ziekte

Ziekte van Hashimoto

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ziekte van Hashimoto

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Cytomel 7 3,42857142857143
Novothyral 2 5
Levothyroxinenatrium Teva 1 5
Thyreoïdum 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ziekte van Hashimoto

16-04-2021 | Vrouw | 72
Ziekte van Hashimoto
Zo als hierboven vermelde klachten. Ik gebruik op eigen initiatief, Dentaid tegen droge mond waardoor het tandvlees minder erg slinkt, neusslijmvlies dr. Vogel tegen neuskorstjes, zeer slecht slapen, altijd koud. Op huisartsadvies carbogel voor droge ogen, koelzalf van Linette (vette crème wat niet intrekt en uren lang vettig blijft waardoor je kleren vettig worden) vagin[lees meer...]ale crème tegen droogheid ook van Linette. Ik heb al 30 jaar een traag werkende schildklier en slik er al die jaren Euthirox voor en de laatste jaren begonnen bovenstaande klachten. Niemand van mijn huisartsenpost nam het initiatief om eens verder te zoeken waar de opgehoopte klachten vandaan konden komen. Heb een week of 3 geleden contact gezocht met een natuurgeneeskundige en daar kwam uit dat ik Hasimoto heb door bloed te laten prikken wat niet bij mijn huisartsenpost werd gedaan.

Levothyroxine tabletten

02-04-2021 | Vrouw | 65
Ziekte van Hashimoto
Bij starten medicatie eindelijk beter slapen. Na vier weken ernstige pijn in spieren steken overal en vooral heup en schouderpijn, niet kunnen slapen of wakker worden van de pijn. Aangemeld voor poeptransplantatie. Mocht meedoen maar uiteindelijk was de Vrije T4 te hoog. Kon toch niet meedoen helaas. Nu opnieuw begonnen met medicatie, zelfde klachten

Novothyral

24-03-2021 | Vrouw | 59
Ziekte van Hashimoto
Jarenlang (12 jaar) gebruikte ik Euthyrox . Op zichzelf, werkte die niet echt. Na jaren van ellende en zelf zoeken, ben ik er achter gekomen op de informatie over T3 , die als Cytomel is verkrijgbaar. Alleen, willen de artsen die niet voorschrijven op basis van "geen wetenschappelijk bewijs beschikbaar". Via artsen in buitenland, begreep ik dat in Duitsland, een combinat[lees meer...]ie van levothyroxine (T4) en liothyronine (T3) onder de naam Novothyral is wel beschikbaar. Zo kwam ik erachter dat dit combinatie voor mij werkt. Enorm verschil met alleen Euthyrox . Maar het kon weer niet voorgeschreven worden in Nederland. Wat en ellende, wat en gedoe! Het was echt strijd tot ik een arts overtuigde om Euthyrox + Cytomel me voor te schrijven. Het ging zeer goed... Tot Merck de samenstelling van Euthyrox veranderde. En sinds 2018-2019 ging echt afwaarts. Ben weer mijn heel oude Novothyral van 2009 , jaaa, 2009! gaan gebruiken en wonder boven wonder, kreeg ik mijn TSH, FT4 en FT3 waarden en mijn leven weer terug binnen 6 WEKEN! Jaaa, maar nee... mijn endocrinoloog beweert dat niet te mogen voorschrijven. Dus, met een dure verzekering in Nederland, ging ik naar het buitenland om van een privé-arts een prive-recept te krijgen en zelf te betalen voor de Novothyral. Het red mijn leven EN is goedkopere - ook nog, vergeleken met de door mijn verzekering " gedekte"en in Nederland erkende medicatie! Intussen, heb ik Tirosint geprobeerd - net als Euthyrox, vreselijke bijwerkingen en niet effectief. Ook Levothyroxine geprobeerd - geen bijwerkingen maar ook geen effect op mijn schildklier waarden. Het wordt dus prive recept en naar buitenland gaan, tenzij genoeg mensen vragen om goedkeuring van Novothyral. Gek is het: alle twee werkzame stoffen zijn apart goedgekeurd in Nederland, maar samen - neen.....

