Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

11-05-2020 | Man | 19
Acne/puistjes
na 6 maanden heb ik eergisteren mijn laatste isotretioine pillen genomen. Ik vond het dubbel en dwars waard maar dat betekend niet dat ik deze kuur makkelijk vond. De eerste paar weken zat ik op 30 mg. Ik vond de bijwerkingen heel erg meevallen, had alleen last van wat droge lippen (uitgescheurde mondhoeken). Toen ik na 1 maand ging bloedprikken en de bloedwaardes waren go[lees meer...]ed, werd mijn dosis opgehoogd naar 60 mg. De wissel van 30 mg naar 60 mg merkte je enorm. Mijn mentale gezondheid ging vreselijk achteruit, ik werd snel boos om dingen, ik was echt vermoeider als voor de roa en kreeg ook last van stemmingswisselingen met langere periodes van somberheid. Ook mijn huid werd droger, vooral mijn handen waren zo droog dat er niet tegen in te smeren viel. Na een maandje of 4 werd mijn huid glad, met wat enkele puistjes na. Ik heb echter wel littekentjes overgehouden (rode vlekjes) Ik hoop dat deze wegtrekken want nu lijkt het wel alsof ik nog ''puistjes'' heb zeg maar. Eigenlijk had ik nog 1 doosje van 600 mg. Echter heb ik er voor gekozen om de kuur op dat ene doosje na te beëindigen. Ik heb in totaal een cumulatieve dosis van tussen de 140 mg behaald. Met dat ene doosje erbij zat ik aan de 150 mg dat is dus het maximale. Ik ben er mee gestopt omdat ik in mijn slaap een soort van schaafwonden kreeg. In principe heb ik de minimale dosis dus wel behaald. al met al, ik raad het iedereen zeker aan. Wel moet je rekening houden met eventuele bijwerkingen die heftig kunnen zijn.

22-02-2020 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar oud en in december begonnen aan mijn tweede kuur roaccutane omdat mijn acne weer terug kwam. Eerste maand was mijn acne weer een stuk erger. Mijn huid is momenteel erg egaal en rustig. Ik slik 40 mg per dag en heb nog steeds erg last van droge lippen en vooral droge ogen maar dat hoort er nou eenmaal bij. Wat ik zelf heel fijn vind werken voor mijn droge lip[lees meer...]pen zijn purol en elisabeth arden 8 hours cream. Voor mijn huid gebruik ik een creme van eucerin die speciaal bedoelt is voor tijdens roaccutane en ik gebruik sinds een jaar avocado olie wat ik zelf de beste uitvinding ooit vind! Avocado olie komt het dichts bij de natuurlijke huidolie en zorgt ervoor dat ik zelfs nu tijdens deze kuur nooit last heb van een droge huid.

01-11-2019 | Vrouw | 19
isotretinoine (10mg)

28-03-2019 | Vrouw | 19
isotretinoine (10mg)
Acne/puistjes
Ik ben een meisje van 19 jaar. Omdat ik sinds enkele jaren last heb gekregen van acne rosacea, ben ik daarmee naar de dokter gegaan. Uiteraard allerlei middelen meegekregen wat niet voldoende effect had. Ik heb zelf geen heftige vorm van acne rosacea, wel was het sommige periodes erger. Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog, en die stelde eigenlijk direct r[lees meer...]oaccutane voor. Ik ben niet gelijk gestart, want wegens eiwitlekkage vanuit mijn nieren wilde hij eerst de uitslagen daarvan bekijken, dus een maand later had ik weer een afspraak en toen schreef de dermatoloog mij roaccutane 10mg voor. Ik slik het nu 3 weken en ik zie echt verbetering in mijn huid. Geen grote ontstekingen meer erbij gekregen, heel af en toe nog een klein puistje maar dat stelt helemaal niks voor. Ik blijf waarschijnlijk voor het hele proces aan de 10mg, dus dit wordt een lange weg.. Maar goed. De bijwerkingen die ik ervaar stellen niet veel voor. Droge lippen en wat last van mijn onderrug, but that’s it. Ik hoop dat het voldoende gaat werken en ik er straks voor altijd van af ben :)

