Ervaringen met Isotretinoine Capsules

isotretinoine

algemene droogte vermoeidheid spierpijn lage weerstand tegen alcohol hoofdpijn algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen droge lippen

Acne/puistjes (226 meningen)
Rosacea (3 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

08-03-2018 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik ben nu bijna 6 maanden bezig, De eerste 3 maanden waren echt verschrikkelijk. De Acne werd erger, ik kreeg over mn hele lichaam witte uitdroog plekken en had ongelooflijk veel last van mijn rug. Mijn neus was constant uitgedroogd waardoor ik regelmatig een bloedneus kreeg. Ook had ik de ene koortslip na de andere. En niet te vergeten, de chronische dorst.. Over het alg[lees meer...]emeen heb ik deze bijwerkingen nog steeds, maar mijn huid is glad! Ik ben zo gelukkig, ik heb al 11 jaar last van acne, en ik kon me mijn eigen gezicht en rug niet meer zonder inbeelden. Maar ik kom er nu dus de afgelopen 2 maanden achter hoe verdomd mooi mijn huid is. (Op helaas een paar littekens na natuurlijk maar die neem ik voor lief) ik hoef nog iets minder dan een maand en dan mag ik stoppen. Ondanks dat de bijwerkingen heftig (kunnen) zijn, zal ik het iedereen aanraden met acne die al alles hebben geprobeerd.

20-09-2019 | Vrouw | 21
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Na het hele acnebehandelcircuit te hebben doorlopen kwam ik eindelijk uit bij isotretinoïne, ook wel roaccutane genoemd. In het begin was ik enorm bang voor alle bijwerkingen. Mijn acne bestond dan niet uit extreme puisten of dat mijn gezicht helemaal onderzat, maar het was wel hardnekkig. Ik had vooral last van onderhuidse, pijnlijke ontstekingen. Dit zorgde voor een extr[lees meer...]eme daling in mijn zelfvertrouwen, waardoor ik dagen de deur niet uit durfde te gaan. Ik ben toen de eerste maand gestart met 20mg. Het ging heel erg goed. Ik had dan wel droge lippen en een beetje een droge huid, maar binnen 2 weken was mijn huid bijna acne vrij. Toen ik met mijn tweede maand startte werd de dosis verhoogd naar 30mg. Mijn acne kwam ineens weer terug en ik kon wel janken. Helaas moet je bij dit medicijn nu eenmaal volhardend zijn. Na de 2de maand begon mijn acne langzaam minder te worden en rond de 4,5 maand was mijn acne helemaal weg. Ik heb toen nog 1,5 maand de medicatie geslikt en ben toen gestopt. Ik heb de resterende 5 maanden op 30mg gezeten. Al met al kijk ik heel positief erop terug, want het heeft mij ECHT geholpen. Ik heb nergens meer een puistje. Toch zijn de bijwerkingen zeer vervelend. Om de 20 min vaseline smeren, een kapotte neus, droge huid, vermoeid, prikkelbaar en zeer somber. Uiteindelijk sla je je hier wel doorheen, maar makkelijk is het niet. Wel zijn de bijwerkingen voor iedereen anders. Verder nog wat tips: louis widmer creme zonder parfum - ik had nooit last van schilfers. Mijn huid bleef gehydrateerd en ik kon gewoon make up dragen. Verder zou ik vaseline aanraden de echte dan wel, geen labello. Mocht je beginnen met deze kuur of er aan begonnen zijn, succes! De aanhouder wint.

