Ervaringen met Risperidon

risperidon

Psychose (12 meningen)
Onrust (5 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

30-05-2020 | Vrouw | 28
risperidon (1mg)
Ik kreeg dit medicijn omdat ik aangaf bij de psychiater niet goed sliep. Ik heb er geen dag beter door geslapen, en voelde me alleen maar ziek. Als ik aangaf aan de psychiater wat ik voor gevoel kreeg als ik te lang wakker lag na het innemen, of in de nacht naar de toilet moest, zei hij simpelweg dat hij de bijwerkingen niet eerder gehoord had en verhoogde zelfs de dosis.[lees meer...] Hij heeft nooit aangegeven waarom ik een antipsychotica kreeg als slaapmiddel, ik heb nooit psychotische klachten gehad. Als ik het middel nam en niet snel genoeg in slaap viel begon alles voor mijn ogen te draaien, en voelde het of ik mij in een wilde achtbaan, of een woeste zee bevond. Ook werd ik enorm misselijk en begon ik te trillen. Als ik wakker werd en naar het toilet wilde moest ik kruipend de trap op en af omdat ik niet op mijn benen kon staan. Daarnaast had ik meer last van mijn epilepsie, voelde ik bijna geen emoties, was ik elke ochtend doodmoe, en ben ik ruim 40 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon was veranderd. Ik ben nooit ‘behandeld’ voor mijn problemen, mijn bloed en alle dingen die bijgehouden moesten worden zijn niet een keer gecheckt voor of tijdens de pillen, en het heeft me heel wat jaar en verschillende instanties gekost voor ik iemand vond die zei dat ik mocht afbouwen. Omdat niemand begreep waarom ik de pillen had gekregen. Nu sinds een week gestopt, ik voel me beter dan ooit!

24-05-2020 | Vrouw | 18
Autisme
Ik gebruik risperidon 1mg nu ongeveer een half jaar. Het bevalt me goed. In de eerste weken een paar bijwerkingen zoals moe zijn, neerslachtig zijn, enorme honger. Dit verdween. Ik gebruik het voor autisme en ocd. Ik had hiervoor veel last van onrust. Door de risperidon is dit verdwenen. Ik ben heel tevreden met het medicijn. Werkt snel met weinig bewerkingen!

05-02-2020 | Vrouw | 55
risperidon (25mg)
ADHD
Ik zal iets over mijn zelf vertellen ik ben 22 jaar werkzaam geweest bij ggz en ik was behandelaar met mensen die slechte ervaringen hadden met dit medicijn. Ik ben via via aan dit middel gekomen om uit te proberen wat het effect heeft op dit medicijn. De gevolgen waren zo erg dat ik een tijdje opgenomen Ben geweest omdat ik mijn zelf niet meer ben. Gevolg baan kw[lees meer...]ijt en een digagnose voor de rest van mijn leven autisme en mcdd met adhd. Mijn leven is complete veranderd doordat ik een steekproef met dit middel deed.

11-09-2019 | Vrouw | 24
risperidon (0,5mg)

04-07-2019 | Vrouw | 44
Autisme
Ik gebruik dit medicijn zo'n 4,5 jaar en heb al een aantal jaren last van extreme vermoeidheid. Hierdoor heb ik een slaapstoornis ontwikkeld waardoor ik wanneer ik niet hoef te werken, zo'n 12-13 uur per nacht slaap. En nog altijd moe. Ik ga nu afbouwen want hoewel het heerlijk is zonder dwangneurose en smetvrees, daar zijn andere medicijnen voor, maar ga het eerst zonder [lees meer...]proberen

04-05-2019 | Vrouw | 40
Autisme
Van olanzapine 2,5 overgestapt naar risperidon 1mg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik pas 3 weken bezig ben maar bijwerkingen vallen nog tegen. (Ondanks dat mijn lichaaolanzapine.m al gewend was aan antipsychoticum uit dezelfde groep) Ben erg misselijk waardoor gewichtsverlies. En ‘smorgens zeer vroeg wakker. Dit laatste kan echter ook komen door wegvallen olanzapine. We[lees meer...]llicht gaf deze meer slaapzucht dan de risperidon. Spannend of ik ermee door kan gaan... Maar positief: ik ben véél opgewekter dan bij de olanzapine, en lijk ook daadwerkelijk iets minder slaap nodig te hebben. Is nog even afwachten wat mijn ritme op termijn gaat worden.

06-01-2019 | Vrouw | 47
risperidon (3mg)
Nadat ik het medicijn Respiridon ben gaan gebruiken heb ik 2x een éénzijdige aanrijding gehad. Dit wijdt ik aan de bijwerkingen. Verder ben ik wel wat rustiger geworden maar ht slapen (waarvoor het eigenlijk bedoelt is) gaat nog niet helemaal goed. Soms ben ik nog steeds futloos en heel moe. Wat dat betreft ben ik matig positief over dit medicijn en werk er ook heel hard [lees meer...]naar toe om hier vanaf te komen.

03-01-2019 | Vrouw | 43
Autisme
Ik gebruik deze medicijnen omdat ik ASS heb en dwangstoornissen. Ik ben veel rustiger in mijn hoofd door Risperidon

18-08-2018 | Vrouw | 35
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik werd er totaal een ander persoon van.

15-05-2018 | Vrouw | 25
Autisme
Ben zelf best tevreden over het medicijn. De werking is goed, je hebt minder last van dwang gedachtes of handelingen. Je hebt van veel dingen minder last maar dat komt omdat je als het ware gewoon zwaar verdoofd rond loopt. Je bent er wel maar je bent er niet. Automatische piloot en je denken is verstoord doordat je gedachtes niet meer van jezelf zijn. Daardoor lijken je e[lees meer...]igen gedachtes ‘verdwenen’ maar het is eigenlijk gewoon tijdelijk plat gelegd. En soms is dat ook precies de bedoeling. Maar of het goed is op lang termijn, is ten tweede. Scooter of auto rijden is niet mogelijk doordat je zicht is vetraagd het is gewoon gevaarlijk. Je evenwicht is ook niet stabiel dus je moet ook uit kijken met trappen lopen want de kans dat je mis stapt is groot. Ben zelf ook aangekomen van het medicijn wel 8 kilo. Waardoor dat precies komt weet ik niet maar sinds ik dit medicijn gebruik heb ik vaak last van obstipatie. Maar dat is voor ieder misschien verschillend. Ik raad het aan als een tijdelijke optie het zal niet goed zijn als je dit middel je hele leven zal slikken. Je mist dan teveel mooie dingen. Wens iedereen die dit medicijn gaat gebruiken veel sterkte en geef nooit op; er is altijd licht aan het eind van de tunnel ook al is het nog zo donker.

29-12-2017 | Vrouw | 23
risperidon (0,5mg)
Autisme
Doordat mijn zorgverzekering vanaf 2017 geen aripiprazol (ik gebruikte 3 mg) meer vergoedde, moest er worden gezocht naar een alternatief. Ik reageer behoorlijk heftig op nieuwe medicatie. Eind 2016 hebben we geprobeerd aripiprazol af te bouwen, maar (mede door stress) kon ik in de afbouw periode 2 weken niet meer praten. Vervolgens weer begonnen met slikken. In januar[lees meer...]i ben ik over gegaan op Risperidon (0,25mg) en stond onder strenge toezicht, door mijn reacties op medicatie. Ik heb werkelijk waar geen seconde last gehad van de overgang. Naar mijn weten heb ik ook geen storende bijwerkingen gehad, op extreem aankomen na. In een driekwart jaar tijd ben ik 25 kg aangekomen. Verder geen last ergens van gehad. Nu ben ik een week zonder medicatie en is te kort om te oordelen over bijwerkingen van afbouwen, tot nu toe nergens last van.

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ook dit middel heeft mij niet geholpen. Rusteloosheid, soort " jeuk " , gek gevoel in mijn lichaam, onrust. Niet stil kunnen blijven zitten. Gek werd ik ervan. Onhoudbaar . Kon niet meer werken en liep rondjes als een leeuw in een kooi in Artis. Na 10 dagen gestopt, het leek wel een allergische reactie. Achteraf zou ik willen zeggen, probeer er zelf uit te komen, want d[lees meer...]eze medicijnen maken je nog verdrietiger.

14-11-2017 | Vrouw | 52
ADHD
Van de risperidon ben ik inderdaad wel een beetje rustiger geworden en geconcentreerder. Ik ben van dit medicijn aangekomen mijn libido is verdwenen en ik heb me heel erg raar in mijn hoofd gevoeld en ik voelde me niet echt mezelf meer

31-05-2017 | Vrouw | 30
risperidon (3mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven tegen depressies met psychotische kenmerken en slik het nu zo'n 8 a 9 jaar. Het hielp behoorlijk goed tegen de psychoses en ook goed tegen somberheid en suicidaliteit. Maar ik ben blij dat ik nu kan overstappen op een ander middel (aripiprazol) want ik ben gigantisch aangekomen , altijd duf/suf/slaperig/moe ondanks dat ik heel veel slaa[lees meer...]p (en ook niet met minder slaap toekan door dit medicijn). Ook zijn mijn benen onrustig (acathisie).

13-04-2017 | Vrouw | 46
Psychose
Stemmen in mijn hoofd gehad door teveel joints, en stress. Nu na een jaar afgebouwd. Gestopt maar helaas weer stemmen terug maar in mindere mate. Nu weer opnieuw risperidon, fijn medicijn. Wel wat gewicht erbij maar liever dat als dan een wrak rondlopen met complotten, stemmen en dergelijke in mijn hoofd. Een aanrader.

30-04-2016 | Vrouw | 71
risperidon (2mg)
Steeds meer klachten over het hele buikgebied/rug/borstkas. Later ontdekte ik dat mijn organen pijnlijk waren. Hoe hoger de dosering hoe meer last ik kreeg. Ik ben blij dat ik hiermee kan stoppen. Langzaam afbouwen, helaas.