bupropion

Bij  DepressieX

Stoppen met roken (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

10-07-2020 | Vrouw | 37
bupropion (150mg)
Ik gebruik dit middel nu ruim 8 maanden met grote tevredenheid. Ik gebruik het ivm ADHD en stemmingsklachten. Het middel heeft vooral een positief effect op mijn stemming, die sinds gebruik aanhoudend stabieler en beter is. Mede hierdoor zijn ook mijn ADHD klachten afgenomen. Ik heb meer overzicht en kan beter en rustiger anticiperen. Het werkt wat dat betreft wat subtie[lees meer...]ler dan wat ik gewend was van methylfenidaat, wat me meer een 'focusboost' gaf. Met Wellbutrin voel en gedraag ik me rustiger. De eerste 4-6 weken van gebruik had ik veel bijwerkingen: stemmingswisselingen, verminderde eetlust (5kg afgevallen), hoofdpijn, slapeloosheid e.d.. Daarna zijn al die bijwerkingen verdwenen en inmiddels merk ik daar helemaal niets meer van.

23-05-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Hier een goede ervaring met bupropion! Ik gebruik het samen met 5 mg escitalopram in de ochtend. Ik reageer sterk met veel bijwerkingen op de ssri’s, daarom de bupropion erbij geprobeerd ipv de escitalopram ophogen. De eerste 2,5 week waren niet fijn, daar heeft de psychiater me ook voor gewaarschuwd. 1 dag hoofdpijn gehad en 2,5 week heel veel onrust en opgejaagd gev[lees meer...]oel. Problemen met inslapen en doorslapen (die had ik sowieso al). Even doorbijten, dit gaat weg! Verder waren de bijwerkingen heel mild voor mij, wat me verbaasde omdat ik altijd sterke bijwerkingen heb bij medicijnen. Na 2,5 week was de onrust gezakt en kwamen de lichtpuntjes langzaam weer door de dagen. De slapeloosheid beperkte zich tot een paar keer per nacht wakker worden, maar ook snel weer inslapen. Dus niet meer moe overdag. Voel me nu gewoon lekker fit en vrolijk na 4 weken gebruik! Bijwerkingen die overgebleven zijn: af en toe ene oorsuizing (vind ik niet hinderlijk, is binnen paar seconden weer weg). In het begin had ik veel haaruitval, maar dat is minder geworden. Gelukkig heb ik heel dik haar en kan ik wel wat missen. Menstruele problemen: tussentijds bloedverlies en een onregelmatige cyclus. Dat laatste heb ik al mijn hele leven, ook dat is voor mij te behappen. Nachtzweten: dit vind ik wel het meest vervelende. Maar dat kreeg ik van alle antidepressiva. Ik verschoon wat vaker mijn bed en T-shirt, tot nu toe gaat dat zo wel. Bijkomende voordelen: ik heb veel minder trek in zoetigheid en snoepen. Ik kom er niet van aan! En mijn libido is weer helemaal terug, daar had ik bij de ssri wel problemen mee. Al met al ben ik heel positief. Het heeft mijn leven veranderd, mijn depressieve gevoelens zijn weg, ik voel me weer mezelf! Ik ben weer een vrolijke partner en mama, ik blijf de medicijnen nu ook gebruiken na zoveel depressieve episodes. Ik ben ook bij de pop poli geweest ivm nog een kinderwens. Het advies was blijven doorgebruiken voor mij ivm het risico op ook een nieuwe prenatale/postnatale depressie. De medicijnen zijn nu als veilig getest en de risico’s zijn minimaal.

10-04-2020 | Vrouw | 34
bupropion (150mg)
Al twee keer in mijn leven een periode wellbutrin genomen. De eerste keer Was ongeveer 10 jaar geleden en toen een aantal jaar blijven doornemen (ik denk 3), voor een hevige depressie. Onlangs nog eens 6 maanden om de winter te overbruggen (nu net gestopt). De eerste 4 weken voel je je loom en lethargisch, kan je alleen in de zetel hangen. Vreemd gevoel voor een medicijn d[lees meer...]at energie zou moeten geven. Maar vanaf de vijfde week ebt dit weg en voel je je beter. Wel wat opgedraaid soms, maar niet storend. Geen depressieve stemming meer, maar ook niet in een roes. Lijkt alsof je niets neemt, maar je hebt gewoon geen onverklaarbare dieptes meer. Mijn eetlust verdween wel beide keren, wat niet fijn is. Daarom ben ik er nu mee gestopt, dit nadeel woog niet meer op tegen de reden waarom ik begon (milde depressie in de herfst).

