lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 5

20-06-2016

Bipolaire stoornis

Na eerdere behandeling met Depakine (en ontkenning van de diagnose) zelf gekozen voor Lithium (Priadel). Ik was bang dat ik met sporten en dus transpireren last zou krijgen van bijwerkingen. Ik ben hierin gerustgesteld door mijn behandelaar. Naast medicatie heb ik ook mijn werkbelasting aangepast en inzicht gekregen in de signalen van mijn lichaam die aangeven dat ik aan e[lees meer...]en grens zit. Na het starten voel ik mij al 3 jaar zeer prettig. Geen depressies en ook geen (hypo)manieën. Mijn gevoelsleven is eerder verbeterd dan afgevlakt. Het enige nadeel is dat mijn fijne motoriek soms wat minder is. Vooral in handen: Bv het eten van soep met een lepel. Samengevat kan ik zeggen dat ik een gemotiveerde gebruiker ben. Was ik er maar eerder aan begonnen.
03-11-2015

Bipolaire stoornis

Ik heb dit middel al eerder gebruikt, maar dit is mijn meest recente periode. Inmiddels ben ik, in overleg met de specialist, gaan afbouwen. De reden hiervoor is vooral dat ik ontevreden ben met de werking van het medicijn. Ik gebruikte het profylactisch, dat wil zeggen dat ik het slikte ter voorkoming van een nieuwe episode. Hoewel er zich in die periode geen 'echte' epis[lees meer...]ode is geweest, heb ik wel last gehad van stemmingswisselingen. Ook suïcidale gedachten. Indien ik een tijdje gestopt ben, het afbouwen duurt 3 maanden, zal ik nogmaals mijn verslag updaten. Het medicijn is wel gemakkelijk in gebruik, maar het kent niet een sterke werking, zoals ander middelen dat wel hebben. Een voordeel is wel dat de bijwerkingen, behalve trillende handen en misschien meer dorst niet echt expliciet zijn. Ik denk dat er wel degelijk cognitieve bijwerkingen van Lithium zijn, daarnaast is het heel slecht voor je nieren.
31-05-2015

Manisch-depressieve stoornis

18-02-2015

Chronische depressie

Na 30 jaar depressieve episodes en vele antidepressiva die niet werkten, was ik met priadel binnen een maand van mijn ernstige depressie af. Nu al ruim een jaar stabiel.
09-02-2015

10-11-2014

Priadel (lithium)

ik gebruik Priadel al bijna 25 jaar. Het heeft mij goed geholpen. Ik wilde het niet levenslang gebruiken en ben er in totaal 3 keer mee gestopt. Na het stoppen ging het 'n half jaar goed en dan werd ik weer steeds depressiever en begon ik weer met de Priadel. Nu ben ik al jaren overtuigd van zijn goede werking voor mij. Dit hele jaar gaat het minder goed. Er is ook vana[lees meer...]lles gebeurd, maar dat is achter de rug en nog steeds schiet ik héél snel in de stress en alles kost veel moeite. Van de huisarts heb ik nu een verwijzing naar de GGZ. Ik wil de Priadel zeker niet kwijt, maar een informatief gesprek om te kijken wat er mogelijk is en of bepaalde stofjes in de hersenen wel in balans zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
30-08-2013

Bipolaire stoornis

Ik slik nu ruim anderhalf jaar Priadel en mijn leven is in zeer positieve vorm veranderd! Ik verzand niet meer in de depressieve periodes, soms enkel wat moe of afgevlakt (meestal omdat ik de avond ervoor wat pinten heb gedronken, voorheen bestonden katerige dagen uit emotionele uitputtingen). De manische buien heb ik nog steeds, zij het wat minder heftig en ik v[lees meer...]erlies de controle niet (geen gekke acties meer). Heerlijk! Want laten we eerlijk zijn, die manische buien zijn best leuk! En nu dus zonder negatieve gevolgen. Verder gaat het prima met nieren en schildklieren, geen tremors of gewichtstoename. Komt wellicht door de lage dosering: 800 mg/dag. Zoals eerder genoemd drink ik nog steeds alcohol. Ik weet het, wordt afgeraden. Heb wel opnieuw mijn grenzen moeten verkennen. Bij te veel drinken, ben ik een paar dagen apathisch. Nu drink ik veel spaatjes rood tussendoor en is er niets aan de hand. Mijn libido is niet verminderd of toegenomen., althans niet door de Priadel. Daar was ik wel bang voor. Slechts 1 nadeel: Ik ben vergeetachtiger geworden. Is wat onhandig. Ik wens iedereen met die verrekte stemmingswisselingen een zelfde medicijn+fijne uitwerking toe. Sterkte...
08-05-2013

Bipolaire stoornis

Ik gebruik dit middel nu een half jaar. In het begin was ik vooral heel bang voor de bijwerkingen (nierfalen op lange termijn), daar ben ik niet meer zo mee bezig. Ik neem de wereld om me heen anders waar dan eerder (verwerking van visuele prikkels is anders) en dat vind ikzelf wel vervelend. Verder heb ik niet echt last van bijwerkingen. In het begin wilde ik de sympt[lees meer...]omen van de depressie ook nog weleens zien als de bijwerkingen van lithium (moeheid, vlak affect). Je moet vooral even geduld hebben. En vooral in het geval van depressie moet je ook zelf aan het werk om je leven op de rails te zetten - de medicatie ondersteunt maar doet niet alles.
Pagina 1 van 5

Mirena (1947) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (786) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (402) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (395) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (338) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!