Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

Chronische depressie (42 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

11-09-2023 | Vrouw | 20
Psychische klachten
Ik slik nu ongeveer 2 maanden de gewone/merkloze bupropion, voor depressieve klachten en ADD. Ben er best wel tevreden mee. De eerste 2 weken enorm last gehad van bijwerkingen, super depressed, angstig en emotioneel. Daar nu totaal geen last meer van, maar ik heb wel meer moeite met inslapen, heb vaak nare dromen en merk ook dat ik meer zweet dan hiervoor. Ik ben dit midde[lees meer...]l met name gaan slikken vanwege vanwege heftige PMS en menstruatie, maar ook het stukje ADD is mooi meegenomen aangezien ik geen Ritalin of Concerta mag slikken ivm eetstoornis. Ik ben sinds de start van dit middel mijn laatste 2 menstruaties geheel klachtvrij doorgekomen, dit is een wonder. Ook heb ik los van mijn cyclus veel meer grip op mijn emoties, geen wekelijkse mental breakdowns en kan me veel sneller over tegenslagen heen zetten. Wat de ADD betreft heb ik nog niet heel veel gemerkt. Ik merk denk ik wel iets meer doorzettingsvermogen, maar de algehele motivatie is vaak nog ver te zoeken. Al vermoed ik dat dit ook door stres kan komen. Dit maakt het dus wat lastiger voor mij om het te beoordelen.

25-06-2022 | Vrouw | 21
Psychische klachten
Ik neem nu zo´n twee weken Wellbutrin en het is echt een hel. Ik heb heel erg veel bijwerkingen: duizeligheid, misselijkheid, verhoogde hartslag, bloeddruk ligt verhoogd, geen concentratie, coördinatie en motoriek zijn een ramp geworden, vergeetachtigheid. Ik moet het nog twee weken kunnen volhouden vooraleer effect te zien is. Ik heb eerst Sypralexa genomen maar die sloeg[lees meer...] niet aan, ik sta nu op Efexor en Wellbutrin. Bij Efexor had ik ook veel last van de bijwerkingen omdat ik op de hoogste dosis stond, de dosis werd naar beneden gehaald maar nu sloeg het niet meer aan. Daarom ben ik terug op de hoogste dosis gezet samen met 150mg Wellbutrin.

07-06-2022 | Man | 21
Psychische klachten
Ik ben welbutrine beginnen nemen voor allereerst depressieve klachten, na mijn eerste sessie en eigenlijk amper iets te hebben gezegd tegen de psychiater die meer over zichzelf bezig was dan dat hij luisterde schreef hij mij dit voor, het leek een wondermiddel zoals hij het voorstelde. Ook zei de psychiater dat dit zou kunnen helpen met slaapproblemen, adhd en stoppen met [lees meer...]roken. In het begin was ik er heel tevreden mee, ik voelde me helderder in mijn hoofd en had terug energie om dingen te doen. Maar toen begon ik de bijwerkingen te voelen, de verwardheid en geheugenproblemen kunnen soms heel extreem zijn ik denk ergens aan en kan mijn hele gedachtenstroom opeens verliezen door afleiding en dan kan ik me met alle macht niet meer herrineren wat ik aan het denken was. Nu wilde ik ermee stoppen maar begon ik last te krijgen van een volledig nieuw symptoom: dissociaties waarin ik dus volledig vervreemd geraak van mn lichaam. Ik hang er nu dus eigenlijk aan vast, ik had veel liever alleen therapie gevolgd of toch tenminste in combinatie met medicatie.

