Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

27-04-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi! Voor ik begon met dit middel hebben al deze verhalen mij ontzettend geholpen. Daarom deel ik nu graag mijn ervaring. Na het stoppen met de Yasmin pil vanwege bijwerkingen kreeg ik opeens last van acne. Ik heb mijn hele puberteit last van puistjes gehad maar dit op mijn wangen was nieuw en werd steeds erger. In de zomer van 2019 was ik al een halfjaar bij een huidth[lees meer...]erapeut geweest maar dit was erg duur en hielp maar een beetje. Daarom ging de knop om, na de vakantie zou ik alles doen om aan de roaccutane te komen. Hier moest ik wel echt voor mezelf hard maken. Dit is een zwaar middel dat je echt niet zomaar krijgt. (Plus de wachtrij bij de dermatoloog is vaak minstens 6 weken). Maar goed ik begon en schrok natuurlijk wel van de medische molen van zwangerschapstesten, bloedtesten etc etc. Maar ik was heel erg gemotiveerd want ik wist waarvoor ik het deed Nou over het proces: het werd heel erg in het begin. Alles onderhuids kwam naar buiten en ik schrok, maar dankzij al deze meningen wist ik ook dat dit soms gebeurde dus was het gewoon volhouden. Ik begon met 30mg en de eerste drie maanden heb ik eigenlijk alleen last gehad van een droge huid een beetje spierpijn en dus die enorme uitbraak Daarna werd het rustiger en de dermatoloog verhoogde mijn dosis omdat het niet snel genoeg ging naar 40mg per dag. Hierna ging het hard. Helaas ook met de bijwerkingen. Ik kreeg last van het sombere gevoel wat ik ook had op het einde van de anticonceptiepil, mijn libido ging erg naar beneden en met m'n relatie ging het minder. Dankzij al deze posts wist ik dat dit ook voorbij zal gaan. Toch ben ik naar twee maanden op eigen aandringen terug naar een lagere dosis gegaan. Hierna ging het ook een stuk beter met me. Ondertussen zit ik in de laatste week van 8 maanden roaccutane. Mijn huid is prachtig en ben er ontzettend blij mee. Je wordt er mee doodgegooid maar het is een paardenmiddel: zwaar maar het werkt. Enkele tips: oogdruppels voor droge ogen, pillen met eten innemen tegen evt misselijkheid, gehwohl klovenzalf als je lippen/neus inscheurt (geloof me), proberen te blijven sporten ook al ben je moe (voor mentale gezondheid), goed aanvoelen wanneer je rust nodig hebt, niet te veel drinken (heb er een keer hartkloppingen van gehad na sterke drank: hou het echt bij bier en wijn en niet te veel) Ik hoop dat dit mensen helpt! Kijk op Instagram na de voor en na foto's als je het zwaar hebt! Heel veel succes!

30-03-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Roaccutane was voor mij het middel dat eindelijk hielp. Ik gebruikte al parfumvrije producten en ik droeg alleen katoenen kleding. Ook heb ik allerlei middelen gebruikt, maar alleen roaccutane heeft mij geholpen. De bijwerken waren heftig, maar voor mij te doen omdat ik altijd al een droge huis had en gewend was aan vette creme smeren. Dit werd in combinatie met mijn g[lees meer...]raspollenallergie wel heel heftig. Als mensen een goede creme willen hebben raad ik absoluut cetaphil aan, deze creme is niet heel duur en ontzettend fijn in gebruik. Ook heeft de lippenbalsem 'rescue me' van de Hema mij goed geholpen, vaseline was voor mij echt geen optie.

22-02-2020 | Vrouw | 19
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Ik ben 19 jaar oud en in december begonnen aan mijn tweede kuur roaccutane omdat mijn acne weer terug kwam. Eerste maand was mijn acne weer een stuk erger. Mijn huid is momenteel erg egaal en rustig. Ik slik 40 mg per dag en heb nog steeds erg last van droge lippen en vooral droge ogen maar dat hoort er nou eenmaal bij. Wat ik zelf heel fijn vind werken voor mijn droge lip[lees meer...]pen zijn purol en elisabeth arden 8 hours cream. Voor mijn huid gebruik ik een creme van eucerin die speciaal bedoelt is voor tijdens roaccutane en ik gebruik sinds een jaar avocado olie wat ik zelf de beste uitvinding ooit vind! Avocado olie komt het dichts bij de natuurlijke huidolie en zorgt ervoor dat ik zelfs nu tijdens deze kuur nooit last heb van een droge huid.