10-03-2021 | Vrouw | 46
Ziekte van Hashimoto
Ik ben 1 op 1 overgestapt van Euthyrox naar Tirosint. 1 maand geprobeerd om te kijken of dit beter zou bevallen. Ik hoopte dat de “zware moeheid “ die soms als een deken over mij heen valt, zou verdwijnen. Helaas is dit niet het geval en ben ik na 1 maand terug gegaan naar Euthyrox. Dit is wat kort, maar langer houd ik niet vol. Bij Tirosint had ik het idee dat ik s’avo[lees meer...]nds pas wakker werd en dat het minder snel werd opgenomen. Ook geen hyperklachten gehad.

Ziekte van Hashimoto
Ik heb gekozen om tirosint te gaan gebruiken na euthirox. Had veel last van deze laatste. Met TIrosint nooit problemen ondervonden. Ophogen geeft natuurlijk wel problemen, maar dat ligt niet aan de capsule.

21-11-2020 | Vrouw | 62
Ziekte van Hashimoto
Ook ik ben overgestapt van thyrax naar tirosint in de hoop dat de stroperigheid zou verdwijnen, maar helaas die is er nog steeds.

28-08-2020 | Vrouw | 32
Ziekte van Hashimoto
Op Thyrax werd ik niet stabiel, op euthyrox had ik veel gewrichtspijnen. Op tirosint ga ik echt goed. Ik combineer de Tirosint met thyreoidum voor het aanvullen van een tekort aan T3. Deze combinatie werkt erg goed voor mij.

24-08-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Hashimoto
Bij thyrax gebruik veel hartkloppingen

24-08-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Hashimoto
Thyrax eerst geprobeerd. Veel last van hartkloppingen. Na overstappen op tirosint veel minder hartkloppingen Nadeel medivatie wordt niet volledig vergoed

22-08-2020 | Vrouw | 75
Ziekte van Hashimoto
Sinds een nieuwe producent Van thyrax Mijn klachten zijn veel erger geworden

Novothyral

20-08-2020 | Vrouw | 45
Ziekte van Hashimoto
Hallo, Ik gebruik een combinatie van L-thyroxine en Novothyral alhoewel dat laatste in België niet erkend word door de conventionele artsen. Dit is een combinatie van T4 en T3. Momenteel is dit blijkbaar niet meer beschikbaar in de internationale apotheek. Dit is voor mij problematisch en mijn endocrinoloog trekt er zich niet echt veel van aan. Ik heb dan ook al echt vaak[lees meer...] moeten vechten om erkenning te krijgen voor mijn symptomen en het feit dat T3 innemen bij mij een wereld van verschil maakt. Heeft iemand soms tips voor mij? Bedankt, Veerle

18-07-2020 | Vrouw | 71
Ziekte van Hashimoto
Ziekte van Hashimoto maar vlieg van hyper naar hypo, endocrinoloog doet er erg makkelijk over en stuurt je doodgewoon weer terug naar de huisarts

Levothyroxinenatrium Teva

30-06-2020 | Vrouw | 67
levothyroxinenatrium
Ziekte van Hashimoto
Vrouw 68 jaar. Was goed ingesteld met thy rax en toen gooide euthorax roet in het eten. Na moeilijk in te stellen schildklier door endocrinoloog Teva schildklierhormoon gaan gebruiken en nu tweejaar goed ingesteld. Op dit moment lichte verhoging. Beleid is even aanzien ivm wisselwerking metformine.

Levothyroxine tabletten

10-05-2020 | Vrouw | 36
Ziekte van Hashimoto
Heb nooit problemen gehad met mijn schildklier. Toen ik zwanger werd plotseling moest ik schildklier tablet l thyroxin nemen omdat mijn schildklier was traag werkend.. ze zeggen dat ik Hashimoto heb..volgens mij heb helemaal niks endocrynoloog meteen over levenslang medicatie gesproken.. Voor mijn en mijn baby gezondheid begon ik om de medicatie nemen. Spijtig mijn d[lees meer...]ochter levenloos geboren ( wegens een dom fout) Toen ik besloten stoppen met allerlei medicatie slikken. Mijn schildklierwaarde was goed.. Endokrinoloog zei:als ik zwanger wil ik nog eens worden, moet ik de tabletten nemen. Heb echt serious kinderwens.. dus ongeveer 2 maanden geleden weer begonnen met l thyroxin. Nu heb erg bijwerkingen.. - slaaploosheid -angst -paniek aanvallen ( daar door krijg ik soms geen lucht) -dagelijks hoofdpijn -haaruitval -pijn in mijn borstkast -warmte en dan koud -zweten Ik wil van die medicatie af.. ik voel de me veelste beter zonder.. zelf heb ik nooit klachten gehad. Wat moet ik doen?? Ik vertrouw niet in doktors..tegenwoordig ze willen meteen met pillen volproppen.

