Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

01-12-2022 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi, heb al jaren last van acne. Ik kon niet meer in de spiegel kijken ondanks alles te hebben geprobeerd. Nu zeg ik afspraken af en durf ik mijn haar niet meer in een staart te doen. Ik had veel goeie dingen gehoord over roaccutane. Ik ben nu 2,5 maand bezig maar het is enkel nog maar verslechterd in vergelijking met het begin. Ik begin de hoop wat te verliezen. Vanaf wan[lees meer...]neer zou er wat verbetering moeten optreden? Mijn huid is nog steeds pijnlijk en heel rood, vnl wangen, kaken en kin

02-02-2022 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In de puberteit enorm veel last gehad van acné. Vervolgens ben ik tot mijn 21e aan de pil geweest en daardoor weinig last van puistjes gehad. Toen ik stopte met de pil kwam de acne echter dubbel zo hard terug. Mijn gezicht zag er niet uit. Ik durfde niet naar buiten zonder make-up. Voordat ik naar de dermatoloog stapte heb ik van alles geprobeerd, helaas zonder resultaat.[lees meer...] De dermatoloog schreef me direct roaccutane voor. Ik heb toen 5 maanden roaccutane gebruikt, maar ben vroegtijdig gestopt. Alhoewel het medicijn zeer effectief is, zijn de bijwerkingen ernstig. De bijwerkingen verschillen enorm per persoon, maar ik herkende mezelf op een gegeven moment niet meer. Ik ben van mezelf een enthousiast en actief persoon, maar door de roaccutane had ik nergens meer zin in. Ik kon mezelf er niet meer toe zetten om te studeren of om naar de sportschool te gaan en kon hele dagen slapen. Soms lukte het niet eens om uit bed te komen. Zelfs tijdens mijn colleges moest ik héél veel moeite doen om mijn ogen open te houden. Ook wordt je huid erg dun waardoor wondjes op mijn handen/voeten soms meerdere maanden bleven zitten voordat ze herstelden. Al met al zou ik willen meegeven: wees op je hoede voor de bijwerkingen! Trek aan de bel bij de dermatoloog wanneer je je minder goed voelt. Als ik van te voren had geweten dat de bijwerkingen zo erg zouden worden dan was ik niet begonnen met de kuur.

31-01-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Dit is mijn 2de kuur van roaccutane. De vorige kuur duurde 6 mnd, waarvan 1 op 20mg en 50 op 30mg. Helaas kwam na een half jaar de acne weer terug. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij mijn dermatoloog en kon meteen weer beginnen. Ik ben weer gestart met 30mg. Ik heb er nu 6 mnd opzitten. Nu dien ik het medicijn 9 mnd te gebruiken om ervoor te zorgen dat het écht niet teru[lees meer...]gkomt. Mijn acne is niet zeer extreem, maar wel hardnekkig. Niks helpt, behalve dit medicijn. Ik heb met deze kuur minder bijwerkingen. Ik denk echt dat het aan de weersomstandigheden ligt. De vorige kuur begon in april en eindigde in september. De zon verergde de droogte enorm. Nu ben ik gestart in augustus. Ik heb alleen een beetje droge lippen en snel gescheurde mondhoeken. Voor de rest met momenten spierpijn en vermoeidheid. De droogte van de huid is makkelijk te onderhouden met nivea en ik heb nauwelijks schilferingen. Nu zit ik er weer ongeveer 6 maanden op. Na 1 maand was alle acne alweer verdwenen. Nu heb ik zo nu en dan kleine puistjes. De dermatoloog wil dat er absoluut niks meer doorheen komt en dan mag ik stoppen. Ik hoop dat het na de tweede kuur wel blijvend is. Ik raad iedereen roaccutane aan.

23-06-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Begonnen in februari met een tweede kuur van roaccutane. Eerste kuur gestopt 4 jaar geleden omdat ik na 3 maanden ernstig last kreeg van clownseczeem. Omdat de pukkels nu terug waren ben ik weer begonnen met 30 mg. Dit heb ik 3 maanden gedaan en na een paar weken was mijn huid al egaal en vrij van pukkels. Wel kreeg ik last van migraine om de twee weken en hierdoor moest[lees meer...] ik naar de 20 mg. Ook had ik heel erg last van droge huid en droge hoofdhuid. Ik kon absoluut niet in de zon zitten en ik was vaak depressief en snel geïrriteerd. Ook was mijn libido helemaal weg. Nu ik de 20 mg slik gaat het veel beter met de bijwerkingen. Heb alleen nog droge lippen en ogen maar die depressieve gevoelens zijn gelukkig weg. Wel heb ik nog last van migraine dus ik weet niet hoelang ik dit nog kan slikken. Slik nu 5 maanden en colgens de dermatoloog moet ik nog 5 maanden omdat de dosis is verandert.

27-04-2020 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hoi! Voor ik begon met dit middel hebben al deze verhalen mij ontzettend geholpen. Daarom deel ik nu graag mijn ervaring. Na het stoppen met de Yasmin pil vanwege bijwerkingen kreeg ik opeens last van acne. Ik heb mijn hele puberteit last van puistjes gehad maar dit op mijn wangen was nieuw en werd steeds erger. In de zomer van 2019 was ik al een halfjaar bij een huidth[lees meer...]erapeut geweest maar dit was erg duur en hielp maar een beetje. Daarom ging de knop om, na de vakantie zou ik alles doen om aan de roaccutane te komen. Hier moest ik wel echt voor mezelf hard maken. Dit is een zwaar middel dat je echt niet zomaar krijgt. (Plus de wachtrij bij de dermatoloog is vaak minstens 6 weken). Maar goed ik begon en schrok natuurlijk wel van de medische molen van zwangerschapstesten, bloedtesten etc etc. Maar ik was heel erg gemotiveerd want ik wist waarvoor ik het deed Nou over het proces: het werd heel erg in het begin. Alles onderhuids kwam naar buiten en ik schrok, maar dankzij al deze meningen wist ik ook dat dit soms gebeurde dus was het gewoon volhouden. Ik begon met 30mg en de eerste drie maanden heb ik eigenlijk alleen last gehad van een droge huid een beetje spierpijn en dus die enorme uitbraak Daarna werd het rustiger en de dermatoloog verhoogde mijn dosis omdat het niet snel genoeg ging naar 40mg per dag. Hierna ging het hard. Helaas ook met de bijwerkingen. Ik kreeg last van het sombere gevoel wat ik ook had op het einde van de anticonceptiepil, mijn libido ging erg naar beneden en met m'n relatie ging het minder. Dankzij al deze posts wist ik dat dit ook voorbij zal gaan. Toch ben ik naar twee maanden op eigen aandringen terug naar een lagere dosis gegaan. Hierna ging het ook een stuk beter met me. Ondertussen zit ik in de laatste week van 8 maanden roaccutane. Mijn huid is prachtig en ben er ontzettend blij mee. Je wordt er mee doodgegooid maar het is een paardenmiddel: zwaar maar het werkt. Enkele tips: oogdruppels voor droge ogen, pillen met eten innemen tegen evt misselijkheid, gehwohl klovenzalf als je lippen/neus inscheurt (geloof me), proberen te blijven sporten ook al ben je moe (voor mentale gezondheid), goed aanvoelen wanneer je rust nodig hebt, niet te veel drinken (heb er een keer hartkloppingen van gehad na sterke drank: hou het echt bij bier en wijn en niet te veel) Ik hoop dat dit mensen helpt! Kijk op Instagram na de voor en na foto's als je het zwaar hebt! Heel veel succes!

26-03-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Na al een paar jaar veel geprobeerd te hebben overgegaan op roaccutane. Na 6 maanden ben ik gestopt en heb nu nog heel af en toe een klein puistje. Heb eigen amper last van bijwerkingen gehad (op droge lippen na). Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het grootste minpunt voor mij was het niet drinken van alcohol, maar dit zou me er niet van weerhouden om het nogmaals te doen

15-01-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Acne die maar bleef terugkomen, veel horrorverhalen gehoord wat eraan beginnen bemoeilijkte. Nu 3 maanden bezig. ontstekingen zijn weg, en op wat droge huid, lippen en hoofdhuid na nergens last van. Eet normaal, kan normaal sporten, slapen etc.

20-05-2019 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Hallo allemaal. Ik heb in 2012 Roaccutane geslikt voor een aantal maanden. Het medicijn heeft voor mij goed gewerkt want ben volledig van mn acne Af. Helaas werd er een jaar later ziekte van crohn bij mij geconstateerd. Een tijdje geleden sprak ik iemand uit mn omgeving over dat hij ook in het verleden Roaccutane slikte en ook een jaar later ziekte van crohn kreeg. In mij[lees meer...]n geval had ik het op erfelijkheid gegooid ivm dat mn oma ook ziekte van crohn heeft. Maar toen ben ik eens op internet gaan lezen over de combinatie van Roaccutane en Crohn. Ik ben er achter gekomen dat er meerdere personen zijn die dit is overkomen. Ik wil niet zeggen dat ik het 100% zeker weet maar er word wel over gesproken op internet. Het gaat mij erom dat ik nooit goed ben in gelicht met de kans om Crohn of Collitius als ‘bijwerking’ te kunnen krijgen. Als ik dit van te voren had geweten (helemaal omdat het bij mij in de familie zit) was ik minder snel aan de Roaccutane begonnen. Ik ben nu 23 jaar en het had dus ook misschien op latere leeftijd kunnen komen. In de Nederlandse bijsluiter wordt dit helaas niet verteld maar in de Amerikaanse wel. In Amerika lopen er al heel veel rechtszaken tegen de fabrikant van dit medicijn en worden de rechtszaken gewonnen er zijn al miljoenen uitbetaald aan gedupeerde. Het gaat mij niet om een rechtszaak maar ik had graag beter geïnformeerd willen worden en vind dat dit medicijn niet zo makkelijk moet worden voorgeschreven en zeker naar medische achtergrond of erfelijke aandoeningen gevraagd moet worden. Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben.

26-03-2024 | Vrouw | 24

hoofdpijn vermoeidheid droge lippen

14-11-2023 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds ik een jaar of 12-13 was had ik al last van acne. Vanaf toen talloze keren naar de huisarts geweest voor diverse lotions/crèmes, naar de schoonheidsspecialiste, en in 2012 al eens naar de dermatoloog geweest. Dit allen zonder resultaat. Niets leek te helpen, dus camoufleerde ik mijn acne met wat concealer. Toen ik wat ouder werd begon ik met het toepassen van een g[lees meer...]oede skincare. De acne bleef bestaan, waarop ik in 2021 naar een huidtherapeut geweest ben en dure producten had aangeschaft, maar dit ook zonder enkel resultaat. Hierdoor besloot ik de huisarts te vragen voor een verwijzing naar de dermatoloog. Eenmaal bij de dermatoloog bleek dat er eigenlijk maar 1 oplossing zou zijn voor mijn acne; starten met een behandeling met Roaccutane. Voor de afspraak had ik mij hier al over ingelezen en besloten dat ik hier wel aan zou willen beginnen. Van eind januari tot begin november heb ik 30mg per dag geslikt; en een korte periode 40mg (maar hier werd ik wat somber van, dus toch weer terug naar 30mg). Maandelijks bloedprikken, zwangerschapstesten, dit hoorde erbij. Ook mocht je geen alcohol drinken, maar dit vond ik zelf niet zo erg. Verder oppassen in de zon en goed insmeren. De grootste bijwerking was het hebben van droge/kapotte lippen. De eerste 2-3 maand werd de acne alleen maar erger, ik dacht waar ben ik aan begonnen. Mijn huid maakte mij zo onzeker, ik durfde soms haast de deur niet uit. In deze tijd droeg ik minerale make-up; dit sluit de huid niet af en camoufleerde de onrustige huid voor een deel. Naarmate de behandeling vorderde, zag ik steeds meer resultaat. Nu, 10 maand later, heb ik enkel nog rode vlekjes/littekentjes, die hopelijk nog meer gaan vervagen. Het was een heel proces, maar ik zou het zo over doen! Nu hopen dat het voor altijd weg zal blijven.