07-02-2020 | Man | 29
Acne/puistjes
Na een anabolen kuur 3 jaar geleden extreme last van acne gekregen, vooral op mijn rug, bovenarmen en gezicht. Werkelijk waar allerlei middelen en medicijnen gebruikt, zelfs mijn complete voeding omgegooid en wekelijks een zonnebank. Niets hiervan mocht baten. 4 maanden geleden uiteindelijk dit middel voorgeschreven gekregen. De eerste 2 maanden een dosis van 40mg geno[lees meer...]men, moet zeggen dat ik hier weinig van merkte en de acne alleen maar erger werd zelfs. Na het controlegesprek met de dermatoloog hebben we de dosis verhoogd naar 80mg. De bijwerkingen werden hierdoor een stuk erger maar de acne begon echt zichtbaar dagelijks te verminderen. Ik ga regelmatig naar feestjes en gebruik hierbij ook XTC en 3mmc, moet zeggen dat dit niet anders voelt met dit medicijn. Mijn acne is echt zo goed als verdwenen nu, alleen de littekens op mijn armen en borst zijn nog zichtbaar. Ik moet nog 2 maanden de kuur afmaken en ben benieuwd of de acne hierna ook daadwerkelijk weg blijft.

15-01-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Acne die maar bleef terugkomen, veel horrorverhalen gehoord wat eraan beginnen bemoeilijkte. Nu 3 maanden bezig. ontstekingen zijn weg, en op wat droge huid, lippen en hoofdhuid na nergens last van. Eet normaal, kan normaal sporten, slapen etc.

29-12-2019 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Na 6 weken werden de flink ontstoken puistjes al minder pijnlijk. Na 8e week kreeg ik ernstig droge lippen. Jeuk aan gezicht, armen en rug. Hoofdpijn met momenten. Sinds ik vitamines D en B slik heb ik minder last van hoofdpijn.

20-11-2019 | Man | 16
Acne/puistjes
droge lippen zijn verschrikkelijk voor de rest fantastisch product

01-11-2019 | Vrouw | 19

18-10-2019 | Vrouw | 29
Acne/puistjes
Ik ben sinds vandaag gestart met me 2de roa kuur. Ik heb deze eerder gehad toen ik 26 jaar was. Ik voelde me vreselijk met die puistjes steeds in me gezicht en opmaken was voor mij ook geen pretje want leek zelfs erger te worden er van. Ik wilde dus heel graag deze optie gebruiken. Me vorige kuur heb Ik 9 maanden geslikt en alles was verdwenen. Het bleef anderhalf jaar we[lees meer...]g en toen begon ik langzaam weer wat kleine puistjes te krijgen. Alleen dit keer kreeg ik het minder erg als in begin. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat niet meer terug komt. De bijwerkingen zijn even doorbijten maar ik voelde me wel stuk zekerder toen alles was was er door. Dus ben benieuwd naar dit eindresultaat

29-07-2019 | Vrouw | 28
Acne/puistjes
Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.

22-04-2019 | Vrouw | 50
Acne/puistjes
Na bijna 40 jaar huidproblemen en het gebruik van allerlei alternatieven toch aan de roaccutane. Na 2 weken goede verbetering, helaas nog wel wat ontstekingen maar die trekken sneller weg dan ik gewend ben. Ik heb wel wat bijwerkingen zoals droge ogen, vooral droge scheenbenen, bij sporten spier-en gewrichtspijn, sneller vermoeid en ik slaap minder goed. Ik lees dit nerge[lees meer...]ns terug dus mocht iemand hier ook ervaring mee hebben graag een reactie. Doch de bijwerkingen wegen niet op tov het resultaat tot nu toe. Heb goede hoop! Ondanks alle negatieve reacties (dit zijn mensen die het gevolg van acne niet kennen de schaamte en de pijn) heb ik spijt niet eerder met roaccutane te zijn gestart.

02-04-2019 | Vrouw | 36
Acne/puistjes
Ik heb hetzelf gebruikt 20 jaar geleden had ook enorme acne, maar nu ik 36 ben merk ik dat het mijn gezichtshuid enorm heeft aangetast het is niet zomaar een medicatie je mag absoluut niet zwanger raken wegens misvormingen kan je nagaan wat het allemaal met je doet, je krijgt he veel haargroei door mannelijke hormonen die erin zitten bjjv. Ik bergijp je heel goed het is la[lees meer...]stig maar het gaat op een dag over geloof mij denk er nog eens over na zou ik zeggen

09-03-2019 | Vrouw | 17
Acne/puistjes
ik ben in oktober begonnen met Roaccutane. ik heb 4 maanden lang 10 mg (x3 dus 30 mg in totaal) geslikt, maar deze maand is mijn dosering verhoogd naar 20 mg (x2 dus 40mg in totaal). ik heb nog een aantal maanden te gaan. Nu heb ik de standaard bijwerkingen zoals droge lippen, droge huid en spierpijn. vooral de laatste bijwerking ik heb namelijk zoveel last van me spieren/[lees meer...]gewrichten en dan voornamelijk van me rug en enkels. ik kan niet langer dan een half uurtje lopen en na een tijdje gezeten te hebben kan ik niet eens meer lopen en dan moet ik sloffen met me voeten. Is dit normaal? Heeft iemand ervaring met deze bijwerking? Als ik klaar ben stopt het dan ook echt? Is dit gevaarlijk? A.U.B reacties z.s.m.