Cytomel

04-05-2020 | Vrouw | 52
liothyronine
Ziekte van Hashimoto
Cytomel wordt steeds duurder. Ik ben er 10 jaar geleden mee begonnen. De prijs is sindsdien van circa 25 euro per 45 stuks naar 65 euro per 45 stuks gestegen. Ik heb een tijd liotheronine T3 van het merk Sandoz in Oostenrijk kunnen halen bij de apotheek voor 2,80 euro per 45 stuks. Cytomel is de enige die Nederland levert en voert de prijs op.

29-04-2020 | Vrouw | 53
Ziekte van Hashimoto
Nam vroeger met zeer goed resultaat L thyroxine. Na verandering van de samenstelling (wat niet eens meegedeeld werd! Ik heb het aan den lijve moeten ondervinden) kon ik de dosis niet meer geregeld krijgen. Na lang zoeken overgestapt op Euthyrox. Dat ging eerst goed tot de samenstelling ook weer veranderd werd. Het lukt weer niet meer stabiliteit te bekomen. Nu is het opnie[lees meer...]uw zoeken. Dit heeft mij al een aantal jaren van mijn leven bezig gehouden. En het spijtige is dat het echt een grote invloed heeft op dagelijks functioneren. Nog spijtiger is het dat de reacties van medische kant voornamelijk ongeloof zijn en suggesties om je levens of dieet stijl te veranderen. Alsof ik zelf al niet elke weg naar verbetering onderzocht heb. Om hopeloos van te worden. Ik ken mijn lichaam ondertussen al heel goed en ben het beu om zo betuttelend behandeld te worden.

24-03-2020 | Vrouw | 68
Ziekte van Hashimoto
Na ophogen Euthyrox in december i.v.m. somberheidsklachten (consult psychiater gehad: patiente heeft weinig ziekteinzicht!) binnen 3 weken verdwijnen somberheid, maar steeds meer maagklachten, half februari zo ernstig dat ik overging op pap en vla eten en een dubbele dosis Pantozol 40 mg. Na een tip over Mannitol in Euthyrox op dit forum, waar ik heel dankbaar voor ben, b[lees meer...]leek Pantozol ook Mannitol te bevatten. Deze week weer terug naar Thyrax, helaas, hoop dat dat minder klachten geeft.

Thyreoïdum

12-03-2020 | Vrouw | 38
Ziekte van Hashimoto
Voel me zoveel beter nu ik nsh gebruik, merk dat ik minder vocht vasthoud ( myxoedeem) kan beter functioneren meer energie en voel me minder leeg. Kortom ben er erg blij mee en hoop dit medicijn op de markt blijft.

26-02-2020 | Vrouw | 55
Ziekte van Hashimoto
Heb 3 jaar Thyrax gebruikt maar voelde me er niet goed bij, bleef vermoeid met spierklachten en had ook jeuk, wss van de blauwe kleurstof. Het lukte niet om de juiste dosering te vinden met de minste klachten en ik heb van alles geprobeerd, ook nog in combinatie met cytomel. Daarna ben ik overgestapt op Euthyrox. Was in het begin ook echt heel erg vervelend. Ik heb heel e[lees meer...]rg gehyperd en ben uiteindelijk uitgekomen op 81 mcg Euthyrox. Thyrax werkt dus minder sterk dan Euthyrox. Euthyrox was voor mij echt prima en ben heel lang stabiel geweest tot onlangs dus. Euthyrox is inmiddels qua vulstoffen gewijzigd en daar heb ik helaas last van. Weer hyperen.