15-04-2024 | Vrouw | 20
Acne/puistjes

droge huid droge lippen nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

05-09-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

27-04-2021 | Vrouw | 20
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Hoi iedereen, Ik heb dit middel nu 2,5 jaar geleden gebruikt voor 7 maanden. Ik had 10 jaar lang met ernstige acne en ALLES geprobeerd. Ik was doodsbang voor dit middel. Mede doordat ik al last had van depressie/angst en bang was dat dit zou verergeren. Maar ik wou niet meer verder met acne. Ik ging niet meer naar buiten, zag mijn vrienden niet meer, etc. Acne is ondersch[lees meer...]at en kan je zelfvertrouwen zo verschrikkelijk aantasten. Ik besloot de poging the wagen. De bijwerkingen waren zoals verwacht: veel uitdroging. Ik merkte na 4 weken al een groot verschil. (Let wel: ik had geen cyst acne maar echt oppervlakkig, het zal daarom denk ik sneller effect hebben gehad). Daarnaast had ik ook de 'mayor breakout' die je kan hebben in week 3. Dit was te verwachten. Je huid gooit even alle opbouw van viezigheid eruit. Hierna werd het allemaal prachtig. De eerste paar maanden voelde ik me geweldig en mooi. Maar na een paar maanden werd ik somberder en angstiger (ik was al angstig geweest voor dit middel dus ik gaf het niet gelijk de schuld). M'n huid was inmiddels als bijna 5 maanden egaal en stootte ermee. Nu 2 jaar later, ben ik nog angstig. Ik wijdt dit dus NIET aan dit middel. Maar echt aan andere omstandigheden. Het middel kan je gemoedstoestand beïnvloeden maar houdt het simpelweg in de gaten. Ik voelde me de eerste maanden FANTASTISCH. Daarna veranderde mijn leven ook weer dus de verandering in gemoedstoestand kan daar aan gelinkt zijn. Mijn huid is langzaam verandert naar een normale huid. Ik heb puistjes hier en daar, maar het is geen extreme acne. Ik hoopte de 'gelukkige' te zijn met een mooie huid voor altijd. Maar ik heb mijn kuur niet officieel afgemaakt dus ik neem het voor lief. Daarnaast is een normale huid echt helemaal oké. Als je enorm veel last hebt van acne en bang bent om het te proberen. Echt gewoon doen. Ik heb er nog altijd zoveel blijheid van. Het is geen snoepje, en de kuur is enorm zwaar fysiek maar het is een goede investering!

22-02-2021 | Man | 20
Acne/puistjes
In 1984 ruim drie maanden gebruikt vanwege ernstige acné na 7 maanden minocin te hebben gebruikt dat niets deed. Na een paar weken merkte ik al het effect en ging het langzaam aan beter. Ook na het stoppen van de kuur werkte het effect door en ben ik blijvend genezen. Een paardenmiddel dat echt werkt in tegenstelling tot alle andere middelen.

13-08-2020 | Man | 20
Acne/puistjes
Sinds mijn 16de kreeg ik last van puistjes. Vooral op m'n rug/ schouderbladen en een klein beetje op m'n borst. Ik begon met benzoylperoxide, maar dat bleek niet erg effectief. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan en die schreef een licht medicijn voor. Deze moest ik 6 weken nemen en de eerste keer verdween het zo goed als. 6 maanden hierna kwam het terug en steeds in[lees meer...] iets ergere mate. De routine van huisarts en kuur had ik zo'n 3 keer gedaan. Na de derde keer deze lichte kuur was ik er klaar mee en had op internet gevonden dat Roaccutane erg effectief werkt. Hoewel er wel bijwerkingen zouden kunnen optreden. Eigenlijk was ik op dat moment alleen maar bezig om ervoor te zorgen dat de acne weg ging. Want na 3 jaar waren het abcessen geworden onder mijn huid. Dit ging niet open en deed verschrikkelijk veel pijn. Omdat het op mijn rug het ergst was moest ik 12 maanden(Ja je hoort het goed). Deze kuur volgen. En ook niet 1 pil per dag van 20mg, maar 3 per dag van 20mg. Ik heb dus een jaar lang aan de 60mg per dag gezeten. En hoewel je gauw denkt dat dat teveel is ben ik onwijs blij dat ik deze keuze toch gemaakt heb om aan de antibiotica te gaan. Ik snap dat het voor mensen grote stap is om zo lang pillen te nemen. Maar ik zou niet durven zeggen hoe mijn huid eraan toe geweest zou zijn. Ik ben nu 3 jaar verder ik heb nergens last meer van ja heel af een toe een klein pukkeltje hier en daar, maar dat is menselijk. Maar de grote abcessen die onder m'n huid zaten zijn compleet verdwenen. En de littekens die er zaten zijn ook zo goed als herstelt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik Roaccutane genomen heb. Ps. Er was wel 1 klein nadeel aan het nemen van deze antibiotica. Al hoewel dat indirect door Roaccutane kwam. Ik had last van kalknagels op mijn tenen. Roaccutane werkt in op je lever en daarom moet je om de zoveel tijd je bloedwaardes laten controleren. Doordat ik dus die kalknagels had op mijn tenen begon ik het na 6 maanden te zien op m'n vingers. Het was niet op al m'n vingers maar ongeveer 6 vingernagels. Helaas zijn dit wel zaken die voor kunnen komen als je Roaccutane neemt.

