri[lees meer...]adel in 3 maanden afgebouwd.

18-10-2023 | Vrouw | 64
Bipolaire stoornis
Na 17 jaar lithium was het verstandig over te stappen op een ander middel ( moest er zelf om vragen🙄). Concentratie enorm verbeterd. Kan ook weer boeken lezen. Stabiliteit verbeterd. Heel geleidelijk gaan de vele kilo' s er weer af die er in de lithium periode bij gekomen waren. Emotioneel niet meer zo afgevlakt, dat vind ik heel fijn. Intussen een heel lage dosis . Ik [lees meer...]ben nu 64 jaar. Bi-polariteit lijkt milder te worden bij het ouder worden. Dat zag ik ook bij mijn vader en broer. Ik mag stoppen van de arts, maar wil het niet. Mocht er toch een episode komen, is mijn lichaam aan dit middel gewend en kan ik sneller ophogen. Bijzonder is dat mijn dochter dit middel gebruikt vanwege epilepsie. Onverwacht logeren bij elkaar is dan geen probleem: medicatie is er wel 😄

Depakine

13-10-2023 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Ik ervaar deze schokjes ook in benen! Dacht hierbij nier eens aan mijn depakine gebruik

Acemap

13-10-2023 | Vrouw | 37
penfluridol
Bipolaire stoornis
Verschrikkelijke middel. Ik naam 20mg 2xper week, ben bipolair, ben ondanks de inname van de middel meerdere keer manisch-psychotisch geweest, maar er was een aanleiding namelijk drugs gebruik, ik ben 15kilo aangenomen en mijn menstruatie was helemaal gestopt, ik ben 37 dus nog te vroeg hé. Het is een kunt middel die niet werkt of juist hele slechte invloed heeft op het li[lees meer...]chaam. Steeds nachtmerries en slecht slapen zijn ook alchemene bijwerkingen bij azemap. Sinds kort geleden gestopt en vanavond vandaag overgestapt op abilify. Abilify naam ik oom vroeger, die werkt perfect bij me, jij bent energiek en komt niet aan. Dus nu afwachten om weer af te vallen.

02-09-2023 | Vrouw | 31
Bipolaire stoornis
Werkt goed als de spiegel juist is. Heeft enige bijwerkingen.

Depakine

21-08-2023 | Vrouw | 66
Betrekkingsgedachten Oververmoeid Veel huilen

14-07-2023 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Nu week 8 300mg. Nog geen beterschap,agressief en sinds vorige week (week 7) suf,heel moe + 4jaar escitalopram 20mg.

05-06-2023 | Man | 63
Bipolaire stoornis
Ik neem Lambipol al een jaar. Sindsdien heb ik geen bipolaire stoornis meer gehad. Echter, ongeveer vanaf het moment van inname, voel ik mij emotioneel totaal afgevlakt, alsof ik geen emoties meer heb. Geen vreugde meer, en ook geen verdriet. Woorden zijn te veel geworden. Ik spreek nog amper, ontloop contacten, ook in mijn huwelijk. Het valt mijn omgeving op...

28-04-2023 | Vrouw | 52
Bipolaire stoornis
Al 8 jaar heel tevreden over werkzaamheid tegen terugkerende depressie. Lamotrigine gaat echter niet samen met overgangshormoon oestrogeen (estradiol). Daling van de lamotrigine bloedspiegel met 40%(!) en een depressie tot gevolg. Ophogen van de lamotrigine is noodzakelijk en is geen probleem. Helaas staat dit (nog) niet in de bijsluiter. Lareb gaat er wel over publicer[lees meer...]en.

Camcolit

30-03-2023 | Vrouw | 67
Bipolaire stoornis
Lithium wordt altijd gegeven bij de bipolaire stoornis. Het middel helpt mij goed maar de bijwerkingen zijn erg. Als ik ze voor de nacht vergeet slaap ik niet.

Quetiapine

24-03-2023 | Vrouw | 37
quetiapine
Bipolaire stoornis
Ik ben dit middel gaan gebruiken naast lithium en depakine, omdat die mijn stemming onvoldoende stabiliseerden. De gedachte was dat dit van tijdelijke aard zou zijn, maar helaas lukt het mij niet om af te bouwen. Twee keer geprobeerd en daardoor in een ernstige depressie beland. Of dit de stoornis is die zich dan openbaart, of onttrekkingsverschijnselen van de quetiapine z[lees meer...]ijn weet ik niet, maar ik durf er niet meer vanaf te stappen nu

28-12-2022 | Vrouw | 58
Bipolaire stoornis
Dit middel heeft mij 8 jaar levensgeluk gekost. Wanneer de neuroloog niet had ingegrepen was ik er nog niet van af. De oplossing zat bij de Dekapine: van 3 naar 4 en ik ben zo gezond als een vis. Ook flink afgevallen. Afbouwen wat echt heel zwaar. Eerst ging het te snel. Heeft me totaal 8 maanden gekost en daarna werd ik ziek omdat ik die 4de Dekapine nog niet slikte.

Valproinezuur / Natriumvalproaat

19-12-2022 | Man | 60
Bipolaire stoornis
Dit medicament werd mij in samenhang met zyprexa(Olanzapine) voorgeschreven. Bij oorspronkelijk gebruik, Olanzapine (Zyprexa) aan het begin v/d dag en natriumvalproaat 's avonds raakte mij dag/nacht ritme in de war. De zyprexa had een slaapwekkende werking en natriumvalproaat een activerende werking. Heb de inname omgedraaid. Zyprexa 's avonds en Natrium valproaat ' s o[lees meer...]chtends. De dosering is aan de lage kant vanwege, het niet acute stadium van de bipolaire stoornis. (Onderhouds medicatie)

Quetiapine

04-11-2022 | Man | 30
quetiapine
Bipolaire stoornis
Helpt met slapen en tegen moodswings. Maar eigenlijk voelde ik gewoon niet meer, was ik er gewoon niet meer. Later bij 50mg snelle afgifte nog wel enkele keren als inslaper gebruikt wanneer episode op de loer lag.

Lithiumcarbonaat

04-11-2022 | Man | 30
Bipolaire stoornis
Sinds het gebruik van Lithium nu 5 jaar geen manische en gemengde episodes meer gehad. Enkele hele korte hypomane episodes. Depressies komen nog wel voor maar meestal in minder extreme vorm en veel minder vaak. Zelf verdraag ik het heel goed. Bijwerking is misschien dat ik wat meer afwezig ben dan normaal, en wat sneller moe, wellicht wat afgevlakt maar ik kwam van queti[lees meer...]apine af (wat mij een Zombie maakte) dus dat merkte ik niet zo in het begin. Ik voelde me eigenlijk voor het eerst in mijn leven "normaal". Ik heb het een tijd samen geslikt met depakine en fluoxetine. Na 3.5 jaar deze langzaam en succesvol afgebouwd. Na 200mg LithiumCarbonaat afbouwen merkte ik een enorme onrust en agressie, dus dat plan weer gestaakt voor een andere dag.

03-11-2022 | Vrouw | 50
Bipolaire stoornis
Priadel werkt perfect als je er goed op bent ingesteld qua hoeveelheid. Ik ben al 9 jaar zeer tevreden en stabiel. Enige minpunt is dat ik 10 kg ben aangekomen. Ik pak meer suikers in vooral cola en snoepgoed sinds ik Priadel 800mg per dag slik. Voorheen Seroquel gebruikt voor 2 jaar wat erg wisselend was voor mijn stemming

Lithiumcarbonaat

09-10-2022 | Man | 57

11-09-2022 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Na allerlei medicijnen geprobeerd te hebben heeft mirtazapine 30 mg het gewenste effect. Geen depressie en manische periodes meer. Geen bijwerkingen. Bipolaire stoornis geheel onder controle

Escitalopram

06-09-2022 | Vrouw | 38
escitalopram
Bipolaire stoornis
Hallo medegebruikers... Ik; vrouw van 38. Altijd 73 kilo gewogen, na start 5mg nu 10 mg. Inmiddels 85 kilo. Heftige tremor, niet in staat om auto te rijden, supervergeetachtig vermoeid en "wattig" hoofd. Geen fijn medicijn hoewel mijn stemming iets aan de beterende hand is. Ingezet voor pittige depressie. Na maanden nu pas iets beter te pas. Echter de gewichtstoename ma[lees meer...]akt me weer depressiever. Hiernaast gebruik ik nog lithium. Wordt er doodmoe van met al die bijwerkingen en kan met moeite mijn gezin draaiende houden. Hoop maar op verbetering. Eet gezond en beweeg voldoende, kom toch steeds meer aan. Voor mijn werk moet ik er gewoon goed uitzien, nu durf ik niet eens met mijn kinderen naar het zwembad omdat ik me moddervet voel. Super opgeblazen buik. Afgelopen weekend vroeg iemand mij zelfs of hij me mocht feliciteren met mijn zwangerschap?! Zucht...

04-09-2022 | Vrouw | 28
Bipolaire stoornis
Ik ben erg blij dat dit middel bestaat. Van ieder medicijn hoor je altijd horror verhalen, maar lithium werkt gewoon goed. Voor mijn psychoses kreeg ik seroquel voor geschreven ( een antipsychoticum) Maar hier werd ik zeer depressief van, en mijn schildklier functie ging erg achteruit. In combinatie met eetbuien ben ik toen flink aangekomen. Toen ben ik de seroquel af g[lees meer...]aan bouwen en begonnen aan lithium (1000mg) en er is een wereld voor mij open gegaan. Ik voel me niet meer depressief, ik ben gewoon echt weer mezelf.

13-08-2022 | Vrouw | 61
Bipolaire stoornis
Na een periode van antdepressie middelen en lithium Waar ik een zombie van werd 10 jaar zonder medicijnen geweest. Hierbij had ik wisselend 6 tot 10 maanden een goede licht hypomane periode. Echter ook 4 tot 6 maanden sociale angst en milde depressie. Nu paar weken lamotrigine en na eerste week al uit depressie gekomen! Bij opbouw naar 100 mg ineens Vreselijke hoofd[lees meer...]pijn en meer wakker worden. Nu op 50 mg overgegaan en ga bloed laten prikken om Therapeutische waarde te bekijken.

12-08-2022 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Ik neem deze medicatie al 8 jaar voor mijn bipolaire stoornis (type 2). (merknaam lambipol, 200mg) Nooit iets van bijwerkingen gehad, ook niet bij de opstart ervan. Zeer tevreden over de werking ervan, het stabiliseert mijn stemmingswisselingen goed, ze zijn er nog wel, maar niet meer zo intensief als voor de start van de medicatie. Mijn leven met bipolair zijn is er e[lees meer...]cht wel draagbaarder door geworden.