Ervaringen met Priadel

Zyprexa (200 meningen)
Risperdal (174 meningen)

05-11-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis (1)
Sinds gister hoor ik ook bij de club. Ben gister bij de psychiater geweest in t CWZ, Nijmegen. Van haar Priadel voorgeschreven gekregen. Ik lithium en bipolair! Heftig! En nu lees ik al jullie reacties, bijwerkingen en ervaringen, pfff nog heftiger. Ben benieuwd naar de werking, t verloop en mijn bijwerkingen. Als ik maar niet kilo's aankom. Dat lijkt me echt vreselijk[lees meer...]. Ook bijwerkingen als afgevlakte emoties hoop ik niet te krijgen. Ben benieuwd. M'n vraag aan jullie, levert t verbetering op tav je werk? Ik zat nl. in n verbetertraject en de evaluatie daarvan is nu vooruit gezet na de diagnose en de medicatie. Is jullie concentratie bijv beter. Ik werd op m'n werk zelfs brutaal en bemoeizuchtig genoemd? Ik zou over de top reageren waardoor ik dus niet meer geinteresseerd overkwam wat juist wel mn bedoeling was! Herkent iemand dit ? Vervelende was vooral dat ik alle opmerkingen die ik kreeg of verwijten zoals ik t beter kan noemen zelf niet door had. Ook zit ik met financiële problemen en was veel boos waardoor ik ruzie kreeg met vriendinnen terwijl ik nooit ruzie heb of snel boos wordt. Erg vervelend om daardoor vriendinnen kwijt te raken. Hopelijk hersteld dit nu ik weet waar ik al 6 jr naar opzoek ben :) ! Mochten jullie trouwens nog tips en trucs hebben dan hoor ik t graag !!! Groetjes !

04-10-2010 | Vrouw
Depresie
mijn bloed beeld is veranderd waardoor ik erg veel zweed in moe ben

25-07-2010 | Man
Bi-polair II rapidcycling
Algehele tevredenheid goed. Het helpt mij voornamelijk tegen de manie. Daarnaast slik ik nog Citalopram ter onderdrukking van depressieve episode. Gezamenlijk werkt dit goed, waarbij niet zozeer de frequenties, maar wel de duur van de episode en de mate waarin zeer positief ontwikkeld zijn. De bijwerkingen zijn bij mij trillende handen, moeheid, droge mond, gewichtstoename[lees meer...] en soms ernstige misselijkheid na inname. Ben wel erg blij met onder andere dit medicijn !

16-07-2010 | Vrouw
Manisch-Depressief
Ik neem Priadel al 15 jaar...ik heb 2x een psychose gehad. ik ben Manisch_depressief vandaar dat ik al zo lang priadel inneem. In het begin waren er best veel bijwerkingen maar dat word minder. Ik heb wel nog steeds last trillende handen en beweegende mond. Dat is best wel een vervelende bijwerking maar liever dit als een psychose.

31-05-2010 | Man
Manisch-Depressief(Bipolaire Stoornis)
ik gebruik al een tijdje Priadel(lithium) in combinatie met Olanzapine(Zyprexa). en als ik zenuwachtig ben of er hangt veel spanning in de lucht dan heb ik last van trillende lichaamsdelen. als ik bijvoorbeeld me ogen sluit schokt me hoofd van links naar rechts etc. me medicijnen werken goed tegen mijn ziekte en ik ben er tevreden over. het is wel opletten dat mijn Lithium[lees meer...]spiegel rond de 1.0 blijft het liefst ietsjes eronder, tussen de 0.7 en 1.0 is prima. dit was mijn verhaal en ervaring over mijn medicijn en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn uit Utrecht die mijn medicijn nemen. groetjes, Michiel!

