Ervaringen met Risperidon

Psychose (12 meningen)
Onrust (5 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

29-12-2017 | Vrouw | 23
risperidon (0,5mg)
Autisme
Doordat mijn zorgverzekering vanaf 2017 geen aripiprazol (ik gebruikte 3 mg) meer vergoedde, moest er worden gezocht naar een alternatief. Ik reageer behoorlijk heftig op nieuwe medicatie. Eind 2016 hebben we geprobeerd aripiprazol af te bouwen, maar (mede door stress) kon ik in de afbouw periode 2 weken niet meer praten. Vervolgens weer begonnen met slikken. In januar[lees meer...]i ben ik over gegaan op Risperidon (0,25mg) en stond onder strenge toezicht, door mijn reacties op medicatie. Ik heb werkelijk waar geen seconde last gehad van de overgang. Naar mijn weten heb ik ook geen storende bijwerkingen gehad, op extreem aankomen na. In een driekwart jaar tijd ben ik 25 kg aangekomen. Verder geen last ergens van gehad. Nu ben ik een week zonder medicatie en is te kort om te oordelen over bijwerkingen van afbouwen, tot nu toe nergens last van.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ook dit middel heeft mij niet geholpen. Rusteloosheid, soort " jeuk " , gek gevoel in mijn lichaam, onrust. Niet stil kunnen blijven zitten. Gek werd ik ervan. Onhoudbaar . Kon niet meer werken en liep rondjes als een leeuw in een kooi in Artis. Na 10 dagen gestopt, het leek wel een allergische reactie. Achteraf zou ik willen zeggen, probeer er zelf uit te komen, want d[lees meer...]eze medicijnen maken je nog verdrietiger.

14-11-2017 | Vrouw | 52
ADHD
Van de risperidon ben ik inderdaad wel een beetje rustiger geworden en geconcentreerder. Ik ben van dit medicijn aangekomen mijn libido is verdwenen en ik heb me heel erg raar in mijn hoofd gevoeld en ik voelde me niet echt mezelf meer

31-05-2017 | Vrouw | 30
risperidon (3mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven tegen depressies met psychotische kenmerken en slik het nu zo'n 8 a 9 jaar. Het hielp behoorlijk goed tegen de psychoses en ook goed tegen somberheid en suicidaliteit. Maar ik ben blij dat ik nu kan overstappen op een ander middel (aripiprazol) want ik ben gigantisch aangekomen , altijd duf/suf/slaperig/moe ondanks dat ik heel veel slaa[lees meer...]p (en ook niet met minder slaap toekan door dit medicijn). Ook zijn mijn benen onrustig (acathisie).

13-04-2017 | Vrouw | 46
Psychose
Stemmen in mijn hoofd gehad door teveel joints, en stress. Nu na een jaar afgebouwd. Gestopt maar helaas weer stemmen terug maar in mindere mate. Nu weer opnieuw risperidon, fijn medicijn. Wel wat gewicht erbij maar liever dat als dan een wrak rondlopen met complotten, stemmen en dergelijke in mijn hoofd. Een aanrader.

30-04-2016 | Vrouw | 71
risperidon (2mg)
Steeds meer klachten over het hele buikgebied/rug/borstkas. Later ontdekte ik dat mijn organen pijnlijk waren. Hoe hoger de dosering hoe meer last ik kreeg. Ik ben blij dat ik hiermee kan stoppen. Langzaam afbouwen, helaas.

10-04-2016 | Vrouw | 9
risperidon (2mg)
Autisme
mijn dochter van 9 is sinds 1 februari gestart met risperidon ivm autisme en daarbij horende overprikkeling. langzaam opgehoogd tot 2 mgr. echter toen constant last van hoofdpijn en gevoel niet lekker te zijn. gelijktijdig met de start kreeg ze last van dwanggedachten (die nu vanavond zo heftig zijn dat ze alleen nog maar kan huilen dat ze het niet aankan). dosering verlaa[lees meer...]gd op eigen initiatief naar 1 mgr. klachten blijven hetzelfde. gedrag en prikkelbaarheidheid blijven hetzelfde. ten einde raad zijn we. wat een rotmiddel. woensdag gesprek met de kinderpsychiater. dit kan zo niet. iemand toevallig dezelfde ervaring. ik hoor het graag

