Ervaringen met Risperdal

Hypomanie (1 mening)

01-10-2014 | Vrouw | 21
risperidon (0,5mg)
Autisme
Ik slik nu ongeveer al een half jaar Risperidon 05,mg 2x daags 1 tab, vanwege Autisme. Ik ben in een half jaar tijd ruim 10 kilo aangekomen en mijn darmen zitten vaak verstopt en moet dan aan de laxeermiddelen. Het medicijn werkt goed en was ook erg tevreden maar omdat ik ruim 10 kilo ben aangekomen heb ik besloten om te stoppen en het weer op eigen kracht te gaan probere[lees meer...]n.

15-09-2014 | Vrouw | 15
Autisme
Ik was een jaar of 14/15 toen ik Risperdal kreeg (nu alweer 15 jaar geleden), maar ik kan me één rare bijwerking nog wel herinneren: ER KWAM MELK UIT MIJN BORSTEN! Dat was echt heel erg raar, vooral als je 14 jaar bent. Verder weet ik er niet meer veel van, alleen dat ik het niet lang gebruikt heb.

02-08-2014 | Vrouw | 21
Psychose
Ik slik sinds eind 2013 Risperidon en ik merk dat ik er enorm dik van word en dat mijn levenslust een stuk minder is. Ik had last van een psychose waardoor ik een tijd opgenomen ben geweest en toen is mij dit middel voorgeschreven. Ik weet dat ik het nodig heb om een helder hoofd zonder angsten te houden, maar ik vind het vervelend dat mijn initiatief weg is en dat ik nu w[lees meer...]einig dingen uit mezelf onderneem en dat ik zowat niks meer doe. Ik zie het niet en het lukt me niet om er overheen te stappen. Verder ben ik enorm dik geworden van dit middel. Ik was zowieso al geen slanke dame maar met dit middel op is het al helemaal erg. Ik heb geen idee wanneer ik er weer van af mag maar voorlopig zit ik er helaas nog wel aan vast.

27-04-2014 | Man | 60
ADD
Op een gegeven moment na een epidurale pijnblokkade in mijn onderrug werd ik manisch. Dan weer lachen, dan weer huilen. Pijnvrij, dat wel, maar sterk wisselende stemmingen. Ik kreeg 1x daags Risperdal ½ mg., later nam ik er twee per dag. Maar zo langzamerhand word ik er steeds meer opgefokt, nerveus van en freaky, zoals ik dat zelf noem.

