bupropion

Bij  DepressieX

Stoppen met roken (2 meningen)
Psychische klachten (1 mening)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

21-10-2020 | Man | 20
bupropion (300mg)
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

12-10-2020 | Man | 47
bupropion (300mg)
Zie Efexor (Venlafaxine). Geen of nauwelijks betering op depressie, wel aangeraden voor eventueel mensen die proberen te stoppen met roken, dure medicatie.

28-09-2020 | Vrouw | 59
Depressief
Ik ben begonnen in mei met citalopram voor hele erge angst paniekaanvallen omdat mijn man ziek is geworden ongeneeslijk. Lorazepam om de ellende van bijwerkingen te onderdrukken. Nu erbij sinds 3 weken bupropion 150 voor de enorme somberheid die ik erbij kreeg. Heb nog veel last van een heel zenuwachtig gevoel met wat angst erbij. Somberheid wordt heel iets minder[lees meer...] maar ook veel huilbuien. Hoeveel weken duurt het totdat je baat hebt bij dit middel, want ik moet na het wakker worden nog steeds 1 lorazepan nemen en om 12.00 een halve. Na 19.00 in de avond uur ben ik altijd weer de oude nergens geen last van, vrolijk energiek, blij. Soms denk ik wel eens 'savonds is alle medicatie wat uitgewerkt en loop ik overdag met die rot klachten door de chemische werkingen van alles wat ik in neem, hoe kan het dan dat er 'savonds niks meer aan de hand is.

15-09-2020 | Man | 33
bupropion (150mg)
Gebruik nu 4 weken dit medicijn en heb er na de inwerkperiode prima baat bij. Neem dit niet in combinatie met alcohol en neem zeker de eerste weken rust. Probeer het, het kan je zeker helpen een stap te maken.

26-08-2020 | Vrouw | 29
bupropion (300mg)
Ik ben 5 weken geleden gestart met bupropion 150 mg. Hiervoor al citalopram, escitalopram en sertraline geprobeerd in hele hoge en lage doseringen maar dat mocht helaas niet baten. De eerste 2 weken was ik vooral draaierig, snel boos en heftige huilbuien. Week erna ging beter qua bijwerkingen maar depressie, angst en dwangklachten bleven. Dus verhoogd naar 300 mg. Ik gebr[lees meer...]uik nu een week deze dosering maar heb helaas ontzettend veel bijwerkingen. Ik dacht eerst een buikgriep maar komt toch van bupropion. Ik hoop dat het snel beter gaat en dat ik dan ook minder psychische klachten ervaar.

25-08-2020 | Man | 33
bupropion (150mg)
Van escitalopram werd ik loom en traag. De psychiater heeft toen bupropion 150mg geadviseerd. Het begin was qua bijwerkingen best pittig. Zo ging ik 's nachts naar het toilet en was mijn complete zicht van m'n rechter oog verdwenen. Door de relatiebreuk, de nieuwe werkelijkheid en co ouderschap met dochterlief een heftige periode gehad. Werk werd mijn vlucht met een zwa[lees meer...]re burn out als gevolg. Ten tijde van de slapeloze nachten had ik flashbacks over mijn toch wel pittige jeugd. Ben ik nu gek? Is dat echt gebeurd? EMDR heeft me heel erg geholpen. Na het bezoek van 5,5 week in een burn out kliniek snapte ik helemaal niks meer van mezelf. Een depressie tot gevolg. Het dieptepunt voor mij was dat ik m'n dochter liever kwijt dan rijk was. Gelukkig slechts een gedachte maar hee? De liefde voor haar is mijn drijfveer. Nadat ik m'n koppigheid opzij had gezet ben ik overstag gegaan met medicatie. De bupropion geeft me een betere kijk op de wereld en bovenal is er meer stabiliteit. Ups en downs zijn niet meer dat dagelijks. Icm adhd is mijn overzicht terug. Slapen lukt nog altijd slecht maar quitiapine accord biedt verlichting.

24-08-2020 | Vrouw | 47
bupropion (150mg)
Kreeg het 7 jaar geleden voorgeschreven tegen adhd-klachten, maar na ophogen tot 450 mg per dag ontwaakte ik als bonus uit een jarenlange depressie. Omdat ik ook een paar keer een zware depressie heb gehad voelde de lichte variant als normaal. Gelukkig kwam ik er door Wellbutrin achter dat je zo niet hoeft te leven! In de zomer verlaag ik de dosis naar 150 mg en bouw die i[lees meer...]n het najaar weer op naar 450 om me te wapenen tegen winterdepressie. Helaas op de hoogste dosis wel laat van haaruitval. Ik dacht dat het tegen adhd bij mij niet veel deed, maar afgelopen zomer ben ik er een paar maanden helemaal mee gestopt en mijn adhd ging door het dak. Sinds een week weer begonnen en voel me meteen rustiger. Ik denk dat ik gewoon voor de rest van mijn leven dit medicijn blijf slikken. Oh ja nog ter vergelijking: in het verleden heb ik seroxat geslikt, wat heel goed hielp tegen de depressie maar kwam erg aan en libido was laag. Enkele jaren later weer een depressie maar toen deed seroxat ineens niets meer voor me. In dat jaar paroxetine geprobeerd (hielp niet) en mirtazapine (hele dag huilen en suïcidale gedachtes). Daarna een tijdje niets, tot 7 jaar geleden wellbutrin.

