Ervaringen met Concerta

methylfenidaat

gewichtsverlies verhoogde hartslag emotioneel verminderde eetlust

ADHD (303 meningen)

Elvanse (150 meningen)

Bojan Nikolik (05-12-2014)

26-07-2016 | Vrouw | 28
ADHD
Ik ben overgestapt van ritalin naar concerta. Dit bevalt me veel beter. Bij ritalin had ik erg last van de "rebound". Ik werd er zelfs depressief van. Dat heb ik bij concerta niet. Concerta heeft ook als voordeel dat je het maar 1 keer per dag in hoeft te nemen en niet om de zoveel uur, zoals bij ritalin.

05-06-2019 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik dit nu ruim 14 jaar. Voordeel: - werkt langer dan Ritalin - smaken niet zo ranzig als Ritalin Nadeel: - de verpakking is met druk draai dop. Ik krijg dit ‘s ochtends nooit in 1 keer open en word daar enorm agressief van. Snap dat het voor de veiligheid is maar mijn dag begint dan gelijk al zo opgefokt.. - als het uit begint te werken heb ik steeds het i[lees meer...]dee dat het 10 mij we werkt en 20 min niet enz enz. Dit vang ik op door 20mg Ritalin te nemen - zijn niet altijd leverbaar - Sandoz werkt bij mij niet goed. Dit is de goedkoopste versie van Concerta. - als ik hem na 10uur inneem, blijf ik de hele nacht wakker

28-02-2019 | Vrouw | 29
methylfenidaat (18mg)
ADD
Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.

09-01-2018 | Vrouw | 29
meer in mezelf gekeerd,

08-07-2017 | Man | 29

28-04-2017 | Man | 30
ADHD
Veel duf makkende effecten, Dexamfetamine heeft dit bij mij niet gelukkig. Maar geeft wel de structuur, rust en kalmte.

07-12-2016 | Vrouw | 30
methylfenidaat (18mg)
ADHD
Ik heb eigenlijk een vraag over dit medicijn. Bij mijn vriendin is bordeline en adhd geconstateerd. Eerst heeft zij ritalin gekregen op de paaz afdeling en daar werd ze echt heel ziek van en haar emoties nemen een loopje met haar. Nu heeft ze na 6 dagen dit medicijn genomen te hebben onze relatie van 7 jaar ineens verbroken. Wij hadden net een koophuis en een kleintje [lees meer...]van 5. Ze is nu overgestapt op concetra. Mijn huisarts heeft mij verteld dat ik haar niet op mag geven nu en dat dit de medicijnen zijn die haar gevoel afvlakken. Ze is van een lieve zorgzame vrouw verandert in een hard persoon. Ons huisje was haar alles onze kleine was der allesje en ik was alles voor der. Haar steun en toeverlaat. En nu zit ik al 3 weken alleen in ons huis te wachten op wat komen gaat. Zij zegt dat ze me nooit meer wil zien. Maar iedereen die haar kent zegt dat ze zichzelf niet is. Wat moet ik doen? Moet ik haar serieus nemen en het afsluiten of... Groetjes Een bezorgde (ex)vriend.

26-02-2019 | Vrouw | 31
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Zo'n 7 jaar geleden in eerste instantie begonnen met Ritalin, dit ging in eerste instantie goed maar toen ik verder opbouwde begon ik me steeds slechter te voelen, alsof ik dagelijks aan de XTC zat. Erg jammer want het werkte in eerste instantie echt goed en ik had er vee baat bij. Na een paar jaar zonder medicatie op advies van de psychiater gestart met Concerta. Dit ru[lees meer...]stig opgebouwd. De eerste dosering ging goed maar daarna met iedere opbouw behoorlijk ziek geweest. Voelde me grieperig, gejaagd, had een veel te hoge bloeddruk, kon niet in slaap komen en kon niet eten, pas vanaf 21.00 uur kreeg ik weer er beetje trek. Dit hield dan een week ongeveer aan en werd dan minder. Omdat ik er wel een erg hoge bloeddruk van hou, stop ik af en toe even een week of twee tot een maand. Ik merk dan na een week gelijk dat ik weer meer last van mijn ADHD krijg. Ik word wat neerslachtig, emotioneel kan ik minder hebben en ik ervaar flinke stemmingswisselingen. Omdat ik stop tijdens vakanties is dat allemaal prima te overzien maar na enkele weken vind ik het ook weer prettig om te starten met de medicatie. Ik merk dan na een paar dagen meteen dat het piekeren minder wordt, mijn stemming wat stabieler is, mijn concentratie weer beter te reguleren is en ik minder last heb van chaos in mijn hoofd, het wordt letterlijk wat stiller. Het opnieuw starten na enkele weken brengt wel weer bijwerkingen met zich mee maar naarmate de tijd vordert lijkt dat wel steeds korter te duren. Die hoge bloeddruk hou ik overigens wel (tussen 140 en 160/90) deze was voor het gebruik altijd goed en mijn eetlust blijft gedurende de dag minder dan wanneer ik geen concerta gebruik.

16-03-2021 | Vrouw | 33
methylfenidaat (72MG)
Autisme
Naast mijn Autisme heb ik ook ADD en Depressie. Zonder medicatie ben ik vaak chaotisch en soms heel erg hyper, ik kan mij slecht concentreren en ik kan mij slecht tot dingen zetten, ook voelde ik mij vaak een emotioneel wrak! Ik slik 1x 54MG+18MG Concerta van het merk Janssen en dat werkt geweldig. Ik zou mij geen leven meer in kunnen denken zonder Concerta. Ik heb hie[lees meer...]rvoor de langwerkende methylfenidaat van Mylan geprobeerd. Dit was geen succes! Na veel gesprekken met mijn Psychiater mocht ik dan toch de echte van Janssen proberen en ik ben daar na 2 jaar gebruik nog steeds heel erg gelukkig mee. Tjah je moet er wel zelf voor betalen en niet zo een beetje ook! Maar ik heb het er echt voor over.