06-09-2019 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ik heb sinds de puberteit behoorlijk last gehad van acne, vooral in mijn gezicht. Ik heb allerlei dingen geprobeerd - speciale dieëten, antibiotica, zalfjes, de pil....totdat ik er op mijn 21e klaar mee was dat het maar niet over ging. Dus ben ik, na een bezoekje aan de huisarts, isotretinoïne gaan slikken. Eerst een maand 20 mg, toen 30 mg, voor ongeveer 9 maanden, totdat[lees meer...] ik de cumulatieve dosis voor mijn gewicht had bereikt. Het gebruik van isotretinoïne is me ontzettend meegevallen! Ik was bang geworden door allerlei horrorverhalen hier en op andere fora, maar ik heb denk ik erg geluk gehad :) Ik had natuurlijk last van de extreme droogte - ik smeerde mijn lippen zo'n 10x per dag in met Purolzalf (vond ik een stuk beter werken dan Vaseline!) en ik gebruikte Effaclar H van La Roche Posay voor mijn gezichtshuid. Dit werkte eigenlijk perfect. Mijn haar werd niet meer vettig, maar dat vond ik eigenlijk alleen een hele fijne bijwerking. Vervelend was het uitdrogen van de huid van mijn handen, armen en benen, maar ook daarvoor gold: goed blijven insmeren. Ik gebruikte hiervoor de handcrème van Dr. Swaab, ook een aanrader! Ik was bang voor een verergering van de acne, maar het begon eigenlijk al vanaf de derde maand minder te worden, en sindsdien zijn de puistjes steeds meer afgenomen. Na zo'n 5 maanden was mijn huid helemaal puistjesvrij, en dat is nu, nadat ik een aantal maanden gestopt ben met de kuur, nog steeds zo. Ik ben heel blij en dankbaar met hoe mijn huid er nu uitziet en ik hoop heel erg dat dit zo blijft! Mijn huisarts vond het niet nodig om de cumulatieve dosis te bereiken aangezien ik na een paar maanden al helemaal glad was, maar ik heb dit voor de zekerheid toch gedaan. Als je, net als ik, weinig last hebt van bijwerkingen, raad ik je aan om dit ook te doen. Isotretinoïne is een heftig medicijn en je moet zeker twee keer nadenken voor je eraan begint, maar ik hoop dat dit positieve verhaal een beetje tegenwicht geeft aan alle enge dingen die ik gelezen heb - bij mij is het heel rustig en prima verlopen, en ik ben nu zoveel gelukkiger met mijn uiterlijk, dat gun ik iedereen :)

24-03-2019 | Vrouw | 21
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Sinds mijn 15 jaar heb ik last van acne. Na op die leeftijd alles geprobeerd te hebben, nam ik roaccutane. Enkele maanden later was mijn acne weg. Op mijn rug, decolté, gezicht, allemaal weg. Ik had er wel immense bijwerkingen ( extreem droge huid, bloedneuzen...) van waardoor ik mij écht slecht voelde maar het was het wel waard. Nu ben ik 21 jaar, ik ben vorig jaar plop[lees meer...]tw gestopt met mijn pil (yasminelle) te nemen, opeens kwam de acne terug.. Na weer hopeloze pogingen met zalfjes enzovoort en ook terug te starten met de pil besloot ik om toch weer isotretinoine te nemen. Dit keer waarschuwde ik de dokter dat ik deze pillen al genomen had en het absoluut niet zag zitten om weer zoveel af te zien in de bijwerkingen. Want ik zou gewoon niet meer durven buitenkomen dan. Ik startte in oktober, de dokter schreef mij toen 10 mg voor. De verergering kwam pas in december. Sinds dan gaat het heel erg op en af, ik heb nog veel hardnekkige acne op mijn kaken waarvan ik niet afgeraak, na 5 maanden is deze acne nog steeds niet weg. Ik mag van de dokter mijn dosis verhogen naar 20 mg (2x10mg), hij zegt dat ik geduld moet hebben, dat het wel zal verbeteren. Ik ga de pillen zeker nog doornemen, maar ik hoop dat ik er zo snel mogelijk vanaf ga geraken want mijn hoop is bijna op..