19-08-2020 | Vrouw | 33
bupropion (300mg)
Ik gebruik nu ongeveer 9 maanden Wellbutrin voor depressie, omdat ik op duloxetine (Cymbalta) niet goed reageerde, ik werd hier suf/slaperig en emotioneel afgevlakt van. De Wellbutrin deed meteen veel goeds voor mijn stemming na opbouw van 150 mg, meer energie en motivatie, stopte met dagen in bed liggen en ben werktaken weer beginnen oppakken. Het was alsof ik direct weer[lees meer...] meer mezelf was (dit terwijl het vaak pas na enkele weken schijnt te werken). Wel flinke bijwerkingen in het begin, met name slapeloosheid en een ruis in de oren. De eerste dagen ook wat kaakspanning en het voelde een beetje alsof ik aan de amfetamine zat, wat gejaagdheid dus en soms geprikkeldheid of juist een mild euforisch gevoel, maar dit trok snel bij. Over het algemeen levendigere dromen. Na enkele maanden ben ik overgegaan op 300 mg. Die overgang verliep soepeler qua bijwerkingen dan de overgang van niets naar 150 mg. Het typische is dat de bijwerkingen díe ik kreeg wel net anders van aard waren zoals tijdelijke toename in migraine-aanvallen, een bittere smaak in de mond (deze bijwerking is zeer opvallend, nu nog steeds regelmatig aanwezig en is volgens de psychiater zeldzaam), en stemmingswisselingen. Die laatste zijn erger wanneer ik combineer met methylfenidaat die ik op werkdagen neem voor vermoedelijke ADD, dus of die aan de Wellbutrin toe te schrijven zijn is de vraag. Ik ben overall erg tevreden over de Wellbutrin. Ik merk wel dat ik over de tijd wat tolerantie heb opgebouwd tegen het antidepressieve effect. Ik pieker weer meer en heb af en toe nog angstige/sombere dagen of weken. Echter, zeker niet zoals het hiervoor was. Voor mij was dit medicijn een oplossing! Prettig om te weten, ook voor de toekomst. Ik loop wel ook bij een psycholoog, ik denk dat dat minstens zo belangrijk blijft.

10-07-2020 | Vrouw | 37
bupropion (150mg)
Ik gebruik dit middel nu ruim 8 maanden met grote tevredenheid. Ik gebruik het ivm ADHD en stemmingsklachten. Het middel heeft vooral een positief effect op mijn stemming, die sinds gebruik aanhoudend stabieler en beter is. Mede hierdoor zijn ook mijn ADHD klachten afgenomen. Ik heb meer overzicht en kan beter en rustiger anticiperen. Het werkt wat dat betreft wat subtie[lees meer...]ler dan wat ik gewend was van methylfenidaat, wat me meer een 'focusboost' gaf. Met Wellbutrin voel en gedraag ik me rustiger. De eerste 4-6 weken van gebruik had ik veel bijwerkingen: stemmingswisselingen, verminderde eetlust (5kg afgevallen), hoofdpijn, slapeloosheid e.d.. Daarna zijn al die bijwerkingen verdwenen en inmiddels merk ik daar helemaal niets meer van.

23-05-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Hier een goede ervaring met bupropion! Ik gebruik het samen met 5 mg escitalopram in de ochtend. Ik reageer sterk met veel bijwerkingen op de ssri’s, daarom de bupropion erbij geprobeerd ipv de escitalopram ophogen. De eerste 2,5 week waren niet fijn, daar heeft de psychiater me ook voor gewaarschuwd. 1 dag hoofdpijn gehad en 2,5 week heel veel onrust en opgejaagd gev[lees meer...]oel. Problemen met inslapen en doorslapen (die had ik sowieso al). Even doorbijten, dit gaat weg! Verder waren de bijwerkingen heel mild voor mij, wat me verbaasde omdat ik altijd sterke bijwerkingen heb bij medicijnen. Na 2,5 week was de onrust gezakt en kwamen de lichtpuntjes langzaam weer door de dagen. De slapeloosheid beperkte zich tot een paar keer per nacht wakker worden, maar ook snel weer inslapen. Dus niet meer moe overdag. Voel me nu gewoon lekker fit en vrolijk na 4 weken gebruik! Bijwerkingen die overgebleven zijn: af en toe ene oorsuizing (vind ik niet hinderlijk, is binnen paar seconden weer weg). In het begin had ik veel haaruitval, maar dat is minder geworden. Gelukkig heb ik heel dik haar en kan ik wel wat missen. Menstruele problemen: tussentijds bloedverlies en een onregelmatige cyclus. Dat laatste heb ik al mijn hele leven, ook dat is voor mij te behappen. Nachtzweten: dit vind ik wel het meest vervelende. Maar dat kreeg ik van alle antidepressiva. Ik verschoon wat vaker mijn bed en T-shirt, tot nu toe gaat dat zo wel. Bijkomende voordelen: ik heb veel minder trek in zoetigheid en snoepen. Ik kom er niet van aan! En mijn libido is weer helemaal terug, daar had ik bij de ssri wel problemen mee. Al met al ben ik heel positief. Het heeft mijn leven veranderd, mijn depressieve gevoelens zijn weg, ik voel me weer mezelf! Ik ben weer een vrolijke partner en mama, ik blijf de medicijnen nu ook gebruiken na zoveel depressieve episodes. Ik ben ook bij de pop poli geweest ivm nog een kinderwens. Het advies was blijven doorgebruiken voor mij ivm het risico op ook een nieuwe prenatale/postnatale depressie. De medicijnen zijn nu als veilig getest en de risico’s zijn minimaal.

10-04-2020 | Vrouw | 34
bupropion (150mg)
Al twee keer in mijn leven een periode wellbutrin genomen. De eerste keer Was ongeveer 10 jaar geleden en toen een aantal jaar blijven doornemen (ik denk 3), voor een hevige depressie. Onlangs nog eens 6 maanden om de winter te overbruggen (nu net gestopt). De eerste 4 weken voel je je loom en lethargisch, kan je alleen in de zetel hangen. Vreemd gevoel voor een medicijn d[lees meer...]at energie zou moeten geven. Maar vanaf de vijfde week ebt dit weg en voel je je beter. Wel wat opgedraaid soms, maar niet storend. Geen depressieve stemming meer, maar ook niet in een roes. Lijkt alsof je niets neemt, maar je hebt gewoon geen onverklaarbare dieptes meer. Mijn eetlust verdween wel beide keren, wat niet fijn is. Daarom ben ik er nu mee gestopt, dit nadeel woog niet meer op tegen de reden waarom ik begon (milde depressie in de herfst).

29-03-2020 | Vrouw | 43
bupropion (300mg)
Nog nooit zo ziek geweest, bijna een maand volgehouden maar toch moeten afbouwen. De ene dag 150 mg, de andere 300 mg. Het gaat nog steeds moeilijk maar ik kan al wel terug functioneren. Enige positieve is vermindering in eten en verdwijnen van zin in zoetigheid.

02-03-2020 | Vrouw | 25
bupropion (150mg)
Week 3 van deze opbouw hel. Had gehoopt na 2 weken effect te hebben. 1e dag na slikken een hele heftige buikgriep gekregen. Dacht dat dit een virus was maar bleek een reactie te zijn op t medicijn. Heel veel moeten overgeven en diarree. Mijn maag was ontzettend gevoelig voor dit medicijn. Nu 3 weken verder nog steeds erg down, last van mijn maag en darmen, elke dag misseli[lees meer...]jk, gevoeliger voor overgeven, hoofdpijn en een droge mond. Ik ga t nog 1 week aanhouden en als t dan niet begint te werken stop ik ermee. Wie weet gaat t nog helpen. Hoop dat deze verschrikkelijke zieke maand niet voor niets is geweest.

23-02-2020 | Vrouw | 26
bupropion (150mg)
Voor mij was dit een wondermiddel. Depressie is geheel verdwenen en niet weer teruggekomen na zo'n 2 maanden gebruik. In het begin wel wat last gehad van bijwerkingen (prikkels kwamen overdreven hard binnen) maar dat verdween wel binnen twee weken. Ik gebruik dit in combinatie met een halve pil mirtazepine 15mg voor de nacht omdat ik anders niet goed slapen kon. Werkt prim[lees meer...]a. Slaap altijd goed! Gebruikt het nu zo n 2 jaar.

11-02-2020 | Vrouw | 61
bupropion (300mg)
Vecht tegen depressie ruim 10 jaar. Leefde geïsoleerd, meed zelfs contact met mijn kinderen e ouders. Geen energie. 9 Maanden geleden Wellbutrin! Dat veranderde mijn leven ingrijpend. Van de ene dag op de andere. Zonder bijwerkingen! Mijn levenslust, mijn eigen ik is terug! Ik onderneem opnieuw dingen. Ik zoek contact met anderen. Mijn deur staat open ipv op slot! Vreemd[lees meer...] gevoel dat mijn geluk in dat tabletje zit. Maar ik ben absoluut voorstander van Wellbutrin!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (557) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (512) - Antibiotica - penicillines breedspectrum