07-06-2022 | Man | 21

26-03-2022 | Vrouw | 22
Psychische klachten
Ik slik nu zo’n 2,5 week welbrutin 150 mg. En ik merkte al gelijk dat dit helemaal niks voor mij was, ik sliep super slecht, ik was heel erg verdrietig om alles en ik had mega hartkloppingen tot de dag van vandaag. Ik heb altijd al angst en paniek en soms hartkloppingen gehad maar dit medicijn verergert het alleen maar en ben ik erg bang. Heb zelfs ziekenhuis gebeld omdat [lees meer...]ik dacht dat het niet goed ging. Ik moet nog 1,5 week slikken en daarna bespreken met de dokter hoe het heeft gewerkt, maar ik ga gelijk maandag bellen en zeggen dat ik meteen wil stoppen! Het is niet voor mij en merk dat ik alleen maar depressiever ervan wordt

07-12-2023 | Vrouw | 25
Psychische klachten
Ik gebruik bupropion tegen angst, ik had last van dagelijkse paniekaanvallen. Ik wilde geen SSRI als citalopram (eerder gebruikt) gebruiken ivm de vervelende bijwerkingen. Bupropion is de uitkomst voor mij! Ik heb geen angst meer en ervaar 0 bijwerkingen. Ik heb mijn leven weer terug.

11-02-2024 | Vrouw | 28
Psychische klachten
Ik heb vijf jaar af en aan verschillende SSRI’s (paroxetine, citalopram, fluoxetine) gebruikt tegen terugkerende ernstige depressies en angstklachten. Tegen de mentale klachten werkte die medicatie goed, maar binnen het eerste half jaar kwam ik 20 kilo aan die ik er ondanks sporten en normaal eten met geen mogelijkheid af kreeg en mijn libido was volledig weg. Daarom heb i[lees meer...]k verschillende keren afgebouwd, maar de depressie kwam na een paar weken telkens terug. Omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond ben ik afgelopen zomer in overleg met mijn psychiater overgestapt naar bupropion, en ik zou iedereen met vergelijkbare bijwerkingen van SSRI’s aanraden dit medicijn ook te proberen. Zonder grote veranderingen in mijn levensstijl ben ik in een half jaar de helft van mijn ‘SSRI-gewicht’ kwijtgeraakt en mijn libido is weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam weer van mij is, en tegen depressie en angst is het bij mij even effectief als die andere pillen. Het enige waar ik van baal is dat ik dit niet veel eerder voorgeschreven heb gekregen!

03-12-2022 | Man | 33
Psychische klachten
Heb al lange tijd last van angst en drukte in mijn hoofd , dit is mijn 3e dag dat ik wellbutrin gebruik en ervaar meer rust en heb mijn emotie beter onder controle . ik heb zelf een amfetamine verslaving achter de rug waardoor ik zucht krijg van andere ADHD medicatie zoals dexamfetamnine , ritalin , concerta , en een rand psychotiese ervaring daar heb ik bij welbutrin gee[lees meer...]n last van .

05-05-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Geruime tijd last van zeer nare gedachtes, angsten kwam er zelf niet meer uit. Naast de Bupropion ook psychologische ondersteuning gehad de eerste 3 maanden op 2 wekelijkse basis, nu nog eens in de 6 weken. Na een maand of 6 merkte ik dat mijn libido nihil was en dat ik steeds slechter in contact kwam met mijn emoties en het dus niet meer werkte voor mij. Inmiddels gestopt[lees meer...] met weinig ontrekkingsverschijnselen, en ben blij dat ik mij zonder de medicatie ook blij voel, sterker nog ik voel mij inmiddels beter zonder. Het heeft gedaan wat het moest doen :)

13-12-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik gebruik nu enkele jaren Wellbutrin 150 mg. Eerst in combinatie met Citalopram om meer energie te krijgen en minder vlak te zijn. Nu, sinds drie jaar, alleen de Wellbutrin. Ik wil nu stoppen en ben sinds drie weken om de dag aan het nemen omdat afbouwen met een lagere dosering niet mogelijk is. Volgens de huisarts zou ik meteen kunnen stoppen, maar omdat ik hier gevoel[lees meer...]ig voor ben, besloten om de dag te nemen. Nu, drie weken later, heb ik super veel afkickverschijnselen: geen concentratie, niet kunnen slapen maar heel erg moe zijn, geen prikkels kunnen verdragen, hele dag hoofdpijn en duizelig. Ik vraag me af of ik hier doorheen kom en hoe lang dit gaat duren. Iemand hier ervaring mee?

01-05-2023 | Vrouw | 37
Psychische klachten
Ik voel mij helderder van geest en dagelijkse taken gaan mij makkelijker af. Ik heb meer concentratie en doorzettingsvermogen, aan het eind van de dag constateer ik meer uit de dag te hebben gehaald ,wat mij echt een goed gevoel geeft! Bijvoorbeeld In de supermarkt voel ik mij op mijn gemak en kan de producten beter vinden zonder overspoeld te worden door van alles. De[lees meer...] lichte piep in mijn oor als bijwerking valt daarbij in het niets. Ik kan weer lange gesprekken voeren zonder daarna helemaal moe te worden. Sociaal gezien heb ik meer zin om met vrienden af te spreken, tijdens werk gaat het communiceren mij makkelijker af. En geen middag dutjes meer! Waardoor ik mij levendiger voel. Voorheen voelde ik mij vaak een spons die te veel opnam en waardoor ik snel uitgeput en overspoeld was, maar met deze medicijnen voel en zie ik op verschillende fronten echt een goede verbetering! Super fijn om weer levendig de dag door te komen!

10-02-2024 | Vrouw | 38
Psychische klachten
Mijn psychiater vertelde dat mijn heftige bijwerkingen (suïcidale gedachtes, depressieve gevoelens en enorme angsten) in de eerste 2 à 3 weken heel normaal waren en ik hier 'doorheen' moest. Ik had deze bijwerkingen na 5 weken gebruik nog steeds en ze werden alleen maar erger. Alsnog moest ik van hem doorzetten terwijl ik zelf aanvoelde dat deze bijwerkingen niet normaal w[lees meer...]aren en zeer ernstig. Ik ben dankbaar dat ik ondanks deze depressie en zelfmoordgedachten nog steeds kon inzien dat ik mijn man en kleine kinderen niet in de steek kon laten en ben uiteindelijk na 7 weken gebruik van bupropion op eigen houtje gestopt. Ik begon me per dag beter te voelen en na een week verdween het depressieve gevoel en de suïcidale gedachtes. Mijn psychiater is hier erg van geschrokken en gaf aan dat hij me de volgende keer niet meer zo lang zou laten doorzetten en eerder zou luisteren naar mijn hulpkreet.

02-04-2023 | Man | 42
Psychische klachten
Ik slik nu bijna een half jaar bupropion tegen angsten, maar het lijkt wel dat het er alleen maar erger van wordt. Ook zit ik inmiddels al een maand in een behoorlijke dip/depressie. Ik ben zo lamlendig, ik wil alleen maar slapen (Wat niet lukt ook al ben ik doodop), ik heb 0 energie. Ik heb besloten te gaan stoppen. Dus komende tijd afbouwen en dan ga ik het over [lees meer...]een andere boeg gooien, namelijk microdosing. Ik hoop zo dat dit positieve effecten zal hebben. Reguliere medicijnen helpen simpelweg niet of onvoldoende (paroxetine. venlafaxine niets helpt)

25-01-2024 | Vrouw | 54
Psychische klachten
Gebruik dit medicijn voor mn depressie en add 150 mg Bij verhoging naar 300mg een soort van heftige hoofdpijn (migraine) Dus weer verlaagd naar 150mg

12-03-2023 | Man | 54
Psychische klachten
Depressieve klachten door ernstige vermoeidheid; crohn, colitis ulcerosa en cvs/me. De eerste weken bijwerkingen: opgejaagd gevoel en heel slecht slapen. Slik de 300mg nu 4 jaar. Ik heb er meer energie van. Af en toe depressieve momenten maar dit komt door stressvolle omstandigheden. Ik ben er heel tevreden mee.

21-06-2022 | Vrouw | 58
Psychische klachten
3e week 150mg voel me slechter dan de 2e week, en ben benieuwd of dit over gaat, 4 juli dan begin ik 5e week en evaluatie met psychiater of ophogen of stoppen, heeft er iemand dit ook gehad ? en moet ik doorzetten of stoppen? hoop zo dat het gaat helpen, en dat iemand ervaring hier mee heeft. Heb al zoveel ADs geprobeerd zonder het gewenste resultaat , wordt er zo moedelo[lees meer...]os van. HELP!!