Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

24-12-2020 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
Al sinds jongs af aan last gehad van hormonale puistjes, alles geprobeerd wat de huisarts me voorschreef en niks werkte. Uiteindelijk laatste stap aangevraagd en dat was een doorverwijzing naar de dermatoloog. Vanaf het begin (juni 2020) 20mg geslikt en na drie weken al volledig acne vrij. Soms voordat mijn menstruatie begint een klein puistje of een mee-eter die tevoorsch[lees meer...]ijn komt, maar daar valt mee te leven. De kuur duurt nog enkele maanden, maar het is het hoe dan ook waard. Heb nauwelijks last van bijwerkingen gehad; droge lippen af en toe en de eerste week wat vermoeid. Daarnaast wordt mijn haar niet meer vettig, wat eigenlijk heel erg chill is. Ik had hier jaren eerder mee moeten beginnen!

07-12-2020 | Man | 31
Acne/puistjes
Op mijn vijftiende/zestiende voor het eerst in aanmerking gekomen met Benzoylperoxide. Dit op eigen Initiatief, want ik wist toen nog niets van het medicijn Roaccutane af. Heb mij toen ingelezen op internet en ervaringen van andere gebruikers opgedaan. Bij de apotheek een tube opgehaald. Dit ongeveer 1 jr. gebruikt alvorens ik met Roaccutane ben begonnen. De Benzoylperoxid[lees meer...]e heeft in die tijd zijn werk gedaan, alleen mijn hele huid was rood, schraal en flink beschadigd. En flink beschadigd zacht uitgedrukt door de Benzoylperoxide. Het leek net een rood, uitgedroogd en kapot stuk leer. Door alle onzekerheden van dien in die tijd ben ik mij in gaan lezen en kwam ik op Roaccutane uit. Mijn ouders hebben mij gestimuleerd om naar de huisarts te gaan en Roaccutane voorgelegd. De erst van zaken zag hij ook in en een doorverwijzing gekregen naar de Dermatoloog. De beste man heeft mij toen 40 m.g. per dag voorgeschreven. Na 4 maanden was ik compleet verlost van alle ergernis wat mijn leven teisterde. Ik heb toen de cumulatieve dosis afgemaakt en de medicatie +- 9 maanden gebruikt op basis van 2 x 20 m.g. per dag. De medicatie heeft mijn leven drastisch veranderd in positieve zin van het woord. Ik kon mezelf weer vrij bewegen en onder de mensen zijn. Ik ben mezelf en mijn ouders heel dankbaar geweest dat ik die kuur heb afgemaakt en nog steeds 15 jaar later denk ik er met goede ervaring aan terug. In tussentijd wel eens wat lichte acné gehad, maar dat mocht geen naam hebben. Dat was goed onder controle te houden. Echter heb ik wel fikse littekens overgehouden, die zelfs na 15 jaar nog niet zijn vervaagd. Echter begin dit jaar begon mijn acné weer op te spelen. Dit te wijten aan een hormonale schommeling en dit was ook niet onder controle te houden d.m.v. gezonde voeding of supplement gebruik. Dus hetzelfde verhaal. Huisarts, dermatoloog en verwijzing voor een tweede kuur. Begonnen met 2 x 20 m.g. per dag. Ik ben bijna klaar met de cumulatieve dosis als ik deze voortzet op 2 x 20 m.g. per dag, maar ben ik nu aan het afbouwen met 1 x 20 m.g. per dag. De kuur duurt zodoende wel langer, maar als ik luister naar mijn lichaam, vindt hij dit voor nu een stuk prettiger. Ik heb het verdeeld het eerste half jaar 2x 20 m.g. per dag en het laatste half jaar 1 x 20 m.g. per dag om de volledige dosis te behalen per lichaams kilogewicht. Zodoende smeer ik deze kuur uit. Op naar de volgende 15 jaar acné vrij :-) Voor de rest weinig bijwerkingen, afgezien van de droge lippen, sporadische bloedneuzen en droogte eczeem op handen en armen. Mijn tip: neem een goede ondersteuning voor de lever en botten. Roaccutane kan zo z'n effect(en) hebben namelijk. Mariadistel voor de lever en een hoge concentratie Vit D. voor de botten. Tevens kan een B-Complex ook geen kwaad tijdens deze kuur.

09-11-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Al heel mijn leven worstel ik met een slechte huid. Ik heb alles geprobeerd. Van zalfjes tot schoonheidsbehandelingen tot de duurste producten, maar niks leep te helpen. Ik was er zat van, omdat een onzuivere huid veel onzekerheid met zich meebrengt. Zodra ik 's ochtends opstond was het eerste wat ik deed in de spiegel kijken of mijn huid niet verergerd was. Dit moest stop[lees meer...]pen, dus ik besloot voor de zoveelste keer aan de bel te trekken bij de dokter. Zij gaf mij een doorverwijzing naar de dermatoloog. De dermatoloog schreef mij roaccutane voor. Natuurlijk had ik al wel eens van dit middel gehoord, dus ik schrok hier van. Er op vertrouwende dat het effect zou hebben heb ik besloten de kuur te starten. Dit was in januari 2020. Het is inmiddels november 2020 en ik ben in de afbouwende fase van mijn kuur (sinds een maand 10mg, voorheen 20mg). Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze om met roaccutane te starten. Ik wil dat hier delen, omdat ik zelf ook veel aan de ervaringen van anderen met betrekking tot het middel heb gehad. Voor mij zijn de periodes van droge lippen/droge ogen/spierpijn het meer dan waard. Als ik het allemaal in perspectief plaats heb ik niet mega veel last gehad van de bijwerkingen (lengte: 168, gewicht: 60kg). Ik heb vooral last gehad van droge lippen, maar hier valt tegen te smeren. Daarnaast heb ik de productenlijn van la roche posay gebruikt. Zij hebben een lijn die zich richt op de huid die onder behandeling van uitdrogende medicijnen is. Ik heb daardoor ook nooit last gehad van een schilferende huid. Achteraf gezien had ik gewild dat ik er veel eerder mee was gestart, want mijn huid is nog nooit zo mooi geweest. Ik hoop dat anderen gemotiveerd raken door mijn ervaring, want uiteindelijk voelt iedereen zich beter met een mooie huid. Succes met jouw kuur!

16-09-2020 | Man | 17
Acne/puistjes
Ik zelf heb pas op mijn 35e dit middel gekregen destijds de 20 microgram voor een periode van 6 maanden. Inderdaad waardeloos dat men mensen nog steeds laat lopen met zulke huidonstekingen. Onze zoon heeft het in de pubertijd gehad, sportte veel en had bij 20 microgram iets te veel bijwerkingen. Dus overgestapt op 10 microgram, hetzelfde effect in een iets langere tijd en [lees meer...]eigenlijk op droge lippen na geen bijwerkingen. Men was daar in het ziekenhuis ook aan het experimenteren met een zo laag mogelijke dosering. Dus ik zou adviseren om altijd te overleggen om met 10 microgram te beginnen en eerst eens een paar maanden te kijken wat het doet.

21-08-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Hii! Normaal schrijf ik nooit reviews, maar ik baseer toch wel vaak mijn mening op reviews, dus vandaar dat ik er nu toch één schrijf, want dit is een top product! Vanaf mijn 13/14e kreeg ik last van puistjes/bubbeltjes/acne op mijn kin en voorhoofd (hormonaaaaal). Tijdens de puberteit is dit natuurlijk te verwachten, maar het hield maar aan. Ik heb, net als velen, van all[lees meer...]es geprobeerd: benzoyl, duac, huidtherapeuten, andere anti-conceptiepillen en nog duizend andere zalfjes/antibiotica die zouden moet helpen. Maar helaas, niets hielp en mijn gemoedstoestand werd er niet beter op. Totdat ik 22 was en zelf het heft in handen nam, en bij mijn huisarts voorstelde om aan de roaccutane te gaan. Dat leek ze wel een goed idee (hadden ze dat niet veel eerder kunnen zeggen?). Eenmaal begonnen, merkte ik na een paar weken al verschil! Mijn huid werd rustiger en na 3 maanden had ik geen enkel (!) puistje meer. Ik kan me haast niet meer voorstellen hoe dat voelt. Ik kreeg in het begin wel last van droge lippen/mondhoeken, maar dit is prima te doen als je gewoon altijd Purol bij je hebt ;). Ik wou dat ik veel eerder aan deze kuur was begonnen, want dat zou een hoop tranen en Euro's hebben bespaard. Ik gun iedereen die ook maar een beetje last heeft van acne deze kuur, want my god wat een wonder product! Dat bloedprikken went wel, en het is eigenlijk best handig om elke maand een zwangerschapstest te moeten doen. Oh ja for the record: ik ben begonnen met 10mg omdat ik veel sportte, en ging in de 2 maand over op 20mg en ik zit nu op 30mg, waar ik de resterende maanden op blijf (in totaal waarschijnlijk 9 maanden). Ik zou zeker rustig aan beginnen, want het kan natuurlijk wel een negatief effect hebben op je humeur als je meteen met 40/50 mg begint! Laatste ding: GEDULD, verwacht niet meteen de eerste week resultaat, maar als je eenmaal resultaat ziet, is het het dubbel en dwars waard. Succes!

13-08-2020 | Man | 20
Acne/puistjes
Sinds mijn 16de kreeg ik last van puistjes. Vooral op m'n rug/ schouderbladen en een klein beetje op m'n borst. Ik begon met benzoylperoxide, maar dat bleek niet erg effectief. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan en die schreef een licht medicijn voor. Deze moest ik 6 weken nemen en de eerste keer verdween het zo goed als. 6 maanden hierna kwam het terug en steeds in[lees meer...] iets ergere mate. De routine van huisarts en kuur had ik zo'n 3 keer gedaan. Na de derde keer deze lichte kuur was ik er klaar mee en had op internet gevonden dat Roaccutane erg effectief werkt. Hoewel er wel bijwerkingen zouden kunnen optreden. Eigenlijk was ik op dat moment alleen maar bezig om ervoor te zorgen dat de acne weg ging. Want na 3 jaar waren het abcessen geworden onder mijn huid. Dit ging niet open en deed verschrikkelijk veel pijn. Omdat het op mijn rug het ergst was moest ik 12 maanden(Ja je hoort het goed). Deze kuur volgen. En ook niet 1 pil per dag van 20mg, maar 3 per dag van 20mg. Ik heb dus een jaar lang aan de 60mg per dag gezeten. En hoewel je gauw denkt dat dat teveel is ben ik onwijs blij dat ik deze keuze toch gemaakt heb om aan de antibiotica te gaan. Ik snap dat het voor mensen grote stap is om zo lang pillen te nemen. Maar ik zou niet durven zeggen hoe mijn huid eraan toe geweest zou zijn. Ik ben nu 3 jaar verder ik heb nergens last meer van ja heel af een toe een klein pukkeltje hier en daar, maar dat is menselijk. Maar de grote abcessen die onder m'n huid zaten zijn compleet verdwenen. En de littekens die er zaten zijn ook zo goed als herstelt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik Roaccutane genomen heb. Ps. Er was wel 1 klein nadeel aan het nemen van deze antibiotica. Al hoewel dat indirect door Roaccutane kwam. Ik had last van kalknagels op mijn tenen. Roaccutane werkt in op je lever en daarom moet je om de zoveel tijd je bloedwaardes laten controleren. Doordat ik dus die kalknagels had op mijn tenen begon ik het na 6 maanden te zien op m'n vingers. Het was niet op al m'n vingers maar ongeveer 6 vingernagels. Helaas zijn dit wel zaken die voor kunnen komen als je Roaccutane neemt.

