Ervaringen met Risperidon

Psychose (12 meningen)
Onrust (5 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

20-09-2019 | Man | 20
Onrust
Medicatie helpt mij wel een beetje om de onrust wat weg te nemen, maar is niet heel effectief. Ik kan in ieder geval wel de dagen enigszins doorkomen. De bijwerkingen zijn erg vervelend en misschien bijna net zo ernstig als het probleem zelf, dus netto schiet ik er niet bijzonder mee veel op. In combinatie met benzodiazepine beter te verdragen.

16-03-2019 | Man | 21
Psychose
Het hielp waarvoor het gebruikt werdt maar de bijwerkingen waren echt vreselijk toen ik afgebouwd had voelde ik me weer een mens nooit meer dit middel het werkt niet voor iedereen goed 😟

29-12-2017 | Vrouw | 23
Autisme
Doordat mijn zorgverzekering vanaf 2017 geen aripiprazol (ik gebruikte 3 mg) meer vergoedde, moest er worden gezocht naar een alternatief. Ik reageer behoorlijk heftig op nieuwe medicatie. Eind 2016 hebben we geprobeerd aripiprazol af te bouwen, maar (mede door stress) kon ik in de afbouw periode 2 weken niet meer praten. Vervolgens weer begonnen met slikken. In januar[lees meer...]i ben ik over gegaan op Risperidon (0,25mg) en stond onder strenge toezicht, door mijn reacties op medicatie. Ik heb werkelijk waar geen seconde last gehad van de overgang. Naar mijn weten heb ik ook geen storende bijwerkingen gehad, op extreem aankomen na. In een driekwart jaar tijd ben ik 25 kg aangekomen. Verder geen last ergens van gehad. Nu ben ik een week zonder medicatie en is te kort om te oordelen over bijwerkingen van afbouwen, tot nu toe nergens last van.

13-12-2011 | Vrouw | 23

05-04-2020 | Man | 24
risperidon (2mg)
Psychose
ik kreeg bijna geen lucht door me neus bij inname van dit medicijn. en verder erg onrustig in me benen. volgens mij is dit medicijn niet goed bij autisme. je blijft er echter autistisch van. je kan hierbij beter andere medicijnen nemen zoals seroquel.

11-09-2019 | Vrouw | 24

17-12-2012 | Man | 24
risperidon
Ik heb sinds mijn 4e levensjaar het syndroom van Gilles de la Tourette, maar het is pas sinds dit jaar gediagnosticeerd. Ik lijd aan bijna onafgebroken zeer opvallende tics zoals hardop snurkgeluiden maken en vele trekjes in het gezicht en het lichaam. Ook rituelen die moeten worden uitgevoerd. Sinds 4 december gebruik ik Risperidon Actavis en mijn tics zijn flink afgeno[lees meer...]men. Het snurken doe ik bijna niet meer, soms urenlang! Andere tics zijn nog wel aanwezig, maar ook in mindere mate en het voornaamste: ik heb er zelf niet meer zo'n last van. Ik merk dat ik me niet meer zo bewust ben van elke tic. Ik doe gewoon mijn dingen en ik tic daarbij en zo is het goed. De schaamte is afgenomen en drukke dagen komen minder hard binnen. Ik kan nu anderhalf uur ticloos in de trein zitten. Fantastisch! Dat was vroeger een droom... nu is het werkelijkheid. Bijwerkingen: drogere ontlasting (soms wat pijnlijk maar verder bijna geen last van). Grote eetlust, tot 2x zoveel als normaal. Hiermee opletten dus! Gezond eten maakt niet uit, maar snoep en chips als het kan laten staan. Ik ben in 2 weken tijd 2 kilo aangekomen. 'moe gevoel'. Verder een soort relax, ontspannen moe-achtig gevoel zonder echt moe te zijn. Meer een soort heel erg relax. Ik heb nooit drugs gebruikt maar ik kan me voorstellen dat dit zo ongeveer voelt. Een prima medicijn met nauwelijks bijwerkingen dat goed werkt. Ik ben er erg tevreden over! Een aanrader voor elke Touretter.

05-09-2022 | Man | 25
risperidon (2mg)
Psychose
Ik kreeg 2mg per dag voorgeschreven. Ik kwam de trap niet meer op door de spierpijn. Dit middel werkt niet goed bij mij seroquell gaat stukken beter.

06-01-2022 | Vrouw | 25
risperidon (0.25)
Psychische klachten
Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen voor autisme en borderline. Dit was om de spanning voor triggers en overprikkeling wat te kunnen remmen. Ik begon met 0.25 en ben naar 0.5 mg gegaan daarna. Ik had nauwelijks nog libido bij 0.5 mg, bij 0.25 mg ging het wel beter. Ik ben toen ook terug gegaan naar die dosis. Ik heb ook na 2 maanden gebruik veel vaker last van aa[lees meer...]nhoudende hartkloppingen en ik heb ook veel last van spanning ( dwang, veel meer en heftigere meltdowns/paniek dan voorheen) . . Ik kan niet zeggen of het daardoor komt, maar voor mij werkt deze medicatie onvoldoende. -Ik heb nu ook sertraline gekregen en dat gebruik ik sinds een maand, dus later begonnen in combinatie met de Risperidone. Maar dat is voor een andere recensie.

15-05-2018 | Vrouw | 25
risperidon (1mg)
Autisme
Ben zelf best tevreden over het medicijn. De werking is goed, je hebt minder last van dwang gedachtes of handelingen. Je hebt van veel dingen minder last maar dat komt omdat je als het ware gewoon zwaar verdoofd rond loopt. Je bent er wel maar je bent er niet. Automatische piloot en je denken is verstoord doordat je gedachtes niet meer van jezelf zijn. Daardoor lijken je e[lees meer...]igen gedachtes ‘verdwenen’ maar het is eigenlijk gewoon tijdelijk plat gelegd. En soms is dat ook precies de bedoeling. Maar of het goed is op lang termijn, is ten tweede. Scooter of auto rijden is niet mogelijk doordat je zicht is vetraagd het is gewoon gevaarlijk. Je evenwicht is ook niet stabiel dus je moet ook uit kijken met trappen lopen want de kans dat je mis stapt is groot. Ben zelf ook aangekomen van het medicijn wel 8 kilo. Waardoor dat precies komt weet ik niet maar sinds ik dit medicijn gebruik heb ik vaak last van obstipatie. Maar dat is voor ieder misschien verschillend. Ik raad het aan als een tijdelijke optie het zal niet goed zijn als je dit middel je hele leven zal slikken. Je mist dan teveel mooie dingen. Wens iedereen die dit medicijn gaat gebruiken veel sterkte en geef nooit op; er is altijd licht aan het eind van de tunnel ook al is het nog zo donker.

20-08-2014 | Vrouw | 25
risperidon
Na twee negatieve ervaringen met SSRI's, Risperidon gekregen voor mijn angst/dwangklachten. De eerste week was heftig qua bijwerkingen. Ik was versuft, had een raar gevoel in mijn hoofd en was duizelig en misselijk. Ik praatte soms een beetje vreemd en leek wel aangeschoten. Na een week ging het beter (i.t.t. SSRI's die een langere inwerktijd hebben). Ik heb geen last meer[lees meer...] van paniekaanvallen en het piekeren is stukken minder. Ik voel me zoveel beter! Na 4 weken nog wel last van vermoeidheid en extreme overgevoeligheid voor licht.

21-12-2016 | Man | 26
ADHD
Goeie medicijnen, maar een joint laat ik voortaan liggen. Wat een vage bijwerking is dat zeg pff, werd angstig en heel druk in me hoofd, zag vlekken dus geen joint meer voor mij, had het al een tijd niet gedaan, dus nu helemaal niet meer.

02-09-2012 | Man | 27
Psychose
Sinds ruim een week slik ik 4 mg Risperidon. Als enige bijwerking wat meer eetlust en wat suffer. Prolactine gehalte kan verhoogd worden met dit soort middelen (antipsychotica, zowel klassieke als nieuwere middelen). Die uitslag heb ik nog niet dus daar kan ik nog niets over zeggen. Het schijnt dat als je veel of ernstige bijwerkingen krijgt van risperidon, dat Invega / P[lees meer...]aliperidon, het "verbeterde / nieuwe" risperdal minder bijwerkingen geeft...

30-05-2020 | Vrouw | 28
risperidon (1mg)
Ik kreeg dit medicijn omdat ik aangaf bij de psychiater niet goed sliep. Ik heb er geen dag beter door geslapen, en voelde me alleen maar ziek. Als ik aangaf aan de psychiater wat ik voor gevoel kreeg als ik te lang wakker lag na het innemen, of in de nacht naar de toilet moest, zei hij simpelweg dat hij de bijwerkingen niet eerder gehoord had en verhoogde zelfs de dosis.[lees meer...] Hij heeft nooit aangegeven waarom ik een antipsychotica kreeg als slaapmiddel, ik heb nooit psychotische klachten gehad. Als ik het middel nam en niet snel genoeg in slaap viel begon alles voor mijn ogen te draaien, en voelde het of ik mij in een wilde achtbaan, of een woeste zee bevond. Ook werd ik enorm misselijk en begon ik te trillen. Als ik wakker werd en naar het toilet wilde moest ik kruipend de trap op en af omdat ik niet op mijn benen kon staan. Daarnaast had ik meer last van mijn epilepsie, voelde ik bijna geen emoties, was ik elke ochtend doodmoe, en ben ik ruim 40 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon was veranderd. Ik ben nooit ‘behandeld’ voor mijn problemen, mijn bloed en alle dingen die bijgehouden moesten worden zijn niet een keer gecheckt voor of tijdens de pillen, en het heeft me heel wat jaar en verschillende instanties gekost voor ik iemand vond die zei dat ik mocht afbouwen. Omdat niemand begreep waarom ik de pillen had gekregen. Nu sinds een week gestopt, ik voel me beter dan ooit!

04-04-2014 | Man | 28
Autisme
Mijn zoon van 28 kreeg dit middel van de huisarts omdat de psychiater bij de diagnose al had aangegeven dat Risperdal zou kunnen helpen bij zijn autisme en dan vooral de angst die er bij hoort. Nou het werkte zeker. Alle remmingen vielen weg. Hij vertelde dat niets hem nog interesseerde. Zelfs in het verkeer zag hij geen gevaar. Kreeg zelfs bijna een auto ongeluk omdat hi[lees meer...]j wel zag dat een auto voorrang had maar hij vond het niet nodig te stoppen. Wij hebben hem gevraagd geen auto te besturen zolang hij Risperdal gebruikte. Hierop verminderde mijn zoon zelf de dosis van een half mg naar een kwart mg maar toch bleef de apathie. Wat doet dit middel dan wel niet bij een normale dosis van 4 mg per dag? Na twee maanden is hij gestopt (de huisarts weet het nog niet) want met dit middel kan hij niet functioneren. Voor tijdelijk, zeg enkele weken, is het een goed middel. Zeker om even rust te krijgen van remmingen en angst of om iemand, die niet goed kan uitleggen wat voor emoties hij heeft, zich te laten uiten.

23-07-2013 | Vrouw | 28
Psychose
Het medicijn doet zijn werking goed. Daarover heb ik niets te klagen. Echter is er net 1 bijwerking die ik erg vervelend vind. Seksueel gaat het allemaal wat moeilijker. Een orgasme bereiken is haast onmogelijk. Dit is een bekende bijwerking van het medicijn. Het stoort mij ernstig. Ik zou willen dat er iets was om hier tegen te doen.