Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

11-03-2018 | Vrouw | 18
isotretinoine (60mg)
Acne/puistjes
Ik ben net begonnen aan mijn 4e maand. (1e maand 20mg per dag, 2e maand 40 mg per dag, 3e en 4e maand 60 mg per dag) Ik had milde acne en heel veel talg productie. Ik moest elke dag mijn haar wassen, de druppels olie had ik vaak op mn voorhoofd zitten en vooral m'n wangen zaten onder de puisten. Ik heb eerdere voorgeschreven middeltjes geprobeerd tegen mijn acne, maar niks[lees meer...] werkte op lange termijn. Nu na 3 maand isotretinoïne, is m'n huid al bijna helemaal acne vrij! Ook hoef ik mijn haar nog maar 1-2 keer in de week te wassen. Dat is dus echt een fijne bijwerking. Verder heb ik ook erge droge lippen, maar het constant smeren van Blistex MedPlus doet wonderen. Af en toe krijg ik een soort van uitslag op m'n handen en enkels, maar dit gaat ook vaak snel weer weg door het goed in te blijven smeren. De enige bijwerkingen waar ik wel constant veel last van heb zijn: rugpijn, bloedneuzen (meerdere per dag), vermoeidheid en hoofdpijn. Toch is dit het allemaal waard als ik de resultaten tot nu toe zie, en dat zelfs op pas de helft van de kuur!

09-12-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar en ik heb al heel erg lang van acne. Ik gebruik nu 4,5 maand isotretinoine. Ik ben begonnen met 2x daags 20mg. Nu gebruik ik 3x daags 20mg. Het is een hoge dosis, maar de puistjes zitten er nog wel. Het is wel aan het minderen. De ene week zit er ook nog meer dan de andere week. Vaak voor mijn menstruatie krijg ik alsnog onderhuidse puistjes, maar niet zovee[lees meer...]l als eerst. Ze zitten vooral onder mijn neus en kin en af en toe op mijn wangen. Een voordeel wel is dat je haren minder vet worden. Ik moest om de dag/elke dag m'n haren wassen nu 2x in de week. Ik maak de 6 maanden af en dan kijk ik of het gewerkt heeft en wat het resultaat is.

08-09-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik gebruik dit nog maar 2 weken. Ik heb al meer dan 10 jaar last van acne. Ik gebruik in de ochtend 2 pilletjes van 20mg. In totaal 40mg. Doordat ik gelijk met een redelijk hoge dosis begin heb ik wel na 5 dagen al last van bijwerkingen. Mijn lippen voelen van binnen opgezwollen en alsof er botox in gespoten is. Van de buitenkant ziet het er allemaal nog hetzelfde uit, maa[lees meer...]r dat is logisch na een week. Ik ben benieuwd of mijn acne minder wordt of weg gaat.

03-01-2021 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik neem de minipil omdat ik van het hormoon oestrogeen migraineaanvallen kreeg. Van de minipil kreeg ik dan weer acne. Dit is heel gebruikelijk bij de minipil maar ik wilde er toch liever van af komen. Eerst kreeg ik een soort antibiotica voorgeschreven, maar die hielp niet dus toch maar isotretinoine dan. Ik begon op 20mg en alles ging 3 maanden perfect. Na 4 weken had ik[lees meer...] al resultaat. Maar na 3 maanden kreeg ik een hoge bloeddruk en steken in mijn linkerzij en rode vlekken in m'n gezicht. Er is nooit een andere verklaring voor gevonden dan een allergische reactie op isotretinoine. Na enkele weken stoppen zit ik nu op 10mg en gaat alles weer perfect. Verder had ik enkel last van droge lippen. Ik ben er heel tevreden over.

14-12-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik slik het nu al 4 maanden, mijn puisten zijn er nog steeds. In het begin heilp het wel maar ik krijg nu nog steeds elke dag een puist erbij. Op sommige plekken is het nu wel glad maar ik zie nog niet duidelijk effect

06-10-2019 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Na de hele cycles te hebben doorlopen gaf mijn dokter als laatste optie doxycycline. Dit middel heb ik 3 maanden gebruikt, mijn huid werd droog en mijn puistjes werden in eerste instantie minder. Richting het einde van de kuur kwamen de puistjes weer terug en toen ik gestopt was werd het zelfs erger dan normaal. Ik kwam terecht bij de dermatoloog en die schreef mij isotret[lees meer...]inoïne voor. Ik gebruik het middel nu 2,5 week 20 mg per dag. In eerste instantie werden mijn puistjes een stuk erger. Nu begint het langzaam te verminderen maar door de droge huid blijven de wondjes lang zitten voor deze wegtrekken(als iemand tips heeft over wat de wondjes sneller heelt hoor ik het graag!). Ik wist dat het langer zou duren voor het middel effect zou hebben en dat de kans groot was dat het in eerste instantie erger zou worden. Ik hoop dat het van nu af aan gaat verbeteren en dat het uiteindelijk weg zal gaan.

