Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

14-04-2020 | Vrouw | 27
Rosacea
Ik ben 3 maand geleden begonnen met dit medicijn voor acne Rosacea. Op 10 mg , de eerste weken werd het erger, dan heb ik 3 weken geen nieuwe onstekingen gehad. Op 7 maart werd ik erg ziek, griep of misschien toch Corona. Na hoge koorst en keel pijn, was ik na een week weer opgeknapt maar werd mijn huid weer slechter. De onstekingen kwamen terug. Nu sinds 2 weken op 20 m[lees meer...]g per dag. Gaat echt nog op en neer, laatste week geen ontekingen en gisteren weer 3. Wanneer gaat dit werken. Dat er geen meer bijkomen? net 4de maand begonnen. Was mijn dosis eerste 10 weken te laag? Graag ervaring delen. dank

21-01-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Jaar of 4 geleden begonnen met roacutane om van de pukkels mijn gezicht, schouders en borst af te komen. Het werkte heel goed en mijn huid zag er naar een jaar (kuur 6 maanden ongeveer gehad) geweldig uit. Echter nu al sinds een half jaartje beginnen de pukkels weer terug te komen maar dan erger. Nu 4 jaar later zit ik weer helemaal onder. Al 2 X differin gel gekregen om t[lees meer...]e onderhouden maar niets lijkt te werken. Als ik langer zonder de pukkels had gezeten had ik dit product zeker aanbevolen. De bijwerkingen van het medicijn zijn onprettig (vooral die scheuren in je mondhoeken en lippen en brandende droge huid) maar draagbaar, als je echt graag van je puistje dat wilt meer dan waard. Helaas na 4 alles weer terug waardoor ik er niet nog een keer op zou vertrouwen.

20-05-2019 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo allemaal. Ik heb in 2012 Roaccutane geslikt voor een aantal maanden. Het medicijn heeft voor mij goed gewerkt want ben volledig van mn acne Af. Helaas werd er een jaar later ziekte van crohn bij mij geconstateerd. Een tijdje geleden sprak ik iemand uit mn omgeving over dat hij ook in het verleden Roaccutane slikte en ook een jaar later ziekte van crohn kreeg. In mij[lees meer...]n geval had ik het op erfelijkheid gegooid ivm dat mn oma ook ziekte van crohn heeft. Maar toen ben ik eens op internet gaan lezen over de combinatie van Roaccutane en Crohn. Ik ben er achter gekomen dat er meerdere personen zijn die dit is overkomen. Ik wil niet zeggen dat ik het 100% zeker weet maar er word wel over gesproken op internet. Het gaat mij erom dat ik nooit goed ben in gelicht met de kans om Crohn of Collitius als ‘bijwerking’ te kunnen krijgen. Als ik dit van te voren had geweten (helemaal omdat het bij mij in de familie zit) was ik minder snel aan de Roaccutane begonnen. Ik ben nu 23 jaar en het had dus ook misschien op latere leeftijd kunnen komen. In de Nederlandse bijsluiter wordt dit helaas niet verteld maar in de Amerikaanse wel. In Amerika lopen er al heel veel rechtszaken tegen de fabrikant van dit medicijn en worden de rechtszaken gewonnen er zijn al miljoenen uitbetaald aan gedupeerde. Het gaat mij niet om een rechtszaak maar ik had graag beter geïnformeerd willen worden en vind dat dit medicijn niet zo makkelijk moet worden voorgeschreven en zeker naar medische achtergrond of erfelijke aandoeningen gevraagd moet worden. Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben.

26-03-2024 | Vrouw | 24
isotretinoine (10mg)