03-08-2020 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Op mijn 22 ste ging ik van “af en toe puistjes” in een keer naar echte acne. Toen heb ik inderm en benzoylperoxide gekregen. Dit hielp de eerste 1,5 jaar erg goed. Opeens werkte het niet meer en toen ben ik weer naar de dokter gestapt en kreeg allerlei andere zalfjes. Mijn huid bleef maar vet en glanzend met veel ontstekingen. Het zag er heel vurig/vettig uit altijd en moe[lees meer...]st altijd make up op doen zodat mensen het niet zagen. Ik vond het vreselijk die plamuurlaag elke dag weer. Toen tegen de dokter gezegd dat ik naar de dermatoloog wilde en gevraagd aan de dermatoloog of ik direct aan de roaccutane mocht. Dermatoloog ging akkoord. Na 4 maanden werd de acne echt minder dus ik moest eerst wel Doorzetten want ik dacht dat het niet werkte. Ik heb altijd 2 x 20 mg genomen want bij 60 mg werd ik raar moe in het Hoofd en bij 40 voelde ik me gewoon zoals mezelf. Nu na 8 maanden is mijn huid nog nooit zo mooi geweest! Ik hoef geen troep meer op mijn gezicht te smeren en gebruik alleen water. Geen crèmes etc want ik ben van mening dat de huid het best functioneert van zichzelf. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan en zou het iedereen aanbevelen! De bijwerkingen vallen 100% mee. Droge lippen maar is goed te doen met lippenbalsem. En een nadeel een huid die week voelt en snel wondjes krijgt als je krabt. Dus probeer dat niet te doen.

31-05-2020 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Na jaren lang sukkelen (nu 20 jaar oud) en alles te hebben uitgeprobeerd kwam ik radeloos aan bij de dermatoloog. Mijn ouders waren jarenlang tegen het gebruik van Roaccutane door het negatieve imago dat het medicijn heeft. Na een gesprek met de dermatoloog kwam ik te weten dat de ernstige bijwerken niet frequent voorkomen en dat het mij zeker kon helpen. Ik besloot om te [lees meer...]starten aan de behandeling omdat mijn zelfvertrouwen ver te zoeken was. Ik weeg 50 kg en begon met 20 mg wat mij zeer goed beviel. In het begin werd het wel erger maar na 3 weken zag ik duidelijk resultaat. Ik zit nu op 30 mg en ben 3 maanden bezig en mijn huid heeft er nog nooit zo goed uit gezien (lees: volledig egaal, enkel nog enkele littekens). Ik heb bijna geen last van bijwerkingen: droge lippen, droge ogen en neus. Dit valt echt te doen en ik heb zelfs geen droge plekken in mijn gezicht. Goed je huid insmeren is wel belangrijk en overdag met een goede factor beschermen. Ik ben zo blij dat ik begonnen ben en wou dat ik dit veel eerder Had gedaan.

11-05-2020 | Man | 19
Acne/puistjes
na 6 maanden heb ik eergisteren mijn laatste isotretioine pillen genomen. Ik vond het dubbel en dwars waard maar dat betekend niet dat ik deze kuur makkelijk vond. De eerste paar weken zat ik op 30 mg. Ik vond de bijwerkingen heel erg meevallen, had alleen last van wat droge lippen (uitgescheurde mondhoeken). Toen ik na 1 maand ging bloedprikken en de bloedwaardes waren go[lees meer...]ed, werd mijn dosis opgehoogd naar 60 mg. De wissel van 30 mg naar 60 mg merkte je enorm. Mijn mentale gezondheid ging vreselijk achteruit, ik werd snel boos om dingen, ik was echt vermoeider als voor de roa en kreeg ook last van stemmingswisselingen met langere periodes van somberheid. Ook mijn huid werd droger, vooral mijn handen waren zo droog dat er niet tegen in te smeren viel. Na een maandje of 4 werd mijn huid glad, met wat enkele puistjes na. Ik heb echter wel littekentjes overgehouden (rode vlekjes) Ik hoop dat deze wegtrekken want nu lijkt het wel alsof ik nog ''puistjes'' heb zeg maar. Eigenlijk had ik nog 1 doosje van 600 mg. Echter heb ik er voor gekozen om de kuur op dat ene doosje na te beëindigen. Ik heb in totaal een cumulatieve dosis van tussen de 140 mg behaald. Met dat ene doosje erbij zat ik aan de 150 mg dat is dus het maximale. Ik ben er mee gestopt omdat ik in mijn slaap een soort van schaafwonden kreeg. In principe heb ik de minimale dosis dus wel behaald. al met al, ik raad het iedereen zeker aan. Wel moet je rekening houden met eventuele bijwerkingen die heftig kunnen zijn.

04-05-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Al een aantal jaar loop ik met acne, van alles geprobeerd tot er nog maar 1 optie was: dit middel. Bang voor de bijwerkingen en de verhalen heb ik het dus jaren uitgesteld. Toch gekozen en wat ben ik er blij mee! Al na 3 dagen merkte ik effect. Geen echte ontstekingen meer, alleen toen ik ongesteld moest worden wat onderhuids. Nu 1,5 maand aan de pillen en mijn acne is nu [lees meer...]al bijna weg! Hier en daar af en toe een puistje maar als je vergelijkt hoe het hiervoor was, was het minimaal 10 puistjes op 1 dag. Hopelijk blijft het zo!

04-04-2020 | Vrouw | 22
Acne/puistjes
Ik ben aan een kuur van 7 maanden begonnen. Ik zit nu ik de laatste maand en ben zeer te vreden want ik had ongekende ontstekingen waar niet mee te leven viel en ik had van alles geprobeerd maar dit was uiteindelijk dé oplossing. De bijwerkingen zijn vervelend maar wel te doen, voor mij alles beter dan die vreselijke pijn in me gezicht. Ik ben wel blij als ik zo klaar ben [lees meer...]en dat ik een mooie huid zal hebben.

26-03-2020 | Man | 23
Acne/puistjes
Na al een paar jaar veel geprobeerd te hebben overgegaan op roaccutane. Na 6 maanden ben ik gestopt en heb nu nog heel af en toe een klein puistje. Heb eigen amper last van bijwerkingen gehad (op droge lippen na). Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het grootste minpunt voor mij was het niet drinken van alcohol, maar dit zou me er niet van weerhouden om het nogmaals te doen

03-02-2020 | Man | 22
Acne/puistjes
Tips/opmerkingen: - Gebruik O'Keeffe's lip repair & protect, VEEL beter dan Labello, La Roche-Posay Cicaplast en zelfs beter dan Vaseline! Je kunt het gewoon bij de Etos halen. - Gebruik La Roche-Posay Effeclar H 40ml, dit is een superfijn smeersel tegen droge gezichtshuid! Dit kun je gewoon bestellen. - Ikzelf fitness drie keer per week en train daarnaast voor een h[lees meer...]alve marathon, dit gaat prima samen met de roaccutane, geen extra spierpijn ofzoiets dergelijks! - Neem de pillen overdag in en niet vlak voor het slapengaan, je nachtrust wordt er minder van en als je wakker wordt voel je je niet fijn. De effecten lijken het hevigst de paar uren na inname van het middel en 's nachts kun je deze niet bestrijden! Veel water drinken is ook een aanrader. - Je huid kan niet tegen zonlicht tijdens de kuur, het is dus fijner om in september/oktober te beginnen! Dan hoef je minder rekening te houden met de zon/vakantie. De dermatoloog laat je meestal ook eerst een antibioticakuur doen, je mag vaak niet meteen beginnen! Hou ook hier rekening mee. - Ik heb ook al een keer XTC gebruikt tijdens de kuur. Mijn dermatoloog raadde het af omdat je 'niet weet wat er in een pil zit', maar er zijn geen negatieve werkingen tussen MDMA en Roaccutane bekend. Dus ik weet dat het een risico blijft, maar bij mij ging alles goed en mijn leverwaarden bleven ook goed. Ook drink ik af en toe 2-3 glazen alcohol, mijn dermatoloog zei dat dit ook niet erg was. Mijn verhaal: Ik ben nu drie maanden bezig met roaccutane, de eerste maand zat ik op 40mg maar ik heb de laatste twee maanden 50mg gebruikt (ik weeg 77 kilo). De eerste weken verbeterde mijn huid snel, maar dat stagneerde daarna weer. Pas na iets meer dan twee maanden begon ik geleidelijk, significant verschil te merken. Wees dus geduldig, het gaat niet heel snel. De eerste maand had ik alleen droge lippen, maar vanaf maand twee begon mijn huid ook in te drogen en kreeg ik wat eczeem op mijn handen/armen. Dit is echter makkelijk te bestrijden door de huid daar gewoon vet te houden en in te smeren. De bijwerkingen zijn voor mij eigenlijk verwaarloosbaar. Ik heb wel altijd lippenbalsem bij me, en smeer me na het (warm) douchen in met La Roche Posay creme op mijn gezicht en af en toe vet ik mijn armen in. De kuur valt me dus echt heel erg mee en mijn huid klaart al goed op. Ik zou zeker aanraden om met de kuur te beginnen, als je de bijwerkingen te heftig vindt kun je altijd nog besluiten te stoppen. Ik vind het feit dat ik 6-7 maanden niet kan drinken eigenlijk het lastigste als student.

27-12-2019 | Vrouw | 26
Acne/puistjes
Na mijn zwangerschap kreeg ik hele erge hormonale acne. Ik heb gewacht totdat de hormonen vanzelf uit mijn lichaam gingen maar helaas de acne bleef. Schoonheidsspecialiste geweest, dokter geweest en uiteindelijk bij de dermatoloog gekomen. Hij keek me aan en zei direct ik ga je een roaccutane kuur geven. Ook ik werdt bang van alle bijwerkingen die genoemd werden vooral[lees meer...] op de forums. Maar ik ben erg blij dat ik hiermee ben begonnen. Na 3maanden kan ik al zeggen dat het 80% verbeterd is. Op naar de laatste maanden. De bijwerkingen vallen reuze mee. Goed smeren, elke dag je lippen insmeren en savonds je gezicht goed vet houden. Nog een voordeel ik heb geen vet haar meer :). Mijn neusslijmvliezen zijn heel droog de korstjes zitten in mijn neus maar ook hier heb ik een goede creme voor gekregen van de dermatoloog. Voor elke bijwerking is een goede creme te smeren. Hou je niet tegen door de genoemde bijwerkingen op forums, ik heb soms ook last van mijn spieren, maar van ontstekingen en altijd maar aangekeken worden is zeker niet leuk. Het resultaat is het zeker waard!!

11-12-2019 | Vrouw | 21

01-12-2019 | Vrouw | 53
Rosacea
Na van alles geprobeerd te hebben uiteindelijk door de HA naar Dermatoloog. Wat een verademing. Die vertelde me wat mijn huid aan het doen was na alle hormoonsmeersels van de HA. Ik heb eerst het gebruik van de hormoonzalf moeten afbouwen. Dit was echt afkicken voor mijn huid. Toen mocht ik starten met roacutane. Eerste maand 30 mg per dag. Veel last van bijwerkingen, maar[lees meer...] was te doen. Ziender ogen knapte het op. Nu als 3 maanden op een onderhoudsdosis van 10mg per dag. Er is niets meer terug gekomen. Mijn huid is egaal en mooi. Enige is dat ik last van droge lippen heb. Maar daar heb je een labello voor. Ik ben heel tevreden en blij.