31-05-2020 | Vrouw | 20
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Na jaren lang sukkelen (nu 20 jaar oud) en alles te hebben uitgeprobeerd kwam ik radeloos aan bij de dermatoloog. Mijn ouders waren jarenlang tegen het gebruik van Roaccutane door het negatieve imago dat het medicijn heeft. Na een gesprek met de dermatoloog kwam ik te weten dat de ernstige bijwerken niet frequent voorkomen en dat het mij zeker kon helpen. Ik besloot om te [lees meer...]starten aan de behandeling omdat mijn zelfvertrouwen ver te zoeken was. Ik weeg 50 kg en begon met 20 mg wat mij zeer goed beviel. In het begin werd het wel erger maar na 3 weken zag ik duidelijk resultaat. Ik zit nu op 30 mg en ben 3 maanden bezig en mijn huid heeft er nog nooit zo goed uit gezien (lees: volledig egaal, enkel nog enkele littekens). Ik heb bijna geen last van bijwerkingen: droge lippen, droge ogen en neus. Dit valt echt te doen en ik heb zelfs geen droge plekken in mijn gezicht. Goed je huid insmeren is wel belangrijk en overdag met een goede factor beschermen. Ik ben zo blij dat ik begonnen ben en wou dat ik dit veel eerder Had gedaan.

28-02-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Hoi allemaal, dit is ondertussen alweer mijn 3e mening op dit forum. Ik heb een maand geleden een bericht geplaatst en ook een bericht na 1 maand (man van 20 jaar). Zoals jullie vorige maand konden lezen ging het niet heel goed met mij. Als ik het verhaal zo teruglees, was ik al een beetje negatief, maar achteraf voelde ik me echt schijt! Ik had de hele dag een zenuwach[lees meer...]tig gevoel alsof ik iets moest doen (beetje opgejaagd) en daarnaast lichte paniekaanvallen ,terwijl hier geen reden toe was. Ook dacht ik heel veel na over het leven en wat het nou precies allemaal waard was. Ja, ik zat vrij diep in de put vorige maand. Dit was een paar dagen voordat ik op wintersport ging en op wintersport werd het eigenlijk alleen maar erger. Stiekem had ik gehoopt dat ik weer mijn vrolijkheid terug kon vinden op wintersport, maar helaas. De zondag dat ik terug kwam slikte ik nog een pil en de maandag ook nog 1. Die volgende dinsdag moest ik werken (ik rijd auto's als bijbaan) en moest ik opeens huilen in de auto omdat ik het leven gewoon zo klote vond op dat moment. Toen besloot ik een week te stoppen met het medicijn. Na het stoppen voelde ik me elke dag eigenlijk weer wat beter en in overleg met mijn ouders ben ik maar gewoon gestopt met het medicijn. De dermatoloog op de hoogte gesteld en die was het er helemaal mee eens. Nu, 2.5 week na het stoppen, gaat het alweer een stuk beter met me. Het sombere is eigenlijk compleet weg, ik begin me steeds verder mezelf te voelen zoals ik me hoor te voelen. Ook de zenuwachtigheid gaat gestaag weg, ook al heb ik sommige delen van de dag nog lichte paniek, alhoewel dit ook kan komen doordat ik richting het einde van mijn bachelor ga en nog niet weet of ik volgend jaar door wil met een master maar een nieuwe studie geneeskunde wil starten, veel keuzestress op dit moment dus! Maar zelf denk ik dat de relatie met roaccutane niet groot is. Wel voel ik af en toe nog een soort van spanning terwijl dat geen reden heeft en dit wijd ik wel aan roaccutane. Ik hoorde ook dat het spul 1-2 maanden in je lichaam kan blijven, dus het zal nog wel even duren voordat ik me weer compleet de oude voel. Raad ik het aan? Ja, aan sommige mensen en nee niet aan iedereen. Als je acne echt heel erg is en je hebt geen last van depressies/angsten zal het je acne heel erg verbeteren! Maar voor de mensen die al last hebben van depressies/paniekaanvallen raad ik het zeker af! Je moet bij jezelf nagaan wat zou je liever willen? Puistjes maar wel gelukkig of ongelukkig maar een glad huidje? Ik kies 100% voor keuze 1! Over een maand (eind maart) zal ik weer een update geven hoe ik er mentaal voor sta als de roaccutane zo goed als volledig uit mijn lichaam verdwenen is. Fysiek voel ik me ook weer een stuk beter! Als er vragen zijn, reageer aub op dit bericht dan zal ik je helpen je vragen te beantwoorden :) Veel succes!