hoofdpijn vermoeidheid droge lippen

16-05-2022 | Man | 24
Acne/puistjes
3.5 jaar geleden begonnen met Roaccutane door acné met littekenvorming. Erg onzeker over mijn huid en begon er ook dingen voor af te zeggen. Mijn vader is huisarts dus kon ik makkelijker aan medicijnen tegen acne komen. Begonnen met smeerseltjes (werkte natuurlijk niet), daarna 2 kuren antibiotica gehad maar toch tricky want als je echt ziek wordt wil je natuurlijk geen an[lees meer...]tibiotica-resistente bacterieën op bezoek krijgen door het vele gebruik van antibiotica. Dit mocht ik dus niet meer gebruiken, werkte wel goed maar als ik stopte kwam het direct terug. Hierna besloten om aan de Roaccutane te gaan en dit was me een ervaring. Eerste 2 maanden eigenlijk geringe bijwerkingen: droge lippen, droge huid, vermoeidheid, klein beetje haaruitval. Niks ernstigs. Echter begon na 2 maanden de ellende. Ik kreeg opeens een heel opjagerig en gespannen gevoel terwijl ik dat hiervoor nog nooit eerder had meegemaakt. Daarbij kreeg ik sombere gedachtes die ook steeds ernstiger werden. Als die gedachtes éénmaal aanwezig zijn is het heel lastig om jezelf ervan te overtuigen dat het door de Roaccutane komt (daarvoor niet bekend met depressieve gevoelens). Mijn ouders merkte het ook op en vonden het verstandig als ik even een weekje stopte met gebruiken, dit was na 3.5 maand gebruik. Na 2-3 dagen begon ik me opeens direct een stuk beter te voelen. De depressieve gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon en dit was voor mij het teken om te stoppen met slikken. In de loop van de maanden werd ik ook steeds wat minder opjagerig en gespannen. 3.5 jaar verder ben ik wel door die periode goed gaan nadenken en besloten te switchen naar Geneeskunde (het heeft me dus ook iets gebracht) . Ondanks de stressvolle studie zit ik lekker in mijn vel. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden door mijn acneloze huid en mentaal gaat het ook allemaal goed. Na de roaccutane periode heb ik nog wat littekenbehandelingen gedaan en dit is een stuk verbeterd maar zal ik wel de rest van mijn leven wel mee moeten leven. Het is gelukkig niet heel ernstig maar is en blijft wel zichtbaar. Ik wil iedereen die van plan is om Roaccutane te gebruiken heel goed na te denken over de eventuele gevolgen. Als je leven negatief wordt beïnvloedt door acne en je hebt alles al geprobeerd: let's go for it! Valt het allemaal mee en is het met andere medicatie, littekens of laserbehandelingen onder controle te houden: begin hier niet aan! Nog nooit zo'n heftig medicijn meegemaakt..

18-07-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Het helpt tegen de acne maar al te goed! Ik raad je het alleen niet meteen aan want het is echt TROEP. De bijwerkingen waren voor mij erger dan de acne zelf! Maar nu het helemaal achter de rug is ben ik blij dat ik het genomen heb

28-05-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Ongeveer 3 jaar "acne" vooral wanneer ik ongesteld moest worden of werd. Zoals alle andere ook alles geprobeert en nu dit mn laatste middel omdat het mentaal niet goed ging en ik me erg schaamde. Nu bijna 2x 15 dagen erop zitten van 20mg per dag. Normaal zit ik vol energie en ben ik altijd vrolijk. Ook helaas moeten beginnen aan de pil waar ik sowieso niet lekker op ga met[lees meer...] hormonen. En dan nog de Roaccutane erbij is geen goede optie.. Ik heb een onwijs kort lontje en ben extreem moe, psychisch ga ik ook achteruit. Ik probeer veel afleiding te zoeken vooral, ik wil er zeker mee doorgaan totdat het echt niet meer gaat. Ik merk wel verschil, ik heb nu echt een babybilletjes huid haha.. heerlijk zacht.

15-01-2021 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Acne kwam bij toen ik rond de 16 jaar was. Ik had hele erge acne, het is sinds toen nooit weg geweest er is altijd wel een ontsteking die op dezelfde plek ook weer terug kwam. Ik heb dus ook altijd make-up gebruikt omdat ik het zo lelijk vond en nog steeds. Het heeft mijn hele zelfbeeld omlaag gehaald dat ik het zelfs ongemakkelijk vond om iemand echt aan te kijken. I[lees meer...]n de zomer is het een hele stuk minder. Rond oktober ben ik begonnen met 20 mg wat eigenlijk heel goed ging. Weinig bijwerkingen alleen wel een zwaar gevoel en vermoeidheid. Toch heb ik de dosis verhoogd naar 30 mg die ik zwaarder ervaar. Me lippen worden een stuk droger en me neus is ook iets droger. Een droge huid heb ik een klein beetje maar een goede creme verhelpt het ook wel. Met 30 mg ben ik een stuk vermoeider en voel ik me heel zwaar met bewegen. In de 2 de week van 30 mg was ik op school en ik was zo vermoeid dat ik gewoon niks kon ik staarde gewoon voor me uit. Met me ogen half erbij functioneerde niet echt normaal. Dit heb ik zeker nog wel 3 x gehad. Iemand die dit ook heeft? Ik heb ook last van een opgezette/opgeblazen buik wat ik echt niet chil vind. Ik heb daar veel last van. Sporten lukt me ook niet echt dan. Vandaag heb ik even een dosis van 20mg genomen om te kijken of ik me dan beter ga voelen. De balans van me huid word wel steeds beter . Ik heb nog wel lichte ontstekingen op me wangen, kin maar weg is het nog niet. Ik zie wel wat verschil dus ik hoop op het beste. Heb je tips of ervaar je dit nou ook en wil je jou verhaal delen? Graag!