31-03-2023 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit last gehad van hormonale acné, vooral op kin en rond mond. Niet heel ernstig, maar soms wel diepe onstekingen waar ik soms ook in de weken na mijn menstruatie last van had. Ik probeerde dit zelf altijd op te lossen door skincare met salicylzuur of andere bestandsdelen te gebruiken. Werkte nooit écht, en was vooral erg duur. Ik heb bij een huidthera[lees meer...]peut/schoonheidsspecialiste peelings gehad, en ook wel eens microneedling, maar om eerlijk te zijn was dit ook weer weggegooid geld. Het heeft mijn huid alleen nog maar gevoeliger gemaakt. Na 10 jaar hormonale acné dacht ik op mijn 24e dat het inmiddels wel afgelopen moest zijn met die jeugdpuistjes en de psychische klachten die daarbij kwamen kijken (ik was zeer onzeker en zei regelmatig plannen af omdat ik slecht in mijn vel zat vanwege mijn huid). Toen brak het hoofdstuk huisartsenzorg aan en heb ik de volgende dingen gebruikt: - Benzyolperoxide (het voorkomt puistjes niet maar droogt bestaande puistjes wel snel uit maar bleekt ook je kleding en beddengoed) - Antibacteriele lotion (rook heel erg naar alcohol en was ook weel te agressief) - Doxycycline (in totaal twee keer deze anti-biotica kuur van 3 weken gedaan, hielp tijdens de kuur wel maar acne kwam terug toen ik stopte) - Treclinac (gel, iets van 4 maanden gesmeerd, maakte eerst mijn huid erger maar hielp daarna wel met het sneller genezen van pukkels, ik bleef wel rond menstruatie pukkels houden) Niets hielp écht. Totdat mijn huisarts toch de verwijzing naar de dermatoloog had gemaakt, en die schreef na de intake 30mg isotretinoine voor. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor deze beslissing! Hoewel ik me de eerste maanden erg zorgen maakte over de bijwerkingen waarover ik had gelezen, de 'purging' fase, etc, bleek dit allemaal zorgen om niets te zijn. Ja, er waren wat bijwerkingen, maar deze vielen reuuuze mee. Ik heb mezelf op lippenbalsem getrakteerd (allerallerbeste is Aquaphor van Eucerin (bij de apotheek zonder recept te krijgen) en ik druppel wat eyedrops als ik lenzen inheb, en doe ik nu elke dag SPF50 maar verder heb ik nauwelijks last gehad. En ja, na 1 maand had ik een periode van wat heftigere puisten - maar niets wat ik niet al in die 10 jaar hiervoor had gehad. Ik heb zojuist de laatste afspraak met mijn dermatoloog gehad en na 6 maanden isotretinoine en 0 puistjes de afgelopen 3 maanden (ik geloof het haast niet als ik het typ) ben ik nu klaar. De afgelopen maanden is mijn zelfvertrouwen zó ontwikkeld dat ik het gevoel heb dat mijn huid nog meer is gaan stralen. Ik ben er zo gelukkig mee geweest! Nu heb ik Differin voorgeschreven gekregen als nazorg na het stoppen van het slikken van dit medicijn. Ik hoop dat dat goed blijft gaan (ik lees ook dat het help met rimpels dus twee in 1 haha). Misschien dat ik ook nog een cosmetische behandeling voor de littekens ga doen ooit, maar ik ben er nu heel gelukkig mee. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik wens iedereen een goed herstel toe :)

14-11-2022 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Ik was 22 jaar dat ik last kreeg van acne. Het was niet heel ernstig, geen diepe ontstekingen, maar wel zo storend dat ik er iets aan wilde doen. Veel zalfjes en crèmes gebruikt, maar niets hielp. Acne werd alleen maar erger, dus ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft mij vervolgens doorverwezen naar een dermatoloog (beste dermatoloog ooit: in Amsterdam en Almere). I[lees meer...]k kreeg 10 mg voor 6 maanden, elke dag een pil. Omdat mijn acne niet heel ernstig was, hoefde ik ook geen hoge dosis. Op een droge huid/neus/lippen na, had ik geen last van bijwerkingen. Inmiddels is het 1,5 jaar geleden dat ik ben gestopt met de kuur Isotretinoïne, ik heb NOOIT meer een puistje gehad en mijn huid is egaler dan ooit. Zeer goede ervaring met dit medicijn!!!

16-05-2022 | Man | 24
Acne/puistjes
3.5 jaar geleden begonnen met Roaccutane door acné met littekenvorming. Erg onzeker over mijn huid en begon er ook dingen voor af te zeggen. Mijn vader is huisarts dus kon ik makkelijker aan medicijnen tegen acne komen. Begonnen met smeerseltjes (werkte natuurlijk niet), daarna 2 kuren antibiotica gehad maar toch tricky want als je echt ziek wordt wil je natuurlijk geen an[lees meer...]tibiotica-resistente bacterieën op bezoek krijgen door het vele gebruik van antibiotica. Dit mocht ik dus niet meer gebruiken, werkte wel goed maar als ik stopte kwam het direct terug. Hierna besloten om aan de Roaccutane te gaan en dit was me een ervaring. Eerste 2 maanden eigenlijk geringe bijwerkingen: droge lippen, droge huid, vermoeidheid, klein beetje haaruitval. Niks ernstigs. Echter begon na 2 maanden de ellende. Ik kreeg opeens een heel opjagerig en gespannen gevoel terwijl ik dat hiervoor nog nooit eerder had meegemaakt. Daarbij kreeg ik sombere gedachtes die ook steeds ernstiger werden. Als die gedachtes éénmaal aanwezig zijn is het heel lastig om jezelf ervan te overtuigen dat het door de Roaccutane komt (daarvoor niet bekend met depressieve gevoelens). Mijn ouders merkte het ook op en vonden het verstandig als ik even een weekje stopte met gebruiken, dit was na 3.5 maand gebruik. Na 2-3 dagen begon ik me opeens direct een stuk beter te voelen. De depressieve gedachtes verdwenen als sneeuw voor de zon en dit was voor mij het teken om te stoppen met slikken. In de loop van de maanden werd ik ook steeds wat minder opjagerig en gespannen. 3.5 jaar verder ben ik wel door die periode goed gaan nadenken en besloten te switchen naar Geneeskunde (het heeft me dus ook iets gebracht) . Ondanks de stressvolle studie zit ik lekker in mijn vel. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden door mijn acneloze huid en mentaal gaat het ook allemaal goed. Na de roaccutane periode heb ik nog wat littekenbehandelingen gedaan en dit is een stuk verbeterd maar zal ik wel de rest van mijn leven wel mee moeten leven. Het is gelukkig niet heel ernstig maar is en blijft wel zichtbaar. Ik wil iedereen die van plan is om Roaccutane te gebruiken heel goed na te denken over de eventuele gevolgen. Als je leven negatief wordt beïnvloedt door acne en je hebt alles al geprobeerd: let's go for it! Valt het allemaal mee en is het met andere medicatie, littekens of laserbehandelingen onder controle te houden: begin hier niet aan! Nog nooit zo'n heftig medicijn meegemaakt..

31-08-2021 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Jarenlang last van acné gehad, veel dingen al bij de huisarts geprobeerd. Nooit echt (langdurig) succes. Op mijn 24e roaccutane voorgeschreven gekregen, had ik dat maar eerder gehad! Het resultaat mag er wezen!! Voorheen had ik altijd wel actieve puistjes maar vooral ook heel veel restanten van oude puisten, heel veel rode (aanwezige) plekken op mijn wangen. Ik durfde niet[lees meer...] zonder make-up de deur uit, maar je zag het er toch wel doorheen. Daardoor voelde ik mij erg lelijk. Nu is mijn gezicht praktisch egaal! In de eerste weken nam het wellicht wat toe, maar daarna geen puistje meer gehad. De oude plekken zijn langzaamaan weggetrokken, en nog maar heel licht zichtbaar. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder make-up en zonder dat het men opvalt dat ik acné hebt gehad. Je moet elke maand bloedprikken, en ik had dan de ene maand live, en de andere maand telefonisch consult met de dermatoloog verpleegkundige. Laat je zeker niet tegenhouden door de bijwerkingen waar je op internet over leest, dit viel echt reuze mee. Ja, je droogt helemaal uit... je lippen, je ogen, je neus. Eindeloos smeren met vasaline en goede handcrèmes. Ik had om de maand oid wat uitslag en jeuk op mijn handen, maar dit trok dan ook weer weg na een week. Wel goed insmeren voor de zon! Allemaal wat ongemakkelijk, maar niks dat mijn leven beperkte, en die mooie huid en het bijhorende zelfvertrouwen wat ik daarbij heb gekregen is het echt wel meer dan waard ;). Ik heb in totaal 9 maanden 30mg per dag geslikt (v/1.80m/73kg). Ik ben nu net pas gestopt dus ik kan nog niks zeggen over ervaringen na de kuur.