26-02-2020 | Vrouw | 55
Ziekte van Hashimoto
Ik gebruik Euthyrox al vele jaren in dezelfde dosering naar tevredenheid. Onlangs merkte ik dat ik me niet prettig voelde. Onrust, paniek, stress, zware benen, hartoverslagen. Deze klachten zijn ontstaan na het gebruik van de nieuwe formule Euthyrox. Ik heb de dosering nu verlaagd maar voel me nog niet optimaal maar het is nog te vroeg. Zal pas echt duidelijk zijn over een[lees meer...] week of 6 a 8. Fijn dat er geen lactose meer in zit als je n intolerantie hebt, maar blijkbaar doen de gewijzigde vulstoffen toch iets met de opname van het medicijn ook al zegt de fabrikant dat dat niet zo is. Het is gewoon heel vervelend dat medicatie wordt gewijzigd en dat je weer opnieuw kunt beginnen met zoeken naar de juiste instelling. Ik hoop dat de nieuwe formule mij uiteindelijk net zo goed gaat bevallen als de oude formule. Zo niet, zal ik helaas moeten overstappen op een ander merk.

19-02-2020 | Vrouw | 51
Ziekte van Hashimoto
Aantal jaren geleden moeten wisselen ivm met het tekort van medicatie. Op eigen verzoek bij de internist om Tirosint gevraagd. Na tegenstribbeling mocht ik het toch proberen. Ben door de Tirosint erg verbeterd . Was erg Moe , heel veel spierpijn., down, vergeetachtig,Het is nu nog halen en brengen , er zijn periodes dat ik me super voel maar blijf ook goed in beweging en w[lees meer...]e gaan voor de betere dagen. Ben minder gaan werken en een functie met minder stress doet ook wonderen. De “Hashi”, zoals we mijn ziekte thuis noemen houdt me toch in de greep. Ik neem nu s’nachts mijn medicatie in zodat de koffie ...toch nog na een half uur...in de ochtend geen invloed kan hebben op de werking. Verder ben ik wel benieuwd of er mensen zijn met tinnitus. Dit kan namelijk ook veroorzaakt worden door medicijngebruik. Ik heb er veel last van. Maar veranderen van medicatie doe ik niet. Tijdens de wissels heb ik het slecht gehad. Mijn gewicht heb ik met behulp van weight watchers op peil gekregen, wel langzamer maar gelukt , vriendelijke groeten Elisabeth

17-02-2020 | Vrouw | 40
Ziekte van Hashimoto
Jarenlang tevreden gebruik van Euthyrox. Maar in 2019 veranderde de samenstelling: Lactose eruit en Citroenzuur en Mannitol erin. Mannitol is een zoetstof (die oa maagklachten kan veroorzaken! Lees verder als je dit ook hebt gekregen met de nieuwe euthyrox). Schildklierwaarden bleven goed na de nieuwe samenstelling. Maar er kwamen klachten van misselijkheid en steeds er[lees meer...]ger wordende pijn in de maag en bovenbuik, en daarna ook pijn in de darmen. De misselijkheid werd ondraaglijk en de pijn ook. Ik kon niet meer mijn werk uitvoeren, mijn dagelijkse dingen niet meer doen en voelde me doodziek. In de bijsluiter was niets te vinden over deze bijwerkingen dus ik begreep er niets van. Ik ben toen toch verder gaan zoeken naar mannitol, wat dit was en wat het deed en ontdekte dat veel mensen sinds de nieuwe samenstelling ook dergelijke klachten hadden gekregen. Ik had intussen maagbeschermers in een hoge dosering gekregen en de klachten bleven, maar als ik de maagbeschermer niet erbij slikte werd het NOG erger. Ik ontdekte dat in de maagbeschermer ook mannitol zat. Ben weer naar de huisarts gegaan, want ik zat inmiddels in de medische molen om maagonderzoeken te ondergaan. In overleg met huisarts en apotheek ben ik gestopt met Euthyrox en overgestapt op een levothyroxine zonder Mannitol. En ook de maagbeschermers heb ik niet meer ingenomen. Eerste 2 dagen nog wel klachten, maar voelde wel al anders. Ook veel maagzuurklachten ineens, maar dat is logisch als je al maanden aan een hoge dosering maagzuurremmers zit. En daarna werd alles weer rustig en ging ik me beter voelen. Ik werd gewoon vergiftigd door mijn eigen schildkliermedicijnen! Niet iedereen is overgevoelig voor mannitol natuurlijk. Maar als je sinds de nieuwe samenstelling zieker geworden bent, is het de moeite waard om op deze zoetstof te letten in zowel je medicijnen als in producten die je eet (bv kauwgum). Niet leuk om weer te moeten instellen op een nieuw schildkliermedicijn, maar ik had geen keuze want mijn leven met de vernieuwde Euthyrox was simpelweg niet meer leefbaar. Daarom schrijf ik dit bericht, ik hoop dat ik in elk geval 1 iemand hiermee kan bereiken die er iets aan heeft.

16-01-2020 | Vrouw | 61
Ziekte van Hashimoto
Na het lezen over tirosint werd ik nieuwsgierig naar de positieve effecten. Ik ben overgestapt van thyrax naar tirosint in de hoop dat mijn restklachten( o.a. vaak grieperig zijn en moeheid) zouden verdwijnen. Helaas is dit niet gebeurt. Ik voel me hetzelfde als bij gebruik van thyrax.

09-01-2020 | Vrouw | 70
Ziekte van Hashimoto
Ik slik euthytox maar ik voel me belabberd spierpijn veel oedeem in mijn voeten pijn op mijn borst duizelig en hartslag dan vlug dan langzaam. .Voel me echt belabberd en angstig . Hart slaat over pijn op de borst veel spierpijn en vovht in mijn benen . Te lage waarden van schildklier ik slik euthyrox al een hele langen tijd apotheek heeft nooit gezegd dat euthytox veran[lees meer...]dert is. Nou de laatste tijd veel aangekomen.

09-01-2020 | Vrouw | 58
Ziekte van Hashimoto
Ik had niet door dat de samenstelling van het medicijn is veranderd. Maar voel me al een jaar beroerd met wisselende waarden met dezelfde hoeveelheid inname, dus steeds hoeveelheid aanpassen zonder goede resultaten. Duizelig, obstipatie, moe, gejaagd, lage bloeddruk. Kortom nu ik dit weet, heb ik misschien een verklaring voor mijn malaise.

24-12-2019 | Man | 49
Ziekte van Hashimoto
Na lange tijd zoeken uiteindelijk sinds een jaar of 5 probleemloos en stabiel ingesteld op combi euthyrox en cytomel. Maar sinds de nieuwe samenstelling compleet ontregeld en zeer veel bijwerkingen. Bloedwaardes gaan alle kanten uit. Ik slaap niet meer, alles doet zeer. Waarom in vredesnaam toch deze verandering. Terug bij af. Merck besef alsjeblieft dat mensen afhankelijk[lees meer...] hiervan zijn voor hun functioneren en kwaliteit van leven en hou de oude samenstelling in productie.

18-12-2019 | Vrouw | 36
Ziekte van Hashimoto
Sinds de overstap van Thyrax naar de vernieuwde Euthyrox misselijk, hoofdpijn en maagpijn. Eerst onwetend naar de huisarts, zij gaf aan dat de klachten van de nieuwe Euthyrox konden komen. Nu uiteindelijk van de Endocrinoloog een nieuw recept van Thyrax gekregen maar zij gelooft niet dat de klachten van de nieuwe Euthyrox komen. Zij denkt eerder dat ik een maagzweer heb, h[lees meer...]eel geruststellend.

26-11-2019 | Vrouw | 49
Ziekte van Hashimoto
Helaas geeft de wijziging in samenstelling van de euthyrox mij veel klachten; erge lusteloosheid , spierpijn, kouwelijk, droge huid, vlak gevoel. Ondanks dat mijn waarden nog steeds goed zijn, lijkt het veel minder werkzaam. Dus hoe krijg ik mijn oude energielevel en goede gevoel weer terug ? Moet ik de dosering ophogen ? Graag advies, want wat is nu [lees meer...]wijsheid ? ?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2553)
Depressie (2059)
Angst & paniekstoornis (1994)
Hoge bloeddruk (1437)
Blaasontsteking (1046)