04-02-2020 | Vrouw | 39
Acne/puistjes
Ik start binnenkort met dit middel, alleen twijfel ik nog omwille van 1 iets. Ik lees dat Roaccutane je sexdrive kan aantasten. En die wil ik niet kwijt (om die reden - en continu bloedverlies - ook gestopt met Daphne - Diane35). Wie nam als vrouw dit middel en hadden jullie last van vaginale droogheid gedurende de kuur? Indien ja, was dit blijvend of heeft jullie sex[lees meer...]drive zich hersteld na stoppen kuur? Lisa

23-01-2020 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 3 maanden. De eerste maand ben ik begonnen met 20 mg en slik sinds 2 maanden 40mg. Ik had vooral veel last veel mee eters en meestal 1 a 2 enkele puisten op mijn hoofd. Al vanaf mijn 13e last van puistjes en heb zo ongeveer alles geprobeerd. Helaas zijn de puistjes nog niet over. Merk wel dat mijn huid erg droog is en heb al 2 maanden lang steeds[lees meer...] 1 onderhuidse ontsteking. Dit had ik voorheen nooit, in het begin is het trouwens ook wel iets erger geworde . Verder merk ik wel dat het medicijn een aanslag is op je lichaam. Voorheen barste ik van de energie en had nooit ergens last van maar merk nu dat ik meer vermoeid ben. Ook sporten gaat lastiger, hartslag zit veel hoger en het kost mijn lichaam gewoon meer moeite. Voor mijn droge huid gebruik ik de producten van La Roche Effectler H, werken erg goed. Voor de zeer droge plekken gebruik ik lanette crème. Ik had het wel onderschat, dacht dat doe ik wel even want ben jong en levendig maar valt me een beetje tegen. Hopelijk ga ik snel het effect te zien zodat ik iets meer gemotiveerd ben en de bijwerkingen meer voor lief ben. Hopelijk heb ik voor de zomer nog een mooie huid en dan vind ik dat het de bijwerkingen wel waard zijn geweest

05-10-2019 | Vrouw | 22

11-07-2019 | Man | 32
Acne/puistjes
Na een kleine 10 jaar waren de puistjes weer terug! Ronduit frustrerend. Eerst heeft de dermatoloog mij 2 capsules (2 x 20 mg) per dag voorgeschreven. De acne in mijn gezicht verdween vrijwel onmiddellijk. De puistjes op mijn rug, schouders en hals bleken hardnekkiger. Bijwerkingen: schrale lippen. Vervolgens heeft de dermatoloog mij 3 capsules per dag voorgeschreven. De [lees meer...]acne op mijn rug verdween enigszins sneller maar de bijwerkingen worden ook ernstiger. Ik slik nu 3 weken 3 capsules per dag en overweeg terug te gaan naar 2 capsules of enige tijd te stoppen, want het medicijn is nu erger dan de kwaal: hele droge, schrale, bloedende lippen en elke ochtend moet ik mijn neus 5 minuten lang snuiten om het taaie snot en geronnen bloed te verwijderen.

27-03-2019 | Man | 16
Acne/puistjes
Ik ben een jongen van 16 jaar en heb al 3 jaar last van acne, ik had alles al geprobeerd om van mijn acne af te komen (denk aan schoonheidsspecialist, verschillende cremes, maskers etc.) maar niets hielp. Ik ging op zoek naar iets waardoor de acne zou verdwijnen, omdat[lees meer...] ik er in het dagelijks leven veel last van ondervind ondanks dat de onderhuidse ontstekinging en de puistjes op mijn rug veel pijn doen, voel ik me ook heel onzeker over mijn acne en gebruikt ik zelfs een beetje make-up van mijn moeder als camouflage van de erge net uitgeknepen puistjes. Dit maakte alles alleen maar erger maar zonder ga ik vaak niet de deur uit. Na overleg met mijn moeder en goede verhalen die ik had gehoord over Roaccutane (Isotretinoïne) ben ik toch naar de huisarts gegaan, heb ik 3 maanden pilletjes gekregen (naam vergeten) maar ook dit was tevergeefs en deed vrijwel niks. Toen ben ik door de huisarts doorverwezen naar een dermatoloog die me gelijk Roaccutane voorschreef, nu (27 maart) ben ik begonnen met het slikken van de Roaccutane. Het is nu voor mij een hooikoortsseizoen dus last van mijn ogen en keel is niks nieuws voor mij maar na het slikken van de Roaccutane werd de jeuk ik mijn ogen erger en kreeg ik last van mijn rug. Ik zit op dit moment in mijn examenjaar en ben nu begonnen in mijn pta week ik slik 20mg 2x achter elkaar per dag. (best hoog na andere reacties gelezen te hebben ik weeg 55 kg en ben net pas begonnen) Het is niet het perfecte moment om te beginnen aan de roaccutane omdat ik op het moment veel last heb van hooikoorts heb, ik in mijn pta week zit, over 2 maanden mijn exames starten en er nu ook veel zon begint te komen. Ik ben vandaag voor het eerst begonnen en ik zou jullie op de hoogte houden over mijn “strijd tegen mijn acne”.

28-02-2019 | Man | 20
Acne/puistjes
Hoi allemaal, dit is ondertussen alweer mijn 3e mening op dit forum. Ik heb een maand geleden een bericht geplaatst en ook een bericht na 1 maand (man van 20 jaar). Zoals jullie vorige maand konden lezen ging het niet heel goed met mij. Als ik het verhaal zo teruglees, was ik al een beetje negatief, maar achteraf voelde ik me echt schijt! Ik had de hele dag een zenuwach[lees meer...]tig gevoel alsof ik iets moest doen (beetje opgejaagd) en daarnaast lichte paniekaanvallen ,terwijl hier geen reden toe was. Ook dacht ik heel veel na over het leven en wat het nou precies allemaal waard was. Ja, ik zat vrij diep in de put vorige maand. Dit was een paar dagen voordat ik op wintersport ging en op wintersport werd het eigenlijk alleen maar erger. Stiekem had ik gehoopt dat ik weer mijn vrolijkheid terug kon vinden op wintersport, maar helaas. De zondag dat ik terug kwam slikte ik nog een pil en de maandag ook nog 1. Die volgende dinsdag moest ik werken (ik rijd auto's als bijbaan) en moest ik opeens huilen in de auto omdat ik het leven gewoon zo klote vond op dat moment. Toen besloot ik een week te stoppen met het medicijn. Na het stoppen voelde ik me elke dag eigenlijk weer wat beter en in overleg met mijn ouders ben ik maar gewoon gestopt met het medicijn. De dermatoloog op de hoogte gesteld en die was het er helemaal mee eens. Nu, 2.5 week na het stoppen, gaat het alweer een stuk beter met me. Het sombere is eigenlijk compleet weg, ik begin me steeds verder mezelf te voelen zoals ik me hoor te voelen. Ook de zenuwachtigheid gaat gestaag weg, ook al heb ik sommige delen van de dag nog lichte paniek, alhoewel dit ook kan komen doordat ik richting het einde van mijn bachelor ga en nog niet weet of ik volgend jaar door wil met een master maar een nieuwe studie geneeskunde wil starten, veel keuzestress op dit moment dus! Maar zelf denk ik dat de relatie met roaccutane niet groot is. Wel voel ik af en toe nog een soort van spanning terwijl dat geen reden heeft en dit wijd ik wel aan roaccutane. Ik hoorde ook dat het spul 1-2 maanden in je lichaam kan blijven, dus het zal nog wel even duren voordat ik me weer compleet de oude voel. Raad ik het aan? Ja, aan sommige mensen en nee niet aan iedereen. Als je acne echt heel erg is en je hebt geen last van depressies/angsten zal het je acne heel erg verbeteren! Maar voor de mensen die al last hebben van depressies/paniekaanvallen raad ik het zeker af! Je moet bij jezelf nagaan wat zou je liever willen? Puistjes maar wel gelukkig of ongelukkig maar een glad huidje? Ik kies 100% voor keuze 1! Over een maand (eind maart) zal ik weer een update geven hoe ik er mentaal voor sta als de roaccutane zo goed als volledig uit mijn lichaam verdwenen is. Fysiek voel ik me ook weer een stuk beter! Als er vragen zijn, reageer aub op dit bericht dan zal ik je helpen je vragen te beantwoorden :) Veel succes!

15-04-2024 | Vrouw | 20
Acne/puistjes

droge huid droge lippen nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

02-03-2024 | Vrouw | 39

droge lippen

Ik heb dit middel ook gebruikt en heb (werd niet geadviseerd) toch af en toe mijn gezicht/ lichaam gescrubt en daarna goed ingesmeerd met litteken crrme van biodermal… Als ik mensen vertel dat ik onder zat en roacutane heb gebruikt geloven ze het haast niet omdat mijn huid er goed uitziet nu!