Ervaringen met Risperdal

Dementie (1 mening)
Hypomanie (1 mening)

30-04-2023 | Man | 16
Psychose
Verschrikkelijke medicijn voel me en zombie nergens zin in verminderd creativiteit. Normaal bewegen heb ik geen zin meer in verminderd creativiteit

27-07-2022 | Man | 38
Psychose
Ik heb anderhalf jaar risperidon geslikt omdat ik last heb van waangedachten. De eerste paar weken nam ik 2 mg risperidon. Dit leek niet te werken vervolgens opgehoogd naar 4 mg. Later ivm seksuele klachten terug gegaan naar 3 mg. Na 4 maanden begon ik mij somber te voelen en minder levendig. Dit werd erger en ik werd depressief. Ik voelde weinig tot geen emoties of motiva[lees meer...]tie, en merkte dat ik veel minder goed in staat was om helder te denken, en om gesprekken te voeren. Prikkels worden gedempt door dit medicijn, de wereld wordt er minder levendig van, dingen raakten mij niet meer. Het voelde alsof ik een zombie was. Ik zou dit medicijn zeker niet aanraden.

17-11-2019 | Man | 44
risperidon (25mg)
Psychose
Deze mevrouw weet waar ze het over heeft!! Sterke borst groei en niemand weet hier over bijvoorbaat iets te melden! Ooit artikel gelezen over probleem in Amerika alleen daar werd kosteloos probleem vergoed! Zou hier ook zeker ook zo moeten zijn!!

05-11-2019 | Vrouw | 40
risperidon (6mg)
Psychose
Ik gebruik dit medicijn al 20 jaar lang. Ik heb er goede ervaring mee. Ik heb er mijn HBO mee gedaan en een relatie met mijn huidige vriend mee onderhouden. Ook kon ik er vrijwilligerswerk bij doen en zelfstandig wonen. Ik heb een heftige psychose ineens gekregen omdat ik dacht dat ik kon minderen van 2 mg naar 0. Nu ben ik opgenomen en krijg ik smelttabletten van 6 mg. Ik[lees meer...] krijg er ook nog depakine bij maar dat heb ik ook altijd al gekregen. Het gaat goed. Mijn problemen worden voor mij opgelost en mijn vriendschappen hier worden beter. Ik wordt tot het uiterste op de proef gesteld of ik met hulp om kan gaan, want dat is voor mij altijd en nog steeds een issue omdat ik de beste hulp wil die er is. Ik zie mijn broer elke zondag en mijn vriend komt langs. Er is structuur en dagplanning. Ik doe mee aan activiteiten en gesprekken. Ik zoek alleen nog betekenisvolle relaties erbij want mensen kunnen hier niet echt hun ding doen

19-11-2018 | Man | 34
van 70 naar 130 kilo 2 jaar

25-07-2018 | Man | 52
Psychose
Slik het nu twee jaar, heb geworsteld met impotentie en een gewichtstoename van maar liefst 12 kg.

22-07-2018 | Vrouw | 25
Psychose
Werkt goed tegen de symptomen van een psychose. Bijwerkingen zijn erg vervelend. Vooral het niet hebben van smaak, maakt iedere dag eten echt niet prettig. Van 69 kg naar 85 kg gegaan in een halfjaar tijd. Wel in combinatie met citalopram. Nu 5 keer per week sporten en weer 2,5 kg afgevallen in 5 weken. Risperdal afgebouwd naar 0. Sinds een week dus geen risperdal meer, sm[lees meer...]aak is nog niet terug.

06-07-2018 | Man | 28
risperidon (4mg)
Psychose
Mijn vorige behandelaar heeft risperidon voorgeschreven na slechte ervaringen met Olanzapine, betreft gewichtstoename. Risperidon heeft net zoveel gewichtstoename is gebleken. Ik ben nu op zoek naar een medicijn die geen gewichtstoename heeft, zoals Abilify.

22-06-2018 | Vrouw | 52
risperidon (1,5)
Psychose
Ondanks de bijwerkingen ben ik zeer tevreden met het medicijn. De bijwerking afvlakking van emoties is juist een reden om het in te nemen. Veel van de klachten bij anderen die ik lees ken ik als horend bij de ziekte of levensomstandigheden (zoals een trauma vanwege een beroving) en niet bij het medicijn. Ook ik ben een tijdje gestopt maar kreeg weer psychoses, waarbij [lees meer...]ik moet zeggen dat door verbeterde levensomstandigheden de psychose ook minder ernstig was. De ene psychose is de andere niet. Ik weet nu dat ik het zal blijven moeten gebruiken om psychoses te vermijden. Bij hevige angst - zoals piekende zorgen - werkt de afvlakking niet zodat ik toch de paniek voel waar ik zonder medicijn gevoelig voor ben. Van de geheugenklachten kan ik zeggen dat ik denk dat ze door de ziekte komen, omdat ze na langdurig gebruik minder zijn geworden. Perfect is het nog niet. Dit medicijn is beter voor de creativiteit dan een ander dat ik daarvoor slikte. Ik kan er verhalen mee verzinnen want ik schrijf korte verhalen. Sowieso raad ik een creatieve hobby aan bij psychose als revalidatie en als motivator en om wel iets te voelen en wakker te blijven. Je hebt bij deze zware ziekte een sterke motivator nodig om iedere dag voor op te staan en bezig te blijven en een flinke portie wilskracht wat regelmatig leidt tot oververmoeidheid. Door het medicijn 's avonds in te nemen ben ik overdag meer wakker en tegen de tijd dat ik het medicijn weer inneem voel ik me een beetje onrustig. De creativiteit wordt beter nadat je een tijdje een creatieve hobby doet als revalidatie. Sowieso vergeet men vaak dat je ook bij een psychose revalidatie nodig hebt. De aansturing van mijn lichaam voelde vreemd in het begin en voelt nu beter maar nog steeds niet normaal. Daarvoor is het nodig dat ik de balans vind tussen dingen doen en creatief bezig zijn. Ik heb veel schriften volgeschreven en heb dat nu minder nodig. Ik heb het nodig gehad voor de verwerking. Ik had de levensomstandigheden te verwerken waardoor ik de psychose kreeg, mijn leven dat verstoord was dat weer op orde moest komen en de psychose zelf te verwerken. Aan dat laatste kwam ik minder toe dan aan mijn leven weer oppakken. Eerst de basis. Nadat de basis weer in orde was, kon ik pas goed zien wat het effect van mijn medicijn nu echt is los van de ziekte. Het hebben van een psychose is behoorlijk overrompelend voor jezelf en voor de omgeving. Aan de andere kant is het ook een soort verplichte pas op de plaats. Alles stopt en je moet je wel alleen met jezelf bezig houden. Nu alles weer op rolletjes loopt, niet optimaal vanwege beperkingen maar zeg maar de basale dingen zoals verzorging zijn acceptabel, ben ik erg blij dat dit medicijn er is. Meestal voel ik prikkels niet zo sterk en af en toe zijn de prikkels te sterk voor de medicijnen. Als het medicijn helemaal geen emoties meer zou doorgeven, dan zou ik vragen of de dosering omlaag kan zodat je een soort evenwicht vindt. Van het moeizame omschakelen tussen verschillende activiteiten vraag ik me af of het door de medicijnen komt omdat ik dit lang gehad heb. Ik heb het gevoel dat ik een hoge drempel over moet bij een nieuwe handeling zoals onkruid wieden en even tussendoor water aan een plant geven. Als ik eenmaal bezig ben voel ik dat moeizame niet meer. Dat laatste ga ik nog eens vragen aan mijn specialist, want ik wil graag alles checken of het klopt. Dat is denk ik de beste raad die ik voor je heb. ;) Als ik weer eens oververmoeid ben, probeer ik het met een middagslaapje op te lossen. Meestal is dat een paar keer per week genoeg. Ik sta wel vroeg op iedere dag en door mijn hobby heb ik weer zin in mijn leven gekregen. Wat ik ook bedacht heb als je wel moet doorgaan is de slaapkuur van negen dagen: negen dagen lang vroeg naar bed en je knapt op. Ik slik nu jaren de medicijnen en pas sinds een jaar ben ik minder moe, dus de vraag is of het wel van de medicijnen komt alleen of ook door de ingrijpende ziekte / levensomstandigheden. Ik ben erg blij dat ik van mijn wanen af ben dankzij het medicijn en dat de kwaliteit van mijn leven dankzij vechten met mezelf om actief, creatief en verantwoordelijk te zijn stukken vooruit is gegaan.

23-04-2018 | Man | 46
Psychose
Gebruik dit middel al meer dan 14 jaar zonder al te veel problemen.Ik gebruik 1 mg dit is net genoeg om nog te kunnen werken maar eigenlijk is het te weinig.Maar wanneer ik meer dan 1 mg neem kan ik niet meer werken. Ik werk 20 uur pw dat is wat ik aankan. Nu na 14 jr kan ik niet goed meer plassen. Krijg geen signaal dat ik moet gaan plassen liep 2 dgn rond zonder te pl[lees meer...]assen.Gister medicijn niet ingenomen en dat heeft effect ik kan weer plassen.

28-01-2018 | Man | 47
Psychose
Tegen de psychose is het goed maar volgens de arts is het bedoeld om niet langer dan 5 jaar te gebruiken. Ik heb het langer dan 5 jaar gebruikt maar kreeg zoveel klachten niet normaal hiervoor slikte ik orap. Daar had ik niet de extreme bijwerkingen bij maar helaas werkte orap niet meer bij mij.