05-01-2014 | Man | 24
risperidon (1mg)
Heb in 2010 een ongeluk gehad waardoor ik hersenbloedingen heb in linker frontaal kwab hersenen. Gevolg => geen gevoelens, karakter gewist, geen redenatievermogen enz. Heb hierdoor soort van agressieve vorm van epileptie overgehouden en concentratieproblemen. Deze is nu sinds een tweetal jaar enorm verbeterd. Na een hele reeks van combinaties van anti epileptica, kal[lees meer...]meringsmiddelen, alsook anti depressiva te hebben geprobeerd, is als eindresultaat de combinatie overgebleven: risperdal, tegretol, lamictal. Waarom deze? Omdat hierbij zo goed als geen bijwerkingen opgemerkt werden. Mijn ervaringen met risperdal is het volgende; Ben dan sinds een jaar begonnen met 2mg risperdal per dag, 1 smorgens 1 savonds. Tot voor een half jaar eigenlijk niets opgemerkt. Tot ik opeens besefte hoe vaak ik moe was, geen energie en geen intensies had om iets nieuws te doen, veranderingen te brengen in het leven, beslissingen te nemen en dergelijke.. Vanaf dan begon ik ook te letten op andere bijwerkingen die ik eventueel kon hebben (nog niets vermoedend door welke van de 3 medicaties dit kwam). Toen begon ik ook met trekken in mijn gezichtspieren. Als ik een beetje zenuwachtig was ofzo, en ik was gewoon een gesprek aan het voeren, als ik lachtte, trilden mijn lachspieren. In het begin dacht ik van, andere mensen hebben dat ook, is niet de moeite om aandacht aan te geven.. Tot dit erger en erger begon te worden. Dus stel je voor, je hebt een gesprek, en je hebt moeite met lachen, je mond trilt bij elke lach die je doet. Klinkt misschien dom, maar dit begon mijn sociaal vlak enorm te beinvloeden. (je hecht er zelf meer belang aan dan het waarschijnlijk is, het valt mss zelfs niet op, maar toch, eens je met de gedachte zit..). Vervolgens ben ik op wikipedia en dergelijke opzoekwerk beginnen te doen. Waar dus bij langdurig gebruik de bijwerking kon optreden onwillekeurige trekkingen gezichtspieren en andere spieren. Ook begon ik op te merken dat ik willekeurig bij wandelingen het gevoel had dat ik een vreemde gang had, tevens een bijwerkinging ervan. Ben dan 1 mg beginnen te nemen per dag, 1 savonds. De eerste week na mijn halvering van de dosis tot 1 mg, was lastig, ik werd echt kwaad voor het minste, woede uitbarstingen voor de domste dingen, en de trillingen bij mn lachspieren verergerde dus.. Tot ongeveer een weekje voorbij gegaan was. Het aantal keren dat ik het gevoel had dat ik een vreemde gang had bij stappen, was duidelijk verminderd, de trillingen bij het lachen ook fel verminderd, ik kreeg meer zelfvertrouwen om een gesprek aan te gaan enz. Boven had ik ook vermeld, geen gevoel voor beslissingen te willen nemen, nieuwe, veranderende dingen te proberen, geen energie... Dit was allemaal enorm verbeterd, alsof het eerst niet bestond.. Ik ben met momenten hyperactief (wat misschien niet altijd evident is), maar wat heb je het liefst, dat je thuiskomt van het werk en direct de zetel in kruipt en slaapt, of dat je de hele tijd zin hebt om iets te doen?.. Goed, nu zijn we ongeveer een 6 tal maand verder, heb ondertussen nogmaals de dosis verlaagd naar een half tablet van 1 mg per dag, daarvan zelfs geen afkick gehad. Heb eens de situatie voorgehad waarbij ik een 4-tal dagen geen enkele van mijn medicaties genomen had, begon toen onder de mensen "paranoia" te worden, ik was echt bang, niet normaal. Nu neem ik aan dat dat er aan ligt dat ik geen enkel van de 3 medicaties genomen heb, en dat het afkick effect dan verergerd was. Bij de eerste inname van deze was dit gevoel meteen weg. Nu ga ik 1 van de komende dagen mijn laatste, halve tablet risperdal per dag ook afbouwen.. Een halfje om de 2 dagen, 4 weken later, een half om de week enz.. Op eigen initiatief, ben hiervoor NIET voor naar de dokter geweest, alhoewel anti-psychotica geen speelgoed is.. En hoop hiermee zo goed als helemaal normaal terug te kunnen functioneren.. Ik weet, iedereen heeft wel eens een trek in zijn gezicht, of een periode van een "depressieve" of minder gemotiveerd gevoel.. Maar als deze constant zijn, en plots verdwenen na het afbouwen van de medicatie, weet ik dus duidelijk dat het hieraan ligt. Ook kan ik als ik met vrienden op café ga, meer als 3 glazen bier drinken zonder dat ik al het gevoel heb dat ik op mijn kop sta.. Voila, sorry voor mijn lange review maar ik vond dat ik het wel kwijt moest, en dat hiermee andere mensen geholpen kunnen worden. Moest er iemand nog vragen hebben, reageer dan gerust op mij. (Red: er zijn altijd gevallen te bedenken waar op eigen houtje de dosering aanpassen goed blijkt te zijn gegaan, maar dit wordt ten strengste afgeraden. Laat u altijd begeleiden door een zorgverlener).

29-11-2013 | Man | 27
Autisme
Ik gebruik sinds 4 weken risperdal. Eerst gestart met 1 mg daarna 1,5 en toen 2. Bij 2 mg kreeg ik veel bijwerkingen o.a hoofdpijn enorm duf s'ochtends en een depressief gevoel. Nu ben ik weer teruggestapt op 1 mg. Ik slik dit middel om minder chaos in mijn gedachtes te ervaren en voor dwanggedachten. Deze worden veroorzaakt door het syndroom van asperger. 1 mg werkt goed [lees meer...]voor me volgens mij. Heeft iemand ook hier ervaringen mee?

12-12-2012 | Man | 25
risperidon
Hallo iedereen, ik heb ernstige angsten en depressie gehad, het was zo ernstigs dat ik zelfs een pychose heb gekregen waarbij ik wanen had en hallucinaties zag. Ik heb telkens aan zelfmoord gedacht en ben na 2,5 maanden opgenomen geweest. Ik werkte niet mee met de behandeling en was te koppig. Ik was ervan overtuigd dat ik ect (electroconvulsietherapie) moest krijgen. [lees meer...]Medicijn heeft mijn hoofd rustiger gekregen (nog lang niet het gewenste), waarbij ik nog concentratieproblemen hebt.

02-12-2012 | Man | 48
Angst
ik ben pas begone met rispedal ik kan nog niet veel zeggen over de bij werkingen en of het helpt. gr anton

19-11-2012 | Man | 40
Psychose
Voor ik risperdal gebruikte was ik erg rebels. Nu heb ik een andere wereldvisie, maar ik weet niet welk wereldbeeld de juiste is

12-01-2012 | Vrouw | 56

30-12-2011 | Man | 47
Psychose
Sinds 2 maanden spuit ik risperdal consta na een half jaar risperdal geslikt te hebben, het helpt goed tegen de stemmen, maar ik heb wel dagen van zware vermoeidheid die zich afwisselen met goede dagen, de arts zegt hier niets aan te kunnen doen, alleen accepteren dat ik na een hele goede dag een paar slechte dagen kan hebben Ik zal het moeten accepteren, want andere medi[lees meer...]catie helpt minder goed tegen de stemmen en hebben veel vervelendere bijwerkingen.