09-12-2018 | Man | 19
Acne/puistjes
eerste 2 maanden 20mg 1x per dag. dit zorgde al in gematigde vorm voor droge lippen. na 2 maanden overgestapt op 30mg (20+10mg) 1x per dag. Uitdrogende lippen werden nu zéér storend, alsook kreeg ik 5 a 6 keer per maand last van bloedneuzen, Maar de acne is véél verminderd. Bijna 90% weg. Nu is het december (behandeling bijna 6 maanden bezig, nog ongeveer 2 maanden te gaan[lees meer...]) en ik overweeg om de behandeling stop te zetten. extreem last van droge lippen, bijna ondragelijk zonder zalf. verder ook veel wondjes/zweertjes die erg jeuken rond de lippen. Conclusie? Deze pillen enkel gebruiken als allerlaatste middel. Weet dus heel goed waar je aan begint!

11-10-2018 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 20 mg. Hierdoor droogde mijn huid en lippen etc. helemaal uit. Wat resulteerde in krentenbaard, doordat mijn huid open sprong. Na 4 maanden heeft mijn dermatoloog het verminderd naar 10 mg. Nu geen terugkerende krentenbaard meer. Droge huid en droge lippen wel gebleven, maar in veel mindere mate. Mijn huid ziet er piekfijn uit, geen (onderhuidse)[lees meer...] acne meer te bekennen.

23-05-2018 | Man | 19
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Vroeger had ik last van heftige acné op m’n rug en een beetje op m’n borst. Ook had ik altijd wel meerdere puistjes in m’n gezicht. Ik ben twee maanden geleden gestopt met een kuur van isotretinoine/roaccutane van 6 maanden. In totaal heb ik zo’n 8400mg tot me genomen (lichaamgsgewicht: 60kg). Ik varieerde maandelijks van 30mg tot 40mg per dag, ook heb ik een maand zelf[lees meer...]s 2 x 30mg gedaan, maar toen werden de bijwerkingen te heftig. Het is een zware kuur. De bijwerkingen zijn vervelend, maar te behandelen. Het ergst zijn de droge lippen (oplossing: Purol!). M’n handen werden erg droog, dat leidde tot lichte eczeem (oplossing: zalfje van huisarts). Verder veroorzaakten droge neusslijmvliezen bij mij vaak bloedneuzen. Ook vond in het lastig om (op 18jarige leeftijd) (bijna) niks te mogen drinken, maar je moet er iets voor over hebben. Daarnaast is het moeilijk (vooral in het begin) om iedere dag die pillen te slikken, ik ben het wel een paar keer vergeten. Uiteindelijk wordt het wel een gewoonte. Nu, 2 maanden verder, is de acné zo goed als weg. M’n gezicht is helemaal schoon en ik heb heel af en toe nog een plekje op m’n rug. Ik heb nu alleen nog littekens op m’n rug van de acné, maar dat heeft tijd en zalf nodig... Ik raad iedereen die last heeft van acné dit medicijn aan. Informeer je goed over alle mogelijke bijwerkingen.

02-04-2023 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Fijne medicatie! Absoluut aan te raden voor acne, eerste paar weken is de huid onrustig daarna zie je al verschil. Tips huidproducten: Eucerin DermoPure Hydra Aanvullende Verzachtende Crème 50ml (dag en nachtcrème) Vaseline (lippen en neus) Oogdruppels (Kruidvat merk) La Roche-Posay Cicaplast Lippenbalsem Geïrriteerde Lippen 7,5 ML (Lippen)

16-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Op mijn gezicht en rug heb ik acne, met name rug. De dermatoloog verwachtte dat ik na vier maanden de kuur wel zou kunnen afronden, omdat ik niet extreme acne heb. In die maanden is het alleen maar erger geworden. Ik kreeg last van veel ontstekingen op zowel mijn gezicht als rug. Mijn omgeving zei ook: 'Zo erg heb je het hiervoor nog nooit gehad'. Het maakt mij alleen meer[lees meer...] onzeker. Ook de droge lippen (die soms bloedden) zorgde voor extra onzekerheid. Ik had naast droge lippen, bloedneuzen en een droge huid ook nog meer klachten. Ik voelde me erg neerslachtig. Hierbij moet ik ook aangeven dat ik er gevoelig voor ben. Sinds ik er mee ben gestopt voel ik mij veel beter. Ook mijn energielevel is omhoog gegaan. Ik kan veel meer aan. Door de medicatie voelde ik me erg moe. Conclusie: voor mij heeft het alleen maar narigheid opgeleverd.

08-03-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Sinds 13 jaar oud heb ik altijd al matige acne en een vette huid gehad, wat op mijn 17e bijna volledig verdween met de pil. Hier kreeg ik alleen na een tijd last van sombere stemmingen van, dus besloot ik te stoppen. Toen keerde de acne gelijk weer terug rond mijn mond en kin. Crèmes van de huisarts hielpen niet dus ik ben een halfjaar geleden begonnen met 20mg isotretinoï[lees meer...]ne en dit opgebouwd tot 50mg. Ik zit binnenkort aan de maximale dosis en moet stoppen, alleen de acne is nog niet veel verbeterd. De dermatoloog zegt dat het effect na het stoppen misschien groter wordt en ik anders over een paar maanden een tweede kuur kan starten. Ik lees op internet veel positieve verhalen over isotretinoïne, dus het leek me goed om te delen dat het helaas ook iets minder vlot kan verlopen.