10-10-2017 | Vrouw | 24
Psychose
Sinds 3 maanden slik ik Risperdal 1,5 miligram. 1 mg voor het slapen en 0.5 overdag. Erg blij met dit medicijn! Heeft mij geholpen met het copen van mijn angstgevoelens tot een punt dat ik er zelf aan kon werken. Vergeet niet; antipsychotica is een hulpmiddel geen oplossing. Daarnaast heeft het langzaam mijn hallucinaties weggehaald. Ik zit in een randpsychose. Het is wel[lees meer...] een beetje een vraag of dat gewoon door de tijd is verminderd (rust nemen) of door het medicijn zelf. Ik ben namelijk gelijk begonnen met het slikken nadat ik hallucinaties begon te krijgen. Na het gebruik van drugs. Bijwerkingen: afvlakking (maar dit heb je bij alle dopamine verlagende antipsychotica), verminderd libido, hoofdpijn bij een glaasje wijn, moeheid (dit is nog wel uit te houden, je valt niet in slaap) en verwarde cyclus. Geen last van aankomen, onrust of andere bijwerkingen dus ben daar wel heel blij mee. Heb geprobeerd om over te stappen op abilify en werd daar echt gek van. Heel veel onrust en angsten. Dus ben nu weer verder aan het gaan op risperidon. Na 3 maanden redelijk stabiel en geen last meer van angsten en psychotische hallucinaties (alleen nog af en toe high voelen en een soort vertigo/kolkje hallucinatie.. heel moeilijk uit te leggen). Wil nog een jaar afmaken met slikken omdat wetenschappelijk onderzoek zegt dat de kans op terugval verminderd wordt als je na een jaar stopt met slikken, ondanks dat je dus al stabiel bent. Lees wel op het internet dat afbouwen erg langzaam moet gaan. Enige ervaringen met afbouwen van risperidon? Moet dat echt 0.1 mg per 4 weken ? Want dan doe je er nog een jaar over.

01-06-2017 | Man | 29

31-01-2017 | Vrouw | 32
Psychose
Ik heb dit medicijn van april 2011 tot en met september 2016 gebruikt (van 2014 tot medio 2015 gestopt, maar weer begonnen na terugval). Reden: blaasontsteking en allergische reactie gehad op antibiotica. Heb door Risperidon meerdere bijwerkingen gehad zoals oppervlakkigheid, spijsverteringsproblemen en ben 5 kg aangekomen. Ik heb het rustig afgebouwd, de tabletten van 2 M[lees meer...]g brak ik doormidden en dan nam ik een helft. Meerdere maanden afgebouwd en inmiddels een aantal maanden niets meer. Ik ben de overtollige kgs al kwijt, voel me veel gelukkiger en gezonder. Ik vind de werking goed, heb altijd goed geslapen als ik de risperidon in nam en ik had dit medicijn echt nodig (denk ik ;)) om te herstellen van die enge psychose.

29-09-2016 | Man | 53
Psychose
van een half pilletje voel je je al moe en leeg van binnen, echte chemische shit alleen de lucht al van dat spul !!!

05-04-2016 | Man | 20
Psychose
Heb al enkele jaren last van derealisatie door enkele psychoses, dus ik ging naar een psychiater. Deze stelde direct vast dat ik dus werkelijk derealisatie had en schreef me dit middel voor. Hij zei dat ik na enkele dagen reeds beterschap ging voelen en dat ik er snel door kon genezen... niet dus. Heb dit medicijn een week gepakt en voelde me de eerste dagen goed (placebo)[lees meer...]. Ik merkte direct enorm irriterende bijwerkingen; ik voelde me elke second zo slap als maar kan en ik had werkelijk niets van sperma bij ejaculatie (enorm beangstigend). Na enkele dagen begon het dus enorm te werken, maar ik voelde me er veel slechter van.. Mijn derealisatie werd extreem erger tijdens de dagen dat ik dit gebruikte en ik heb zelfs enkele (!) angstaanvallen gehad op deze enkele dagen dat ik het nam... Als iemand dit leest die het middel krijgt voor derealisatie en hetzelfde voelt na enkele dagen; stop er direct mee en vertel het aan je dokter. Ik ben er nu enkele dagen mee gestopt en alle bijwerkingen zijn, godzijdank, verdwenen. Ik voel me weer als ervoor, wat niet helemaal perfect is, en de angst is weer drastisch verminderd. Ik had zelfs een redelijk lage dosis gekregen om bijwerkingen te verminderen, maar uiteindelijk vond ik dit een enorm slecht medicijn.