Ziekte van Hashimoto

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor ziekte van Hashimoto

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Levothyroxinenatrium Teva 2 4,5
Thyreoïdum 2 5
Novothyral 2 5
Trulicity 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: ziekte van Hashimoto

11-04-2024 | Vrouw | 52
Ziekte van Hashimoto
Vanwege trage schildklier paar jaar geleden gestart met Tirosint. Ik heb geen ervaring met andere medicijnen met Levothyroxine. Ik had mijn huisarts meteen om Tirosint gevraagd omdat andere merken veel hulpstoffen hebben en ik dat liever vermijd. Veel klachten zijn wel verdwenen of minder geworden. Helaas voel ik me nooit meer de oude door de ziekte van Hashimoto.

Cytomel

14-12-2023 | Vrouw | 69
liothyronine
Ziekte van Hashimoto
Vanwege aanhoudende restklachten naast gebruik van 100mg Thyrax mocht ik de combinatietherapie testen T3 Cytomel 2x daags halve tablet, 2.5mg per dosis. Na 3 dagen wat hoofdpijn totaal geen bijwerkingen meer, rest klachten verdwenen als sneeuw voor de zon, slaap kwaliteit steek verbeterd, betere doorbloeding onderbenen, fitter.

10-10-2023 | Vrouw | 34
Ziekte van Hashimoto
Ik gebruik al meer dan 15 jaar thyrax vanwege hashimoto. Het werkt top en heb nog nooit bijwerkingen gehad.

Cytomel

24-08-2023 | Vrouw | 38
liothyronine
Ziekte van Hashimoto
Jarenlang blijvende klachten bij enkel gebruik L-thyroxine, vooral vermoeidheid, spierpijnen en gewrichtsklachten. Eindelijk Cytomel opgestart, maar wat een gedoe. De eerste weken ging het goed, buiten direct last van tunnenzicht en buikpijn. Buikpijn trok wel weg na enkele dagen. Startdosis: L-thyroxine 100mcg naar 50mcg gehaald en daarbovenop 5mcg Cytomel per dag, verdee[lees meer...]ld in 2 shiften. T4 veel te laag en TSH afwijkend. Daarop naar 75mcg L-thyroxine en dezelfde hoeveelheid Cytomel. Ondanks bloedwaarden oké waren, veel last van hoofdpijn, slecht zicht, veel angsten, niet stil kunnen zitten... Ook kun je de tabletten slecht in 2 breken, verkruimelen meteen, geen gelijke parten... De pieken die Cytomel geeft zijn niet fijn als je gevoelig bent voor hormoonschommelingen. Nu terug naar de oude dosis medicatie. Ben erachter dat ik PMDD heb en de vermoeidheid, spierpijnen, gewrichtspijn, brain fog et cetera te linken zijn aan mijn maandelijkse hormooncyclus, rond de eisprong en dan tot aan de menstruatie...

16-05-2023 | Man | 67
Ziekte van Hashimoto
Ik gebruik nieuwe verpakking verstrekt door apotheek, veranderd door verzekeringsmaatschappij (is goedkoper) komt uit Griekenland! 25 mg levotheroxine Thyrofix ! Eerst dacht ik dit is beter maar gaandeweg meer klachten van heupen, schouders, nek, spierkrampen etc. Ik hoop dat er eens een goed schildkliermedicijn komt, hier word ik moedeloos van. Ben bij de reumatoloog [lees meer...]geweest vanwege de spierklachten, nee hoor geen reuma, wat dan wel?