24-02-2016 | Vrouw | 31
risperidon (3mg)
Nervositeit
Ik kreeg de medicatie voorgeschreven voor mijn nerveusiteit. ik had spanningen in mijn armen en benen. Soms ook angstige gevoelens. Ik heb het als prima ervaren. Ik nam mijn medicatie (2x 1mg) eerst 's ochtends in. Maar in overleg heb ik dat naar de avond geplaatst omdat ik er zo loom van werd overdag. Nu slaap ik er heerlijk op in en heb ik geen last meer van nerveusi[lees meer...]teit en spanningen. Drie kwart jaar geleden heb ik er nog een pil in de ochtend bij gekregen dat wende snel. Nu heb ik hiernaast ook therapie en ik hoop daarmee veel opgelost te hebben. Daarom ben ik nu aan het afbouwen. De ochtend pil is weer weg en ik voel me nu actiever en alerter. Over 1,5 maand gaan we een pil in de avond weg halen. Ik ben er wel wat sceptisch over omdat ik bang ben nu niet meer goed in slaap te vallen. Ik wil dat op gaan vangen met "goede nachtrust" van de kruidvat. Hopelijk binnen 3 tot 6 maanden er helemaal van af. Ik wil het nu namelijk weer zelf kunnen en doen. Ik raad het iedereen aan maar zorg dat de dosering bij je aandoening past. Kijk ook goed naar wanneer je ze op de dag inneemt. In de avond scheelt dufheid over de dag heen.

03-03-2015 | Vrouw | 8
risperidon (0,5mg)

20-08-2014 | Vrouw | 25
risperidon
Na twee negatieve ervaringen met SSRI's, Risperidon gekregen voor mijn angst/dwangklachten. De eerste week was heftig qua bijwerkingen. Ik was versuft, had een raar gevoel in mijn hoofd en was duizelig en misselijk. Ik praatte soms een beetje vreemd en leek wel aangeschoten. Na een week ging het beter (i.t.t. SSRI's die een langere inwerktijd hebben). Ik heb geen last meer[lees meer...] van paniekaanvallen en het piekeren is stukken minder. Ik voel me zoveel beter! Na 4 weken nog wel last van vermoeidheid en extreme overgevoeligheid voor licht.

01-07-2014 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis

05-11-2013 | Vrouw | 30
risperidon
Vanwege een postpartum psychose slik ik het medicijn nu een half jaar. Duurde lang voor dat het werkte. Mijn angsten zijn nu weg en voel me verder steeds beter. In het begin erg moe geweest. Nu alleen nog last van mijn handen en voeten. Beetje dof gevoel. Mag waarschijnlijk eind december afbouwen. Zie daar best wel tegenop!

03-09-2013 | Vrouw | 35
risperidon (1mg)
Gebruikte 5 jaar met hele goede ervaringen paroxetine. Na een periode van heel veel hooi op de vork nemen, weer terug bij af. Angstgevoel is zo hevig dat arts risperidon heeft voorgeschreven, terwijl ik ook nog paroxetine gebruik. Schrik ervan dat het een wisselwerking heeft met dit medicijn. Terwijl mij gezegd is dat ik het kan gebruiken. Vanmiddag eerste tablet. Vo[lees meer...]el me rustiger in mijn hoofd. Ben benieuwd hoe het over een paar dagen gaat. Iemand ervaring?

22-08-2013 | Vrouw | 35
risperidon
sinds twee maanden zit ik nu op mijn medicijnen. eerst sloeg het totaal niet aan en later kreeg ik bijwerkingen in een ernstige vorm van argwanen en paniek aanvallen. nu zit ik op 3 mg en ben een beetje suf aan het worden in het hoofd. ik slik nu ook kalmering tabeleten en slaap medicatie , maar tegen 4 uur s'morgens ben ik klaar wakker en loop een beetje verdwaalt rond[lees meer...] wat zo de hele dag door gaat. mijn voeten en enkels en handen en gezicht tintelen en mijn karakter is totaal veranderd. ik schrik van kleine geluiden en kan lawaai niet uitstaan en vlucht dan ook. ik sluit mijn af van de buiten wereld om zo het andermans probleem te ontwijken . als ik dit bespreek met mijn contact persoon dan gooit zij alleen de medicijnen omhoog, dus ik hou me mond.... maar ik zit zeer zeker niet fijn in mijn vel. ( ik wou dat ik nooit aan die benden was begonnen.) daar voor zat ik fijner in me vel en kon met mijn mankementen leven.

23-07-2013 | Vrouw | 28
Psychose
Het medicijn doet zijn werking goed. Daarover heb ik niets te klagen. Echter is er net 1 bijwerking die ik erg vervelend vind. Seksueel gaat het allemaal wat moeilijker. Een orgasme bereiken is haast onmogelijk. Dit is een bekende bijwerking van het medicijn. Het stoort mij ernstig. Ik zou willen dat er iets was om hier tegen te doen.

06-04-2013 | Vrouw | 30
Psychische klachten
Werkt dempend op randpsychose, verhoogde achterdocht, prikkelbaarheid en agitatie. Bijwerkingen grijpen wel in op het dagelijks leven, na inname word je zo slaperig dat je je (sociale) activiteiten moet staken. Dit werkt medicijnontrouw in de hand of je zou je activiteiten goed moeten plannen maar dat is niet altijd mogelijk/wenselijk. Daarnaast een prettige maar misschien[lees meer...] niet zo'n gezonde bijwerking dat de menstruatie uitblijft. Na het stoppen met Risperidon duurde het ongeveer een half jaar voordat het terugkwam.