28-01-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Hoi allemaal ik zal even mijn verhaal op papier zetten. Bij mij begonnen puistjes te komen rond mijn 17e levensjaar, maar niet al te veel last van gehad. Mijn vader is huisarts dus kon mij goed advies geven in de vorm van smeerseltjes (begonnen met benzoylperoxide en van alles en nog wat ) wat maar niet hielp. Vanaf mijn 18e bij de schoonheidsspecialiste en later bij de[lees meer...] huidtherapeut geweest. Voor mijn gevoel werd het er echt niet beter van maar wel elke maand 40,- aftikken. Blij dat ik dat niet meer hoef te doen (doet ook ontzettend veel pijn) Op mijn 19e (1 maand voordat ik 20 werd) aan de doxycycline gegaan (orale antibiotica, dus slikken). in de 3e maand zag ik veel verbetering en stiekeme hoop dat het zo zou blijven, alleen bij deze medicijnen (had ik al wel gelezen) is het zo dat als je stopt de bacteriën weer vrije loop hebben. Na de zomer weer een kuur van 3 maanden genomen alleen deze hielp helemaal niks. Daarna een tijdje radeloos gebleven, wat nou te doen met mijn acne? Werd er erg onzeker van en was ook extreem bewust van mijn acne als ik met iemand aan het praten was of voelde dat vrienden/mijn familie naar mijn gezicht aan het staren was. Mijn moeder merkte ook op dat het weer erger werd en kwam met het voorstel om naar de dermatoloog te gaan. Ik wuifde het weg, maar een week later (na wat leeswerk) toch aan mijn vader gevraagd of die mij door wou verwijzen. Eind oktober was het dan zover en had ik een gesprek met de dermatoloog. Aangegeven dat ik er echt klaar mee was en alles al geprobeerd had. Hij begreep mij en schreef roaccutane voor me voor. De eerste maand had ik eigenlijk op wat droge lippen nergens last van en zag ook al heel veel verbetering en de dermatoloog vond het dan ook niet nodig om mijn dosis op te hogen. De 2e maand kwam hier een droge huid bij, maar nog weer een stuk verbetering. De 3e maand valt me zwaarder. Eerst kreeg ik een soort van blaasontsteking die gelukkig na een week weer weg was, maar nu krijg ik ook wat mentale struggles. Veel aan het nadenken over het leven, ietwat somberder zijn en een soort van gejaagd gevoel alsof je iets spannends gaat doen (terwijl dat helemaal niet het geval is). Nu zit ik op 3 maanden en over 1 maand zie ik de dermatoloog weer en gaan we bespreken of ik dan nog 1 of 2 maanden moet. Ik probeer positief te blijven ondanks de vervelende bijwerkingen en blijf mezelf voorhouden dat het door de roaccutane komt. Soms voel ik me weer kiplekker waardoor ik het gevoel heb dat mijn serotonine huishouding een beetje op de schop is. Het negatieve voelt een beetje als de XTC-kater. Laten we hopen dat wanneer ik gestopt ben met dit medicijn, de negatieve bijwerkingen ook weer snel weggaan. Maar: het werkt extreem goed en mijn acne is nu zo goed als weg!!!! Denk er alleen goed over na of je het er allemaal voor over hebt. Je heb veel slaap nodig, negatieve & sombere delen in je dag, droge huid & lippen en misschien nog wel andere vervelende bijwerkingen. Als er vragen zijn hoor ik het graag! Bij maand 4 zal ik weer een updateje geven hoe het met me gaat Ciao!