01-05-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis 1 met rapid cycling
Gebruik lithium voor bipolaire 1 sttonis met rapid cycling. Lithium houd mij niet stabiel. Schiet regelmatig door. Voorheen depakine gebruikt en dat was helemaal een ramp. Binnenkort ga ik het samen met Abilify slikken om stabieler te worden. Bijwerkingen bij mij zijn erg veel dorst, droge mond, trillen van de handen en gevoelsafvlakking. Vooral de laatste vind ik vresel[lees meer...]ijk. Zelfs tijdens de trouwdag van mijn dochter voelde ik weinig. Heel vervelend, maar niets aan te doen. De kwaal is erger dan de bijwerkingen.

19-04-2010 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Nou ik kan niet echt blij zijn met Priadel (lithium), ik ben wel blij dat ik nu aleen poos redelijk stabiel door het leven ga maar ik ervaar de bijwerkingen als heel beperkend en/of hinderlijk. De bijwerkingen bij mij zijn trilhanden (erg vervelend als de vriendjes en vriendinnetjes van je kinderen hier iets over zeggen),droge mond en verslechterde gebitsstatus, en dan nog[lees meer...] mijn gewicht, schrik niet ik ben 30 kilo zwaarder geworden door die klote lithium! Ik ben laatst gestopt met mijn medicijnen (was ze al heel vaak vergeten en alles ging goed dus dacht dat ik wel zonder kon..... Niet dus. Ben iom mijn psychiater (echt een hele goeie!) weer begonnen na zijn aandringen. Ik heb nog steeds de hoop dat ik ooit zonder medicijnen kan en weer een beetje in de richting van mijn gewone gewicht ga want ik word gewoon depressief als ik in de spiegel kijk : (

12-03-2010 | Vrouw
Manische depressiviteit(bipo 1)
De afgelopen dertig jaren verschillende diagnoses gehad, de eerste twintig jaren dus wel tien verschillende mèt de verkeerde behandelingen en de verkeerde medicijnen, waarvan de bijwerkingen ronduit debiel waren (kwijlen, houterige loop, moeilijkheden met spreken, concentratieverlies en er uit zien als een opgezwollen randdebiel.. In 2000 stelde mijn huidige Psychiater d[lees meer...]e diagnose Bipolaire stoornis 1 alsmede ADHD (door het feit dat ik te vroeg geboren ben) dit werd bevestigd door een second opinion. Ik startte met Camcolit en reageerde aanvankelijk goed, tot ik er bij de tandarts achter kwam dat mijn gebit achteruit ging (vier volmaakte kiezen kregen plots een vulling )ik staakte de Lithium en stapte over op andere middelen. Deze middelen (er komt elke maand wel weer een nieuw antipsychoticum uit) hadden ernstigere bijwerkingen, maar ik sukkelde verder, al had ik elk half jaar een ernstige terugval. Op een gegeven moment gestopt met alles. Dat was erg moeilijk maar ik heb het een poosje kunnen volhouden. Na wat onderzoek en problemen doormijn aandoening, besloot ik zes weken geleden mijn Arts te vragen mij opnieuw op Litium in te stellen. Van alle middelen die ik ooit geslikt heb, is dit de meest onschuldige! Hij schreef het mij voor en voor de nacht gebruik ik voorlopig nog even Oxazepam en Rivotril, tot het is aangeslagen. Ik poets extra en spoel ook met mondwater, om mijn gebit goed te houden, want dat is me toch wel waardevol. Bemerk nog niet dat het werkt, maar voel me ook niet beroerd ofzo (in het begin wat darmproblemen en misselijkheid, die nu zijn verdwenen. Men zegt dat je er dik van kunt worden, maar als je normaal en verstandig eet en drinkt (ik drink Kefir met citroen of water) kom je geen grammetje aan. Als het aanslaat (ik hoop snel) zal ik alsnog reageren. Moet me nog even van het hart:medicijnen zonder bijwerkingen BESTAAN NIET! Succes alle betrokkenen, ik hoop dat een ieder mensen op zijn of haar pad treffen die het leven veraangenamen, i.p.v. overdadige medicijnen!