08-03-2019 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik heb vorig jaar 8 maanden aan roaccutane gezeten en had aan t begin enorm last van de bijwerkingen maar op een gegeven moment werd dat steeds minder en werd mijn huid steeds mooier. Na 3 maanden was ik al zo goed als af van mijn acne en moest dit nog 5 maanden volhouden. Ik heb het grootste deel van de tijd 20 mg geslikt en nog 3 maanden 40 mg ondanks de droge lippen vi[lees meer...]elen de bijwerkingen de laatste periode heel erg mee. Wel was ik veel sneller moe en voelde ik me wel uitgedroogd. Toen ben ik een periode gestopt en toen was mijn roaccutane volledig weg, maar na een een tijdje kwam de acne toch weer terug. Ik ben daarom vorige maand opnieuw naar de dermatoloog geweest en die zag meteen dat mijn acne weer aan het terugkomen was, ik zit momenteel dus weer aan een soort verlenging. Ik heb op dit moment nog wel veel last van de bijwerkingen maar ik zie mijn huid wel weer heel erg veranderen. Ik hoop dat na deze verlenging de acne voor altijd weg blijft, want het beperkt mij heel erg in het doen van leuke dingen.

04-03-2019 | Vrouw | 27
Rosacea
Ongeveer anderhalf jaar heb ik lopen aanmodderen met last van huidproblemen. Daarvoor nooit echt erge last van acne gehad. Altijd wel eens een keer een puistje, maar niet extreem. Na vele dingen geprobeerd te hebben via de huisarts, kwam ik vervolgens bij de dermatoloog uit. Zij stelde al snel vast dat het om Acne Rosacea zou gaan. Om die reden kreeg Metronidazolcreme [lees meer...]voorgeschreven. Dit hielp redelijk, maar zeker niet voldoende. De laatste en meest logische stap zou dus Roaccutane/Isotretinoïne zijn. De eerste twee weken ontstonden er nog wat ontstekingen (20mg). Huid werd droger. Af en toe misselijk. Na deze twee weken was mijn huid erg goed. Vervolgens kreeg ik elke week rond maandag/dinsdag weer wat ontstekinkjes, maar die verdwenen weer. Na ongeveer 6 weken ging het echt aanzienlijk beter. De ontstekinkjes die kwamen waren klein en ook redelijk snel weer verdwenen. Ik merk wel dat ik een stuk vermoeider ben. Als ik kort mijn armen omhoog houd, voelt dat al zo zwaar aan. Daarnaast merk ik dat het wat sneller zwart voor mijn ogen wordt. Maar eerlijk gezegd kan ik gewoon goed functioneren. Door de grote verbetering zit ik beter in mijn vel. Schaam mij minder. Na 8 weken ben ik opgehoogd naar 30mg. Acne Rosacea heeft niet een hele hoge dosering nodig, maar soms is het verstandig om het iets op te hogen. 30mg is nog steeds niet hoog en wel effectief. Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen op langer termijn van mensen met Acne Rosacea die Roaccutane/Isotretinoïne hebben gebruikt. Ben namelijk nogal angstig dat het weer terug gaat komen en zou daarom het liefst heeeel lang gebruik willen maken van deze medicijnen. Iedereen die struggelt met zijn huid, raad ik dit medicijn aan. Aarzel niet en ga ervoor.

14-02-2019 | Vrouw | 16
isotretinoine (60)
Acne/puistjes
Al 4 jaar lang liep ik met puistjes wat naar mate erger werd zware (Acne Rosacea). Ik ging vaak naar de huisarts voor verschillende middeltjes. Ik heb jaren lang zalfjes, antibiotica en zelfs combinaties van verschillende medicatie en smeersels maar het hielp alleen voor mijn rug. Ik wou ook graag van de bulten en groeven in me gezicht en schouders af, dus was een doorver[lees meer...]wijzing naar de dermatoloog mijn laatste hoop. Dit omdat je een extreem zwaar medicijn voor geschreven krijgt (roaccutane) wat dan ook alleen door een dermatoloog voorgeschreven mag worden. Ik ging er heen in het ziekenhuis en ik mocht beginnen met 30 mg per dag. Al snel kreeg ik bijwerkingen zoals een droge mond en droge ogen. De acne werd veel erger maar dat zul je ook mee krijgen als je dit medicijn gaat gebruiken. Ik verhoogde naar60 mg per dag.Voor vrouwen is het verplicht elke maand een zwangerschaptest te laten doen. Dit is omdat er misvormingen en miskramen ontstaan als je zwanger bent. Ook moet borstvoeding gemeden worden omdat dit ook schadelijk is. Het word op je hart gedrukt om uit te kijken zelfs 2 maanden na stoppen met dit medicijn. Zowiezo moet elke patient elke maand het bloed laten testen. Mocht je zware acne hebben en is dit volgens u en uw huisarts het laatste redmiddel? Raad ik t zeker aan! Het heeft wonderen gedaan voor mijn huid en ik wacht nu alleen nog op de laatste littekentjes die nog verdwijnen. Hopelijk kunt u wat met deze recentie en ik wens je veel succes met het gebruik van dit medicijn