05-02-2023 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
erge acne na stoppen/starten anticonceptie, in het begin extreem droge lippen bloeddende/ lippen scheuren, ontstoken oogleden,droge mond en droge ogen, neerslachtigheid. maar de acne word al gauw stukke beter, dit maakt je wel vrolijker en motiveert je, alles droogt uit, ik gebruikte daarvoor dagcreme en lippembalsem van la roche posay, tot heden nu inmiddels 1 jaar na de [lees meer...]kuur van roacctuane, nog steeds in gebruik de dagcreme effaclar en de reiningsgel van de effaclar lijn, ik kan niet meer zonder,zelfs de zonnebrand van la roche posay is top! nu 1 jaar na de kuur en nog steeds een egale en gladde huid, zonder puistjes, ik heb af en toe tiijdens mijn menstruatie een paar puistjes onder mijn kin, maar dat verdwijnt direct na de menstruatie en het is niet zo erg als eerst, ik heb verders nooit meer last van puistjes of een onzuivere huid, heb nauwelijks littekens! het is een rot medicijn in het begin, maar het is het aller effectiefste en meest opgeleverde medicijn in me leven, acne kan je erg onzeker maakte ik huilde elke dag voor de spiegel met mega grote puisten over me wangen en kin heen, maar dit medicijn heeft mij super geholpen!!! iedereen aan te raden met erge klachten van acne waarbij ook niets anders hielp, even doorbijten, mar je krijgt er zoveel voor terug!!! nu krijg ik complimenten over hoe mijn huid zo egaal en glad kan zijn, ;)

23-01-2022 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Geweldig medicijn! Mijn enige spijt is dat ik er niet jaren geleden aan begonnen ben. Ben na een kuur van 7 maanden 40 mg slikken klaar. Na een maand kreeg ik al geen nieuwe ontstekingen meer en mee eters waren als de sneeuw voor de zon verdwenen net als mijn altijd vette huid. Ik slikte niet een hele hoge dosis voor mijn gewicht en heb dan ook minimaal bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Ik was echt op het ergste voorbereid na het lezen van de bijsluiter, maar ik slechts last gehad van vaak droge lippen, sneller hoofdpijn en vermoeidheid. Drink vooral veel water op een dag en gebruik een goede dagcreme en aquaphor. Ik kan het echt sterk aanbevelen om dit medicijn op zijn minst te proberen en via de huisarts je laten doorverwijzen naar dermatoloog in ziekenhuis, want het is echt het enige middel wat mij heeft geholpen in 5 jaar.

28-05-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ongeveer 3 jaar "acne" vooral wanneer ik ongesteld moest worden of werd. Zoals alle andere ook alles geprobeert en nu dit mn laatste middel omdat het mentaal niet goed ging en ik me erg schaamde. Nu bijna 2x 15 dagen erop zitten van 20mg per dag. Normaal zit ik vol energie en ben ik altijd vrolijk. Ook helaas moeten beginnen aan de pil waar ik sowieso niet lekker op ga met[lees meer...] hormonen. En dan nog de Roaccutane erbij is geen goede optie.. Ik heb een onwijs kort lontje en ben extreem moe, psychisch ga ik ook achteruit. Ik probeer veel afleiding te zoeken vooral, ik wil er zeker mee doorgaan totdat het echt niet meer gaat. Ik merk wel verschil, ik heb nu echt een babybilletjes huid haha.. heerlijk zacht.