01-04-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Ik heb er een goede ervaring mee. Ik neem nog 3 dagen mijn pillen en dan ben ik er volledig klaar mee. Na bijna 7 maanden toch wel een opluchting. Ik had altijd enorm dikke onderhuidse puisten die vaak erg veel pijn deden en na 100 verschillende zalfjes en weet ik wat nog allemaal ben ik uitgekomen op isotretinoine. In tegenstelling tot wat velen hier schrijven zag ik nie[lees meer...]t zo snel het gewenste resultaat. Ik had elke week opnieuw andere puisten tot ongeveer het einde van mijn 4e maand. Maar plots waren ze allemaal weg. En ze bleven ook weg. Ik ben nu 2 maanden volledig puisten vrij. Maar ik heb wel een veel hogere dosis dan de meesten hier schrijven. De kuur zou normaal gezien een half jaar moeten duren. Ik begon met 20mg de eerste maand. En elke maand 10 mg omhoog. Vanaf de 6e maand nam ik dus 70mg per dag. Na de 6e maand zei mijn dermatoloog me dat ik al mijn resterende pillen mocht doornemen tot ze op waren. Ik had er nog vrij veel. Vandaar dus net geen 7 maanden gehaald. Qua bijwerkingen heb ik best wel wat gedoe gehad. Behalve de enorm droge lippen die vaak scheurden en huid die helemaal uitdroogt en ik dus constant loop te vervellen had ik ook last van angstgevoelens. Vooral rond mijn 3e - 4e maand. Maar ik had een veel vervelendere klacht na ongeveer 2 maanden. Anale jeuk. Compleet ondraaglijk. Ik ben zelfs enkele keren op mijn werk vertrokken omdat het niet vol te houden was. Ik wandel veel rond op mijn werk en het wandelen maakte dat de jeuk niet te houden was. Ik wist eerst niet dat dit door de isotretinoine kwam. Heb zelfs eerst verkeerde zalf gekregen van mijn huisdokter. Uiteindelijk bij mijn eerstvolgende consultatie bij de dermatoloog kwam de aap uit de mouw en de reden is natuurlijk: droogte. Ik kreeg een speciale zalf voorgeschreven die ik moest laten maken bij de apotheek. Deze werkt. Het is geen permanente oplossing natuurlijk maar als je het 1 of 2 keer per dag smeert valt er zeker mee te leven. Ik had ook last van stemmingswisselingen. Kon in een vingerknip enorm slechtgezind worden of andersom. Maar raar genoeg had ik deze stemmingswisselingen en ook de angstgevoelens halverwege de kuur. Na mijn 5e maand heb ik er weinig tot geen last meer van. Ik ben ook vrij vermoeid. Dit is nog maar sinds 1,5 maand maar begint nu wel zijn tol te eisen. Ik kijk er dus wel naar uit om mijn laatste pillen te nemen en er mee klaar te zijn. Ondanks dit alles ben ik toch blij dat ik heb doorgebeten. Het resultaat mag er zijn 😄

11-03-2021 | Man | 22
isotretinoine (30)
Acne/puistjes
Zeer effectief alleen wordt je hele lichaam droog. In combinatie met intensief sporten krijg ik klachten aan me gewrichten/spieren. Over het algemeen wel zeer tevreden over dit medicijn. Voordat en gedurende het medicijngebruik moet je bloed laten afnemen.

13-02-2021 | Man | 22
Acne/puistjes
Nadat ik bij de huisarts verschillende producten had geprobeerd bleef de acne op mijn schouders/rug nog steeds terugkomen. Ook op mijn gezicht had ik aardig wat acne maar dit was nog te verdragen. Nadat ik was doorverwezen naar de dermatoloog kreeg ik isotretinoïne voorgeschreven. Gezien mijn lengte en gewicht moest ik een dosis van 20MG x 2(2 capsules) per dag innemen. D[lees meer...]eze neem ik meestal net na het avondeten tegelijk in. De eerste week last gehad van droge lippen en hele droge huid. Na een week was de droge huid al veel minder geworden maar de droge lippen bleef, dit wel te verhelpen met balsem. Nu ben ik zelf nog maar 2 weken bezig, maar het resultaat is tot nu toe goed, op mijn gezicht is de acne erg verminderd en op mijn rug wordt het ook steeds beter. Ik heb nog wel een lange weg te gaan maar ben nu tevreden met het resultaat. Ik hoop dat de behandeling zich zo blijf doorzetten maar vooral dat de bijwerkingen niet heftig gaan worden. Ik lees dat mensen last hebben van vermoeidheid. Zelf heb ik hier totaal niks van gemerkt terwijl ik toch 4/5 keer per week sport.

06-12-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Vanaf mijn 18e begon ik in een keer acne te krijgen. Naar de huisarts geweest, meerdere zalfjes, lotions gekregen daarbij ben ik ook nog bij meerdere huidtherapeuten geweest zoveel producten gekocht. Nou niks werkte, toen heeft de huisarts Doxy voorgeschreven voor 3 maanden, alles was toen weg, maar na het stoppen kwam alles weer terug, dus nog een kuur van 3 maanden en he[lees meer...]t zelfde riedeltje. Uitendelijk bij de dermatoloog geweest, die heeft me isotreteoine voorgeschreven. Ik slik sinds februari 20 mg per dag. Mijn huid is nu helemaal glad en ik moet nog ongeveer een maand door blijven slikken. Het is echt een heftig medicijn. Vermoeidheid, droge lippen, stemmingswisselingen. Mijn acne is nu wel weg maar ik vind de bijwerkingen echt verschrikkelijk. Ik hoop dat mijn acne niet terug komt na het stoppen van deze medicijn. Informeer jezelf goed over de bijwerkingen!

21-08-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Op mijn 16de kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes, voornamelijk op mijn voorhoofd (hele kleintjes) toen werd de pil aan mij doorverwezen. Nadat ik de pil had genomen werd de acne beter en daarna niet echt last van gehad; zo hier een daar een puistje maar niet storend. Op mijn 21ste kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes en dit keer voornamelijk op mijn wang[lees meer...]en. ze begonnen heel klein en daarna werden ze steeds groter en kwamen steeds meer bij. Ben naar de huisarts gegaan en niks helpte. Ik loop nu bij de dermatoloog en gebruik nu 30mg. Echter ik zit nu in 3de week (misschien te vroeg om te oordelen) maar ik heb wel een uitbraak gehad, mijn acne is alleen maar groter meer een roder geworden. Wat mij best onzeker maakt. Ook komen steeds puistjes bij op me voorhoofd en kin. Ik heb gisteren me eerste bloedneus ervaren en heb al best snel (na week 1 of1,5) last van droge lippen. Ook wordt rondom me acne droog. Gek genoeg jeukt ook sommige puistjes. Ik weet niet hoelang me kuur doet maar wil er asap vanaf..

26-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Hallo allemaal, Sinds half januari ben ik begonnen met de isotretinoine kuur. 3 capsules per dag. In totaal moet ik 6 maanden. De acne zit bij mij voornamelijk op mijn voorhoofd en een beetje op mijn rug. Nadat ik gestart ben de kuur heb ik eigenlijk nog geen resultaat gezien, alleen op mn rug is wel veel minder. In het gezicht blijven er maar pukkels terug komen. Ik[lees meer...] heb het idee dat het geen enkele nut heeft aangezien ik nou al bijna 4 maanden bezig ben. Van de bijwerkingen heb ik echt veel last: extreem droge huid/mondhoeken, traanogen, bloedneus, spierpijn en soms stemmingswisselingen. Als ik 1x aan mn huid zit dan wordt het meteen een korstje. Ook in de zon zitten is een no-go Zou het in de komende maanden ineens omslaan of heeft het op mij gewoon geen nut? Ik hoop dat er reacties komen met vergelijkbare ervaringen. Ik hoor graag van jullie!

17-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Begonnen met isotretinoine. ik zit op dit moment in week 4. De meest vervelende bijwerking vind ik de stemmingswisselingen. het is niet altijd hevig, maar soms wordt ik er helemaal gek van. Verder is labello je beste vriend. Het is wel een heftig middel. Maar ik hoop zo dat het werkt. Ik ben er iig positief over!

16-04-2018 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Na 10 jaar lang zo'n beetje alle zalfjes en een orale antibiotica kuur geprobeerd te hebben zonder ook maar enig effect, eind vorig jaar toch de stap genomen dit middel te slikken. Het duurde vrij lang voor ik echt effect begon te merken, maar na 4 maanden was ik binnen korte tijd helemaal acne-vrij! Ik had het mild op mijn gezicht, zat niet helemaal onder maar had regelma[lees meer...]tig grote onderhuidse ontstekingen. Daarnaast zaten mijn rug en borst helemaal onder de puistjes. Ik ben zeer tevreden over het resultaat en neem de bijwerkingen dan ook voor lief, al zijn deze af en toe wel vervelend. Ik ben snel moe, mijn spieren zijn stijf, neus en lippen zeer droog en soms krijg ik huiduitslag op mijn armen.

