Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

14-11-2022 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik was 22 jaar dat ik last kreeg van acne. Het was niet heel ernstig, geen diepe ontstekingen, maar wel zo storend dat ik er iets aan wilde doen. Veel zalfjes en crèmes gebruikt, maar niets hielp. Acne werd alleen maar erger, dus ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij vervolgens doorverwezen naar een dermatoloog (beste dermatoloog ooit: in Amsterdam en Almere). I[lees meer...]k kreeg 10 mg voor 6 maanden, elke dag een pil. Omdat mijn acne niet heel ernstig was, hoefde ik ook geen hoge dosis. Op een droge huid/neus/lippen na, had ik geen last van bijwerkingen. Inmiddels is het 1,5 jaar geleden dat ik ben gestopt met de kuur Isotretinoïne, ik heb NOOIT meer een puistje gehad en mijn huid is egaler dan ooit. Zeer goede ervaring met dit medicijn!!!

17-06-2022 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
De bijwerkingen waren heftig, ik ben erg blij dat ik in een stabiele thuissituatie zit zodat mijn gezin mij kon ondersteunen tijdens het nemen van dit zware medicijn. Als je al niet zo lekker in je vel zit, zou ik zeker niet adviseren om voor langere tijd roaccutane te nemen. Overige bijwerkingen waren: enorme droge huid en slijmvliezen, spier- en gewrichtspijn. Nu[lees meer...] ben ik ongeveer een halfjaar gestopt met roaccutane. Ik heb het 9 maanden genomen en in die 9 maanden heb ik me niet heel streng aan het alcohol-verbod gehouden, ondanks dat het ten strengste wordt afgeraden. De eerste maanden heb ik dit wel gedaan, maar na een maand of 3 dronk ik wel gewoon op feestjes. Ik heb sporadisch nog een ontsteking, maar ik ben van de grote cystische ontstekingen af. De droogte van mijn huid blijft wel aanhouden, wat ook het verouderingsproces versterkt. Het was pittig maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gemaakt.

30-05-2022 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Vanaf mijn 12e al acne. Jaren lang getobt met allerlei middelen, bezoekjes aan huidtherapeuten, schoonheidssalons, vermijden van bepaalde voedingsstoffen. Op mijn 30e pas voor het eerst naar een dermatoloog geweest. Waarom ik dat nooit eerder heb gedaan, geen idee, maar deze liet mij direct starten met een minimale dosering. Binnen een half jaar was alle ellende voorbij. D[lees meer...]e droge lippen hield ik vet met pure vaseline. De droge ogen heb ik nu, 9 jaar later nog steeds maar is alleen 's nachts als ik wakker wordt een 'probleem'. Mijn huid is zeker niet 'spotless' jaren acne heeft echt wel zijn sporen achtergelaten. Ook psychisch en juist daarom ben ik zo blij dat ik het gedaan heb. Omdat ik nu, op mijn 39e notabene, zonder schaamte mensen in hun gezicht aan kan kijken.

25-05-2022 | Vrouw | 27
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

05-04-2022 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.

02-02-2022 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In de puberteit enorm veel last gehad van acné. Vervolgens ben ik tot mijn 21e aan de pil geweest en daardoor weinig last van puistjes gehad. Toen ik stopte met de pil kwam de acne echter dubbel zo hard terug. Mijn gezicht zag er niet uit. Ik durfde niet naar buiten zonder make-up. Voordat ik naar de dermatoloog stapte heb ik van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat.[lees meer...] De dermatoloog schreef me direct roaccutane voor. Ik heb toen 5 maanden roaccutane gebruikt, maar ben vroegtijdig gestopt. Alhoewel het medicijn zeer effectief is, zijn de bijwerkingen ernstig. De bijwerkingen verschillen enorm per persoon, maar ik herkende mezelf op een gegeven moment niet meer. Ik ben van mezelf een enthousiast en actief persoon, maar door de roaccutane had ik nergens meer zin in. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten om te studeren of om naar de sportschool te gaan en kon hele dagen slapen. Soms lukte het niet eens om uit bed te komen. Zelfs tijdens mijn colleges moest ik héél veel moeite doen om mijn ogen open te houden. Ook wordt je huid erg dun waardoor wondjes op mijn handen/voeten soms meerdere maanden bleven zitten voordat ze herstelden. Al met al zou ik willen meegeven: wees op je hoede voor de bijwerkingen! Trek aan de bel bij de dermatoloog wanneer je je minder goed voelt. Als ik van te voren had geweten dat de bijwerkingen zo erg zouden worden dan was ik niet begonnen met de kuur.

01-02-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik zeg: Doen! Laat je wel goed inlichten door een dermatoloog. Op mijn 22e kreeg ik ineens last van acne. In de eerste jaren nog niet zo erg maar vanaf mijn 25e (ik ben nu bijna 28) werd het steeds erger. Niets hielp! Totdat ik, op aanraden van mijn zusje en een vriendin die hetzelfde hebben meegemaakt, toch de dermatoloog om roaccutane heb verzocht. God zij dank! Mijn der[lees meer...]matoloog begeleidde mij fijn en ik had mijn vriendinnen om mij de juiste cremes etc (tegen uitdroging) aan te raden. Nu is het ongeveer 7 maanden later en ben ik al bijna 2 maanden volledig van mijn acne af. Ik heb nu ongeveer de mooiste huid van iedereen die ik ken. Ik ben zo blij dat dit bestaat. Ik raad het IEDEREEN aan die het niet meer ziet zitten. Orienteer je goed, zorg dat je een fijne dermatoloog hebt en goede producten maar het zal je helpen. Kijk wel goed naar de bijsluiter of je gevoelig bent voor bepaalde bijwerkingen, zodat die niet onverwacht komen.

23-01-2022 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Geweldig medicijn! Mijn enige spijt is dat ik er niet jaren geleden aan begonnen ben. Ben na een kuur van 7 maanden 40 mg slikken klaar. Na een maand kreeg ik al geen nieuwe ontstekingen meer en mee eters waren als de sneeuw voor de zon verdwenen net als mijn altijd vette huid. Ik slikte niet een hele hoge dosis voor mijn gewicht en heb dan ook minimaal bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Ik was echt op het ergste voorbereid na het lezen van de bijsluiter, maar ik slechts last gehad van vaak droge lippen, sneller hoofdpijn en vermoeidheid. Drink vooral veel water op een dag en gebruik een goede dagcreme en aquaphor. Ik kan het echt sterk aanbevelen om dit medicijn op zijn minst te proberen en via de huisarts je laten doorverwijzen naar dermatoloog in ziekenhuis, want het is echt het enige middel wat mij heeft geholpen in 5 jaar.

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

03-01-2022 | Vrouw | 25
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik ben heel tevreden! Al meer dan 10 jaar last van acne, vooral op mijn rug. Mijn gezicht was binnen 2 maanden gaaf. Bij mijn rug duurde het iets langer, na ongeveer 8 maanden kreeg ik geen nieuwe ontstekingen meer. Ik lees weinig ervaringen over acne op de rug, maar hier helpt het dus ook voor! Ik heb het in totaal 10 maanden geslikt. Gestart met 20 mg en op de helft naar[lees meer...] 30 mg gegaan, omdat mijn rug niet snel genoeg ging voor mijn gevoel. Gek genoeg voelde ik mij met 30 mg beter dan met 20 mg. Bijwerkingen waren minimaal. Ik heb wel 10 maanden lang last gehad van spierpijn in mijn heupen en achillespezen, vooral in de avond. Maar dit was prima te doen! In de zomer iets meer last van droge huid en lippen. In de herfst last van een droge neus aan de binnenkant. Goed smeren dus! Producten die bij mij goed hielpen: levertraanzalf (Jecovitol) voor de lippen, Cicaplast handcrème van La Roche Posay, Effaclar H crème en gezichtreiniger van La Roche Posay. Op de helft ben ik weer geswitcht naar de gezichtsverzorging die ik voor de medicatie gebruikte (Jetske Ultee) om mijn huid alvast te laten wennen aan die producten. Ik kan dit medicijn iedereen aanraden die klaar is met acne. Vooral als het je dagelijks leven beïnvloedt! Ik had achteraf psychisch meer last van mijn acne dan ik dacht.