30-01-2023 | Vrouw | 44
Ziekte van Hashimoto
Jaren heb ik enkel Levothyroxine gebruikt maar bleef enorm veel klachten houden. Iemand gaf me de tip om naast mijn huidige medicatie ook Cytomel te gaan gebruiken. Helaas was daarvoor een verwijzing nodig naar de endocrinoloog, de huisarts wil deze medicatie zelf niet voorschrijven. Te specialistisch. Ik ben gestart met een half tablet als aanvulling op mijn medicatie en [lees meer...]zit nu op 1,5 tablet Cytomel en 112 levothyroxine. Ik heb me sinds jaren niet zo geweldig gevoeld. Voor iedereen met Hashimoto adviseer ik een doorverwijzing naar de endocrinoloog om ook te kunnen starten met Cytomel. Je leven zal er totaal door veranderen. Geen "wattig" leven meer en meer kwaliteit van leven. Ik hoop dat ik hiermee mensen mee kan helpen want Cytomel heeft me mijn leven terug gegeven. Succes allemaal! Groetjes Vivian

05-11-2022 | Man | 72
Ziekte van Hashimoto
Sinds ik die troep gebruik heb ik me niet meer lekker gevoeld.toen werd ook nog eens de dosis verhoogd van 75 naar 100 mcg, toen kon ik de krachtsport wel vergeten.fietsen ging ook niet meer.weinig medewerking van arts en endocrinoloog.balen.

14-10-2022 | Vrouw | 29
Ziekte van Hashimoto
Al jaren opzoek na de juiste medicatie, eutyrox tyrax alles geprobeerd waardes waren dan altijd goed maar ik voelde me niet goed. Na een tijd in de ziektewet te hebben gezeten door vreselijke vermoeidheid eindelijk bij de internist gekomen.(mijn huisarts wou mij nooit doorverwijzen ( je waardes zijn goed dus je moet je goed voelen. toen heeft de bedrijfsarts het gedaan. ) [lees meer...]daar heb ik tirosint gekregen en sinds dien gaat het zeker 80% beter met mij. Ik ben echt zeer tevreden. Niet meer dagelijks die vreselijke vermoeidheid. Wel af en toe maar dan moet ik gewoon even stapje terug doen en rustig aan doen. Maar dat hoort nou eenmaal bij.

09-10-2022 | Man | 73
Ziekte van Hashimoto
ik overweeg te stoppen met schildklier medicijn ; heb maar een lage dosis; doet m.i. meer kwaad dan goed.

14-09-2022 | Vrouw | 54
Ziekte van Hashimoto
tevreden over Thyrax. Toen het een tijd niet leverbaar was moest ik noodgedwongen over naar een ander medicijn wat heel veel ongemakken met zich mee bracht. Voelde me echt slecht toen. Nu weer Thyrax en dat gaat weer goed. Durf alleen niet over te stappen op een zwaardere pil omdat die weer net anders is qua samenstelling / kleurstof etc. dan die ik nu slik. Ik slik 4,75 p[lees meer...]illen van 25 mcg per dag.

29-05-2022 | Vrouw | 21
Ziekte van Hashimoto
Sinds dosis is verhoogd enkel af en toe migraine bij het stoppen van de pil.

Trulicity

28-05-2022 | Vrouw | 38
dulaglutide
Ziekte van Hashimoto
Door Hashimoto ben ik op zeer korte tijd 10kilo bijgekomen en dat getal bleef stijgen. Ik kon bijna niets meer eten en kwam dan toch nog bij. De dokter zette me op medicatie voor de schildklier, 1 keer per week Trulicity en een koolhydraatarm dieet. Zelfs het weinige dat op mijn dagmenu staat is te veel. Ik voel me eindelijk verzadigd, ik voel me eindelijk niet meer consta[lees meer...]nt duizelig en hongerig, ik voel me niet meer zo zwak en hoop echt dat het deze richting uit blijft gaan. Wat een verademing! Ik voel me eindelijk geen slaaf meer van voedsel! (De hele dag was ik bezig met en dacht ik aan eten door de extreme honger en moeheid)

15-03-2022 | Vrouw | 50
Ziekte van Hashimoto
Ik heb van Tirosint geen last. Alleen ophogen geeft even maagklachten maar dat gaat na een paar weken weer over. Zeer tevreden en geen toegevoegde vervelende stoffen.