08-04-2018 | Man | 22
Acne/puistjes
Alles acne is weg maar de bijwerkingen zijn echt erg. Achteraf zou ik het nooit gedaan hebben als ik wist wat voor bijwerkingen ik 7 maanden mee rond zou lopen. Maar het was het waard.

11-12-2017 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben nu sinds oktober bezig aan deze kuur. Elke dag neem ik 4 capsules van 20 mg in. De eerste twee weken kreeg ik een mega uitbraak, maar hiervoor was ik op voorbereid. Daarnaast heb ik mijn hele leven een extreem vettige huid gehad. Nu ik dit ging gebruiken, ging ik over naar de andere uiterste: mijn gezicht werd ontzettend droog en heb veel crèmes moeten proberen voor[lees meer...]aleer ik eentje gevonden had die enigszins werkte. Momenteel gebruik ik Vichy Nutrilogie 2. Daarnaast vreet ik momenteel labello sticks. Mijn lippen zijn extreem droog. Daarnaast heb ik ook ontzettend veel last van de pijn aan de gewrichten en spieren. Mijn knieën en rug zijn het ergst, en doen de hele dag door ontzettend veel pijn. Het lijkt alsof alles vastzit. Anderhalve maand verder en wederom heb ik een mega uitbraak. Ik merk nog steeds geen verschil, mijn huid is knalrood en doet (vooral na het douchen) ontzettend veel pijn. Daarbij komen is de binnenkant van mijn neus volledig aan het uitdrogen. Dit resulteert in dat mijn neus heel erg verstopt zit, en ik amper adem kan halen. Daarnaast ben ik na een maand van het gebruik van deze kuur ontzettend kortademig geworden. Ik heb telkens het gevoel dat ik niet voldoende adem krijg door mijn neus, en dus heel hard door mijn mond moet ademen. Dit gevoel beangstigt mij heel erg, en daarom ga ik nu ook contact opnemen met mijn dermatoloog. Ik ben dus tot nu toe niet echt tevreden over het resultaat en zelfs bang dat ik deze "rotzooi" (want uiteindelijk is dit medicijn niet echt helemaal top voor je lichaam) voor niks aan het slikken ben. Normaal zou je na 1 à 2 maanden verschil moeten zien, maar het lijkt bij mij alleen maar erger te worden. De kortademigheid vind ik nog wel het ergste, aangezien het me duizelig maakt en angstig dat er dadelijk ernstige dingen aan de hand zijn. Herkent iemand zich in deze klachten, en het feit dat na twee maanden de uitbraken alleen maar erger worden?

08-12-2017 | Vrouw | 22
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik ben eind juli begonnen aan de pillen. In het begin zei iedereen wat is er met je gezicht gebeurd omdat het meer werd. Naderhand ging het iets beter. Ik heb geen acne maar meer van die witte bultjes op mijn wangen, kin en op mijn voorhoofd maar dan opvallende witte bultjes. Het zijn meer onderhuidse bultjs afgelopen maand heeft de dermatoloog ook differin gel erbij gesch[lees meer...]reven. Maar het die bultjes blijven maar. Ook ben ik 1 keer naar de huidtherapie geweest daar ging ze hem eruit halen met een naald. Ik ben nu klaar met mijn 5e maand.

05-03-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes

vermoeidheid algemene zwakte dubbel zicht verminderd gezichtsvermogen hoofdpijn

hoi, ik heb dit al 3 keer gedaan. de eerste keer was denk ik 9 maanden, de 2de keer ongeveer 4 en nu ben ik er terug mee begonnen. ik heb een heel zware haat-liefde relatie met mijn huid en ik zou ook niet zeggen dat ik zware acne heb. ik heb snel onderhuidse ontstekingen en ik wil echt zonder makeup naar buiten kunnen. de periode dat ik de medicatie nam ging het allemaa[lees meer...]l kei geod en was mijn huid echt mooi maar wanneer ik stopte kwam het (in mindere mate) wel terug. het is nu de 3de keer en ik twijfel of ik mijn kuur ga afmaken, wetende wat het doet met mijn lichaam en de hoofdpijn/misselijkheid die erdoor ervaar. ik vind het moeilijk want enerzijds voel ik me zo zelfzeker door mijn huid maar anderzijds voel ik me wel lichamelijk niet zo goed.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum