Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

25-05-2022 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

05-04-2022 | Vrouw | 22
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

28-09-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanwege cystische acne uiteindelijk na een hoop proberen via huisarts, uitgekomen bij de dermatoloog die gelijk roaccutane aanraadde als enige definitieve oplossing. 6 mnd gebruikt ongeveer 20 mg per dag. Man, wat was ik blij dat ik van die pijnlijke bulten af was. Nu, >5 jaar na de behandeling nog steeds niet teruggekomen, op een enkel puistje na tijdens menstruatie. Bijw[lees meer...]erkingen waren te doen, maar richting het einde was ik er wel heel erg zat van. Tot op de dag van vandaag heb ik nog wel 's winters enorm droge handen, sinds deze behandeling. Maar liever wat vaker smeren, dan de Pyreneeën op mijn gezicht. Ik ben er erg blij mee, heeft mijn leven/zelfvertrouwen positief verandert.

05-09-2021 | Vrouw | 20
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

28-06-2021 | Man | 26
Acne/puistjes
Ik had al jaren last van acne . Soms was de acne mild maar soms erger en dan wilde ik eigenlijk niet naar buiten. Al met al had een aanzienlijke negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen en zat ik hierdoor minder lekker in mijn vel. Na een bezoek aan de dermatoloog heeft roaccutane voorgeschreven. Ik gebruik het nu 6 maanden en mijn actieve acne is voor zeker 90% verdwene[lees meer...]n. Ik heb nog nooit zo'n gave huid gehad. Mijn huid is ook veel minder vettig dan vroeger. Al met al ben ik zeer tevreden met de effectiviteit. Ik slik slechts 20mg om de dag. Omdat ik een lage dosering slik, moet ik het nog iets langer blijven gebruiken. De enige bijwerking die ik heb is droge lippen. In het begin had ik ook last van droge ogen. Ik zou iedereen aanraden om vanaf dag 1 (of al eerder) een goede moisterizer, lippenspul/vaseline en eventueel oogdruppels te gebruiken. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Ik hoop dat mijn acne niet terugkomt en dat er geen bijwerkingen op de lange termijn zijn. Als je merkt dat je acne echt een negatieve invloed op je kwaliteit van leven heeft en als andere middelen niet werken, dan zou ik roaccutane zeker overwegen. Je leest op internet horrorverhalen over depressie als gevolg van roaccutane maar ik heb hier zelf niets van gemerkt. Realiseer je ook dat juist de acne kan bijdragen aan depressie en dat het dus goed is om een oplossing voor je acne te vinden. En overweeg ook om een lage dosering te gebruiken. Er lijkt steeds meer onderzoek te zijn dat aangeeft dat een lage dosering ook effectief kan zijn terwijl het voor minder bijwerkingen zorgt.

24-05-2021 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik had erg veel acne en niks werkte. Bij de huisarts gelopen, allerlei cremetjes en pillen geprobeerd en niks hielp. Na 6 maanden Roaccutane was mijn huid helemaal opgeklaard en waren al mijn puistjes weg. Mijn huid was wel erg droog en mijn haar is een beetje uitgevallen. Verder ben ik erg tevreden!

17-05-2021 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Ik loop al ruime tijd met hormonale disbalans met als resultaat acne en onderhuidse ontstekingenop plekken waarvan ik niet eens wist dat je acne kon krijgen. 2 jaar lang werkelijk alles geprobeerd van zonnebank tot specifieke dieeten, benzac, zonnebank kuren noem het maar op en niets maar dan ook niets hielp. Ik vond het zeker eng omdat alle bijwerkingen best heftig zijn[lees meer...] (en ik veel gehoord heb het zijn maar puistjes) toch gaan proberen. Ik begin nu aan de 3e week en merk duidelijk verschil. Ik heb een foto gemaakt van de probleem gebieden en maak elke week nieuwe foto zodat als het me niet snel genoeg gaat (het is wel echt een lange kuur vind ik) dat ik kan kijken naar de fotos of ik verbetering zie en warempel ik zie nu ik aan week 3 begin echt heel erg veel verschil in mijn huid al. Ik heb voor mijn acne nog nooit iets gedaan qua huidverzorgings routine maar heb nu wel een goede duurdere moisturizer gekocht om mn huid gehydrateerd te houden want ik merkte wel dat ik droge rode plekjes ging krijgen. Qua mentaal ben ik niet helemaal mijzelf en ik ben heel erg gauw moe en op de kast, maar omdat ik zie hoe goed het werkt ga ik de kuur wel volledig afmaken.