29-03-2020 | Vrouw | 43
bupropion (300mg)
Nog nooit zo ziek geweest, bijna een maand volgehouden maar toch moeten afbouwen. De ene dag 150 mg, de andere 300 mg. Het gaat nog steeds moeilijk maar ik kan al wel terug functioneren. Enige positieve is vermindering in eten en verdwijnen van zin in zoetigheid.

02-03-2020 | Vrouw | 25
bupropion (150mg)
Week 3 van deze opbouw hel. Had gehoopt na 2 weken effect te hebben. 1e dag na slikken een hele heftige buikgriep gekregen. Dacht dat dit een virus was maar bleek een reactie te zijn op t medicijn. Heel veel moeten overgeven en diarree. Mijn maag was ontzettend gevoelig voor dit medicijn. Nu 3 weken verder nog steeds erg down, last van mijn maag en darmen, elke dag misseli[lees meer...]jk, gevoeliger voor overgeven, hoofdpijn en een droge mond. Ik ga t nog 1 week aanhouden en als t dan niet begint te werken stop ik ermee. Wie weet gaat t nog helpen. Hoop dat deze verschrikkelijke zieke maand niet voor niets is geweest.

23-02-2020 | Vrouw | 26
bupropion (150mg)
Voor mij was dit een wondermiddel. Depressie is geheel verdwenen en niet weer teruggekomen na zo'n 2 maanden gebruik. In het begin wel wat last gehad van bijwerkingen (prikkels kwamen overdreven hard binnen) maar dat verdween wel binnen twee weken. Ik gebruik dit in combinatie met een halve pil mirtazepine 15mg voor de nacht omdat ik anders niet goed slapen kon. Werkt prim[lees meer...]a. Slaap altijd goed! Gebruikt het nu zo n 2 jaar.

11-02-2020 | Vrouw | 61
bupropion (300mg)
Vecht tegen depressie ruim 10 jaar. Leefde geïsoleerd, meed zelfs contact met mijn kinderen e ouders. Geen energie. 9 Maanden geleden Wellbutrin! Dat veranderde mijn leven ingrijpend. Van de ene dag op de andere. Zonder bijwerkingen! Mijn levenslust, mijn eigen ik is terug! Ik onderneem opnieuw dingen. Ik zoek contact met anderen. Mijn deur staat open ipv op slot! Vreemd[lees meer...] gevoel dat mijn geluk in dat tabletje zit. Maar ik ben absoluut voorstander van Wellbutrin!

10-01-2020 | Vrouw | 40
bupropion (150mg)
Overal uitslag ik bleek allergisch te zijn voor deze medicatie

08-01-2020 | Vrouw | 29
bupropion (300mg)
Heb dit medicijn 4 maanden in totaal geslikt, omdat mijn depressie het lastig voor me maakt om me te motiveren voor de dag, meer energie, etc. Eerst begonnen met 150mg per dagen na 2 maanden verhoogt naar 300mg. Ik kon het medicijn op de lage dosis prima verdragen. De enige bijwerking die ik in het begin opmerkte was een verminderd honger gevoel, maar dit ging na een week [lees meer...]of 2 over. Helaas heb ik niet veel baat gehad bij dit medicijn. Na twee maanden de dosis verhoogd naar 300 mg om te kijken of dat een verschil zou maken, maar ik begon na een paar weken last te krijgen van een snelle hartslag en een continu nerveus gevoel. Het gevoel is vergelijkbaar alsof ik teveel koffie op had. Uiteindelijk na 4 maanden besloten om dit medicijn maar te staken, omdat ik het nut er niet van inzag om iets te blijven slikken omdat het effect niet is waar ik naar op zoek ben. Ik wil in de toekomst een medicijn proberen wat mijn stemming te verbeteren.

02-11-2019 | Vrouw | 65
bupropion (150mg)
Ben nu twee en halve maand aan dit medicijn, maar met alle bijwerkingen ben ik nog steeds depressief en paniekerig vooral als ik er wakker van word. Maar misschien is 150 mg te weinig,.Ga naar de huisarts om te bespreken hoe verder. Voor de een werkt het wel en voor de ander niet. Maar niet te vlug ermee stoppen het moet lang inwerken. Dus geef de moed niet te snel op.

20-08-2019 | Vrouw | 48
bupropion (150mg)
De eerste 2 weken voelde ik mij vrij goed met deze medicatie. Ik voelde mij niet afgevlakt, ik trok mij de dingen minder aan. Na 4 weken begonnen de bijwerkingen te escaleren: nachtmerries, angstaanvallen, hyperventileren,... ik werd ook terug veel neerslachtiger.

18-08-2019 | Vrouw | 47

02-08-2019 | Vrouw | 29
bupropion (150mg)
2 jaar geleden begonnen met paroxetine (seroxat) 20 Mg, wilde ik vanaf omdat het te weinig effect had. Inmiddels op 5 Mg paroxetine. Nu op aanraden van psychiater voor somberheid/ stemmingswisselingen en Add dit middel gekregen.. Paar maanden geleden begonnen. Eerste weken merkte ik positief verschil. Ik voelde me energieker, overzicht hebben en kan me beter focussen. Laa[lees meer...]tste tijd wat minder. Ik vraag me af of het komt omdat ik af en toe een wijntje wil drinken. De combinatie met alcohol valt bij mij heel slecht. Dus dan heb ik op advies 3 dagen het medicijn niet genomen, maar misschien heeft dit een negatief effect. Heeft iemand hier ervaring mee?

22-07-2019 | Vrouw | 44

21-07-2019 | Vrouw | 36
bupropion (150mg)
Voor mijn depressie en angstklachten kreeg ik in eerste instantie Cymbalta en Sulpiride voorgeschreven door mijn psychiater. Dit werkte zeer goed maar ik kwam toch zeker 15 a 20 kilo aan. Ik vond dit zo erg dat ik na negen maanden in 1 keer gestopt ben met deze medicatie. Na drie maanden kreeg ik opnieuw depressieve gevoelens en van mijn psychiater kreeg ik toch het dring[lees meer...]ende advies opnieuw te starten met antidepressiva. Doordat ik echt geen Cymbalta meer wilde slikken vanwege de kilo's gaf hij me een andere optie namelijk Wellbutrin XR. Hier zou ik echt niet van kunnen aankomen. Ik had een lastige opstartperiode van 14 dagen met slapeloze nachten, misselijkheid onrust, toegenomen angstgevoelens en huiduitslag. Vooral de huiduitslag baarde mijn psychiater zorgen omdat hoewel zeldzaam, dit kon duiden op een allergische reactie. Ik ben een week gestopt en toen de huiduitslag totaal verdwenen was toch weer opnieuw begonnen Dit wel op eigen initiatief (mijn psychiater raadde het mij af) omdat ik het gevoel had dat dit medicijn voor mij de enige optie was. Ik kreeg opnieuw huiduitslag maar deze verdween gelukkig na de derde dag en is ook weggebleven. De overige bijwerkingen verdwenen overigens ook na de opstartfase. Ik ben dus heel erg blij dat ik heb doorgezet. Ik gebruik dit medicijn nu bijna een jaar en samen met de twee wekelijkse gesprekken die mijn psychiater en ik hebben kan ik niet anders toegeven dan dat het mijn leven echt heeft veranderd. Ik heb geen depressieve gevoelens meer, ben bijna weer op mijn oude gewicht en heb ontzettend veel energie! Ik zou willen dat ik dit medicijn 10 jaar eerder had ontdekt. Wat overigens ook een groot voordeel is van dit medicijn is dat je gevoelens er niet van afvlakken en dat het geen invloed heeft op je libido.

17-07-2019 | Man | 39
bupropion (150mg)
Slik Wellbutrin voor depressie/ ADD. Mijn gepieker en nare gedachtes worden heel goed weggefiltert en ik heb nauwelijks bijwerkingen ervan. Geen libidoproblemen of verhoogde agressie of afvlakking die ik van andere medicijnen wel kreeg. Het werkt dus vrij goed!

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum