ziekte

Bestaat uit:
Manisch-depressieve stoornis (41)

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor bipolaire stoornis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: bipolaire stoornis

06-06-2021 | Vrouw | 51
Bipolaire stoornis
Het helpt mij stabiel te blijven. De gewichtstoename vind ik niet fijn. 8 tot 10 kg. Ik ben erg sportief. Ik weet gezond en weinig. Wil evt overstappen op carbamazepine.

Lambipol

05-06-2021 | Vrouw | 51
gewichtstoename

04-06-2021 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Ik voel me chronisch moe , mijn hersenen lijken een gatenkaas ik kan niks onthouden en een gesprek volgen kost veel energie omdat ik snel de rode draad van het verhaal kwijt ben. Huishouden lukt niet door de vermoeidheids klachten .

31-05-2021 | Man | 49
Bipolaire stoornis
Ik slikte 200mg Lamotrigine en mijn psychiater schreef aanvullend 5mg Zyprexa voor want het zou de werking van de Lamotrigine versterken. Ik werd er zo slaperig van dat ik teruggezet ben naar 2,5mg. Nu, bijna twee jaar later en drie maanden geen alcohol later, word ik weer heel slaperig. Ik stop met de olanzapine. Verder niet gemerkt dat ik andere bijwerkingen heb. Zo’n 5k[lees meer...]g zwaarder geworden met een flinke eetlust. Het stoppen met alcohol en overgaan op een 100% plantaardig dieet hebben zowel de 5kg extra eraf gehaald als mijn hongergevoel laten verdwijnen.

Parnate

27-05-2021 | Man | 63
tranylcypromine
Bipolaire stoornis
Al jarenlang lijd ik aan ernstige bipolaire stoornis . Veel verschillende medicijnen gebruikt. Allemaal met weinig succes. Met name de depressie periodes zijn lang en zwaar. Regelmatig afgewisseld met ernstige Manische periodes. Daarvoor 3 keer opgenomen geweest inclusief isoleercel . Vreselijk . Nu alweer bijna 1 jaar in een zware depressie . Mijn psychiater heeft [lees meer...]als laatste optie Parnate / tracydal voorgeschreven .Dit medicijn zou al na een paar weken verlichting moeten zo lees ik overal. Gebruik het nu al ruim 2 maanden zonder effect. Iemand ervaring daarmee? Ben ik te ongeduldig ? Verhoging van de dosering heeft volgens mijn psychiater niet veel zin. Maar wat dan wel? Naast tracydal gebruik ik ook valopraat als stemming stabilisator . H

17-05-2021 | Vrouw | 29
Bipolaire stoornis
Hallo ik gebruik nu al een paar jaar zyprexa olanzapine. Het helpt mij tegen angst en psygoses maar ben wel ontzettend moe heel veel slapen. Ook zou ik niet te hoge dosis nemen want dan kan je een bewegingstoornis krijgen wat ik dus had. Echt verschrikkelijk !!! Dus kijk uit. Ook ben ik nog steeds depressief en voel ik spanningen. Eerst durfde ik helemaal niks omdat ik pa[lees meer...]niekaanvallen had. Maar het werkt dus wel om rust te krijgen.

14-05-2021 | Vrouw | 34
Bipolaire stoornis
Niet tevreden met dit medicijn. Ongeveer een half jaar geslikt. Heel veel bijwerkingen van gehad. Hielp mij niet uit de depressie

Quetiapine

08-05-2021 | Vrouw | 26
quetiapine
Bipolaire stoornis
Ik ben vorig jaar voor het eerst in een manie beland, met daarop volgend een zware depressie. Ik ben uit de depressie gekomen door de quetiapine. De quiteapine heeft mij geholpen met het slapen, de emotieschommelingen zijn afgenomen. Aan het begin van het gebruik voelde ik mij heel erg versuft, en alsof ik 'niet leefde' ik ervaarde alles alsof ik vanaf een afstand meekeek.[lees meer...] Na 1 week waren deze klachten verdwenen en ervaarde ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige nadeel is een erg droge mond wanneer ik wakker word.

22-04-2021 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis
Eerste instantie leek het prima te gaan maar op dag 3 wilde ik het liefste zelfmoordplegen. Alleen maar huilen en nog zwaarder in depressiegevielens dan dat ik ooit had meegemaakt. Accuut moeten stoppen en nkg ruim 2,5 dag naweeën gehad

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik vind de depakine erg matig werken. Ik heb de afgelopen maanden meerdere medicijnen geprobeerd februari 2020 lithium maar daar kwam ik ook enorm van aan en ik was de godganse dag misselijk. Eind juli 2020 heb ik ook nog 8 mnd de yasmin anti concepiepil geslikt en lichttherapie geprobeerd. De anticonceptiepil werkte niet en veranderde de stemming extremer door de hoeveelh[lees meer...]eid hormonen de lichtlamp deed wel iets voor me. Ik slik ook dagelijks 9 druppels vitamine D3 zo'n 2000 iu

Abilify

17-03-2021 | Vrouw | 43
aripiprazol
Bipolaire stoornis
Ik heb 5 jaar geleden een eenmalige psychose gehad. Daarna veel stemmingswisseling vooral depressies. Sinds april 2019 2x 500 mg depakine Chrome. Ontzettend aangekomen 20 kilo afgevlakt en nog steeds maandelijkse schommelingen door pms (Pre Menstruatie Syndroom).Nu de depakine af aan het bouwen en begonnen met abelify buiten de misselijkheid en de obstipatie weinig klachte[lees meer...]n. Dus positief tot nog toe.

03-03-2021 | Vrouw | 42
Bipolaire stoornis
Ná 7jr gebruik er nu zelf voor gekozen te stoppen met dit medicijn. Ben alsnog depresief en al mijn creativiteit is verdwenen .. De bijwerkingen krijgen de overhand. Dit middel heeft destijds mijn leven gered en ben dankbaar dat het bestaat maar ga nu afscheid proberen te nemen ,het afbouwen is begonnen en valt me nog niet tegen. We zullen zien..

Camcolit

04-02-2021 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Hallo, ik gebruik nu al enkele jaren Camcolit in combinatie met Amisulpride. Ik ben blij want ik heb geen manische of depressieve perioden meer. Maar ik heb wel lastige bijwerkingen zoals vergeetachtigheid en vermoeidheid. Ik merk dat ik op mijn werk (zorg) regelmatig iets vergeet en dat ik snel moe ben. Een lang gesprek vind ik uitputtend en ik heb het moeilijk om lange f[lees meer...]ocus te houden. Mensen zeggen me ook dat ik soms "afdwaal" in een gesprek . Zijn er nog mensen met deze vervelende bijwerkingen?

14-12-2020 | Vrouw | 33
Bipolaire stoornis
Het heeft erg goed geholpen tegen mijn psychotische klachten. Deze zijn helemaal verdwenen en ik kreeg rust in mijn hoofd. Ik ben wel in 8 maanden 20 kilo aangekomen doordat ik veel meer trek kreeg. Heel erg vervelend dus.

29-11-2020 | Vrouw | 52
Bipolaire stoornis
Dit medicijn is puur gif

14-10-2020 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik heb een bipolaire stoornis type II met Ultra Rapid Cycling. Dit middel is voor mij een echte uitkomst geweest. Na een jaar stuiteren tussen manieën en zware depressies werd ik eindelijk stabiel. De inwerkperiode is wel erg lang, ik kan rustig zeggen dat ik pas na +/- een jaar gewend was aan het middel en deze optimaal werkte. Ik heb hier uiteindelijk nog Depakine bij no[lees meer...]dig omdat Lithium niet afdoende is. Ik ben zo'n 15 kg aangekomen in de periode dat ik aan de Lithium ging, maar niet alles kan ik toeschrijven aan het medicijn. Het helpt in ieder geval niet. Schildklier moet duidelijk harder werken door Lithium. Ik heb soms trilhanden waardoor soep eten enigszins uitdagend word. Dit vormt voor mijzelf echter niet zo'n groot (sociaal) probleem. Ik zat eerst op een hoge therapeutische waarde maar schoot na inname door naar bijna-toxisch waardoor ik nu op een lage therapeutische waarde moet zitten. Lithium is zeker geen paracetamolletje en heeft kan extreem vervelende bijwerkingen hebben maar voor mij wegen die in ieder geval wel op tegen de nadelen voor wanneer ik het middel niet zou nemen.

23-09-2020 | Man | 31
Bipolaire stoornis
Icm fluoxetine (40mg) effectief voor depressie, angst en paniekstoornis. 20kg aangekomen.

Lamotrigine

22-09-2020 | Vrouw | 30
Bipolaire stoornis
Heeft me uit een zware depressie geholpen. Zorgt ervoor dat ik me alleen zo af en toe depressief voel. Heel efffectief tegen depressie op lange termijn maar met een vieze smaak.

14-09-2020 | Vrouw | 52
Bipolaire stoornis
Na een reeks van medicijnen (lithium, depakine, risperdal en abilify) nu al een aantal maanden tevreden met Fluanxol. De prettigste van allemaal tot nu toe met de minste bijwerkingen. Abilify was ook redelijk totdat het veranderde in Aproprizol. De laatste inname van Apropizol was een en al ellende. Afvlakking van gevoel en kilo’s aangekomen. Nu met Fluanxol veel beter te [lees meer...]doen. De overtollige kilo’s zijn er moeilijk af te krijgen, maar ook niet aangekomen. Wel wat vermoeid, maar niet te vergelijken met de vorige medicijnen. Of het de stoornis onder controle houdt moet nog blijken. Ik ben door alle genoemde medicijnen heengegaan. Ik ben nu zeer tevreden hoe het gaat.

Invega

01-09-2020 | Vrouw | 34
paliperidon
Bipolaire stoornis
Hallo, Ik zelf ben in 2018 gestart met invega. Middel werkte vrijwel meteen in op mijn brein : - ik ervaar minder prikkels, angst, en ben meer stressbestendig Als ik het niet neem ben ik zeer angstig en hooggevoelig , ik kan hierdoor amper de dag door. Herkenbaar? Ik neem het middel dus als demper en het helpt mij om mijn opleiding tot zorgkundige af tr werken. Om voor[lees meer...] mijn familie en vooral voor mezelf een stabieler, rustiger leven te hebben. Ik kreeg het voorgeschreven omdat ik in een psychose was beland. Men dacht aanvankelijk dat dit gerelateerd was aan mijn verleden met middelenmisbruik. Echter nu, twee jaar later, is de diagnose bipolair vastgesteld. Dit verheldert enorm waarom ik dit best mooie leven amper aankon, en constant zaken betrok op mezelf. Het grote nadeel is dat je er eetbuien van krijgt. Ikzelf ga hiervoor naar een dieetgroep. Ik was vroeger een heel slanke vrouw , maar niet gelukkig. Ik verkies mentale sterkte boven het perfecte maatje 36. Aan iedereen veel succes gewenst , Warme groet

27-07-2020 | Vrouw | 64
Bipolaire stoornis
Sinds 40 jaar neem ik Lithium maar wegens nierbeschadiging moest ik de dosering sterk verminderen. Daarom schreef men mij depakine voor. Ik neem nog steeds Lithium (maar in beperktere hoeveelheid dan wat noodzakelijk is voor de therapeutische grens). Sinds ik depakine neem is mijn levenskwaliteit sterk naar beneden gegaan. Ik overweeg dan ook om af te bouwen.

Lithiumcarbonaat

19-07-2020 | Vrouw | 68
Bipolaire stoornis
Ik heb 27 jaar lang Lithium geslikt wegens een bipolaire stoornis, de depressiviteit bleef alsmaar aanwezig. 5 jaar geleden schildklierziekte gekregen, oorzaak Lithium 2 jaar geleden hartfalen gediagnosticeerd, oorzaak Lithium Gevolg onmiddellijk stoppen met Lithium En daar weer het gevolg van: afwezigheid van elk depressief gevoel, er gaat een nieuwe wereld voor mij o[lees meer...]pen. Nou moet ik nog blij zijn met mijn verminderde hartfunctie anders had ik nooit in mijn leven nog een paar jaar gehad zonder enig gevoel van depressiviteit.

Lithiumcarbonaat

06-07-2020 | Vrouw | 47
Bipolaire stoornis
Ik heb na lang gebruik van een ander medicijn diabetes ontwikkelt en Lithium heeft op diabetes een negatieve uitwerking. de waarden zijn veel te hoog. dit geeft extreme moeheid, en een disfunctioneren. Lithium helpt wel goed voor de bipolaire stoornis. geeft meer rust in het hoofd en maakt rustiger. dit medicijn slik je voor lange tijd en om de drie maanden moet je bloedpr[lees meer...]ikken ter controle van de spiegel.

07-06-2020 | Vrouw | 63
Bipolaire stoornis
Ik gebruik dit middel al jaren . Ik slik dit samen met Natriumvalopraat 300 mg wat in principe hetzelfde is. Ik gebruik DEPAKINE CHRONO , dit geeft een gereguleerde afgifte over de hele dag. Ik gebruik dit middel al vele jaren, ben de tel kwijt geraakt. als je denkt last te hebben van dementie: Bij mij is dat vaak leeftijd gerelateerd (ik ben nu 63) Gewoon niet op woo[lees meer...]rden komen en vergeetachtigheid. Vergeetachtigheid komt trouwens steeds meer bij de jeugd voor, we verwerken nu per dag ongeveer evenveel informatie wat vroeger de mensen in een heel leven verwerkten.

Citalopram

18-05-2020 | Vrouw | 66
citalopram
Bipolaire stoornis
ik slik nu al ruim 20 jaar dit medicijn en tot nu toe tevreden. Vanaf begin van deze maand krijg ik steeds meer depressieve buien en ga waarschijnlijk hogere doses vragen aan mijn huisarts.

13-05-2020 | Vrouw | 39

Escitalopram

28-04-2020 | Man | 54
escitalopram
Bipolaire stoornis
Sinds mijn puberteit ben ik geplaagd door een bipolaire stoornis. Later trachte ik met overdadig werken ( 14-16 uur per dag) het te onderdrukken maar na 20 jaar crachte ik. Dan volgen intussen 13 jaar van therapie en afwissend medicatie gebruik zonder al te veel soelaas. Mijn 4 de psychiater schreef mij welbutrin 450 of en lambipol 200mg voor. Eerlijk gezegd ging[lees meer...] er voor mij een nieuwe wereld open. Voor het eerst sinds tientalle jaren kon ik het leven weer aan. Na anderhalf jaar doofde het effect en kreeg ik escitalopram 5mg erbij. Het was voor mij de laatste hoop. Het was erop of eronder. Al heel snel had het resultaat. Ik kon normaal functioneeen en kreeg ik waarrempel een geluksgevoel en zag ik alles weer in frisse kleuren. Nu een half jaar verder met de max. dosis van 20 mg verdwijnt stilaan het effect. Blijkt intussen dat ik opgescheept zit met diabetis verschijnselen. Momenteel is het nog leefbaar maar als ik terug herval ... . butrin

16-04-2020 | Man | 53
Bipolaire stoornis
Rampzalig middel, hele vervelende bijwerkingen, s nachts wakker liggen door het vele plassen, duizelig in de ochtend, wazig zien, haaruitval, tremoren, en de angst voor toxische waarden.

Lamotrigine

13-04-2020 | Vrouw | 28
Bipolaire stoornis
Dit middel heeft in vergelijking met andere medicijnen maar weinig nadelen. Ik slikte hiervoor nortritriptyline (TCA antidepressivum), maar stopte ermee door afasie en me constant stoned/wazig te voelen. Van lithium kreeg ik erg last van mijn huid. Ook nam door beide middelen mijn gewicht toe. Toen ik stopte verdween dat weer, maar begonnen ook weer de onstabiele periode[lees meer...]s. Na twee jaar zonder antidepressivum of stemmingsstabilisator begon ik begin februari met lamotrigine na een depressie van vijf maanden. Na 6 weken merkte ik verschil en na 8 weken was het eindelijk geen lijdensweg meer om op te staan. Ik sta nu zelfs energiek op met zin om aan de slag te gaan. Ook angsten zijn minder. Ik slik het in combinatie met een lage dosis quetiapine en neem incidenteel diazepam. Natuurlijk werken medicijnen bij iedereen anders, maar ik zou lamotrigine zeker aanraden aan mensen met een bipolaire stoornis type 2!

Escitalopram

02-03-2020 | Man | 54
escitalopram
Bipolaire stoornis
Als je jaren in een donker grijze zone leeft dan wegen voor voor mij de nadelen niet op tegenover het leven wat ik nu kan leiden na al die tijd. In het verleden heb ik wel problemen gehad met ijn suikerspiegel maar dat heeft zich gelukkig na 1 jaar hersteld na het beëindigen van inname. Dus het is mij wel aangeraden op mijn gewicht te letten, en dat is bij het gebruik [lees meer...]dubbel moeilijk. Depressie en diabeet is helemaal een onmogelijke combinatie voor mij

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2575)
Depressie (2076)
Angst & paniekstoornis (2006)
Hoge bloeddruk (1452)
Blaasontsteking (1053)