27-04-2021 | Man | 24
Acne/puistjes
Sinds ik 15 was had ik last van (lichte) acne. Dit is door de jaren heen (mede dankzij de hormonen) verergerd. Ik voelde mij steeds onzekerder en durfde bijvoorbeeld mensen niet lang in het gezicht aan te kijken en voelde mij niet lekker in mijn vel. Ik was gewoon bang dat mensen er wat over zouden zeggen/vinden. Nu weet ik dat dit helemaal niet het geval is maar doordat i[lees meer...]k zo'n slecht zelfbeeld over mijzelf had gecreëerd, was ik daar echt in gaan geloven. Door de jaren heen heb ik echt van alles geprobeerd. Benzoylperoxide , allerlei soorten (commerciële) crèmepjes, met een handdoek om je kussen slapen etc etc. Sommige dingen hielpen gedeeltelijk maar het ging nooit helemaal weg en het kwam altijd terug. Toen heb ik op een gegeven moment toch maar besloten om, na overleg met de huisarts, roaccutane te gaan gebruiken. Ik ben nu 24 jaar, maar dit is tot nu toe de beste keuze is mijn leven geweest. Ik begon in november 2018 met het slikken van dit medicijn. In eerste instantie gebeurde er helemaal niks, het werd niet perse erger maar het werd er zeker ook niet minder op. Dit duurde toch ongeveer half januari 2019. Toen begon het echt goed te gaan werken. Toen het april/mei werd begon mijn huid echt weer egaal te worden. Ik herkende mijn egale huid helemaal niet omdat ik jaren in de spiegel keek en wat anders zag. De bijwerkingen vielen bij mij ook reuze mee, het enige waar ik ''last'' van had dat waren de droge lippen en korstjes in de neus. Voor mij is het allemaal waard geweest. Ik zelf weet wat acne met je zelfvertrouwen kan doen en daarom vind ik het ook belangrijk om deze informatie te delen voor de mensen die nog twijfelen over het eventuele gebruik van dit medicijn . Ik zeg: absoluut doen! Wellicht duurt het bij jouw wat langer (of korter) voordat je resultaat gaat zien/ het resultaat behaald waarna je streeft, maar je zult achteraf echt blij zijn dat je het gedaan hebt. De reden dat ik nu pas mijn ervaring deel is omdat ik het simpelweg vergeten ben te delen maar weet dat het waardevol kan zijn aangezien ik ook jaren geleden eerst ervaringen opzocht van anderen voordat ik wat zelf ging uitproberen.

09-11-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Al heel mijn leven worstel ik met een slechte huid. Ik heb alles geprobeerd. Van zalfjes tot schoonheidsbehandelingen tot de duurste producten, maar niks leep te helpen. Ik was er zat van, omdat een onzuivere huid veel onzekerheid met zich meebrengt. Zodra ik 's ochtends opstond was het eerste wat ik deed in de spiegel kijken of mijn huid niet verergerd was. Dit moest stop[lees meer...]pen, dus ik besloot voor de zoveelste keer aan de bel te trekken bij de dokter. Zij gaf mij een doorverwijzing naar de dermatoloog. De dermatoloog schreef mij roaccutane voor. Natuurlijk had ik al wel eens van dit middel gehoord, dus ik schrok hier van. Er op vertrouwende dat het effect zou hebben heb ik besloten de kuur te starten. Dit was in januari 2020. Het is inmiddels november 2020 en ik ben in de afbouwende fase van mijn kuur (sinds een maand 10mg, voorheen 20mg). Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze om met roaccutane te starten. Ik wil dat hier delen, omdat ik zelf ook veel aan de ervaringen van anderen met betrekking tot het middel heb gehad. Voor mij zijn de periodes van droge lippen/droge ogen/spierpijn het meer dan waard. Als ik het allemaal in perspectief plaats heb ik niet mega veel last gehad van de bijwerkingen (lengte: 168, gewicht: 60kg). Ik heb vooral last gehad van droge lippen, maar hier valt tegen te smeren. Daarnaast heb ik de productenlijn van la roche posay gebruikt. Zij hebben een lijn die zich richt op de huid die onder behandeling van uitdrogende medicijnen is. Ik heb daardoor ook nooit last gehad van een schilferende huid. Achteraf gezien had ik gewild dat ik er veel eerder mee was gestart, want mijn huid is nog nooit zo mooi geweest. Ik hoop dat anderen gemotiveerd raken door mijn ervaring, want uiteindelijk voelt iedereen zich beter met een mooie huid. Succes met jouw kuur!