28-09-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanwege cystische acne uiteindelijk na een hoop proberen via huisarts, uitgekomen bij de dermatoloog die gelijk roaccutane aanraadde als enige definitieve oplossing. 6 mnd gebruikt ongeveer 20 mg per dag. Man, wat was ik blij dat ik van die pijnlijke bulten af was. Nu, >5 jaar na de behandeling nog steeds niet teruggekomen, op een enkel puistje na tijdens menstruatie. Bijw[lees meer...]erkingen waren te doen, maar richting het einde was ik er wel heel erg zat van. Tot op de dag van vandaag heb ik nog wel 's winters enorm droge handen, sinds deze behandeling. Maar liever wat vaker smeren, dan de Pyreneeën op mijn gezicht. Ik ben er erg blij mee, heeft mijn leven/zelfvertrouwen positief verandert.

05-09-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

31-08-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Jarenlang last van acné gehad, veel dingen al bij de huisarts geprobeerd. Nooit echt (langdurig) succes. Op mijn 24e roaccutane voorgeschreven gekregen, had ik dat maar eerder gehad! Het resultaat mag er wezen!! Voorheen had ik altijd wel actieve puistjes maar vooral ook heel veel restanten van oude puisten, heel veel rode (aanwezige) plekken op mijn wangen. Ik durfde niet[lees meer...] zonder make-up de deur uit, maar je zag het er toch wel doorheen. Daardoor voelde ik mij erg lelijk. Nu is mijn gezicht praktisch egaal! In de eerste weken nam het wellicht wat toe, maar daarna geen puistje meer gehad. De oude plekken zijn langzaamaan weggetrokken, en nog maar heel licht zichtbaar. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder make-up en zonder dat het men opvalt dat ik acné hebt gehad. Je moet elke maand bloedprikken, en ik had dan de ene maand live, en de andere maand telefonisch consult met de dermatoloog verpleegkundige. Laat je zeker niet tegenhouden door de bijwerkingen waar je op internet over leest, dit viel echt reuze mee. Ja, je droogt helemaal uit... je lippen, je ogen, je neus. Eindeloos smeren met vasaline en goede handcrèmes. Ik had om de maand oid wat uitslag en jeuk op mijn handen, maar dit trok dan ook weer weg na een week. Wel goed insmeren voor de zon! Allemaal wat ongemakkelijk, maar niks dat mijn leven beperkte, en die mooie huid en het bijhorende zelfvertrouwen wat ik daarbij heb gekregen is het echt wel meer dan waard ;). Ik heb in totaal 9 maanden 30mg per dag geslikt (v/1.80m/73kg). Ik ben nu net pas gestopt dus ik kan nog niks zeggen over ervaringen na de kuur.

30-08-2021 | Vrouw | 33
Folliculitis
Ik had al jaren last van folliculitis en heb alle medicijnen en zalven gehad wat wordt voorgeschreven voor folliculitis. Ik heb ook alternatieve geneeskunde geprobeerd.Niets werkte. Ik wilde niet roaccutane proberen omdat je er zoveel slechte ervaringen over hoort. Toen heb ik uiteindelijk besloten het toch te proberen. En met resultaat na 7 jaar ben ik eindelijk verlost v[lees meer...]an folliculitis! De enigste bijwerkingen wat ik had was droge lippen. Ik had ook altijd last van vet haar en dat heb ik nu ook niet meer.

30-06-2021 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
3 keer een kuur gehad van een aantal maanden, in de sterkste dosis 1 tablet van 10 en 1 van 20 mg in moeten nemen. Dus 30 mg in totaal. Het werkt geweldig! Het enige waar ik even doorheen moest was de verschrikkelijk droge en schilferige huid en lippen! Flink smeren met vaseline op de lippen want anders barsten ze al met praten. Verder zeer effectief!

28-05-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ongeveer 3 jaar "acne" vooral wanneer ik ongesteld moest worden of werd. Zoals alle andere ook alles geprobeert en nu dit mn laatste middel omdat het mentaal niet goed ging en ik me erg schaamde. Nu bijna 2x 15 dagen erop zitten van 20mg per dag. Normaal zit ik vol energie en ben ik altijd vrolijk. Ook helaas moeten beginnen aan de pil waar ik sowieso niet lekker op ga met[lees meer...] hormonen. En dan nog de Roaccutane erbij is geen goede optie.. Ik heb een onwijs kort lontje en ben extreem moe, psychisch ga ik ook achteruit. Ik probeer veel afleiding te zoeken vooral, ik wil er zeker mee doorgaan totdat het echt niet meer gaat. Ik merk wel verschil, ik heb nu echt een babybilletjes huid haha.. heerlijk zacht.