05-02-2018 | Man | 33
ADHD
Eerst methylfenidaat mylan gehad, wat een zooi. Daarna na eigen vraag op concerta van janssen-cilag, de echte dus. Wat een verheldering, impulsiviteit weg, rustiger en beter concentreren. Voor iedereen die in zichzelf of onrustig is met concerta...je dosering is te hoog!!

09-10-2022 | Man | 34
ADD
Ik merk dat de medicatie opname effectiever is tijdens een nuchtere maag. Na dat ik op sportschool zat en ook voedingscoach had merkte ik dat de medicatie veel beter tot zijn recht functioneerde i.v.m. plannen van je inname voedsel En de hoeveelheid. Bij pitzza patat sperib of andere junk foods. Lijkt het als of opname Concerta hinderd. Ook merkte ik bij vasten of 18u[lees meer...]ur vasten en binnen 6uur twee maaltijden binnen mag hebben. Dat Concerta daar goed bij werkt. Overigens is het leren kennen van je lichaam belangerijk Je zult informatieve informatie moeten opzoeken wat eten precies is. Bv toen ik te veel afviel werkt het om sneller aan te komen in de middag of savonds iets zoetig in te nemen. Zo dat je insuline omhoog gaat en je lichaam een een opslag modes activeert. Dat helpt heel goed om wat aan te komen. Mocht je juist veel aan zijn gekomen dan Helpt het om Juist bewerkt voedsel te meiden om je insuline laag te houden. Waardoor je je lichaam niet in een opslag modus komt.

19-08-2019 | Vrouw | 34
methylfenidaat (36mg)
ADHD
Wat een ellende was het voor mij. Ik ging van een vrolijk persoon naar een compleet ander persoon ik voelde mijzelf down en verschrikkelijk rot en iedereen om mij heen zag dat ook. Elke keer werd de dosering aangepast en elke keer voelde ik mijzelf rotter. Andere merken waren nog erger. Ik gebruik nu Dexamfetamine van Amfexa. Methylfenidaat was voor mij een persoonlijke [lees meer...]hel

16-10-2018 | Man | 34
ADHD
Met lage dosis begonnen, enkele dagen goed gegaan. Plotseling werden alle gevoelens versterkt. Zeer heavy. Dan trg verdwenen dat gevoel. Lage dosis leek Geen meerwaarde te hebben. Na verhoging dosis leek het even beter te gaan. Voelde mij met momenten precies op speed. Focus focus maar was van korte duur. Daarna begon depresief gevoel terug te komen en alle bovenvermelde g[lees meer...]evoelens. Enige verschil was,dat ik met deze dosis mij zeer diep heb doen Laten gaan. En wil dit gevoel nooit meer mee maken.

03-08-2016 | Man | 35
ADD
Ik heb add en daar gebruikte ik concerta voor in het begin heel weinig 18 Mg maar al snel zat ik op 54 Mg na een jaar of 2 ging het slecht steeds boos kort lontje geen leuk persoon. Sinds een paar maand zit ik nu op 27 Mg en 150 Mg wellbutrin deze combi werkt voor mij tot nu toe prima

13-10-2017 | Vrouw | 37
ADHD
Ik slikte eerst 3x per dag ritalin 10mg per dosis. werkte niet meer naar behoren, voelde me niet meer fijn. Na overleg met de huisarts begonnen met Concerta 36mg. Deze dosis was echt te hoog. Ik had last van hartkloppingen voelde me niet prettig en kreeg zelfs hyperventilatie. Na overleg (ik wilde eigenlijk ermee stoppen) de 27mg concerta gekregen om te proberen. Ik ben [lees meer...]blij dat ik dit gedaan heb want sinds ik de concerta 27mg inneem voel ik me weer mens. Ik heb rust in mijn hoofd. ben niet meer zo prikkelbaar en ik voel me er echt goed bij. Super fijn. Ook geen last van rebounds eigenlijk.. Wel blijf ik onder controle om de zoveel tijd maar volgens mijn huisarts kan zo'n lage dosering in principe als je gezond ben geen kwaad. Ik ben er blij mee want ik heb eindelijk wat meer rust en weer zin om dingen te doen. Ook niet zo snel op mijn tenen getrapt. Voor diegene die ook hartkloppingen krijgen enz raad ik aan om dan een lagere dosis te proberen en wel de "echte" concerta te nemen.

29-04-2018 | Man | 38
Syndroom van Asperger
vanaf mijn 36 de diagnose van Asperger (licht autisme) gekregen. Hiervoor gediagnosticeerd met persoonlijke stoornis en in die tijd meerdere SSRI's geprobeerd. Na de autisme diagnose las ik in een universiteit onderzoek dat Asperger wellicht zou helpen. Ik had namelijk nog steeds buien van agressie en langzaam opkomende rusteloosheid bij sociale evenementen. Dit middel (w[lees meer...]el in combinatie van 10mg paroxetine en 10mg brintellix) is voor mij de oplossing geweest die mijn leven heeft veranderd. De bijwerkingen zijn vooral in het begin en verdwijnen na een maandje of 2. Ik ben er heel tevreden over. Ik ben een ander mens. Ik heb geen agressieve buien meer en kan me veel beter focussen in sociale situaties. Ik merk wel na 1jaar een beetje van gewenning gaat ontstaan.