Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (304 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

17-11-2022 | Vrouw | 47
methylfenidaat (72mg)
ADHD
Al zo'n 10 jaar slik ik concerta. Werkt bij mij Super. Had m'n Adhd en heel het gebeuren daarnaast best wel op orde! Totdat ik van de apotheek maar weer eens een ander merk moest proberen.. ik had aangegeven dat dat bij mij niet werkt Omdat ik dat al eerder heb gehad Maar er werd weer niet geluisterd En ik kreeg een ander merk Nou dat heb ik geweten en weet ik[lees meer...] nu nog. # M'n Korte lontje was er ook weer ..snauwen en grauwen. En dat terwijl ik zo bekomen was van de concera. Geloof me ik was van een enorm kreng terug naar een hele Lieverd waar weer mee te leven viel! # M'n Onrust ook weer terug bij af Ik had een soort van een snelweg in m'n hoofd. M'n lichaam sliep maar m'n hoofd niet.. Door te weinig slaap heb ik nu koortslip wondjes op m'n kin..,en door m'n onrust krab ik die zo ongeveer 4x per dag open. Met gevolg dat ik nu een soort de wadden eilanden op m'n kin heb. Na veel janken en bellen met de verzekering de huisarts de apotheek , Heb ik nu m'n Concerta terug. Maar als je denkt dat ik daarmee direct weer helemaal oke klachten vrij ben? Nou dacht het maar niet Hele nachten ben ik nog steeds wakker, Alles maalt door m'n hoofd, Ben nog steeds zo onrustig als in weet niet wat. En heb nog steeds de Eilanden op m'n kin. Maar dat ik al zo ong nu 4 weken heel slecht slaap dat nekt me enorm. Echt alles doet me pijn heel m'n lichaam en ik word langzaam gek. Ik weet niet meer wat ik moet doen... Ben helemaal uit m'n ritme. M'n Concerta waardoor ik een heel ander mens ben geworden Het werkt nog steeds niet? Weet iemand hoelang het nodig heeft dat de inwerking weer optimaal is? En als laatste het zou niet moeten mogen: dat de apotheek je gewoon een ander merk goedkoper,medicijnen mag geven , Alles draait om geld!! En ondanks dat je aangeeft dat je daar niet tegen kunt , En ondanks dat de huisarts bij mij. Recept voor de concerta altijd medische noodzaak erbij zet De Apotheek gewoon jou een ander merk geeft. Daardoor ben ik nu al zo een 4 weken zo van slag, En voel ik mij zwaar Klote ,, Vreselijk moe En radeloos. Het liefst wil ik een Winterslaap......

21-07-2022 | Vrouw | 18
ADD
Het wordt voorgeschreven voor school, gezien het wat moeizaam ging. ADD en depressie. Dosis verhoogt van 36mg naar 54mg. Ik weet niet of de bijwerkingen worden veroorzaakt door een te hoge dosis of door het gebrek aan slaap. Op het moment niet veel voordelen, behalve met overweldigende emoties. Het is makkelijker om mezelf aan het werk te zetten als ik bezig blijf. 10mg in[lees meer...] de avond om de bijwerkingen te verminderen bij het uitwerken. Hoe vroeger ik het neem hoe meer bijwerkingen ik voel bij het uitwerken. Mijn beleving kan minder accuraat zijn vanwege mijn depressie. Het is lastig om de bijwerkingen van de medicatie en de depressie te onderscheiden. Ik begon met Concerta toen ik net 17 was geworden.

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

22-08-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Met mijn 44e werd adhd geconstateerd. Doordat ik geen lontje had,hart op de tong erg zwart wit ben en druk dacht mijn nu man die ik net kende goh heb jij geen adhd? Pffff wie ik? Echt niet. Toch maar naar huisarts, doorverwezen. Eerste afspraak al meteen duidelijk wie ik was. Arts was te laat tja zeg ik wat van ;). Op bijna elke vraag kon ik ja antwoorden. Medische ch[lees meer...]eck ( ivm hoge bloeddruk) begonnen met kort werkend 3x daags pffff wat een ramp...rebound zo heftig niet leuk meer. Overgestapt op concerta ( eerst goed uitgezocht of dit mocht ivm bloeddruk en mijn werk). Gestart... dosering al snel omhoog. Nu 1x daags 2x 36 mg. En ik functioneer! Lontje is nu duidelijk langer ( zelfs mijn collega's viel t op en ik werk nog wel tussen de mannen, zouden wat gewend moeten zijn ). Heb emoties das beetje jammer soms ha ha. Als ik een dag vergeten ben heb ik de volgende dag echt een probleem! Geïrriteerd, voel me heel erg zielig, verdrietig niemand houdt van me enz enz. Drama dus. Hoofd was minder maar trekt zich de laatste tijd iets minder aan van de concerta dus dat is een dingetje. En ik kan alleen niet slapen een hele nacht. Ga op tijd naar bed, manlief ruikt kussen en slaapt grrr en ik tel schaapjes, koeien tijgers noem maar op. Alle gedachtes vliegen door mijn hoofd. Slaap ik eindelijk ben ik 2a 3 uur later weer wakker. 2 uur 4 uur en dan gaat de wekker. Jaloers op mensen die zeggen ik heb heerlijk geslapen... hoe dan???. Nou werk ik afwisselend dag en nachtdiensten. Is ook niet gunstig alhoewel collega's zijn s nachts moe ik niet hoor... kom maar door met een extra laad los adres. Binnenkort onderzoek bij adhd centraal , hoop dat hun de dosering nog iets beter af kunnen stellen. Heb ze al gewaarschuwd dat ik van de tijd ben ( en dat voor een adhd er) en voor onderzoek mag ik 1 dag van tevoren niks nemen. Dus heb ze ook alvast succes gewenst 😜. Maar tot nu toe ben ik blij met concerta afgezien vd bijwerking.

08-09-2020 | Man | 22
ADHD
Ik begon op mijn 16de met concerta , naar zes jaae geslikt te hebben en geen bijwerkingen gehad te hebben. Kreeg ik heel erg last van hyperventilaties en paniekaanvallen. Ik durfde op een begeve moment mijn huis niet meer uit en schrok al als het gordijn bewoog. Nu naar 2 weken gestopt te zijn nig steeds bijwerkingen. Het duurt even voor het concerta uit me lichaam is. Oxa[lees meer...]zepam helpt mij om rustig te blijven en toch nog dagelijkse dingen te kunnen doen en langzamer hand te genezen. Aan iedereen die dit leest : kijk uit met dit medicein. Gebruik het voor school, en niet het dagelijks leven en stop er op tijd mee. En het belangrijkst laat je regelmatig controleren! Ik stop er mee en blijf er van af. Het maakt je eerst compleet , maar het xal je hoe dan ook gaan slopen! Meerdere mensen in mijn omgeveing die dit gebruikte hebben dit ook mee gemaakt op ten duur. Ik dacht ook dat het mij niet zou over komen. Maar helaas. Pas aub op! Ik hoop dat jullie hier iets aan hebbe

23-05-2020 | Vrouw | 19
ADHD
Ik gebruik concerta nu al een aantal maanden. Begon met 27mg, dit is na een week verhoogd naar 36mg. Ik neem het soms 2x per dag in, ligt aan de dag. Momenteel neem ik 1x per dag 36mg in de ochtend en als ik de tweede inname nodig heb 27mg. Niet 2x per dag 36mg. Het medicijn werkt goed, alleen het grootste nadeel is het effect op mijn eetlust. Ik kan niks binnenkrijgen, ik[lees meer...] heb ook geen honger gevoel meer. En als ik eet, eet ik met tegenzin. Vaak krijg ik last van misselijkheid en moet ik ervan braken. Binnenkort weer een afspraak bij mijn psychiater, hopelijk is er een manier om dat op te lossen. Ik heb namelijk sinds het begin er al last van, dosering is toen verhoogd naar 36mg vanwege de effectiviteit.

08-03-2020 | Man | 28
ADD
Methylfenidaat werkt eigenlijk heel goed, maar voor zeer korte duur. Daarna enorm veel last van bijwerkingen, enorme rebound en ontzettend veel moeite met ontspannen. Ik voelde me enorm high, enorm 'strak' staan. Dit voelt heel ongemakkelijk op straat en in contact met anderen.

29-11-2019 | Vrouw | 17
ADHD
Ik ben 17 jaar en weet sinds mijn 14e dat ik ADHD heb. Een diagnose die heel wat duidelijk maakte voor mij. Ik heb vanaf mijn 14e van alles geslikt en geprobeerd. Verschillende medicijnen geprobeerd, soms een paar maanden niks, etc. Ik vertel u even over mijn ervaring met Concerta. Concerta is een heftig middel. Het werkt goed voor de concentratie, maar alles [lees meer...]wat daar niet mee te maken heeft werkt in het nadeel. ADHD hebben heeft veel voordelen en nadelen, maar het is wel hoe je als persoon bent. Ik merkte dat als ik Concerta voor een aantal weken slikte, ik totaal mezelf niet meer was. Ik werd een soort zombie. Je energie, spontaniteit, humor, is allemaal weg. Tijdens de examenperiode heeft het mij gered, maar ik neem dit medicijn niet meer. Alleen als ik het écht nodig heb voor concentreren. Alle negatieve bijwerkingen wogen voor mij zwaarder dan de positieve bijwerkingen. Bij bijwerkingen moet u denken aan: - Elke dag hoofdpijn, soms ook daardoor duizelig of licht misselijk. - Je spontaniteit gaat helemaal weg, voelt je gevangen in je eigen lichaam. Ik had vaak last van huilbuien of angst/paniek (omdat je niet meer jezelf bent, wat echt doodeng is) - Stemmingswisselingen, vooral heel snel boos worden Voor iedereen verschilt het natuurlijk. Het is heel lastig om een goede balans te vinden, ik zoek die nog steeds. Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn verhaal, mijn ervaringen. Ik wens iedereen met ADHD het beste en hoop dat iedereen voor zichzelf een goede oplossing kan vinden voor zijn/haar moeite/struggles met ADHD.

08-08-2019 | Vrouw | 21

22-06-2019 | Vrouw | 43
methylfenidaat (27mg)

16-06-2019 | Vrouw | 19
ADHD
Ik heb het in de middelbare school altijd heel goed gedaan. Toen ik naar de universiteit ging waren mijn resultaten enorm hard gedaald. Ik was na het eerste jaar niet voor genoeg vakken geslaagd om vakken van het tweede jaar te mogen opnemen. Toen ben ik hulp beginnen zoeken. In oktober kreeg ik na een concentratie onderzoek de diagnose ADHD. Dit verklaarde voor mij [lees meer...]veel en leek voor mij na de uitleg een heel logische diagnose. In maart was mijn eerste afspraak met de psychiater. Die schreef me concerta 36mg voor. In het begin sliep ik slecht en vergat ik te eten. Ik ben sowieso mijn hele leven lang al iemand die moeilijk in slaap valt, maar nu was ik vaak nog wakker om 2u 's nachts. De verminderde eetlust vond ik voordelig, omdat ik iemand was die heel de dag door ongezonde dingen at. Ik had hierdoor ook een beetje overgewicht, dus de eetlustverminderde werking was voor mij een pluspunt, ben intussen 7 kg kwijt (onder toezicht van een diëtiste ook). Op mijn concentratievermogen had de concerta 36mg enkel effect als ik ook echt de motivatie had om te focussen. Als ik uiteindelijk de moed vind en ergens fatsoenlijk ingevlogen ben, ben ik helemaal in die bubbel en is het moeilijk om me aan te spreken of af te leiden. Het gebeurde echter nog te weinig dat ik ook echt ergens fatsoenlijk aan begon. Daarom ben ik, ondanks de al aanwezige bijwerkingen, toch nog 54 mg beginnen nemen. Nu ik deze neem heb ik een hele dag een lichte maar vervelend aanwezige hoofdpijn, voelt zoals een lichte kater. 'S avonds huil ik bijna gegarandeerd en 's nachts ben ik gemakkelijk wakker tot 3-4u. Ik durf ze geen 2 dagen achter elkaar te nemen, omdat mijn slaaptekort dan gewoon veel te groot wordt, en ik me overdag geen mens meer voel. Toen ik dit tegen de psychiater vertelde heeft ze gezegd dat ik door het slaaptekort moet stoppen met concerta (want ze wou niet én concerta én slaapmedicatie voorschrijven), en heeft ze antidepressiva voorgeschreven (wellicht omdat ik letterlijk huilend haar kantoor binnenwandelde). Ik voel mij echter echt niet goed bij haar beslissing en wil deze eigenlijk niet gaan halen, dit heb ik dus ook nog niet gedaan. Momenteel neem ik de concerta van 54mg nog wel, maar enkel om de 2 dagen, omdat ik nu in de examenperiode zit. Dan heb ik letterlijk een patroon van de ene dag slaaptekort, en de andere dag 12u. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

02-05-2019 | Vrouw | 18
ADHD
Ik ben met concerta begonnen omdat ik van medikinet, wat ik hiervoor 5 jaar nam, te veel last van bijwerkingen had zoals constante hoofd- en buikpijn. Van die bijwerkingen heb ik nu geen last meer alleen heb ik wel nogsteeds veel moeite met slapen en heb ik zolang de medicatie werkt totaal geen eetlust. De medicatie helpt me erg veel bij mijn concentratie en ook met het o[lees meer...]mgaan van veel te veel prikkels waar ik anders veel last van heb.

25-01-2019 | Vrouw | 23
ADD
Ik gebruik nu twee jaar Concerta 36mg en kan zeggen dat ik over het algemeen tevreden ben met dit medicijn. Ik kan me veel beter concerteren en krijg veel meer gedaan dan wanneer ik het niet neem. Echter merk ik op sommige dagen(vooral als ik niet stevig heb ontbeten) dat ik me opgejaagd en gestrest voel. Ook kan ik dan erg geagiteerd zijn. Het gekke is dat ik hier dus nie[lees meer...]t altijd last van heb, daarom blijf ik het wel gebruiken. Op die dagen heb ik ook een aanzienlijk verminderd hongergevoel en krijg ik bijna niks door mijn keel. Ook daar word ik dan weer rillerig van.

25-03-2018 | Vrouw | 22
ADHD
Door een operatie werkte de concerta niet meer.

19-02-2018 | Vrouw | 17
ADD
Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta

11-01-2018 | Man | 15
ADHD
Als het medicijn uitgewerkt is na 8 tot 12 uur krijg je soms, zeker als je net ermee begint, last van hoofdpijn