14-02-2022 | Vrouw | 27
Ziekte van Hashimoto
Inderdaad, ik lees veel van dezelfde ervaringen als de mijne. Geconstateerd met een lage T4 tijdens mijn zwangerschap... De dokter doet niet eens moeite om uit te leggen waarop dit kan wijzen. Gewoon even wat pilletjes nemen, dat is het beste voor jezelf en je kind. Ondertussen daalt mijn schildklierhormoon maar. Tijdens mijn tweede zwangerschap denkt de gynaecoloog er toc[lees meer...]h eens aan om te kijken of ik geen antistoffen heb. Hoge antistoffen, lage T4 en hoge TSH. Dan naar de dokter om uitleg te vragen (de informatie over antistoffen heb ik via correspondentie tussen de artsen gelezen, niemand doet de moeite om de patiënt te informeren). Volgens de dokter heb ik gewoon een beetje een probleem met een trage schildklier, komt heel vaak voor. Gewoon even pilletjes nemen en dan komt het wel goed. Ik ga naar een andere arts, ja, je hebt Hashimoto... Waarom die eerste arts en gynaecoloog dat niet kunnen zeggen tegen mij blijft voor mij een raadsel. Om thyreoditis uit te sluiten tijdens de zwangerschap lijkt mij maar ook dat mogen ze wel eens zeggen en mijn baby is ondertussen al een jaar dus tijd genoeg om dat aan je patiënt te melden lijkt mij. Ik had een enorme goiter, ben daar zelf achter gekomen, geen enkele arts die dat controleerd. Ik nam 50 mcg, was dat te hoog, verlaagd naar 25. Ik ben zelf aan de slag gegaan om de goiter weg te krijgen via spirulina, blaaswier, etc. Goiter was gekrompen en ik voelde me vele beter. Opnieuw gemeten, was mijn TSH verviervoudigd en mijn T4 nog lager dan zonder medicatie. Ik zit nu terug aan 50, extreem veel last van draaierigheid, hoofdpijn, moeite met inslapen... Leuk, aangename medicatie. Zeker als je nog maar 27 jaar bent...

18-11-2021 | Vrouw | 64
Ziekte van Hashimoto
Sinds 13 jaar heb ik Hashimoto. Heb Thyrax geslikt moest van huisarts stoppen vanwege klachten Ben natuurlijk schildkliermiddel gaan slikken . Daar zit T3 in. Ik zet euthyrox 125 NIET om naar T3. Dat komt herhaaldelijk uit de lab onderzoeken. Met Thyrovanz een natuurlijk middel wordt ik weer meer mens. Helaas in deze covid tijd is het niet meer voorradig. Terug naar Eur[lees meer...]hyrox met alle klachten van dien. Ben verpleegkundige en moet hierdoor stoppen met werken. Achter de geraniums en alvast gaan sparen voor een pruik.

26-10-2021 | Vrouw | 73
Ziekte van Hashimoto
Ik heb Thyrax al 25 jaar .Sinds een paar jaar veel.klachten Vooral de laatste 2 jaar. Ik voel me erg opgeblazen Slaap heel slecht Hooud veel vocht vast. Heb Hart Ritme stoornis .Ik heb wel veel.stress want mijn man dementerend en woont nog thuis Ik moet iedere dag in elk hoekje en gaatje kijken Want hij bewaard alles .Mijn schildklier waarden waren ook weer slecht daarom[lees meer...] moet ik nu geen 100mg maar 112en een half slikken.Maar de 12 en een half zijn weer de blauwe En daar heb ik een tijd geleden bijwerking van gehad En nu schrijft de dokter weer dezelfde voor

24-09-2021 | Vrouw | 66
Ziekte van Hashimoto
zoveel spierpijn niet kunnen slapen van de pijn

01-09-2021 | Vrouw | 21
Ziekte van Hashimoto
Na velen verhalen over de positieve werking van Tirosint, ben ik uit vrije wil 1op 1 overgestapt op dit middel. Voorheen heb ik 4 jaar Euthyrox gebruikt. Maar wat helaas is gebeurd is dat m’n TSH na dit middel bijna 2 maanden te hebben gebruikt flink omhoog schoot… naar de 11. Daarvoor zat ik op een waarde van 5 (ook niet helemaal wat het hoort te zijn, maar dacht dat k[lees meer...]omt wel goed als tirosint makkelijk opneembaar is)

Levothyroxinenatrium Teva

16-08-2021 | Man | 45
levothyroxinenatrium
Ziekte van Hashimoto
Ik kreeg dit voorgeschreven nadat een chronische ontsteking van de schildklier was vastgesteld. Aangezien dit een auto-immuunziekte is (Hashimoto) ging het niet vanzelf over en moest ik wennen aan medicatie. In het begin vooral erg lastig qua instellen van de dosering en omgaan met de bijwerkingen (gevoel van onrust). Inmiddels goed ingesteld en het doet prima zijn werk.[lees meer...] Geef het dus vooral even de tijd, minimaal een maand voordat je conclusies trekt. Langzaam opbouwen is wel gewenst. Bijkomend voordeel was dat ik ook veel minder last kreeg van mijn eczeem. Daar had ik al mijn hele leven last van, bij vlagen. Levothyroxine heeft dit grotendeels opgelost. Weet niet of dit een direct resultaat is van de medicatie of dat het puur komt omdat mijn schildklier nu sneller/beter werkt.

18-06-2021 | Vrouw | 71
Ziekte van Hashimoto
Op mijn 41e kreeg ik deze autoimmuunziekte. Ik herinner me nog heel goed hoe het was om diep hypo-thyroid te zijn. Ik kon niet meer goed praten, lalde gewoon alsof ik gedronken had, ik was traag, keek star uit mijnogen. Een zombie gelijk. Na drie dagen substitutie therapie was het alsof het licht weer aanging! Een geweldige ervaring. Ik gebruik het nu 30 jaar en ben zeer[lees meer...] tevreden.

15-06-2021 | Vrouw | 54
Ziekte van Hashimoto
Al bijna een jaar een trage schildklier en sinds ik het weet last van pijnlijke benen, moe. Een dag perongeluk mn medicijnen vergeten en een dag erna geen pijn of moeheid. Na een jaar redelijk ingesteld maar de klachten blijven. Krijg nu een test voor etalage benen. Ik denk dat het de bijwerking van dit medicijn is.

Thyreoïdum

23-05-2021 | Vrouw | 32
levothyroxine / liothyronine
Ziekte van Hashimoto
Ik combineer tirosint met thyreoidum vanwege onvoldoende omzetting naar T3. Ik stel bij en fijn via de thyreoidum. Doordat dit actief hormoon is, reageert dit heftiger, maar stabiliseert dit ook weer snel. Dat vind ik persoonlijk erg prettig, omdat ik erg gevoelig reageer op medicatie. Verder heeft de thyreoidum erg geholpen met: krijgen van warme voeten en handen, optrekk[lees meer...]en van de mist in mijn hoofd, verbeter van concentratie en geheugen, en ik kan met 2 uur minder slaapaf.

16-04-2021 | Vrouw | 72
Ziekte van Hashimoto
Zo als hierboven vermelde klachten. Ik gebruik op eigen initiatief, Dentaid tegen droge mond waardoor het tandvlees minder erg slinkt, neusslijmvlies dr. Vogel tegen neuskorstjes, zeer slecht slapen, altijd koud. Op huisartsadvies carbogel voor droge ogen, koelzalf van Linette (vette crème wat niet intrekt en uren lang vettig blijft waardoor je kleren vettig worden) vagin[lees meer...]ale crème tegen droogheid ook van Linette. Ik heb al 30 jaar een traag werkende schildklier en slik er al die jaren Euthirox voor en de laatste jaren begonnen bovenstaande klachten. Niemand van mijn huisartsenpost nam het initiatief om eens verder te zoeken waar de opgehoopte klachten vandaan konden komen. Heb een week of 3 geleden contact gezocht met een natuurgeneeskundige en daar kwam uit dat ik Hasimoto heb door bloed te laten prikken wat niet bij mijn huisartsenpost werd gedaan.

02-04-2021 | Vrouw | 65
Ziekte van Hashimoto
Bij starten medicatie eindelijk beter slapen. Na vier weken ernstige pijn in spieren steken overal en vooral heup en schouderpijn, niet kunnen slapen of wakker worden van de pijn. Aangemeld voor poeptransplantatie. Mocht meedoen maar uiteindelijk was de Vrije T4 te hoog. Kon toch niet meedoen helaas. Nu opnieuw begonnen met medicatie, zelfde klachten

Novothyral

24-03-2021 | Vrouw | 59
levothyroxine / liothyronine
Ziekte van Hashimoto
Jarenlang (12 jaar) gebruikte ik Euthyrox . Op zichzelf, werkte die niet echt. Na jaren van ellende en zelf zoeken, ben ik er achter gekomen op de informatie over T3 , die als Cytomel is verkrijgbaar. Alleen, willen de artsen die niet voorschrijven op basis van "geen wetenschappelijk bewijs beschikbaar". Via artsen in buitenland, begreep ik dat in Duitsland, een combinat[lees meer...]ie van levothyroxine (T4) en liothyronine (T3) onder de naam Novothyral is wel beschikbaar. Zo kwam ik erachter dat dit combinatie voor mij werkt. Enorm verschil met alleen Euthyrox . Maar het kon weer niet voorgeschreven worden in Nederland. Wat en ellende, wat en gedoe! Het was echt strijd tot ik een arts overtuigde om Euthyrox + Cytomel me voor te schrijven. Het ging zeer goed... Tot Merck de samenstelling van Euthyrox veranderde. En sinds 2018-2019 ging echt afwaarts. Ben weer mijn heel oude Novothyral van 2009 , jaaa, 2009! gaan gebruiken en wonder boven wonder, kreeg ik mijn TSH, FT4 en FT3 waarden en mijn leven weer terug binnen 6 WEKEN! Jaaa, maar nee... mijn endocrinoloog beweert dat niet te mogen voorschrijven. Dus, met een dure verzekering in Nederland, ging ik naar het buitenland om van een privé-arts een prive-recept te krijgen en zelf te betalen voor de Novothyral. Het red mijn leven EN is goedkopere - ook nog, vergeleken met de door mijn verzekering " gedekte"en in Nederland erkende medicatie! Intussen, heb ik Tirosint geprobeerd - net als Euthyrox, vreselijke bijwerkingen en niet effectief. Ook Levothyroxine geprobeerd - geen bijwerkingen maar ook geen effect op mijn schildklier waarden. Het wordt dus prive recept en naar buitenland gaan, tenzij genoeg mensen vragen om goedkeuring van Novothyral. Gek is het: alle twee werkzame stoffen zijn apart goedgekeurd in Nederland, maar samen - neen.....

10-03-2021 | Vrouw | 46
Ziekte van Hashimoto
Ik ben 1 op 1 overgestapt van Euthyrox naar Tirosint. 1 maand geprobeerd om te kijken of dit beter zou bevallen. Ik hoopte dat de “zware moeheid “ die soms als een deken over mij heen valt, zou verdwijnen. Helaas is dit niet het geval en ben ik na 1 maand terug gegaan naar Euthyrox. Dit is wat kort, maar langer houd ik niet vol. Bij Tirosint had ik het idee dat ik s’avo[lees meer...]nds pas wakker werd en dat het minder snel werd opgenomen. Ook geen hyperklachten gehad.

Ziekte van Hashimoto
Ik heb gekozen om tirosint te gaan gebruiken na euthirox. Had veel last van deze laatste. Met TIrosint nooit problemen ondervonden. Ophogen geeft natuurlijk wel problemen, maar dat ligt niet aan de capsule.

21-11-2020 | Vrouw | 62
Ziekte van Hashimoto
Ook ik ben overgestapt van thyrax naar tirosint in de hoop dat de stroperigheid zou verdwijnen, maar helaas die is er nog steeds.