30-04-2023 | Man | 16
risperidon (2mg)
Psychose
Verschrikkelijke medicijn voel me en zombie nergens zin in verminderd creativiteit. Normaal bewegen heb ik geen zin meer in verminderd creativiteit

29-07-2022 | Man | 30
risperidon (2mg)
ADHD
toen ik in eindjaren 90, 2000, 8 jaar was, geboren op 1992. Kreeg ik de diagnose, MCDD > Pdd-nos > En adhd. ik kreeg voorgeschreven 3x daags dus sochtends, savonds, en smiddags, 2ML, met zo'n spuitbusje via mond, dit was zeer vervelend, het maakte me zo ongelovenlijk suf, dat ik niet eens meer kon opletten in de klas, en de helft van de tijd lag te slapen. het was zee[lees meer...]r vervelend want het voede mijn onzekerheden ook heel erg! aangezien ik zeer dik was geworden, terwel ik eigenlijk nooit dik was geweest, mijn tiener jaren zijn hierdoor letterlijk verpest vanwegen onzekerheden, durfde ik niet eens een strak tshirtje aan te doen ofzo. laat staan een tanktopje. toen in mijn tiener jaren, werden de medicatie verlaagt naar 1 ml, 3x daags, het voelde ook niet veel anders als eerst, ook zeer veel moeite met uitbed komen, opstaan, en over het algemeen mijn onzekerheden, hoofdpijn soms ook, en kloppend angstig gevoel van stikken op de borstkast. ( ook zeer awkward... had ik een soort van man boobs ondervonden... kneep ik ooit eens in.... en er kwam een soort wit achtig melk spul uit, schrok me eigen dood hierdoor. ) eenmaal 19, toen ik bij doctor aankwam, toen zijden ze tegen mij, je hebt helemaal geen adhd, zo kom je niet over, ik ben een zeer rustige jongen sinds een jaar of 17 tm nu. eenmaal van die troep af, ben ik met 1 jaar, van 95 kilo, naar 72 gegaan, ( mijn ideale gewicht ) en nu gaat het stukken beter Mijn advies: Begin er niet aan...

07-06-2022 | Vrouw | 35
risperidon (3mg)
Psychische klachten
Helaas werkte dit medicijn niet voor mij. Ik kreeg er hele extreme angsten door. Mijn familie herkende me niet meer. Ik woonde toen al 5 jaar niet meer bij mijn ouders, maar heb me op laten halen door m'n moeder omdat ik niet meer alleen thuis durfde te zijn. Mijn man zat voor werk in het buitenland en ben weer naar huis gegaan toen hij weer thuis was. Ik was ook bang dat [lees meer...]de hangende keukenkastjes van de muur zouden vallen. Zo bizar waren mijn angsten. Helaas was de psychiater lange tijd afwezig door persoonlijke op omstandigheden en kon ik een tijd lang alleen een herhaal recept krijgen, maar niet praten over mijn angsten en dat ik wilde stoppen. In eens stoppen of zelf afbouwen durfde ik ook al niet. Heel blij dat ik van die rommel af ben en nu iets heb gevonden dat voor mij wel werkt.

04-06-2021 | Man | 49
risperidon (4mg)
Schizofrenie
Helpt goed om stemmen en wanen te onderdrukken. Maar voelde me bedwelmd, onwezenlijk gevoel, vaak omschreven als harnas. Lijkt op depersonalisatie. Enigszins last van moeheid. Maar dosering was niet heel hoog. Door onwezenlijk gevoel ook toename van depressieve gevoelens.

01-04-2021 | Vrouw | 51
risperidon (1mg)
Kreeg dit middel voor slapeloosheid maar slaap nog steeds onvast en zit nu nog meer te piekeren over alles. Sinds ik te kampen kreeg met de menopauze ben ik erg gespannen, kan geen rust meer in mijn lijf krijgen waardoor het moeilijk lukt om te slapen. Lig vaak uren wakker en te draaien in mijn bed. Met luidruchtige buren word ik dan ook nog wakker waarna het slapen geheel[lees meer...] niet meer lukt. Mijn huisarts schrijft steeds van die hersenmanipulators voor maar ik wil enkel iets om te kunnen slapen want ik kan niet meer. Nooit lijk ik serieus genomen te worden, pas na thuiskomst en het lezen van de bijsluiter zie ik dat ik weer iets als een antipsychotica voorgeschreven kreeg. Van deze word ik dan wel niet suf en duf als een zombie overdag maar ben nu non stop aan het piekeren en zie nu wellicht echt dingen die niet zo zijn. Heb het idee dat mensen overdreven vriendelijk tegen me doen dat ze fake tegen me zijn. Als of ze denken dat ik ze niet niet allemaal op een rijtje heb maar erg hun best doen om dat niet te laten blijken... Voel me door iedereen in de maling genomen! Is dit een Psychose????? Dit heb ik normaal niet hoor, proberen slapen gaat nu nog slechter want moet steeds maar te diep door denken over alles en dan zie je steeds meer spoken ook.... iemand raad of dit idd in psychose leven is en ik beter kan stoppen? Nu dag 8 met deze pillen, de dosis verhogen omdat het schijnbaar moest helpen als slaapmiddel weet ik zo net nog niet want het hielp me tot nu niet daar mee.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum