Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies gebrek aan eetlust verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (304 meningen)

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

24-02-2021 | Man | 44
ADHD
Methylfenidat retard 36 mg (Mylan) had nagenoeg geen effect, waarna ik ben overgestapt op methylfenidaat retard 54 mg (Concerta). In het begin veel last van hartkloppingen (10-15% verhoging bloeddruk), maar na een week werd dat minder. Qua focus en concentratie leek het effect te hebben (meer drive), maar het opgejaagde gevoel bleef. Ook werden mijn nachten en mijn spr[lees meer...]eekwoordelijke 'lontje' voor mijn naaste omgeving steeds korter. Inmiddels ben ik gestopt met dit medicijn en en word ik nu behandeld met lisdexamfetamine.

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Werkte in het begin goed. Maar als snel kwamen er bijwerkingen. Die werden steeds erger en het werden er steeds meer. Uiteindelijk kon ik er niet op functioneren.

04-10-2019 | Man | 11
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Concerta werkt prima maar mijn zoon van 11 had teveel last van de bijwerkingen. Zelfs met hem bij de jeugdarts gelopen nu over op medikinet

19-08-2019 | Man | 48
ADHD
had elke dag hoofd pijn met dit pilletje , en moest er nog grof voor bij betalen ook . ben gestopt. Geen hoofdpijn meer

19-08-2019 | Vrouw | 34
ADHD
Wat een ellende was het voor mij. Ik ging van een vrolijk persoon naar een compleet ander persoon ik voelde mijzelf down en verschrikkelijk rot en iedereen om mij heen zag dat ook. Elke keer werd de dosering aangepast en elke keer voelde ik mijzelf rotter. Andere merken waren nog erger. Ik gebruik nu Dexamfetamine van Amfexa. Methylfenidaat was voor mij een persoonlijke [lees meer...]hel

28-02-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (18mg)
ADD
Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.

17-01-2019 | Man | 12
ADHD
het was de bedoeling om me op school beter te kunnen concentreren, maar dat lukt niet. Ik ben er gewoon niet lekker van en druk blijf ik ook.

16-10-2018 | Man | 34
ADHD
Met lage dosis begonnen, enkele dagen goed gegaan. Plotseling werden alle gevoelens versterkt. Zeer heavy. Dan trg verdwenen dat gevoel. Lage dosis leek Geen meerwaarde te hebben. Na verhoging dosis leek het even beter te gaan. Voelde mij met momenten precies op speed. Focus focus maar was van korte duur. Daarna begon depresief gevoel terug te komen en alle bovenvermelde g[lees meer...]evoelens. Enige verschil was,dat ik met deze dosis mij zeer diep heb doen Laten gaan. En wil dit gevoel nooit meer mee maken.

18-06-2018 | Vrouw | 16
ADD
Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

26-05-2018 | Vrouw | 22
methylfenidaat (10mg)
Onrust
Concerta werkte niet optimaal.. Het voelde enig sinds als retalin, maar dan stukken minder intens en over en veel langere periode uitgesmeerd. Een groot nadeel is dat je dit dagelijks blijft slikken en niet 'even' een weekendje of dag sociaal kunt doen. Je blijft een zombie zonder eetlust (wel minder dan bij retalin, maar retalin werkt ook korter). Ik zou dit middel niet [lees meer...]aanraden.

12-03-2018 | Vrouw | 28
ADHD
In het begin deed Concerta zijn werk. Maar ik ondervind de laatste maanden vervelende bijwerkingen zoals onrustig, piekeren, paniek, problemen met geheugen, gemoedswisselingen, angstig.

12-05-2017 | Vrouw | 19
methylfenidaat (50mg)
ADD
slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.

28-04-2017 | Man | 30
methylfenidaat (27mg)
ADHD
Veel duf makkende effecten, Dexamfetamine heeft dit bij mij niet gelukkig. Maar geeft wel de structuur, rust en kalmte.

26-02-2017 | Vrouw | 47
ADD
2x p d 56 mg: 1 capsule 20 mg en een 36mg. Geen sterke effectiviteit. Wel sterke rebound. Moodswing was voor mij erg heftig en moeilijk te handelen. Ik ben overgestapt naar medikinet.

07-10-2016 | Vrouw | 19
ADD
Ik mocht gelijk concerta proberen. Ik begon met 18 mg en binnen een week mocht ik al aan de 36 mg. Ik wist niks af van dit medicijn, uiteindelijk heb ik spijt dat ik er ooit aan begonnen ben. 18 mg sloeg bij mij niet aan, 36 mg in het begin ook niet, binnen een maand mocht ik 54 mg proberen. De bijwerkingen werden me te heftig en begon al gauw kilo's te verliezen, in totaa[lees meer...]l ben ik 8 kilo afgevallen. 54 mg werd voor mij te heftig, ik begon te hyperventileren en als het medicijn uitgewerkt was, kreeg ik het gevoel dat ik gek werd. Ook ging het met mezelf niet heel goed, dus vandaar sommige heftige bijwerkingen. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar 36 mg en heb deze ongeveer 2 maanden geslikt. De bijwerkingen bleven en ik bleef afvallen, ook slapen ging heel slecht, waardoor ik uiteindelijk nog maar 16 uur per week sliep, door die medicijnen kon ik gewoon door en had ik niet last van slaaptekort, maar omdat ik ook niet veel at, kwam ik psychisch hier onder te lijden, als ik in bed lag, raakte ik gewoon in paniek om te slapen, maar ook om te leven leek het wel. Het is heel moeilijk uit te leggen, maar ik kreeg het gevoel dat ik gewoon gek was, dit was een combinatie van en te weinig eten en te weinig slapen. Uiteindelijk ben ik bij een andere psychiater geweest en die zei dat ik beter voor een tijdje kon stoppen met de medicijnen. Ik ben nu aan het afbouwen en ben heel erg moe. Ik raad het medicijn absoluut niet aan, maar het kan verschillend zijn per persoon, maar dit is mijn ervaring met concerta.

21-03-2023 | Vrouw | 18
ADD
Ik heb voor een best wel lange tijd methylfenidaat gebruikt en merkte zeker verschil. zowel positief als negatief. Helaas waren er op lange termijn meer negatieve kanten aan dit middel dan positief. Ik kon moeilijk uit mijn woorden komen, was prikkelbaar en kreeg depressieve gevoelens. Eetlust had ik niet meer en ik at amper een normale maaltijd op een dag (vol met inspann[lees meer...]ing). De concentratie was verbetert maar dit was het niet waard in vergelijking met de lijst bijwerkingen.