07-04-2021 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Zeer tevreden over dit middel, eindelijk iets dat werkt! Ik heb dermatitis perioralis/acne Door de verhalen op internet durfde ik het niet te nemen. Het is een heel sterk middel, dus ik zou het zeker niet aanraden voor mensen die nog alternatieven te proberen hebben en/of milde acne of dermatitis hebben. Voor mensen bij wie niks (meer) werkt en bij wie het ernstig is, [lees meer...]is dit echt een absolute aanrader, want dit werkt wel! in ieder geval voor mij. Ik ben heel blij dat ik de moed bij elkaar heb geraapt, want ik heb nu eindelijk weer een ontstekingsvrije huid. Momenteel zit in 3 maanden aan de kuur, ik gebruik 20 mg per dag, ik weeg 52 kg. De bijwerkingen die ik heb zijn een wat droge huid en droge lippen en een keer een bloedneus gehad. Dit is allemaal heel goed te doen door de huid goed in te smeren. Voor de lippen gebruik ik gewoon vaseline, dat werkte voor mij beter dan allerlei andere "speciale" lippenbalsems. Vorige maand heb ik een maand lang 30 mg geslikt, dat ging voor mij minder goed, ik heb namelijk ook nog eens een eczeem gevoelige huid en door de droogte kreeg ik eczeem op mijn gezicht en handen, hier gebruik ik protopic voor. Ik heb mezelf verschrikkelijk gevoeld door hoe ik er uit zag, kon wel janken als ik in de spiegel keek, ik wilde zelfs geen mensen meer zien en als ik dat deed was het met lood in de schoenen. Ik ben tot nu toe heel blij! Het medicijn is voor mij heel goed te doen en het is een bevrijding om eindelijk mezelf weer goed te voelen zonder een gezicht voor ontstekingen en zonder een gevoel vol van schaamte!

06-04-2021 | Man | 28
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit (14/15) last van acne. Zeker in de puberteit had ik veel acne in mijn gezicht. Ik heb daarvoor altijd benzoylperoxide gesmeerd. Best effectief echter kon ik mijn kleding, handoeken, bedlakens en noem maar op weg gooien want het verkleurt gegarandeerd nadat het in aanraking is gekomen met deze zalf. Effectief maar niet preventief. De acne bleef desondan[lees meer...]ks altijd terug komen. Op mijn 21e had ik de stap genomen om naar de huisarts te gaan. Ik struggelde immers al 6 jaar met acne dat mij belemmerde in het dagelijks leven! Ik werd toen doorverwezen naar de dermatoloog (de huisarts was toen ook niet bevoegd om roaccutane voor te schrijven, dit was in 2012). De dermatoloog plande een roaccutane kuur voor mij. Iets waar ik ontzettend op kon verheugen, hoe raar dit ook klinkt. Mijn broer heeft een zelfde kuur gedaan en sindsdien nooit meer last van acne gehad. Dat wilde ik uiteraard ook... Helaas, is de kuur afgeblazen doordat ik een halfjaar op curacao stage ging lopen. Hierdoor zou ik teveel in aanmerking komen met de zon én dat is nou net wat er zoveel mogelijk vermijd moet worden.. Gelukkig, kreeg ik wel een zalfje voorgeschreven. Treclinac. Redelijk effectief en gelukkig niet die vervelende vlekken in mijn kleding zoals ik dat had bij benzoylperoxide. In de loop der jaren verdwenen de puistjes in mijn gezicht maar bleef de acne op mijn rug en borst toenemen. Vooral onderhuidse ontstekingen, waarbij treclinac eigenlijk totaal niet effectief was (althans niet op mijn huid). Nu op mijn 28e (over 2 weken 29 jaar) heb ik eindelijk weer de stap genomen (lees; moed verzameld) om weer naar de huisarts te gaan. Sinds 2 weken ben ik begonnen met roaccutane kuur. Dit kreeg ik overigens direct voorgeschreven door de huisarts tot mijn verbazing. Ik was nog in de veronderstelling dat ik hiervoor naar de dermataloog moest. Ik ben nu 2 weken bezig met de kuur en ik merk nu al dat er geen ontstekingen bij komen. Sterker nog, mij huid ziet er al een stukje rustiger uit! Ik heb nu al spijt dat ik niet eerder deze stap heb genomen. De bijwerkingen zoals droge lippen neem ik graag voor lief. En dat wil ik ook graag meegeven aan andere. Uiteraard zijn de bijwerkingen per individu anders. Maar besef dat een aantal maanden milde bijwerkingen niet opwegen tegen jaren lang onzekerheid door acne.

06-04-2021 | Man | 17
Acne/puistjes
Heb voor de kuur zo’n 3 jaar met heftige acne geworsteld, van alles geprobeerd, vegan eten, allerlei cremetjes, maandelijks naar de schoonheidsspecialiste en nog wat pillen van de huisarts. Maar niks hielp écht. Heb er lang over nagedacht om met roaccutane te beginnen, vooral door dingen die ik las op internet over alle “verschrikkelijke” bijwerkingen. Na lang twijfelen to[lees meer...]ch maar contact opgenomen met een dermatoloog voor wat advies en zij nam eigenlijk direct mijn zorgen weg. Dus toen mee begonnen en uiteindelijk 7 maanden lang 20 mg per dag geslikt en daarna nog 10 mg voor een maand. Wat voor mijn 2 meter en 75 kilo toch verrassend weinig was. Het deed echter hartstikke goed zijn werk. De puisten trokken langzaam weg en had denk ik na 5 maanden geen één puist meer. Ging ook weer normaal (ongezond) eten en merkte daar niks van op mijn huid. Had ook eigenlijk helemaal geen last van bijwerkingen, alleen beetje droge lippen en het niet mogen zuipen was ook wel jammer. Het gebrek aan bijwerkingen komt waarschijnlijk ook omdat mijn dosis wat lager lag dan dat van de meesten. Het enige nadeel is dat ik wel nog met roodheid en wat littekens bleef en blijf zitten. Ben nu een maandje gestopt en als het goed is trekt de roodheid de aankomende maanden langzaam weg en dan is het nog even kijken of er misschien nog een litteken behandeling nodig is. Het heeft voor mij heel goed gewerkt en heb er spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan. Als je twijfelt ga dan gewoon even langs bij een dermatoloog en bespreek met diegene de beste optie voor jou persoonlijke situatie maar laat je niet afschrikken tot een gesprek met een professional door iets dat je op internet leest.

31-01-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Dit is mijn 2de kuur van roaccutane. De vorige kuur duurde 6 mnd, waarvan 1 op 20mg en 50 op 30mg. Helaas kwam na een half jaar de acne weer terug. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij mijn dermatoloog en kon meteen weer beginnen. Ik ben weer gestart met 30mg. Ik heb er nu 6 mnd opzitten. Nu dien ik het medicijn 9 mnd te gebruiken om ervoor te zorgen dat het écht niet teru[lees meer...]gkomt. Mijn acne is niet zeer extreem, maar wel hardnekkig. Niks helpt, behalve dit medicijn. Ik heb met deze kuur minder bijwerkingen. Ik denk echt dat het aan de weersomstandigheden ligt. De vorige kuur begon in april en eindigde in september. De zon verergde de droogte enorm. Nu ben ik gestart in augustus. Ik heb alleen een beetje droge lippen en snel gescheurde mondhoeken. Voor de rest met momenten spierpijn en vermoeidheid. De droogte van de huid is makkelijk te onderhouden met nivea en ik heb nauwelijks schilferingen. Nu zit ik er weer ongeveer 6 maanden op. Na 1 maand was alle acne alweer verdwenen. Nu heb ik zo nu en dan kleine puistjes. De dermatoloog wil dat er absoluut niks meer doorheen komt en dan mag ik stoppen. Ik hoop dat het na de tweede kuur wel blijvend is. Ik raad iedereen roaccutane aan.

20-10-2020 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik ben een 10 maand geleden begonnen met de kuur voor acne in mijn gezicht die sinds mijn 8 jarige leeftijd tot mijn 28 niet is gestopt. Ik ben dan begonnen met 10mg, en na 2 maanden 20mg. Ii weeg 54kl....Dit werkte heel goed. Perfecte mooie huid, geen bijwerkingen. Buiten een beetje droge lippen. Wat makkelijk op te lossen was met de juiste lippenbalsem. Heb er 10 tallen [lees meer...]getest eer ik de juiste vond. Van la roche nutritic. Bon, allemaal goed en wel. Mijn poriën waren wel nog steeds gigantisch maar ik had geen puisten meer. Dus na 6 maanden mocht ik stoppen. Direct 7 dagen nadien is mijn acne terug gekomen. Net wanneer ik er eindelijk na 6 maanden af was en 9mook van mijn drogen lippen. Achja. Ik ben dan direct terug moeten beginne met de 2de kuur, weer 6maanden 10mg. Weer super resultaat en nu zonder gigantisch poriën. Nu ben ik weer 4 maanden ongeveer verder en zijn mijn lippen out off control. Super veel kloven en niet meer te herstellen door de dag. Zeer vervelend. Ook heb ik rode plekken van uitdroging in mijn gezicht en handen, kapot nagels, dof dun haar en pijnlijke huid. Wel nog steeds geen puisten (jeej) ik hoop dat het rap voorbij is en dat mijn huid en al de rest hersteld zonder eczeem en droogheid en... puisten. Vraag mij af hoelang het gemiddelde is dat mensen dit moeten gebruiken. En of ze er nadien nog blijvende lasten van hebben overgehaald... thx voor het antw. Grtjs lo

08-10-2020 | Man | 18
Acne/puistjes
Ik had al jaren geprobeerd om met allerlei crèmes, antibiotica, noem maar op geprobeerd om van mijn acne af te geraken. Ik had relatief weinig puistjes op mijn gezicht maar best veel op mijn schouders, armen en borst. Na lang twijfelen ben ik toch begonnen met roaccutane (in september want je vermijdt best de zon). Ik had in het begin nogal schrik want iedereen stelde deze[lees meer...] bijwerkingen voor alsof het de hek op aarde was. Dit was het voor mij absoluut niet. Ik heb de eerste weken gemerkt dat mijn lippen droger werden en soms 'kapot' gingen maar met een goede labello (je beste vriend) valt dit uitstekend te verhelpen. Voorts krijg ik vrij snel last van een droge hoofdhuid. Dit resulteerde in jeuk aan mijn hoofd. Maar geen probleem, ik ben de dag nadien naar de kruidvat geweest, heb goede shampoo (voor een droge huid) én een potje vette crime (haarmasker noemt het, je doet het gewoon in je haar nadat je je haar hebt gewassen, wacht 2 minuten en spoelt het eruit) gekocht en dit probleem was helemaal opgelost. Voorts heb ik eigenlijk nergens speciaal last van gehad. Na een paar maanden begon ik ook echt zeer goed verbetering te zien. Mijn huid werd steeds schooner en schooner. Ik heb het ongeveer Van september tot Mei gepakt en ben nu dus ongeveer een half jaar later en heb bijna geen last meer van puistjes (af en toe komt er nog eens eentje maar dat valt te verwaarlozen). Ik ben echt tevreden geweest van dit product en hoop dat ik enkele bange zieltjes heb kunnen helpen die problemen hebben met acne maar schrik hadden van de bijwerkingen.

23-06-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Begonnen in februari met een tweede kuur van roaccutane. Eerste kuur gestopt 4 jaar geleden omdat ik na 3 maanden ernstig last kreeg van clownseczeem. Omdat de pukkels nu terug waren ben ik weer begonnen met 30 mg. Dit heb ik 3 maanden gedaan en na een paar weken was mijn huid al egaal en vrij van pukkels. Wel kreeg ik last van migraine om de twee weken en hierdoor moest[lees meer...] ik naar de 20 mg. Ook had ik heel erg last van droge huid en droge hoofdhuid. Ik kon absoluut niet in de zon zitten en ik was vaak depressief en snel geïrriteerd. Ook was mijn libido helemaal weg. Nu ik de 20 mg slik gaat het veel beter met de bijwerkingen. Heb alleen nog droge lippen en ogen maar die depressieve gevoelens zijn gelukkig weg. Wel heb ik nog last van migraine dus ik weet niet hoelang ik dit nog kan slikken. Slik nu 5 maanden en colgens de dermatoloog moet ik nog 5 maanden omdat de dosis is verandert.

08-06-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik gebruik deze medicatie nu bijna 6 weken. Ik was bang voor de bijwerkingen die ik had gelezen op het internet, maar mijn tip is om het hiervoor niet te laten; het pakt bij iedereen anders uit! Bij mij is de huid iets droger, vooral m'n lippen maar daar had ik al last van. Ook is mijn neus aan de binnenkant droger en dat is wat vervelend soms, maar verder heb ik nergens l[lees meer...]ast van! Moet eerlijk zeggen dat ik mijn huid, op mijn gezicht na, niet eens dagelijks in smeer. Het effect was na 2-3 weken al zichtbaar en ik durf nu al bijna zonder make-up en een hempje (ipv tshirt ivm puistjes op de rug) een uurtje te sporten; iets wat ik eerst echt niet zou durven!!