05-04-2021 | Man | 20
Acne/puistjes
Toen ik een jaar of 14-15 was kreeg ik last van kleine pukkeltje op mijn hele voorhoofd. Ik werd er ontzettend onzeker van en voelde mij alles behalve mooi. Na 1,5 jaar ben ik huisarts gegaan en kreeg ik benzoylperoxide zalf (dit kun je bij de apotheek kopen) en clindamycine lotion (dit kan alleen op recept). Binnen een paar weken was ik helemaal van mijn problemen af, zon[lees meer...]der vervelende littekens. Op mijn 18e kreeg ik opeens weer last van acne, maar nu op mijn wangen, echt hormonaal, pijnlijk en rood. Ook lieten ze heftige littekens achter. Via de dokter ben ik doorgestuurd naar de dermatoloog, dit was mogelijk omdat mijn psychische gezondheid er echt onder leed. Ik mocht beginnen aan 20 mg per dag. Na de eerste pil merkte ik de droge huid en lippen al. Ik had stiekem gehoopt dat na de eerste aantal weken al verschil te zien zou zijn, maar eerst werd alles alleen maar erger. Na 3 maanden had ik voor het eerst een glad huidje. De rode plekjes hebben nog even wat langer de tijd nodig. Zit tijdens de kuur vooral niet aan je pukkels of mee-eters hier krijg je gewoon brandwonden van. Natuurlijk heb ik gelezen dat je er depressieve klachten van kon krijgen. Ik was daar niet bang voor, 'als mijn pukkels weg zijn heb ik niks om depressief voor te zijn' dacht ik, maar die had ik toch even mooi verkeerd ingeschat. Ik gebruik het nu 4 maanden en heb al een aantal dagen daarvan verdrietig en zwaar vermoeid thuis gezeten. Onderschat dit dus niet. Mijn acne was in vergelijking tot andere niet heel ernstig, maar ik raad het iedereen aan. Als je twijfelt, doe het.

03-03-2021 | Man | 20
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Erg veel acne op gezicht en rug, alle medicijnen al geprobeerd niks hielp. 2 jaar geleden dit medicijn geslikt. Toen acne wegging gestopt maar kuur was nog niet klaar, hierdoor kwam het twee jaar later weer terug. Nu opnieuw gestart. Gestart met 20mg. Na 2 maanden nog geen effect, toen naar 30mg en direct trok na twee maanden alle acne weg. Nu al 4 in mijn vierde maa[lees meer...]nd en al twee maanden acne vrij!! Litekens blijven wel zitten maar trekken heel rustig weg. Huid is zelfs mooier dan normaal, glimt soort soms. Heb wel last van droge lippen en heel af en toe een bloedneus, goed mee te leven. Bij eerste keer dit medicijn ben ik wel te snel in dosering omhoog gegaan waardoor mn lippen scheurde en zelfs armen wit werden van droogte. Begin daarom rustig en bouw op. Beter lage dosering en weinig bijwerking dat t wat langer duurt dan korter maar veel bijwerkingen. Kortom: Werkt super! Enorm blij mee!! Bijwerkingen zijn er wel. Maar met niet al te hoge dosering goed mee te leven

23-11-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Gebruik Isotretinoine voor acne (vooral) op kaaklijn en wangen. De werking is momenteel goed op mijn rug, alleen op mijn gezicht vind ik het nog tegenvallen (na 3 maanden). Van de arts moet ik gewoon doorgaan met 1dd 60mg. Hopelijk wordt het binnenkort beter..

12-06-2019 | Vrouw | 20
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Sinds februari (nu dus 4 maandan) slik ik Isotretinoïne. Ik slik dit voor de acne op mijn rug, borst en gezicht. In de eerste maand leek het minder te worden, maar nu na 4 maanden ben ik weer terug bij af. De acne op mijn rug wordt alsmaar pijnlijker en roder en op mijn borst blijft het hetzelfde. Het enige wat weg is zijn de enkele puistjes in mijn gezicht. Ik heb wel erg[lees meer...] veel littekens in mijn gezicht van de puistjes die er gezeten hebben. Heeft iemand tips hoe ik hier vanaf kan komen? Ondertussen al 3 keer naar de dermatoloog geweest en die vindt dat het goed gaat. Aanstaande maandag heb ik weer een afspraak en dan ga ik om een hogere dosis vragen. Verder heb ik amper last van bijwerkingen, alleen hele uitgedroogde lippen en inscheurde mondhoekjes. In de zon kan ik gewoon zitten zonder in te smeren. Ik drink af en toe alcohol (mijn dermatoloog heeft gezegd dat af en toe een glaasje prima kan). Ik hoop dat ik een hogere dosis mag gaan slikken en dat er dan wel verbetering optreed.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum