Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

31-10-2019 | Man | 18
isotretinoine (60mg)
Acne/puistjes
Een van de beste keuzes ooit. Ingrijpende maar effectieve aanpak. Al maanden geen puistjes meer of last van onrustige of vettige huid!! Zeer aan te raden!! Bijwerkingen kunnen vervelend zijn, maar valt mee te leven en behandelen

19-10-2019 | Vrouw | 25
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Na allerlei middelen gebruikt te hebben als inderm, doxycycline, benzo, en heel veel pilletjes van de tuinen, heb ik uiteindelijk bij de huisarts om een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd. Ik heb dit medicijn 10 maanden gebruikt. Eerste maand 20 mg om te wennen en hierna overgegaan op 30 mg. Ik ben 1.75 en weeg 68 kg. Aan het begin van de kuur een (niet al te erg[lees meer...]e) break-out ervaren. Hierna ging het steeds beter. Gebruikte wel nog foundation als ik de deur uitging, dit mocht wel van de dermatoloog maar er is sneller verbetering als je geen make-up draagt. Na een maand of 5 dan ook acne vrij, af en toe nog een klein puistje. Mee-eters op bv neus en kin zijn wel gebleven. Ik ben nu net gestopt, ik hoop dat de structuur van mijn huid nog wel wat veranderd, hij is nog wat een de droge kant en er zit veel roodheid in. De bijwerkingen heb ik als wisselend ervaren; de ene maand had ik er meer last van dan de andere maand. Droge lippen bleven altijd wel. Ook last gehad van gescheurde mondhoeken, snel wondjes/krasjes op je hele lijf, een wat somber gevoel, duizeligheid, drogere ogen, en een droge huid, zeer droge neus waardoor korstvorming. Probeer geen puistjes of mee-eters uit te knijpen als je dit medicijn gebruikt, want de hele huid daarom heen barstte bij mij open.Hierdoor regelmatig korstjes op mijn gezicht gehad. Al met al vond ik de bijwerkingen wel te doen. Ik had het meeste moeite met het aanpassen van mijn levensstijl en minder alcohol te drinken. Ik heb hier en daar wel een feestje gehad met wat (teveel) drank, en hierdoor stegen mijn leverwaarden. De dermatoloog verwacht dat dit weer normaliseert nu ik gestopt ben met de medicatie. Tijdens de kuur ben ik gestopt met de anticonceptiepil, dit bracht geen veranderingen op mijn huid. In de zomervakantie veel in de zon gelegen, goed smeren met factor 50 ging prima, niet verbrand. Ook nog een aantal keer onder de zonnebank gegaan; dit wordt afgeraden maar mijn huid verbrand niet snel en zo ook niet onder de zonnebank. Kwa gezichtsverzorging gebruikte ik de dag./nachtcreme van la poche ray. Zij hebben een speciale lijn voor de uitgedroogde huid door medicatie. De gezichtswash van dezelfde lijn beviel mij minder, mijn huid werd daar heel droog van. Om mijn lippen vettig te houden was purol mijn grootste vriend. Ik ben uiteindelijk blij dat ik deze kuur gedaan heb, mijn huid is super glad en heeft het resultaat wat ik wilde. Ik ben blij dat ik niet meer zelf opzoek hoef naar middeltjes om mijn huid onder controle te krijgen. Wanneer deze middeltjes bij jou ook niet werken, zal ik willen adviseren om ook roaccutane te overwegen. Als je bang bent voor de bijwerkingen kan je bv op een lage dosis worden ingesteld (de kuur duurt dan wel langer). Ik zelf had niet meer dan 30 mg per dag willen gebruiken, ik vond de bijwerkingen zo net hanteerbaar. Succes!

25-09-2019 | Vrouw | 44
Acne/puistjes
Nu 3 weken bezig, al enorm verschil. Puistjes, meeeters en poriën worden minder / kleiner. Slaap ook zeer goed door de pillen, veel vaster. Enkele bijwerking dat je zeer droge lippen krijgt. Heel tevreden. Van al die geruchten dat je stemmingswisselingen krijgt, merk ik echt niets. Was ik maar eerder begonnen!

17-07-2019 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben begonnen met 30 mg per dag. Dit trok mijn lichaam niet helemaal, dus ben ik naar 20 mg per dag gegaan. Dit was te doen voor mij. Wel last van droge ogen (oogdruppels extra bevochtiging) en droge lippen (elisabeth arden 8 hour cream). Eerste 2 maanden pijn aan mijn neus, alles zat vast van binnen en had vaak een bloedneus. Na 2 maanden stopte dit. Na 6 maanden verd[lees meer...]ween mijn acne eindelijk!! Ik had van alles gesmeerd op mijn gezicht wat dus niet mocht, maar dit wist ik niet. Hierdoor duurde het zo lang voordat de acne verdween.. De laatste 2 maanden kreeg ik erg veel last van spierpijn. Al met al vond ik dit het allemaal waard!! Ik ben nu 7 maanden gestopt en ik ben gelukkiger dan ooit. Ik heb wat hyperpigmentatie overgehouden door de acne, maar hier gebruik ik een goed serum voor wat het langzaam maar zeker laat verdwijnen. Voor de kuur had ik een mega vette huid, nu helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat mijn zicht sinds de kuur iets minder is geworden.

26-05-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Positief verhaal over roaccutane. Ik heb veel negatieve verhalen gelezen over roaccutane en de bijwerkingen ervan. Deze verhalen waren voor mijn reden om enigszins terughoudend om naar de dermatoloog te gaan. Misschien nemen mensen met positieve ervaringen minder snel de moeite om hun ervaring te delen. Nu ik het zelf een positieve ervaring heb gehad, wil ik deze dele[lees meer...]n. Ik ben 25 jaar (bijna 26) en had al sinds de puberteit last van acne. Niet hele erge acne, m’n hele gezicht zat niet onder maar wel heb ik altijd last gehad van puistjes. Ik ben begonnen met de dianepil om daarvan af te komen en die pil werkte zo goed. Jarenlang heb ik die pil geslikt totdat ik daar nare bijwerkingen van kreeg. Ik had last van ontzettende vochtvasthoudende benen. Drie keer heb ik geprobeerd te stoppen met de dianepil en over te stappen op een ander, bijvoorbeeld de yasmin. Geen een anticonceptiepil werkte zo goed bij mij als de dianepil. Omdat ik in de perioden dat ik gestopt was met de dianepil ondertussen alle medicijnen via de huisarts weleens geprobeerd had, bleef enkel nog de roaccutane over. Ik twijfelde heel lang of ik daarmee moest beginnen. Met de kennis van nu, had ik gewild dat ik er eerder mee begonnen was en veel eerder was gestopt met de dianepil. Mijn benen houden geen vocht meer vast en ik heb geen last meer van migraine. In november 2018 ben ik begonnen met de roaccutane. Ik begon met 20 mg en na 1 maand ben ik overgestapt naar 39 mg per dag. Nu een half jaar later ben ik acne vrij. Vrijwel direct na het starten met de kuur heb ik nauwelijks tot geen puistje meer gekregen. De bijwerkingen zijn mij zo ontzettend meegevallen. De eerste maand had ik last van kokhalsneigingen nadat ik de roaccutanepil had ingenomen, maar het bleef daar altijd bij. Ik heb nooit echt moeten overgeven. Na de eerste maand was dit weggetrokken. De resterende vijf maanden heb ik nauwelijks ergens last van gehad. Soms droge handen/polsen. Uiteraard word je huid dunner dus kan je sneller blauwe plekken krijgen. Mijn gezicht heeft nooit geschilferd. Die heb ik altijd gereinigd met effaclar h reinigingscreme en effaclar h creme van La Roche Posay om die gehydrateerd te houden. Ik kon gewoon mijn makeup dragen zonder dat je iets van een droge huid zag. De twee dingen waar ik last van had de resterende vijf maanden waren droge lippen en (droge?) ogen. Ik heb altijd mijn lippen moeten insmeren want ik had altijd last van droge lippen/schilfertjes. Ik smeerde het in met Eucerin aquaphor. Daarnaast konden mijn ogen mijn lenzen niet verdragen. Gedurende dag kwam er altijd een vlekje op mijn lens die ik er wel weer kon afpoetsen, maar er kwam dan altijd weer een nieuw random vlekje voor terug. Ik heb dus de rest van de kuur mijn bril op gehad. Vanavond heb ik mijn laatste pil genomen. Ik ben erg enthousiast over de goede werking ervan en de voor mij niet noemenswaardige bijwerkingen. Ook werd er iedere maand bloedgeprikt en kwam ik iedere maand terug voor controle. De dermatoloog houdt het dus goed in de gaten. Mocht in de toekomst een tweede kuur nodig zijn, zal ik zonder aarzelen daarmee beginnen!

15-05-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na verschillende crèmes en antibiotica te hebben gebruikt was Roaccutane de laatste mogelijkheid om van mijn acne af te komen. Mijn gezicht was een ramp en kon op zich wel als 'grindpad' omschreven worden. Ik was vooraf nogal angstig over de bijwerkingen. En ook vooral angstig bij het idee dat als je zwanger zou worden dat de vrucht of foetus dan misvormd zou raken, dat vo[lees meer...]nd ik nogal wat. Dat geeft wel aan wat voor rommel je binnenkrijgt. De dermatoloog bij SKB Winterswijk heeft mij overtuigd van de positieve kenmerken van Roaccutane. De begeleiding is namelijk ook erg goed. Elke maand moet je bloedprikken en controleren ze of je bloedwaarden goed zijn en uiteraard of je niet zwanger bent. Om de twee maanden ben ik op controle geweest. Nu, vandaag, na 7 maanden de Roaccutane kuur had te hebben, heb ik eindelijk het verlossende woord gekregen dat ik ermee mag stoppen. De littekens in mijn gezicht zijn nog lang niet weg, maar het resultaat mag er zeker zijn. Sowieso de afgelopen 4 - 8 weken heb ik geen nieuwe ontstekingen meer gehad. Ik vond het dan ook best wel een dingetje om ermee te stoppen. Ik hoop zo dat het niet meer terugkomt! Voor de zekerheid heb ik een recept voor een antibioticumcreme meegekregen, dan moet ik dat op nieuwe pukkels doen. Ben benieuwd of het wegblijft. Conclusie: voor mij heeft deze kuur uitstekend gewerkt. Ik zal dit dan ook zeker aan iedereen aanbevelen.

28-03-2019 | Vrouw | 19
Acne/puistjes
Ik ben een meisje van 19 jaar. Omdat ik sinds enkele jaren last heb gekregen van acne rosacea, ben ik daarmee naar de dokter gegaan. Uiteraard allerlei middelen meegekregen wat niet voldoende effect had. Ik heb zelf geen heftige vorm van acne rosacea, wel was het sommige periodes erger. Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog, en die stelde eigenlijk direct r[lees meer...]oaccutane voor. Ik ben niet gelijk gestart, want wegens eiwitlekkage vanuit mijn nieren wilde hij eerst de uitslagen daarvan bekijken, dus een maand later had ik weer een afspraak en toen schreef de dermatoloog mij roaccutane 10mg voor. Ik slik het nu 3 weken en ik zie echt verbetering in mijn huid. Geen grote ontstekingen meer erbij gekregen, heel af en toe nog een klein puistje maar dat stelt helemaal niks voor. Ik blijf waarschijnlijk voor het hele proces aan de 10mg, dus dit wordt een lange weg.. Maar goed. De bijwerkingen die ik ervaar stellen niet veel voor. Droge lippen en wat last van mijn onderrug, but that’s it. Ik hoop dat het voldoende gaat werken en ik er straks voor altijd van af ben :)

15-04-2024 | Vrouw | 20
Acne/puistjes

droge huid droge lippen nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

02-03-2024 | Vrouw | 39

droge lippen

Ik heb dit middel ook gebruikt en heb (werd niet geadviseerd) toch af en toe mijn gezicht/ lichaam gescrubt en daarna goed ingesmeerd met litteken crrme van biodermal… Als ik mensen vertel dat ik onder zat en roacutane heb gebruikt geloven ze het haast niet omdat mijn huid er goed uitziet nu!

26-01-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben 4 maanden geleden begonnen met het slikken van roaccutane, 30 mg per dag. Dit medicijn heb ik eerder al gehad (paar jaar geleden), hier had ik vrijwel geen bijwerkingen buiten een beetje droge huid en droge lippen. Het is in de loop van de jaren langzaam weer teruggekomen en ben dus weer aan roaccutane begonnen op aanraden van mijn dermatoloog. Ik vond het nogmaals[lees meer...] het proberen waard. Nu ben ik dus alweer even bezig en moet zeggen dat mijn de ontstekingen in mijn huid al helemaal weg zijn, ik heb wel echt super veel littekens die ik voorheen nooit had? Dermatoloog zegt dat dit komt door de dunne huid en dat het nu beter zichtbaar is, zelf hoop ik dat dit wegtrekt gezien ik dit voorheen nooit heb gehad. Nu heb ik nog minimaal een half jaar te gaan dus hier ga ik het ook de tijd voor geven natuurlijk. Ik heb wel zodanig last van de bijwerkingen deze keer, dat dermatoloog mij aanraadde om nogmaals te bloedprikken en ik krijg deze uitslag maandag hiervan + een belafspraak. Mochten mijn waardes niet goed zijn, moet ik minderen of misschien wel stoppen. Ik heb last van droge huid, droge ogen, droge lippen, al 2 keer een oogontsteking gehad, ik heb nu een koortslip die ik voorheen nooit heb gehad, ik loop mank (dezelfde plek waar ik vorig jaar een peesontsteking heb gehad in mijn enkel/voet) het tast blijkbaar ook je pezen aan, hoofdpijn, super vermoeid, verminderd zicht, weinig zin in dingen, moeilijk mijn bed uitkomen en overal pijn in mijn lichaam. Ik ben zelf 23 en dit is natuurlijk niet normaal of gebruikelijk. Ik raad iedereen aan om echt goed te overwegen of het het waard is, en of je nog andere alternatieve probeert voordat je aan deze troep begint, en niet iedereen hoeft er zoveel last van te hebben natuurlijk, maar ik ben er nu wel achter dat het niet zomaar een medicijn is!

24-01-2024 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik slik nu bijna 9 maanden roaccutane. In het begin was ik vooral erg bang dat de acne zou verergeren maar dit is gelukkig niet gebeurd en de ernstige acne nam al snel af. Hier en daar af en toe nog een ontsteking maar deze zakken al veel sneller af dan voorheen. Ook de acne op mijn schouders en rug waren heel snel verdwenen. Nu heb ik rondom mijn menstruatie nog af en toe[lees meer...] een pukkeltje maar dit is echt te overzien. Wel heb ik nu het buiten ook kouder is last van een ontzettend droog gezicht, hier viel echt niet tegen aan te smeren. Ik stond meerdere keren per dag met mijn dagcreme paraat, maar sinds ik ook een andere gezichtsreiniger ben gaan gebruiken is dit ook al minder. Ik ben over een paar weken klaar met mijn behandeling en moet zeggen dat ik het wel een beetje beangstigend vind of het weer terug gaat komen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Voor mij, na jaren te hebben zitten kl*ten met verschillende huidspecialisten, behandelingen en medicijnen is dit de beste uitkomst geweest.

14-11-2023 | Vrouw | 24
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Sinds ik een jaar of 12-13 was had ik al last van acne. Vanaf toen talloze keren naar de huisarts geweest voor diverse lotions/crèmes, naar de schoonheidsspecialiste, en in 2012 al eens naar de dermatoloog geweest. Dit allen zonder resultaat. Niets leek te helpen, dus camoufleerde ik mijn acne met wat concealer. Toen ik wat ouder werd begon ik met het toepassen van een g[lees meer...]oede skincare. De acne bleef bestaan, waarop ik in 2021 naar een huidtherapeut geweest ben en dure producten had aangeschaft, maar dit ook zonder enkel resultaat. Hierdoor besloot ik de huisarts te vragen voor een verwijzing naar de dermatoloog. Eenmaal bij de dermatoloog bleek dat er eigenlijk maar 1 oplossing zou zijn voor mijn acne; starten met een behandeling met Roaccutane. Voor de afspraak had ik mij hier al over ingelezen en besloten dat ik hier wel aan zou willen beginnen. Van eind januari tot begin november heb ik 30mg per dag geslikt; en een korte periode 40mg (maar hier werd ik wat somber van, dus toch weer terug naar 30mg). Maandelijks bloedprikken, zwangerschapstesten, dit hoorde erbij. Ook mocht je geen alcohol drinken, maar dit vond ik zelf niet zo erg. Verder oppassen in de zon en goed insmeren. De grootste bijwerking was het hebben van droge/kapotte lippen. De eerste 2-3 maand werd de acne alleen maar erger, ik dacht waar ben ik aan begonnen. Mijn huid maakte mij zo onzeker, ik durfde soms haast de deur niet uit. In deze tijd droeg ik minerale make-up; dit sluit de huid niet af en camoufleerde de onrustige huid voor een deel. Naarmate de behandeling vorderde, zag ik steeds meer resultaat. Nu, 10 maand later, heb ik enkel nog rode vlekjes/littekentjes, die hopelijk nog meer gaan vervagen. Het was een heel proces, maar ik zou het zo over doen! Nu hopen dat het voor altijd weg zal blijven.

08-08-2023 | Vrouw | 14

26-04-2023 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Normaal zal ik niet snel een reactie plaatsen maar ikzelf heb deze reacties ook gelezen voordat ik begon aan roaccutane. Daarom wil ik met jullie ook graag mijn ervaring delen. Na enorm veel geprobeerd te hebben aan producten en de 30 aangetikt te hebben was ik radeloos wat ik nog kon doen mijn ecne weg te krijgen. Eenmaal naar de dermatoloog geweest begon ik weer te t[lees meer...]wijfelen omdat het zo'n zware medicijnen zijn. Begin september ben ik toch begonnen aan mijn roaccutane kuur. Hier heb ik lang over nagedacht omdat ik erg opzag tegen de bijwerkingen. In het begin werd mijn acne erger . Gelukkig vielen de bijwerkingen mee. Ik had last van droge lippen en vermoeidheid. De vermoeidheid weet ik niet of dit van de medicijnen afkomstig is. Mijn lippen was goed bij te houden met smeren. Ik ben begonnen met 40mg per dag. Na 2 maanden zag ik nog weinig verbetering en mocht ik mijn hoeveel mg ophogen naar 60mg per dag. Ook toen bleven mijn bijwerkingen goed te doen. Na 5 maanden was mijn acne nog steeds niet weg. Ik werd er onzeker van en begon te denken dat ik nooit af zou komen van mijn acne. Maar wachten en doorzetten wordt beloont. Nu na 8 maanden is mijn acne geheel verdwenen. Na 6 a 7 maanden werden mijn lippen wel steeds droger. Ik ben ontzettend blij dat ik hieraan begonnen ben. De kuur was het meer dan waard. Hopelijk komt mijn acne dan ook niet meer terug. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring en boeken jullie ook mooie resultaten wanneer jullie aan deze kuur beginnen.

31-03-2023 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit last gehad van hormonale acné, vooral op kin en rond mond. Niet heel ernstig, maar soms wel diepe onstekingen waar ik soms ook in de weken na mijn menstruatie last van had. Ik probeerde dit zelf altijd op te lossen door skincare met salicylzuur of andere bestandsdelen te gebruiken. Werkte nooit écht, en was vooral erg duur. Ik heb bij een huidthera[lees meer...]peut/schoonheidsspecialiste peelings gehad, en ook wel eens microneedling, maar om eerlijk te zijn was dit ook weer weggegooid geld. Het heeft mijn huid alleen nog maar gevoeliger gemaakt. Na 10 jaar hormonale acné dacht ik op mijn 24e dat het inmiddels wel afgelopen moest zijn met die jeugdpuistjes en de psychische klachten die daarbij kwamen kijken (ik was zeer onzeker en zei regelmatig plannen af omdat ik slecht in mijn vel zat vanwege mijn huid). Toen brak het hoofdstuk huisartsenzorg aan en heb ik de volgende dingen gebruikt: - Benzyolperoxide (het voorkomt puistjes niet maar droogt bestaande puistjes wel snel uit maar bleekt ook je kleding en beddengoed) - Antibacteriele lotion (rook heel erg naar alcohol en was ook weel te agressief) - Doxycycline (in totaal twee keer deze anti-biotica kuur van 3 weken gedaan, hielp tijdens de kuur wel maar acne kwam terug toen ik stopte) - Treclinac (gel, iets van 4 maanden gesmeerd, maakte eerst mijn huid erger maar hielp daarna wel met het sneller genezen van pukkels, ik bleef wel rond menstruatie pukkels houden) Niets hielp écht. Totdat mijn huisarts toch de verwijzing naar de dermatoloog had gemaakt, en die schreef na de intake 30mg isotretinoine voor. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor deze beslissing! Hoewel ik me de eerste maanden erg zorgen maakte over de bijwerkingen waarover ik had gelezen, de 'purging' fase, etc, bleek dit allemaal zorgen om niets te zijn. Ja, er waren wat bijwerkingen, maar deze vielen reuuuze mee. Ik heb mezelf op lippenbalsem getrakteerd (allerallerbeste is Aquaphor van Eucerin (bij de apotheek zonder recept te krijgen) en ik druppel wat eyedrops als ik lenzen inheb, en doe ik nu elke dag SPF50 maar verder heb ik nauwelijks last gehad. En ja, na 1 maand had ik een periode van wat heftigere puisten - maar niets wat ik niet al in die 10 jaar hiervoor had gehad. Ik heb zojuist de laatste afspraak met mijn dermatoloog gehad en na 6 maanden isotretinoine en 0 puistjes de afgelopen 3 maanden (ik geloof het haast niet als ik het typ) ben ik nu klaar. De afgelopen maanden is mijn zelfvertrouwen zó ontwikkeld dat ik het gevoel heb dat mijn huid nog meer is gaan stralen. Ik ben er zo gelukkig mee geweest! Nu heb ik Differin voorgeschreven gekregen als nazorg na het stoppen van het slikken van dit medicijn. Ik hoop dat dat goed blijft gaan (ik lees ook dat het help met rimpels dus twee in 1 haha). Misschien dat ik ook nog een cosmetische behandeling voor de littekens ga doen ooit, maar ik ben er nu heel gelukkig mee. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik wens iedereen een goed herstel toe :)

05-02-2023 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
erge acne na stoppen/starten anticonceptie, in het begin extreem droge lippen bloeddende/ lippen scheuren, ontstoken oogleden,droge mond en droge ogen, neerslachtigheid. maar de acne word al gauw stukke beter, dit maakt je wel vrolijker en motiveert je, alles droogt uit, ik gebruikte daarvoor dagcreme en lippembalsem van la roche posay, tot heden nu inmiddels 1 jaar na de [lees meer...]kuur van roacctuane, nog steeds in gebruik de dagcreme effaclar en de reiningsgel van de effaclar lijn, ik kan niet meer zonder,zelfs de zonnebrand van la roche posay is top! nu 1 jaar na de kuur en nog steeds een egale en gladde huid, zonder puistjes, ik heb af en toe tiijdens mijn menstruatie een paar puistjes onder mijn kin, maar dat verdwijnt direct na de menstruatie en het is niet zo erg als eerst, ik heb verders nooit meer last van puistjes of een onzuivere huid, heb nauwelijks littekens! het is een rot medicijn in het begin, maar het is het aller effectiefste en meest opgeleverde medicijn in me leven, acne kan je erg onzeker maakte ik huilde elke dag voor de spiegel met mega grote puisten over me wangen en kin heen, maar dit medicijn heeft mij super geholpen!!! iedereen aan te raden met erge klachten van acne waarbij ook niets anders hielp, even doorbijten, mar je krijgt er zoveel voor terug!!! nu krijg ik complimenten over hoe mijn huid zo egaal en glad kan zijn, ;)