02-12-2009 | Vrouw

27-11-2009 | Man
Manisch depressief

29-06-2009 | Vrouw
Bipolaire stoornis
Weinig bijwerkingen. Na een paar dagen werd ik al rustig en helder. Ik slik het nu ongeveer 8 jaar. Bijwerkingen op lange termijn zijn vlakheid, weinig enthousiasme voor dingen, moeheid en trilhanden. Hier erger ik me soms aan maar als ik ga minderen komt de depressie en onrust terug en weet ik weer waar ik het voor slik. Ik ben over het algemeen tevreden over dit medicij[lees meer...]n.

24-12-2008 | Vrouw
Bipolaire stoornis II

18-10-2019 | Vrouw | 20
Bipolaire stoornis
Het is moeilijk om af te vallen. Probeer dan om een lange tijd het zelfde gewicht te houden. Suikervrije drankjes en fruit tussendoor, en drie gezonde maaltijden, voldoende beweging. Als dat niet voldoende werkt een diëtist raadplegen. Ben zelf een aantal maanden rond hetzelfde gewicht. In de bijsluiter staat dat je stofwisseling kan veranderen. Schildklier kan trager [lees meer...]gaan werken. En je kan vocht vasthouden.

09-11-2011 | Vrouw | 21
Bipolaire stoornis
Priadel werkte voor mij totaal niet en ik had ook nog een veel bijwerkingen (aankomen, maag- en darmklachten, vermoeidheid, enz.). Dit is een middel met zeer veel bijwerkingen en ik zou anderen aanraden eerst andere medicijnen te proberen.

14-10-2020 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik heb een bipolaire stoornis type II met Ultra Rapid Cycling. Dit middel is voor mij een echte uitkomst geweest. Na een jaar stuiteren tussen manieën en zware depressies werd ik eindelijk stabiel. De inwerkperiode is wel erg lang, ik kan rustig zeggen dat ik pas na +/- een jaar gewend was aan het middel en deze optimaal werkte. Ik heb hier uiteindelijk nog Depakine bij no[lees meer...]dig omdat Lithium niet afdoende is. Ik ben zo'n 15 kg aangekomen in de periode dat ik aan de Lithium ging, maar niet alles kan ik toeschrijven aan het medicijn. Het helpt in ieder geval niet. Schildklier moet duidelijk harder werken door Lithium. Ik heb soms trilhanden waardoor soep eten enigszins uitdagend word. Dit vormt voor mijzelf echter niet zo'n groot (sociaal) probleem. Ik zat eerst op een hoge therapeutische waarde maar schoot na inname door naar bijna-toxisch waardoor ik nu op een lage therapeutische waarde moet zitten. Lithium is zeker geen paracetamolletje en heeft kan extreem vervelende bijwerkingen hebben maar voor mij wegen die in ieder geval wel op tegen de nadelen voor wanneer ik het middel niet zou nemen.

03-11-2015 | Man | 26
Bipolaire stoornis
Ik heb dit middel al eerder gebruikt, maar dit is mijn meest recente periode. Inmiddels ben ik, in overleg met de specialist, gaan afbouwen. De reden hiervoor is vooral dat ik ontevreden ben met de werking van het medicijn. Ik gebruikte het profylactisch, dat wil zeggen dat ik het slikte ter voorkoming van een nieuwe episode. Hoewel er zich in die periode geen 'echte' epis[lees meer...]ode is geweest, heb ik wel last gehad van stemmingswisselingen. Ook suïcidale gedachten. Indien ik een tijdje gestopt ben, het afbouwen duurt 3 maanden, zal ik nogmaals mijn verslag updaten. Het medicijn is wel gemakkelijk in gebruik, maar het kent niet een sterke werking, zoals ander middelen dat wel hebben. Een voordeel is wel dat de bijwerkingen, behalve trillende handen en misschien meer dorst niet echt expliciet zijn. Ik denk dat er wel degelijk cognitieve bijwerkingen van Lithium zijn, daarnaast is het heel slecht voor je nieren.